Nibe Classic 12kW osittainen jäätyminen

Tervehdys,

Meidän talouteen on lokakuussa 6pvä asennettu käyttöön otsikon mukainen splitti (BA-SVM 10-200/12R + AMS10-12).

Talossa on pelkästään vesikiertoinen lattialämmitys (n. 760 metriä 16mm putkea, 14 piiriä, kahdessa kerroksessa)
Lämpökäyrä tällä hetkellä 3 + 2 lisälämpö ja asteminuutit on asetettu -120
Järjestelmässä ei ole puskurivaraajaa.
Kokonaiskäynnistykset on 2249 ja kok.käyttöaika 1608h, josta käyttövettä 73h (kylpyhuoneessa vielä remontti kesken).
Lämpötila tällä käyrällä talossa +20 astetta.
Ulkoyksikön ja seinän välissä noin 17-18cm tila, muuten avointa tilaa ympärillä.

Ja sitten ongelmaan eli ulkoyksikkö alkaa keräämään jäätä kuvanmukaisesti puhaltimen lapoihin ja sitten tuohon vasemmalle ja päälle.

Nibelle soitettu tekniseen tukeen ja sieltä lopulta ainoa neuvo oli, että ulkoyksiköstä käännetään DIP kytkin toiseen asentoon mikä lisäisi sulatuksien määrään, koska vastaavaa tilannetta heillä ei ole vastaan tullut aikaisemmin (kuulemma)

Ammattilainen en näissä ole, mutta tuossa alkaa väkisinkin mietityttään, että paljonko tuossa alkaa energiatehokkuus kärsiin jos sulatuksia aletaan lisäämään ja poistuuko tuossa itse ongelma silti.

Oma ajatus mitä on tässä tullu mieleen, että kun laite sulattaa itsensä niin sulatuksen ja puhaltimen uudelleen käynnistymisen välissä on liian pieni aika jolloin vesi joka on vielä höyryn muodossa lähtee puhaltimen johdosta liikkeelle ja jäähtyy lapoihin sekä pyörteen vaikutuksesta tarttuu jäänä noihin ongelmakohtiin.


Eli olisiko täällä ketään jolla olisi vastaavia ongelmia tai mielellään jopa jonkinlainen ratkaisu asiaan?


-Markus
 

Liitteet

  • Vilp 1.jpg
    Vilp 1.jpg
    115,9 KB · Katsottu: 403
  • Vilp.jpg
    Vilp.jpg
    115,1 KB · Katsottu: 473

ahpe

Aktiivinen jäsen
Vaikuttaa olevan sijoituspaikka väärä, tuuli tuo lumen (katolta?) tuohon paikkaan ja kone imee sen sisälle, lunta näkyy myös ikkunanpielissä.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vaikuttaa olevan sijoituspaikka väärä, tuuli tuo lumen (katolta?) tuohon paikkaan ja kone imee sen sisälle, lunta näkyy myös ikkunanpielissä.
Tämä on kaksikerroksinen aumakattoinen talo ja räytäs on 1,5m ja katto on koneesta noin 5-6metrin korkeudessa. Ikkunanpielissä ei ole lunta vaan ikkunat on vaihdettu jonka seurauksena pieliä on korjattu laastilla.

Tämä tosiaan on tuottanut lämpöä lolakuusta lähtien voisiko mahdollinen vuotovika ilmentyä jo vikakoodina jos nesteitä olisi lähtenyt. Vuotoa on myös tässä välissä testattu vuotomittarilla eikä ainakaan silloin ollut vuotoa
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Tässä olisi pari kuvaa heti sulatuksen jälkeen. Vähän jäin miettiin, että onko tuo sulatus kumminkaan tarpeeksi tehokas. Ainakin jää vesihelmiä tuonne ritilöiden väliin. Kuvat ei parhaat kun pimeessä joutui ottaan
 

Liitteet

  • 20220105_182503.jpg
    20220105_182503.jpg
    109 KB · Katsottu: 333
  • 20220105_182509.jpg
    20220105_182509.jpg
    92 KB · Katsottu: 320

pelzi_

Vakionaama
Jos se kunnolla sulaa, niin kyllä silloin on kyse pöllyävästä lumesta, ja tietysti osatehoilla osittainen huurtuminen on normaalia.

Jos puhallin ei räpätä, niin ei tuossa ole oikeastaan mitään ongelmaa. Mutta jos on kondenssiastia ja sen ja koneen pohjan välissä on rako, se kannattaa tukkia ettei lumi pölise sitä kautta sisään.
 

repomies

Hyperaktiivi
Minun silmään tuo näyttää lähinnä koneelta joka on tehnyt töitä. Silloin kun minulla oli iso ulkoyksikkö joka teki pakkasilla kovasti hommia, niin keräsihän se nyt päällensä jääkuoren joka talvi. Mutta kenno suli täydellisesti joka kerta kun sulatus tehtiin, ja siltä tuokin näyttää.

