Nibe 410P kompura jo lopussa?

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Tulee juuri kolme vuotta täyteen Niben elämää. Muutaman päivän ajan on kuulunut kompuran tienoilta uusi jyrisevä ääni hrrrrrm-hrmmmm-hrmmmm. Kuuluu kerrallaan 10-30 sekuntia. Aluksi pari kolme kertaa aamulla, nyt välillä jo kymmenen minuutin välein ajoittain. Joskus taas menee pari tuntia (ainakin) ettei kuulu mitään outoa.

Vaikea tarkemmin jäljittää, kun kuuluu niin sattumanvaraisesti, eikä teknisessä tilassa viitsi kauan päivystää. Kompuraan kuitenkin näyttäisi liittyvän.

Onko kokemuksia tällaisesta? Ei pitäisi kompuran vielä olla finaalissa?...ei pitäisi...

otj

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P kompura jo lopussa?

Liekö vain resonanssiääniä, joita tuosta Nibesta tuntuu runsaasti lähtevän. Tarkista, että kompuran ympärillä olevat pannat ovat tiukasti kiinni, ne pitävät vaimennusmattoa paikallaan. Survo tarvittaessa vaahtomuovin tai vaikka polkupyörän sisäkumin palasia kompuran ympärille, estämään resonanssia runkoon/putkiin. Viimeisissä 410p:n vuosimalleissa on tainnut olla myös koteloitua kompuraa, mutta voi kait sekin resonoida runkoon? Kannattaa kokeilla kompuran käydessä vähän kädellä pitää kompuraa paikallaan tai siirtää sitä johonkin suuntaan, auttaako se. Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta kuin koteloimattoman kompuran eristämisestä, olen saanut sen suht. paljon rauhoittumaan vaahtomuovin palasia oikein sijoittamalla.

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Ei vaikuta resonanssiääniltä. Iltaisin ääntä ei kuulu (nyt jo tarkkailtu toista tuntia, seinän läpi kuuluisi), kolmena aamuna jo on äännellyt!!! Ei ole päänsisäistä ääntä, kun muutkin sen kuulevat ;D. Täytyy tarkkailla edelleen. Kompuraa ei ole koteloitu. Ääni kuuluu niin lyhyitä aikoja, ettei ehdi kompuran luo, kun täytyy kiertää ulkokautta tekniseen tilaan.

J

jjjj

Vieras

Aivan sama räminä minullakin. Sen verran olen saanut tutkittua, että kompura aiheuttaa resonanssia siitä lähteviin kupariputkiin. Vaahtomuovin tms. tunkeminen väliin auttaa vain väliaikaisesti. Menee hermot. Eikö tuohon värkkiin voisi jo valmistettaessa laittaa joustoliittimet kompuran ja putkien väliin. Silloin loppuisivat räminät. Aika homma jälkeenpäin asentaa, koska joutuu putket ja sähköt irroittelemaan sekä lisäksi putkityöt ja tyhjiöinnit ja kaasutäytöt. Koko värkin joutuu siirtämään pois paikaltaan, että pääsee kunnolla putkiin käsiksi. Ei kuitenkaan ainakaan minulla ole hiljentynyt millään muilla keinoin eli pitää varmaan ne joustoliittimet seuraavaksi laittaa. Puhaltimetkin pitivät ääntä, mutta laakerit vaihtamalla hiljeni. Puhaltimien laakerien hajoaminen on tyyppivika, joten takuuseen vaan. Yhden puhaltimen sain takuuseen ja toiseen vaihdoin itse laakerit. Olisi varmaan saanut toisenkin puhaltimen takuuseen, mutta tutkin mitä oli syönyt ja laakerivika siellä oli. Olen sitä mieltä, että tuo resonointikin on tyyppivika. Ei nimittäin luvatut desibelilukemat täyty, kun värkki resonoi. Onko kukaan saanut takuuseen siihen korjauksen ?

Espejot

Hyperaktiivi

jjjj sanoi:
Olen sitä mieltä, että tuo resonointikin on tyyppivika. Ei nimittäin luvatut desibelilukemat täyty, kun värkki resonoi. Onko kukaan saanut takuuseen siihen korjauksen ?

