Nibe 410P Poistopuhallin ruosteessa

hannujl

Jäsen
No niin,

Tuossa kesän jälkeen on poistoputkesta kuulunut silloin tällöin rapinaa. Meinannu että joku roska siellä menee - ohimenevä ilmiö. Nyt tilanne on käynyt kohtuuttomaksi. Paukuttamalla poistopuhallinta sekä -putkea, rapina kasvaa melkoiseksi.

Noh, eiku eristeet mäkeen ja 125 kurttuputki auki koneen päältä: Avot, ruostehiluahan siellä lentelee. Imurilla lähti melkoiset siivut tuota materiaalia.

Tietysti kysymys herää: Mistä tuo ruoste on peräisin? Poistokanavan "seinät" oli paikoitellen ruosteessa ja sinkkaus lähtenyt irti. Lentelevä matskuhan voi olla myös tuota.

Onko raadilla ollut moisia ilmiöitä? Alkaako poistopuhallin veteleen viimisiä vai ruostuuko kone jostain muualta (paikka mitä ei näe)?

Kone on mallia ~2005, jossa 650W kompura ja kolmiasentoinen puhallinnopeuden valinta.

-H
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P Poistopuhallin ruosteessa

Tuo on ominaisuus, että ruostuu tuolta. Voi olla valmistusvika sinkkauksessa. Muillakin (esim SamiT, minä) tuolla puhallinkaavun sisällä on havaittavissa selviä ruostepilkkuja.

Syy tuohon ruosteeseen on aika selvä. Ennen puhallinta on höyrystinpatteri, johon tiivistyy kosteutta. Osa kosteudesta putoaa kondenssiastiaan patterin alla ja menee siitä viemäröintiin, osa saattaa mennä ilmavirran mukana eteenpäin. Aina kun kompressori sammuu, kostea ilmavirta jatkaa matkaansa puhaltimelle jonka siivet sekä puhallinkaapu ovat tietysti vielä kylmiä, samoin kuin poistoputki, ja niihin kondensoituu vettä. Jatkuva kostumisen ja kuivamisen sykli ruostuttaa sitten puhallinkaavun ja mahdollisesti poistoputken, jos sinkkaus ei ole onnistunut viimeisen päälle.
 

hannujl

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Nibe 410P Poistopuhallin ruosteessa

Sen verta palo taas käämi tuon rapinan kanssa että oli pakko purkaa poistopuhallin mäkeen. Lähtikin näppärämmin kuin nopeesti katottuna, ei siis tarvi purkaa styroxi-hässäkkää vaan puhallin lähtee neljällä ruuvilla irti kotelosta.

Puhallikotelon pinta täysin ruosteessa. Näyttäis olevan sinkattua peltiä kun taan kennon kondenssivesiastia on rosteria. Säästetty taas väärässä paikassa. Mikähän tuohon nyt neuvoksi? Sinkkisprayta, maalia vai dinitrolia :p Onkos joku vääntänyt aiheesta Haato:n kavereiden kanssa?

Postasin tästä pari karua kuvaa. Ei kun osia hommaamaan. Onkos joku hommaillut tuollaista puhallinta eli siis vinkkejä mistä kannattaa lähteä hakemaan. Joku kertoi että varsinaissuomen suunnalla olis joku Österberg:n puhaltimien myyjä...

-Hannu
 

Liitteet

  • IMG_8548_web.jpg
    IMG_8548_web.jpg
    319,6 KB · Katsottu: 1 932
  • IMG_8550_web.jpg
    IMG_8550_web.jpg
    246 KB · Katsottu: 1 025

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P Poistopuhallin ruosteessa

Ohhoh. Rapsakassa kunnossa. Minulla oli Östbergit tuossa kiinni myös, ennen kuin vaihdoin Papsteihin ja Pingviiniin, mutta ihan noin rapeat ne Östbergit ei sentään olleet. Itse asiassa en muista että juuri puhaltimen siivissä olisi ollut merkittävästi roskaa, vähän ohutta töhnää kylläkin. Sinullahan on puhaltimessa paitsi ruostetta, myös pirusti pölyä siivissä. Mutta "valmis" tuo puhallin on, ei taida kestävää tulla putsailemalla ruosteet ja töhnät pois.

Kun googlailin Östbergin piuhassa olevan tarran mukaisia tietoja, löysin muistaakseni jonkun kauppiaan noille kotimaastakin.. taisi olla ikävän kallis. Kyllä esittäisin Nibelle nuo kuvat. Puhallin voi tuossa iässä toki korkata omia aikojaan, mutta tuollainen ruostuminen on kyllä jo suunnitteluvirhe, täytyyhän koneen kestää pidempään ilman että pellitkin ovat vaihtoa vaille valmiit.
 

ekis

Vakionaama
Vs: Nibe 410P Poistopuhallin ruosteessa

hannujl sanoi:
Sen verta palo taas käämi tuon rapinan kanssa että oli pakko purkaa poistopuhallin mäkeen. Lähtikin näppärämmin kuin nopeesti katottuna, ei siis tarvi purkaa styroxi-hässäkkää vaan puhallin lähtee neljällä ruuvilla irti kotelosta.

Puhallikotelon pinta täysin ruosteessa. Näyttäis olevan sinkattua peltiä kun taan kennon kondenssivesiastia on rosteria. Säästetty taas väärässä paikassa. Mikähän tuohon nyt neuvoksi? Sinkkisprayta, maalia vai dinitrolia :p Onkos joku vääntänyt aiheesta Haato:n kavereiden kanssa?

Postasin tästä pari karua kuvaa. Ei kun osia hommaamaan. Onkos joku hommaillut tuollaista puhallinta eli siis vinkkejä mistä kannattaa lähteä hakemaan. Joku kertoi että varsinaissuomen suunnalla olis joku Österberg:n puhaltimien myyjä...

-Hannu

ei tollasta jälkeä voi saada aikaan kuin puhaltimia pysäyttämällä tai sitten suodattimet on ollut täysin tukossa. :-\
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P Poistopuhallin ruosteessa

Matt:n kuvassa on aika siististi putsattu puhallin. Tuo Niben Östbergi muuten ei aukea akselin päästä peltilätkän irroittamalla. Ainakin omissani oli siinä kohtaa joku epoksia muistuttava klimppi sinetöintinä. Tuossa kunnossa olevan puhaltimen osalta ei tietty menetä ihan hirveästi, jos kurkistaa epoksien alle.

Mikä muuten on paras menetelmä puhaltimen puhdistukseen? Olen itse koettanut mekaanisesti harjausta sekä paineilmaa, mutta ne ovat liian kepeitä menetelmiä jotta puhaltimen saisi niin siistiksi, että siihen maali tarttuisi.. pahin töhnä kyllä lähtee.
 
Back
Ylös Bottom