Ikinä minulla ei puhaltimen siipiin tarttunut jäätä niin että olisi haitannut. Sellaisen tapauksen muistan että 14-sarjaisen potkuri alkoi sorvata kiinni ulkoyksikköön tarttuneeseen huurteeseen, siihen aina sulatuksen jälkeen vähän kuitenkin jää pakkasilla huuruja. Vaikea sitä on välttää jos sopivasti tuulee ja kostea pakkaskeli jatkuu pitkään.

Elämä lämpöpumpun kanssa vaatii asennetta, ja toisinaan muutaman kastelukannullisen lämmintä vettä jolla tarvittaessa sulatetaan pahimmat jäät pois. Kannun voi laskea täyteen siinä kohtaa kun huomaa sulatuksen alkavan, niin voi sitten puuhastella ilman ylimääräistä puhallusta eikä tuotantoakaan tarvitse keskeyttää.
 

pelzi_

Vakionaama
Kyllä elämä on minulta tähän asti onnistunut ilman manuaalisia sulatteluja, rikkinäiset koneet on korjattu ja tarvittaessa suojattu lumelta ja sulamisvedeltä tai sitten laitettu se pidempi sulatus. Ehjät ei ole jäätyneet, joskus lunta on kertynyt mutta sitten se parjattu hullunkierto sulattaa sen pois jopa koneen ulkopinnoilta.

Joka vuosi käyttäjän toimia vaativaa konetta en kyllä huolisi, ehkä kerran 5 vuodessa sen voisi ymmärtää. Mutta toki lumen kertymistä pelteihin en pidä ongelmana enkä tee sille mitään, jos puhallin yhä pyörii normaalisti. Ainoa oikeasti iso ongelma on kuitenkin sellainen jää joka rikkoo kennon. Jos se aina sulatuksessa sulaa kokonaan, ei ole kyse kovin suuresta ongelmasta. Lumi koneen ulkopinnalla, irrallaan kennosta, on sitten vaan ominaisuus, mm. räntäsade väkisin jäätyy kiinni koneeseen joka tekee kylmää ilmaa ja se ei siitä niin vaan häviä.
 

ahpe

Aktiivinen jäsen
Ainoa oikeasti iso ongelma on kuitenkin sellainen jää joka rikkoo kennon.
Täällä yksi vapaa-ajan asunto missä Ivt ilppi kesti 7 vuotta ennen kuin kenno hajosi, nyt joulunpyhinä soitti että silloin vaihdettu ME FH ei puhalla lämmintä, typet sisään, kennosta alkoi kuulumaan kova suhina, kenno rikki taas.

Paikka järven rannalla, ulkoyksikkö suojan puolella koteloituna, kun yleensä tuulee aina järveltä päin silloin katolta lumi pöllyää suojanpuolelle ja ulkoyksikkö imee lumipölyn sisuksiinsa.

Ensi suvena siirretään ulkoyksikkö järven puolelle jos vielä kolmannen pumpun laittaa.
 
Hyviä vastauksia tullut. Lähinnä tosiaan tuo kova jää mikä tuohon kertyy niin vähä pistää miettimään. Pari kertaa oon jo lokakuun jälkeen itse sulatellut ku pakkaset alkoi. Ekan kerran oli pakko sulattaa kun siipiin oli kertynyt runsas jää jonka vuoksi alkoi koko kone täriseen ku puhallin oli epäkeskossa. Toisen kerran jouduin sulatteleen kun siipi otti kiinni tuohon runkoon ja sekään ääni ei ollut hyvä. Nyt alkaa vähän näyttään tuo jää sellaiselta että joutuu josain kohtaa antamaan taas huomioo ettei vaan sitten käy tuon kennon päälle
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
SMO40:ssa ja ainakin F2120:n osalta valikoista löytyy erillinen toiminto puhaltimen siipien ja ritilän sulatukselle mutta ihan vastaavaa toimintoa ei ilmeisesti löydy AMS sukuisissa jossa tuo oma ohjaus.

JÄÄTÄ KERTYY ULKOYKSIKÖN PUHALTIMEEN, RITILÄÄN JA / TAI PUHALLINKARTIOON
• Aktivoi "sulatus puhallin" sisäyksikössä / ohjausyksikös- sä
• Tarkasta, että ilmavirta höyrystimen yli on oikea.