Itse mittasin äänet db-mittarilla ja reklamoin. Asentaja tuli käymään ja antoi valohoitoa - laite kyllä hiljeni niin että pahimmat räminät poistu. Lisäksi hieman itse eristelin kompuraa + tulopuhalinta (ääntä+lämpöä) ja "vaahtomuovitin" putkia. Ei toi äänetön ole edelleenkään mutta niin hijainen että sen olemassa oloa ei huomaa jos kodinhoitohuonnen ovi (db/plao-ovi) kiinni.

W

Willi Bohl

Vieras

Meillä tulee loppukesästä 5v käynnistyksestä. Pitäsköhän varata hyvän sään aikana eli kesälle ennakkohuolto: ainakin laakerit? Mitään oireita ei ole ollut (klop, klop) , ehkä sulattelua helmikussa enemmän, liekö sitten nämä äärilämpötilat syynä ettei ohjaus ehdi mukaan säätämään?

VesA

In Memoriam

jjjj sanoi:
Aivan sama räminä minullakin. Sen verran olen saanut tutkittua, että kompura aiheuttaa resonanssia siitä lähteviin kupariputkiin. Vaahtomuovin tms. tunkeminen väliin auttaa vain väliaikaisesti. Menee hermot. Eikö tuohon värkkiin voisi jo valmistettaessa laittaa joustoliittimet kompuran ja putkien väliin. Silloin loppuisivat räminät. Aika homma jälkeenpäin asentaa, koska joutuu putket ja sähköt irroittelemaan sekä lisäksi putkityöt ja tyhjiöinnit ja kaasutäytöt. Koko värkin joutuu siirtämään pois paikaltaan, että pääsee kunnolla putkiin käsiksi. Ei kuitenkaan ainakaan minulla ole hiljentynyt millään muilla keinoin eli pitää varmaan ne joustoliittimet seuraavaksi laittaa. Puhaltimetkin pitivät ääntä, mutta laakerit vaihtamalla hiljeni. Puhaltimien laakerien hajoaminen on tyyppivika, joten takuuseen vaan. Yhden puhaltimen sain takuuseen ja toiseen vaihdoin itse laakerit. Olisi varmaan saanut toisenkin puhaltimen takuuseen, mutta tutkin mitä oli syönyt ja laakerivika siellä oli. Olen sitä mieltä, että tuo resonointikin on tyyppivika. Ei nimittäin luvatut desibelilukemat täyty, kun värkki resonoi. Onko kukaan saanut takuuseen siihen korjauksen ?

Jääkaapeissa tuntuu käyvän niin, että kompuran ripustus hiukan ajan kanssa painuu ja kompura alkaa ikäänkuin roikkua kupariputkissaan. Siitä aiheutuvaan ääneen auttaa pieni kupariputkien vääntely.

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Äimänkäki sanoi:
Tulee juuri kolme vuotta täyteen Niben elämää. Muutaman päivän ajan on kuulunut kompuran tienoilta uusi jyrisevä ääni hrrrrrm-hrmmmm-hrmmmm. Kuuluu kerrallaan 10-30 sekuntia. Aluksi pari kolme kertaa aamulla, nyt välillä jo kymmenen minuutin välein ajoittain. Joskus taas menee pari tuntia (ainakin) ettei kuulu mitään outoa.

Vaikea tarkemmin jäljittää, kun kuuluu niin sattumanvaraisesti, eikä teknisessä tilassa viitsi kauan päivystää. Kompuraan kuitenkin näyttäisi liittyvän.

Onko kokemuksia tällaisesta? Ei pitäisi kompuran vielä olla finaalissa?...ei pitäisi...

Pari viikkoa sitä ääntä kuului, sitten vaikeni. Ei ole sen jälkeen ollut enää mitään oireita (kop...kop). Saattoi olla sittenkin resonanssiääni, ei selvinnyt varmasti äänilähde.

Back
Ylös Bottom