Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

Jahvat

Tulokas
Eli 2009 rakennettu talo jossa Niben 410P PILP, kompura vaihdettu 8/2016 ja kesäkuussa alko jytkyttään ja parin päivän päästä meni jumiin. Huoltomies kävi toteamassa että jumissa on ja aukaisi paneelin jolloin totesi että vika löytyi. Paisuntaventtiilin alla oleva tuntoelin joka on pistookkella kiinni paisuntaventiilissä oli irti, tämä ilmeisesti säätelee kylmäaineen määrä järjestelmässä ja huoltomies totesi että sen seuraksena kompressori saanut nesteiskua ja hajonnut. Komperssorin asentanut liike oli sitä mieltä että lähtenyt irti tärinän takia, koska jos se olisi jäänyt irti niin olisi hajonnut lähes heti asennuksen jälkeen. Onko jollain järjestelmää paremman tuntevalla jotain mielipidettä miten asia on?

Pistokkeen tämän hetkisen sijainnin perusteella tuntuu erikoiselta että olisi tippunut, koska se on venttiilin takana pistoke alaspäin eikä siihen ole kukaan koskenut. Tuntuisi todennäköiseltä että jäänyt pois, koska myös kompuran jalkojen sokat olivat väärinpäin, jotka vuosi sitten käänsin, koska olivat pyörineet kompuran jalkojen päälle ja aiheutti aikamoista resonanssi mekkallaa putkiin + yksi lämpöanturi oli paisuntaventtiilin päältä olevasta hukkaputkesta irti.
 

pAy

Vakionaama
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

Jahvat sanoi:
Paisuntaventtiilin alla oleva tuntoelin joka on pistookkella kiinni paisuntaventiilissä oli irti.

Tarkoitatko sitä kapillaariputkea joka lähtee paisuntaventtiilistä? Onko se irroitettavissa?
 

Jahvat

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

pAy sanoi:
Tarkoitatko sitä kapillaariputkea joka lähtee paisuntaventtiilistä? Onko se irroitettavissa?

Tuon näköinen jossa näkyykin tuo irrallaan oleva liitin venttiilin takana
 

Liitteet

  • paisuntaventtiilipieni.jpg
    paisuntaventtiilipieni.jpg
    79,2 KB · Katsottu: 1 240

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

Ko. elintä sanotaan pulpiksi ja se tosiaan ohjaa kylmäaineen ruiskutusta höyrystimeen.

Pulppi kiinnitetään tukevasti höyrystimestä lähtevään putkeen. Luja kiinnitys on tarpeen lämmön siirtymisen varmistamiseksi.

Pulppi on irroitettu kompressorin putkien juottamisen ajaksi ja on vain tyrkätty paikalleen kokoonpanon yhteydessä.

Asennusvirheeksi minä tuota epäilisin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

fraatti sanoi:
Pilpeistä vielä sen verran että ainakin vajaan 10v vanhoista laitteista kompurat taitaa porsia alle 10v iässä. Tuttavilta possahti nibestä juuri viikko pari sitten kompura ja tuolla oli ikää 7v.

Ja taas muutamia viikkoja sitten oli mossahtanut kompura. 7v meni ensimmäisellä ja toisella 2v. Tämä perusteella korjauskin on hiukan kyseenalaista tai ainakin epävarmaa. Tai sitten tässä korjauksessa on mennyt jotain mönkään ja kylmäainepiiriin on jäänyt jotain epäpuhtauksia tai sitten vastaava vika kuin mitä tässä epäiltiin. Tilalle täällä oli kait tullut tuo 470 malli.

Myös toisella tutulla on samanmoinen Nibe 410p jossa ensimmäisellä kompuralla meni myös noin 8v, toinen taitaa nakuttaa nyt jossain 2v kohdalla.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

Ei nuo oikein kestä, ja suomalaiset ei näemmä osaa korjata näitä. Sääli sinänsä, etenkin tuo jälkimmäinen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

repomies sanoi:
Ei nuo oikein kestä, ja suomalaiset ei näemmä osaa korjata näitä. Sääli sinänsä, etenkin tuo jälkimmäinen.
Siltä se näyttää.

Sen verran kyselin omistajalta että hän osasi sanoa että järjestelmää oli kuulemma huuhdeltu jollain (typellä?) kompressorin vaihdon yhteydessä, sen tarkemmin hän ei osannut kertoa mitä oli tehty. Kuitenkin asentajaan luottamus oli "tapissa" ja kehui kuinkan ammattitaitoinen asentaja oli ollut.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

No, on siinä yritystä ollut mikäli sentään on typpi ollut käytössä. Se estää oksidoitumisen kovajuotoksien luona. Tuo oksiditöhnä sitten lähtee putken sisäpinnalta liikkeelle ajallaan ja tekee tuhojaan, mikäli kovajuotoksen aikana ei putken sisäpintoja suojata typellä tai jollain muulla soveltuvalla kaasulla.