Sinänsä muistan kyllä et ES:lläkin oli taipumusta vetää varsinkin ritilä huurteeseen jos oli kovat pakkaset mutta toisaalta se pölläytti aina sulatuksen lopuksi höyrypilvenkin ilmoille. Ja ainakin tuo oma (entisen oman) ES:n ritilä ruostui ja kukki jo alta viisivuotisena.
 
Joo valitettavasti tässä mallissa ei ole tuota siipisulatusta. Täytynee vaan tehdä noita toimenpiteitä ja katsoa miten alkaa käyttäytyyn sen jälkeen. Tutulla tuossa muutaman kilsan päässä on täysin sama vekotin ja lähes samanlailla ulkoyksikkö paikan puolesta asennettu ja siellä tätä ongelmaa ei ole. Lieneekö maanantaikappale osunut kohdalle

Tuota höyrypilveä tulee myös tästä masiinasta ja sen takia se ekana mieleen itellä tulikin et tarttuuko se höyry jäähtyessään matkalla noihin siipiin ja tuohon yksikön kehään kun muodostuu tuota kovaa jäätä. Ehkä jonain päivänä on taas vähän viisaampi näiden sielunelämästä
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Setä puhaltelee noita höyrypilviä lämpimästä kennosta mutta en ole huomannut että propeliin olisi koskaan mitään kertynyt.

Itselleni tulisi mieleen, että jos tuon Niben kennossa on sulatusanturi niin se saattaisi olla jotenkin huonosti asennettu. Setä ainakin paahtaa tuon kennon joka kerta täysin puhtaaksi. Myöskään reunoille ei jää mitään. Setän "sulatusanturi" on kennon alaosassa koneen sisäpuolelta lameleiden väliin tungettuna. Arvaan että paikalla on merkitystä sulatuksen päättämiseen, ehkä myös sen aloittamiseen. Jos tuon anturin löytäisi niin voisi vaikka yrittää tutkailla jos sille löytäisi kylmemmän paikan eli että vetäisi sitten sulatusta hiukan pidemmälle.

Jos reunoille jää tuommoisia pieniä jääklimppejä, niistä tuskin on kuitenkaan ihmeempää haittaa, koska ne eivät ole kennossa kiinni. Saattavat peittää pari prosenttia ilman virtauspinta-alasta millä ei ole merkitystä toimintaan.
 
Setä puhaltelee noita höyrypilviä lämpimästä kennosta mutta en ole huomannut että propeliin olisi koskaan mitään kertynyt.

Itselleni tulisi mieleen, että jos tuon Niben kennossa on sulatusanturi niin se saattaisi olla jotenkin huonosti asennettu. Setä ainakin paahtaa tuon kennon joka kerta täysin puhtaaksi. Myöskään reunoille ei jää mitään. Setän "sulatusanturi" on kennon alaosassa koneen sisäpuolelta lameleiden väliin tungettuna. Arvaan että paikalla on merkitystä sulatuksen päättämiseen, ehkä myös sen aloittamiseen. Jos tuon anturin löytäisi niin voisi vaikka yrittää tutkailla jos sille löytäisi kylmemmän paikan eli että vetäisi sitten sulatusta hiukan pidemmälle.

Jos reunoille jää tuommoisia pieniä jääklimppejä, niistä tuskin on kuitenkaan ihmeempää haittaa, koska ne eivät ole kennossa kiinni. Saattavat peittää pari prosenttia ilman virtauspinta-alasta millä ei ole merkitystä toimintaan.

Nuo jääklimpit on aika hankala siinä mielessä, koska ne muodostuu tuon koneen rungon ja kennon väliin jolloin tietysti saattaa piillä riski että kenno ottaa jäästä itteensä
 

OlliW

Jäsen
Minulla on jokseenkin saman näköinen ollut meno samaisella vekottimella jonka asennutin viime syksynä - tuliko vuosien mittaan jokin lopputulema Itsellesi tästä?
 

Tifo

Vakionaama
Sulatusvesi kun se johdetaan sisälle niin siinä pitää olla vesilukko välissä ettei sisältä hönkäise höyryjä ulos.
 

Pumppaaja

Jäsen
Tuo jantin mainitsema kuljetussuoja aiheutti minulla Toshiban ILPin kanssa aikoinaan jäätymisongelmaa ja kun sen poisti ei ole ongelmia ollut. ilmeisesti alkoi siihen pikkuhiljaa keräämään jäätä kun ei ollut ihan kokonaan kennossa kiinni. Kuvien perusteella tuo tausta kyllä sulaa aika hyvin.
 
Back
Ylös Bottom