Nesteen lämpötilan mittaaminen putken pinnalta

TopiR

Aktiivinen jäsen
Jos laittaa siihen kosketuspintaan hopeaa sisältävää lämmönsiirtotahnaa ja eristää putken lisäksi se saattaa näyttää oikein
Se löytyy varsin helposti: Tietokone/ elektroniikka-korjaajat
Jos anturi on eristetty ulkopuolelta (eristä myös 50 mm johtimia) hyvin, ni piitahnan tms vaikutus on lähinnä mittausnopeuteen. Ilman tahnaa anturi ajautuu samaan lämpötilaan, hitaammin.

Itse rupesin viikonloppuna käyttämään solukumiteippiä eristeenä, asentaminen on helppoa (pikkasen jännitystä teippiin ni puristaa anturin putkeen).

Teollisissa laitteissa on näkyny alumiiniteipillä kiinnitettyn putkeen, ja päällä mahdollisesti solukumia/solukumiteippiä.
Kupariteippiä (link) saa kans...

VesA

In Memoriam
Se tavallisin piitahna (valkoinen) minä ainakin vältän

Sen lämmönjohtokyky onkin melko surkea - mutta ilmaa parempi. Vaikka joku CPU liiskaa tahnakerroksen aika ohueksi saa muilla aineilla havaittavasti viileämmän CPUn. Eli se valkoinen ei toimi paksuina kerroksina sitten juuri ollenkaan.

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Oheisen kuvan mukaisen konstruktion olen havainnut hyväksi mitataessa pintalämpötiloja.
Tasaiselta pinnalta mitattaessa juotetaan anturitasku suoralle kuparilevyn palaselle.
Hyvän mittaustuloksen saamiseksi pitää mittaus eristää hyvin, vähintään 20 mm putkieristettä päälle ja 100 mm pitkästi
Myös anturijohto pitää eristää vähintään 50mm matkalta

Liitteet

• 24.2.2008 020_01.jpg
    24.2.2008 020_01.jpg
    157,2 KB · Katsottu: 187

TopiR

Aktiivinen jäsen
Eikös tuommoinen liimallinen teippi toimi itse eristeenä? Siis ainakin se liimaosa eristää?
Siis järjestys sisältä ulospäin:
- Neste
- Putki
- Anturi tai anturitaskussa oleva anturi, ja johtoa edstakas 30-50mm (niin että pysyy kokonaan eristeen alla)
- (solukumiteipin liima)
- solukumiteippi

Tossa vielä toinen kerros solukumiteippiä anturin kohdalla.

1663606757067.png

TopiR

Aktiivinen jäsen
Oheisen kuvan mukaisen konstruktion olen havainnut hyväksi mitataessa pintalämpötiloja.
Tasaiselta pinnalta mitattaessa juotetaan anturitasku suoralle kuparilevyn palaselle.
Hyvän mittaustuloksen saamiseksi pitää mittaus eristää hyvin, vähintään 20 mm putkieristettä päälle ja 100 mm pitkästi
Myös anturijohto pitää eristää vähintään 50mm matkalta
Ton kuparilevyn saanee tehtyä katkaisemalla pätkän putkea ja halkaisemalla sen (ja katkaisupurseet pois).

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Olen tutkinut erilaisten anturikiinnitysten aiheuttamaa virhettä
Oheisessa kuvassa on neljän erilaisen taskukonstruktion virhe putkessa virtaavan veden ja ympäristön lämpötilaeron funktiona
1) Pintatasku, tasku juotettu putken pintaan
2) Laippatasku, edellisen viestin mukainen. Virhe täsmälleen sama kuin pintataskussa
3) Sisätasku, tasku on putken sisässä vesitilassa. Virhe suurempi kuin edellisissä, johtunee siitä että johdin oli huonosti eristetty
4) Jeesusteippi, anturi kiinnitetty jeesusteipillä putken pintaan. Huonoin kaikista

Liitteet

• Yhteenveto_04_01.jpg
    Yhteenveto_04_01.jpg
    150,5 KB · Katsottu: 122
Back
Ylös Bottom