Typen käyttö ei kuitenkaan välttämättä auta, mikäli tuhoutuva kompressori on sylkenyt kylmäainekiertoon roskaa. Ainakin autojen ilmastointien tapauksessa puhutaan jostain järjestelmän huuhtelusta kompressorivaurion jälkeen. Tuohon on jotkut omat aineensa, joita sitten joko kuivalla ilmalla taikka typellä pusketaan läpi komponenteista. Kuulemma autopuolella helpointa on irroittaa lauhdutin puhdistettavaksi. Kaikki komponentit eivät kuitenkaan ole sellaisia joita voisi tällä tapaa puhdistaa. Kuivaimet sun muut pöntöt vissiin vaihdetaan aina kun kompura uusitaan.

410P höyrystintä ei käytännössä saa irroitettua inhimillisellä vaivalla putsausta varten, mutta toki sen läpi voi yrittää työntää puhdistusaineita ja toivoa että kyllä se sinne kaikkii haaroihin menee. Lauhdutin on vieläkin mahdottomampi, siinäs purat pöntön. Mutta se sentään taitaa olla suoraviivaisempi rakenteeltaan.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

Autokylmäpuolella on ihan omat huuhtelulaitteet kompressorivaurioita varten. Toki niilläkään ei saada aina kaikkea pelastettua. Kompressori kun hajoaa, niin aika usein koko piiri on täynnä palanutta öljyä, alumiinia ja kuparia. Nykyaikaisten mikrokanavakennojen kanssa tosiaan helpointa on vaihtaa kenno.
 

Turtle

135m2 + PILP + ILP
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

Terve,

Mulla mennyt 2006 Fighter 410P vm.2006 kompura rikki. Huoltomies kävi toteamassa.
Kortilta lähtee jännite kompuralle, mutta kompura mykkä. Huoltomies kytki kompuran nyt irti ettei aiheuta mitään vaaratilanteita.
Kyseinen liike ei tarjonnut kompuran vaihtoa viitaten siihen, että työ niin isotöinen ja maahantuojan kompressorin takuu ei korvaa työtä.
Tossa kompurassa ei taida olla mitään erillistä hajoavaa/vaihdettavaa osaa välissä mikä voisi vetää sen mykäksi?

Tarjosivat uutta laitetta F470 asennettuna hintaan 9400€, ei sisällä rakennusteknisiä töitä (katon purkua/ kasausta).
Onko kukaan lähiaikoina uusinut PILP:piä tuohon F470? Mihin hintaan on lähtenyt?

Onko suosituksia uudenmaan alueella (Sipoo) tekijästä joka vaihtaisi kompuran? Ihan ei olis vielä valmis panostamaan uuteen laitteeseen.

Onko porukka saanut jotain näitä kustannuksia kotitalous vähennyksiin/kotivakuutukseen? Huoltoliikkeen edustaja sanoi, että mahdollisuuksia saada kotivakuutukseen? Ilmeisesti uuden laitteen asennus olisi ainakin kotitalousvähennys kelpoinen.

Tuulettimen laakerit pitäisi ainakin vaihtaa mikäli päädyn uusimaan kompuran. Täältä löytynytkin hyviä vinkkejä siihen hommaan.
Täytyy pohtia rauhassa, nyt mennään vastuksella ja erillisellä ILP:illä.
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

Kotivakuutuksesta ei ole juurikaan iloa noin vanhassa laitteessa, kun siellä on ikävähennykset ja omavastuu.
Itse sain 410P:n kompuran vaihdatettua keväällä tasan 2 tonnilla. Siitä ei sitten tiedä kuinka kauan toimii, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen, kun on aiempaa hiljaisempikin.
 

Turtle

135m2 + PILP + ILP
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

2000€ kuulostaisi jo sellaiselta hinnalta, että siihen kannattaisi lähteä. Voitko valottaa tekijää? Oliko joku paikallinen yrittäjä?
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P kompura rikki, kesti alle 2 vuotta...

Tekijä ihan Niben omien sivujen huoltofirmaluettelon kautta, Raisiosta. Hinta oli halvempi kuin kustannusarvio, koska kompuran sai vaihdettua ilman putkitöitä.

Jos tuo toimii edes 3 vuotta niin olen tyytyväinen, sitten kannatti korjata eikä hankkia uutta.
 
Back
Ylös Bottom