Nibe 410p Ilmamäärän säätökytkin

Mörkö

Jäsen
Olen aikeissa rakentaa kytkimen vanhanmalliseen 410p Nibeen, jossa ei ole säätöä ilmanvaihdolle. Tavoitteena saada kovilla pakkasilla ilmanvaihtoa pienemmälle, jotta tuloilma ehtisi lämmetä ja säästyisi vikakoodin aiheuutamalta koneen pysähdykseltä. Onko omakohtaisia kokemuksia, miten homma kannattaa toteuttaa? Tällä ilmamäärän vähennyksellä säästää kovalla pakkasellla myös sähkölaskussa, jos olen oikein ymmärtänyt.
Ajatuksia ja kommentteja.
Omista kytkimistä olisi kiva nähdä myös kuvia.
Kiitokset

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410p Ilmamäärän säätökytkin

Mulla uudempi malli missä 3-asentoinen kiertokytkin, mutta lisäsin siihen itse perään vaihtoreleen jolla ohjaus murtohälyttimeltä. Hälytin päälle => ilmanvaihto pienimmälle (ja tuloveden magneettiventtiili kiinni).
Suosittelen tekemään tuon tuplavaihtoreleellä. Tai parilla releellä, jos haluat enemmän kuin 2 asentoa. Relettä voi sitten ohjata vaikka kauempaakin, tai automatiikalla tms. myöhemmin.

Siis jotakuinkin näin:

Liitteet

• 2017-01-10 13.37.51.jpg
    2017-01-10 13.37.51.jpg
    114,2 KB · Katsottu: 357

pAy

Vakionaama

Itse olen tehnyt tuollaisella relekortilla jota ohjaa arduino, kahdeksalla releellä saa viisi eri tehoa valittua. Kaksi niistä on ajastettuja, eli pysyvät tietyn ajan päällä, takkakytkin ja täysi teho. Eteisen seinässä on jussi sarjan painonapit näille. Jos ihan manuaalikytkimellä tekee niin kannattaa käyttää 12V relettä/korttia ja ottaa syöttö Niben piirilevyltä.

http://www.ebay.com/itm/8-Kanal-Relais-Modul-5V-Optokoppler-Relaiskarte-Relaisplatine-Arduino-230V-/371636328199?hash=item5687405707:g:ntoAAOSwepZXQyhR

L

Lämpöä

Vieras

ttorkko sanoi:
Olen aikeissa rakentaa kytkimen vanhanmalliseen 410p Nibeen, jossa ei ole säätöä ilmanvaihdolle. Tavoitteena saada kovilla pakkasilla ilmanvaihtoa pienemmälle, jotta tuloilma ehtisi lämmetä ja säästyisi vikakoodin aiheuutamalta koneen pysähdykseltä. Onko omakohtaisia kokemuksia, miten homma kannattaa toteuttaa? Tällä ilmamäärän vähennyksellä säästää kovalla pakkasellla myös sähkölaskussa, jos olen oikein ymmärtänyt.
Ajatuksia ja kommentteja.
Omista kytkimistä olisi kiva nähdä myös kuvia.
Kiitokset

Onkohan jossain vikaa jos tuloilma ei lämpeä. ?? Ja poistoa ei kannata paljon pudottaa ettei 5 "kanavan" lämpö laske liikaa pakkaselle. Ja pian menee kompressori.

Onko putkisto kytketty oikein. ? jos tulo ilma ei lämpeä.

Mörkö

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Ongelma on ilmennyt vain kovalla pakkasella. Vaatii n. -30c, jotta tuloilma tippuu liian kylmäksi. Siirsin johtimet normaaliasetuksen kohtaan (6 ja 7). Jostain syystä olivat kohdissa 9 ja 10. Aika kovalla on ollut ja se varmastikin on ollut osasyy tuloilman liian kylmään lämpötilaan. Etäohjaukselle ei ole tarvetta, joten ajattelin laittaa niben oman alkuperäisen kytkimen A,B,C.

pAy

Vakionaama

Lämpöä sanoi:
Ja poistoa ei kannata paljon pudottaa ettei 5 "kanavan" lämpö laske liikaa pakkaselle. Ja pian menee kompressori.

Mitenkä tuo alhainen jäteilman lämpötila vaikuttaa kompressorin hajoamiseen? Eikö se saa vain aikaan sulatuksen ja lämmin jäteilma puhalletaan suoraan ulos n. 20min. Maalämmössä ainakin kompressorin käynnistyskerrat kuluttavat sitä, uskon että se on syynä myös Niben kompressorin lyhyeen ikään, siksi olenkin modannut hystereesiksi n. 4 astetta normaalin asteen sijaan ja vastus menee päälle vasta viileämmällä vedellä.

Mörkö

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Varmaankin tuo liian kova puhallinteho on ollut syy liian kylmään tuloilmaan? Riittäähän nämä asetukset 6 ja 7 takaamaan koneen toiminnan? Millä asetuksilla olette puhallinta pitäneet?

pAy

Vakionaama

ttorkko sanoi:
Varmaankin tuo liian kova puhallinteho on ollut syy liian kylmään tuloilmaan? Riittäähän nämä asetukset 6 ja 7 takaamaan koneen toiminnan? Millä asetuksilla olette puhallinta pitäneet?
On syy kylmään tuloilmaan ja varmasti on sähköäkin haukannut hyvin pakkasilla. 2 ja 3 riviliittimissä minulla, kovilla pakkasilla voi kerran pari vuorokaudessa sulatella, mutta tuo on ihan ok sulatusväli. Sisäilma pysyy raikkaana tuolla teholla hyvin meillä, 5 ja 6 taisi olla säädetty teho, silläkin ilma vaihtui koko talossa 1,5h:ssa, jossa ei ole mielestäni mitään järkeä.

Mörkö

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Tiputtelin vielä lisää puhallintehoja pAy:n vinkistä. Muutos on selkeä. Vedon tunne talossa loppui. Vastukset menee harvemmin päälle. Talo on 180m2 ja laitoin puhaltimet asetuksille 3 ja 4. Vinkkejä ja kommentteja vastaanotetaan edelleen. Kiitokset jo tulleista vinkeistä!

Back
Ylös Bottom