Nibe F470 + kylmä lattia + ilp

RNTT

Jäsen
Niben ohjekirjaa on luettu ja tätä foorumia. Nyt tarvitsisin kuitenkin rautalangasta väännetyt ohjeet, mitä kannattaa tarkistaa pumpusta seuraavassa tilanteessa:

Asunnon lämpötila on suht ok, voisi olla vaikka asteen pari viileämpikin varsinkin makuuhuoneissa. Ongelmana on, että suihkun lattia on todella kylmä (vesikiertoinen lattialämmitys). Asunnossa on myös ilp, jota en tällä hetkellä käytä, koska ei ole täysin selvää, kuinka saisin parhaan hyödyn yhdistelmästä pilp + ilp. Huonetermostaatteja löytyy asunnosta 3 (makuuhuoneista ja eteisestä), mutta niiden säätämisellä ei ole vaikutusta yhtään mihinkään.

Mistä lähteä liikkeelle?
 

Jolberious

Vakionaama
Ensin heität termarit kuikkaan ja mittaat lähtevän veden lämpötilat ja palaavan veden lämpötilat erillisellä mittareilla joka lattialömmityspiiriltä. Tämän jälkeen teet tasapainotuksen, jossa säätelen piirit tasapainoon
 

RNTT

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Kiitos. Kuulostaa siltä, että parempi tilata tänne asiantuntija. Tosin semmoinenkin kerran kävi, sääteli vartin nibeä ja perästä tuli reilu satasen lasku.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Nämä "säätelijät" on pahimpia yleensä. Ei ne mitään laitteista tiedä, tai ainakaan niitä kiinnosta asia (laskun lähettäminen tokikin).

Mutta pari juttua rautalangasta:

- Käytännössä lämmityskiertoon lähtee yhden lämpöistä vettä. On monimutkaisempiakin systeemejä, joissa voi ohjata eri lämpöisiä vesiä eri lämmityspiireihin, mutta normitilanteessa kiertoon menee yhdenlämpöistä vettä.

- Lämmitykseen menevän veden lämpö riippuu ulkolämmöstä. Mitä kylmempää, sitä lämpimämpää vettä.

- Menovedelle on minimilämpö. Käytännössä tämä minimilämpö pitäisi asettaa märkätilojen mukavuuden ehdoilla. Usein se on kuitenkin oletuksena melko alhainen, esimerkiksi +20C, mikä tarkoittaa kylmiä kaakelilattioita.

Yksi perusjuttu on siis nostaa menoveden minimilämpöä. Tästä tietenkin seuraa muihin tiloihin ylilämpöä, ellei lattialämmityksen kiertoa rajoiteta. Termostaateilla pitäisi tuohon pystyä toki vaikuttamaan. Jos ei vaikuta, niin sitten joko termostaatit ei toimi tai lämpö tulee ilmanvaihdon kautta. F470 kun lämmittää tuloilmankin ja jos se säätöruuvi on kovin auki voi tuloilma olla hyvinkin lämmintä.

Termostaatteja on oikeastaan kahdenlaisia... sellaisia mitkä mittaavat huonelämpöä ja mukamas yrittävät pitää lämmöt kohdillaa näin. Tai sitten termostaatti on tavallaan vain etäohjaus lattiapiirin toimilaitteelle, eli ruuvaat käsin piiriä auki ja kiinni ilman varsinaista huonelämpötilan mittausta.

Ihan helppoa ei lattialämmityksen säätäminen oikeasti ole.

ILP:stä saat parhaan hyödyn, kun käytännössä suljet lattialämmityksen olohuoneesta/keittiöstä missä se ILP varmaankin on. Ja hoidat lämmityksen vain sillä.
 

Jolberious

Vakionaama
Kiitos. Kuulostaa siltä, että parempi tilata tänne asiantuntija. Tosin semmoinenkin kerran kävi, sääteli vartin nibeä ja perästä tuli reilu satasen lasku.
Älä tilaa, vaan opiskele itse. Halvempaa ja jälki on useinmiten parempaa..
Se että tekee kunnolla tasapainotuksen, joutuisi asentaja juoksemaan yhden talven verran kerta viikossa. Ei kenenkään lompakko sitä kestä.
 

RNTT

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Jep. Mieluiten itse oppisin. On vaan sellainen asia, joka tuntuu todella hankalalta itselle ja kiinnostaa vain pakosta, kuten nyt.
Menoveden lämpötilaa yritin säätää muuttamalla lämpökäyrää Nibestä. Menovesi on nyt 27 astetta ja varmaan siis liian alhainen.

