Nibe F470 kesäsäätö

Paivi

Jäsen
En ole tehnyt Nibe F470:aan mitään ns. kesäsäätöjä ja helteellä sisällä aika kuuma. Heräsi ajatus, että ei kai osa kuumuudesta johdu Niben lämmittämisestä, ennemminhän täällä pitäisi viilentää kun ulkona helle! Saisiko rautalankaohjeen kesäsäädöistä. Olen yrittänyt lukea käyttöohjetta mutta aika hepreaa on.

Tinppa

Tulokas
Säätöventtiilistä RN1 voi asiaan vaikuttaa. Itse säätö tapahtuu kuusiokoloavaimella, jolle paikka löytyy metallikorkin alta.
Itselläni tuo on näin kesäaikaan kokonaan kiinni. Pakkasten lähestyessä pitää sitten muistaa avata. Mutta kyllä sen sitten muistaa viimeistään, kun jäätymissuoja pysäyttää koneen.
Säätäminen tuosta on tosi haasteellista, koska sitä tarvitsee avata vain tosi vähän (esim. 1/8 kierrosta täysin suljetusta auki).

Nibe F470 RN1 sijainti.png

Paivi

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Viimeinen lause vahvistaa sen, että on varmasti paras, että en mene edes kokeilemaan tuon säätämistä. Tuntuu muutenkin enemmän joltain asentajan toimenpiteeltä. Eikö tavallisen ihmisen pitäisi pärjätä valitsemalla jotakin niistä lukuisista valikoista, joita PILP:ssä voi napin painalluksella säätää?

En ole varma teinkö oikeita toimenpiteitä mutta eilen illalla tein seuraavaa:
  • Valikko 4.9.2: vaihdoin lämmityksen pysäytyksen 20 asteesta --> 18 asteeseen
  • Valikko 1.1 (lämpötila) ja siirsin lämpökäyrän 0:sta --> miinus 1:een
Kotona on myös ILP ja näillä helteillä olen tietenkin laittanut sen puhaltamaan koko ajan kylmää ilmaa. Hölmöltä tuntuu, jos samalla PILP lämmittää...

misa64

Aktiivinen jäsen
Viimeinen lause vahvistaa sen, että on varmasti paras, että en mene edes kokeilemaan tuon säätämistä. Tuntuu muutenkin enemmän joltain asentajan toimenpiteeltä. Eikö tavallisen ihmisen pitäisi pärjätä valitsemalla jotakin niistä lukuisista valikoista, joita PILP:ssä voi napin painalluksella säätää?

En ole varma teinkö oikeita toimenpiteitä mutta eilen illalla tein seuraavaa:
  • Valikko 4.9.2: vaihdoin lämmityksen pysäytyksen 20 asteesta --> 18 asteeseen
  • Valikko 1.1 (lämpötila) ja siirsin lämpökäyrän 0:sta --> miinus 1:een
Kotona on myös ILP ja näillä helteillä olen tietenkin laittanut sen puhaltamaan koko ajan kylmää ilmaa. Hölmöltä tuntuu, jos samalla PILP lämmittää...
Eihän yhden ruuvin säätäminen niin kamalaa ole että siihen 200eur asentaja tarvii ottaa! Ruuvin kääntäminen vaikuttaa vain tuloilman lämmitykseen ja sen tuloilman lämmön näet sieltä koneestasi! Hattumutteri auki jakarilla ja kuusiokoloavaimella käännät ruuvin kevyesti kiinni. Kun syksymällä tunnet kylmyyttä niin hattumutteri auki ja kuusiokoloavaimella avaat vähän ruuvia ja katsot/säädät tuloilman lämpötilan sopivaksi.

Paivi

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
En tietenkään ole ottamassa asentajaa tänne tuon takia. Mutta en myöskään mene itse säätämään.

Toivoin ohjeita mitä sieltä valintapaneelista valitaan. Jollei todella ole, niin tyydyn siihen mitä edellisessä viestissä mainitsin tehneeni.

Menovesi lämmittää/viilentää tuloilmaa tuon RN1 venttiilin kautta. Jos sulla on alhainen lämmityksen pysäytys niin eipä sillä RN1 venttiilin säätämisellä viilennystä saa aikaseksi koska pumppu ei pumppaa vettä lattiapiireihin ja tuloilman lämpötila sahaa ulkolämpötilan mukaan.
Kannattaa tosin opetella tota venttiilin säätöä ainakin talvea ajatellen ettei tuloilma lämpeä liikaa (säästää rahaa). Itse avasin etupaneelin (irtoaa helposti) ja jätin kuusikoloavaimen kiinni venttiilin ja näin sitä pystyy helposti säätää huoltoluukun kautta.

Kokeile tota yöjäähdytys toimintaa. Se tehostaa ilmanvaihtoa kun ulkolämpötila tippuu tarpeeksi poistoilmaan verrattuna.

Itsellä ei ole vielä ILPiä niin jäähdytys täälä toimii silleensä että ovea/ikkunaa auki illalla kun on vähä viileämpää ja päivällä kun aurinko paahtaa ikkunaan niin kaihtimet kiinni.

juhamat

Aktiivinen jäsen
En tietenkään ole ottamassa asentajaa tänne tuon takia. Mutta en myöskään mene itse säätämään.

Toivoin ohjeita mitä sieltä valintapaneelista valitaan. Jollei todella ole, niin tyydyn siihen mitä edellisessä viestissä mainitsin tehneeni.
Se RN1 kannattaa laittaa kesäksi täysin kiinni koska muuten se lämmittää tuloilmaa. Ei siihen asentaa tarvitse. Sitten kun öisin alkaa olla alle +10 lämmintä niin voit avata sitä hieman (esim 1/8 kierrosta). Jos et tee tätä, ja se ruuvi on täysin auki kuten yleensä on jos siihen ei ole koskettu, sinun Nibe lämmittää sinun tuloilmaa samalla kuin ILP viilentää, eli vähän hölmöläisen hommaa.

Lisäksi sinun pitää kääntää lämmitystermostaatit kiinni kaikista tiloista mitä et halua lämmittää. Lisäksi Niben jakotukilta kierrot kiinni vapaakierrossa olevista tiloista mitä et halua lämmittää (eli kaikki muut paitsi märkätilat). Minimi menovedeksi säädät valikoista vaikka 25 tai 26.

Se lämmityksen pysäytys kannattaa olla vaikka 40 asteessa vuoden ympäri. Tuolla sun asetuksella se ei lämmitä kesällä pesuhuoneen lattiaa jos ulkolämpötila yli +18. Lämpökäyrän muutoskaan ei auta kun näin lämpimällä se menee oletettavasti minimi menovedellä ja se lämpökäyrä voi olla mielestäni samassa säädössä kuin talvellakin.

Siinäpä ne tärkeimmät säädöt kesäksi. Kannattaa lukea tuota aloittelijan ketjua läpi. Siellä nuo kaikki asiat on käsitelty moneen kertaan. Kannattaa hommata myös Nibe uplink niin sieltä näet mitä kone tekee ja voit ottaa siitä screenshotin tänne niin on helpompi auttaa.

Back
Ylös Bottom