Ongelma on myös, etten oikein tiedä, kuinka lattialämmityksen saisi suljettua Mikin mainitsemista paikoista. Jakotukissa on 8 termostaattia, joista 4 voi itse säätää ja 4 automaattisäädöllä. Virtausmittarit ovat "ihan ylhäällä" muissa paitsi noissa autom.säädöllä olevissa. Termosttaatteihin on merkattu osaan tussilla huone, osassa tarra, mutta en ole keksinyt niiden logiikkaa. Lattialämmityksestä ei ole mitään piirrustuksia, mutta on kyllä aikeissa ne pyytää, kun nyt vihdoin tajusin niiden puuttuvan!
 

perti16

Aktiivinen jäsen
Vuosi sitten en näistä tajunnut melkein yhtään, mutta niin vaan tekemällä oppii. Jos automaattisista termostaateissa virtaa vettä, silloin ne yrittävät näitä huoneita lämmittää. Siitä vaan ruuvailemaan niitä itse säädettäviä korkkeja, jotta saisi muuallekin lämpöä. :)

Meillä käyrä 4+1 eli aika lämmin verrattuna muihin, mutta kun ei tunnu suihkun lattia tästä huolimatta lämpeevän. Voisi koittaa jyrkempääkin käyrää...
 

Mikki

Hyperaktiivi
Fiksuin ratkaisu melkein olisi laittaa sähköinen mukavuuslattialämmitys kylppäriin. Ei ole ihan helppoa saada kunnolla lämpimiä lattioita märkätiloihin, ellei niille saada oman lämpöistä vettä.

Melko haastavaa on säätää talon lämmitys, jos yhdessä huoneessa pitäisi olla aika rajusti lämpimämpi lattia kuin muissa tiloissa. Lämmityskauden ulkopuolella tuo on helpompaa, kun voi pistää kierrot muihin tiloihin kokonaan poikki ja lämmittää vain märkätiloja.
 

Jolberious

Vakionaama
Melko haastavaa on säätää talon lämmitys, jos yhdessä huoneessa pitäisi olla aika rajusti lämpimämpi lattia kuin muissa tiloissa.
Paskat. Sanoo putkarille rakennusvaiheessa että tuplatiheydellä putket märkätiloihin.
Näin on moneen paikkaan tehty ja samalla lämmöllä kun olkkarissa on 22astetta, on suihkussa 25
 

RNTT

Jäsen
Tällä hetkellä suihkun lattia on niin kylmä, ettei oikein paljaalla jalalla viitsisi siihen edes aluksi astua. Mukavuutta en niinkään kaipaa, mutta huolettaa, riittääkö lämpö kuivaamaan riittävästi kosteaa tilaa. Toinen makuuhuone on puolestaan aivan turhan kuuma.

Tuloilman säätöventtiiliä en ole vielä tarkistanut, missä asennossa se on. Sitä olen tässä nyt opiskellut. Tuloilma saisi ilmeisesti olla 17-18 asettattakin ja minulla taitaa nyt olla 20.

Mitkä lämpökäyrät ovat suositellut vesikiertoiselle lattialämmitykselle? Jostain luin, että 3-5, mutta muutakin olen lukenut. Itsellä myös käytössä nyt käyrä 4 - 2 (!). Koko lämpökäyrä on itselleni hieman epäselvä, vaikka olen graafeja katsonut ja ohjeita lukenut.
 

Jolberious

Vakionaama
Kuuman makkarin paluuta kierros kiristäen ja suihkun taas kierros avaten.

Hanki mittari, jolla mittaat niitä paluulämpötiloja piireistä
 

RNTT

Jäsen
Tälläkin hetkellä voisin sulkea muiden huoneiden, paitsi suihkun lattialämmityksen ja lämmittää ilp:llä muutoin, mutta enpä ole vielä keksinyt, kuinka ne suljetaan. Päätin nyt lähteä siitä liikkeelle, että saisin edes niben säädöt kohdilleen.
 

RNTT

Jäsen
Kiitoksia taasen. Tässäpä kuva
 

Liitteet

  • jakot.jpg
    jakot.jpg
    33,5 KB · Katsottu: 2 329

kotte

Hyperaktiivi
Ongelmasi ratkeaa helpoiten säätämällä lämmityskäyrät ja termostaattien ohjaus oikein. Yhdelläkin piirillä pärjää poikein mainiosti, kun kerran lämmityslaitekin on F470-tyyppinen (ja selviäisi, vaikkei olisi).

Säädä lattioiden lämmityskäyrällä minimilämmöksi jotakin 30 asteen vaiheilla kesät, talvet ja termostaatit muualta kiinni kuin suihkutilasta. Ponnauta sitten termostaatit kaikkialle auki, kun ulkolämpötilan mukainen lämpökäyrä ylittää minimiasetuksen. Tuo kaikki voi tapahtua monella tapaa riippuen siitä, millainen säätölaitteisto on, onko sisäantureita jne. Kesäaikaan muiden tilojen lämmitys tapahtuu siis huonetermostaattien ohjauksessa.

Tuollaisen logiikan saa tyypillisesti helposti toteuteutetuksi mihin tahansa laitteistoon, jossa kiertoveden lämpötilaa ohjataan shuntilla käyrän mukaan (tai lämpöpumppua ohjataan vastaavasti) ja termostaattiventtiileitä ajetaan huoneantureiden ohjaamina (joko jatkuvasti tai ON/OFF).
 

RNTT

Jäsen
Millaista käyrää kannattaisi alkuun siis kokeilla? Tuolla ylempänä siitä kyselin, kun koko käyrä on itselleni hepreaa. Jostain vain lähdin liikkeelle siinäkin. Täällä käynyt asentaja taisi laittaa siihen aikanaan 3 + 1, mikä teki asunnosta aivan liian lämpimän.

Mitä tarkoittaa käytännössä: "ulkolämpötilan mukainen lämpökäyrä ylittää minimiasetuksen"?
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Kiertäähän siellä kylppärin lattiassa vesi tällä hetkellä? Ex rivarissa oli termarit kaikissa tiloissa ja kun niitä meni hajalle, lopetti vesi kiertämästä. Naapurin mammalla kylmeni kylppärin lattia sen takia.
 

kotte

Hyperaktiivi
F470:n kontrolleri on hiukan pelkistetty, joten tuossa suhteessa viittaan muilta (toivottavasti) tuleviin resepteihin, mutta periaate on, että säätimessä asetetaan kiertoveden tavoitelämpötila esim. +5 ja -15 asteessa ja laite sitten sitten säätää kiertoveden lämpötilaa ulkolämpötilan perusteella niin, että se vastaa asetusta noissa lämpötiloissa. Jos esim. asetus olisi 30 +5 asteen ulkolämpötilassa ja 40 astetta -15 asteen lämpötilassa, laite säätää kiertoveden lämpötilaksi (suunnilleen) 35 astetta -5 asteen ulkolämpötilassa ja 45 astetta -25 asteen ulkolämpötilassa. Minimilämpö tarkoittaa, että +5 asteen yläpuolella kuitenkin pidetään tuo kiertoveden minimilämpö.

Kaikki nuo asetukset riippuvat sitten ihan rakennuksesta. Esim. meillä on sekaisin patteri- ja lattialämmityksiä kuivissa ja kosteissa tiloissa, jolloin käyrät ovat paljon tuota jyrkempiä ja korkeammalla (siis kiertovesi paljon lämpimämpää etenkin talvella).
 

Mikki

Hyperaktiivi
Paskat. Sanoo putkarille rakennusvaiheessa että tuplatiheydellä putket märkätiloihin.
Näin on moneen paikkaan tehty ja samalla lämmöllä kun olkkarissa on 22astetta, on suihkussa 25

Taas päästään siihen että monen asian voi tehdä paremminkin. Talopaketeissa ei etenkään kaikkea loppuun asti mietitä ja NS. Ammattilaisia jotka kuvat piirtää ei tämmöiset kiinnosta.
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Oiskohan sulla toinen jakotukki jossakin?? Tai sitten kyseessä tosi pieni talo ):
Yleensä vesikiertosessa lattialämmityksessä joka huoneessa on 2 piiriä eli ns.ikkunapiiri ja sit isompi huonepiiri mikä on usein termostaatin takana.
Jos näin tehty niin sitten sulla on vain 1 makkari tukin lähdöistä päätellen ):
Eli onko muita kosteita laatoitettuja tiloja?? Minkälaiset lämpötilat niissä on? Jos niissäkin on kylmät lattiat ,niin yleensä 2 tukin välistä virtausta voi säätää ,eli vaikka laittaa lisää virtausta menemään kosteiden tilojen tukin läpi ja vähemmin asuintilojen tukin läpi.
Ja täytyis ne piirrustukset lattialämmityksestä olla jossakin!!
 

RNTT

Jäsen
Talo on pieni, eikä ole varmuudella kuin tuo yksi tukki. Makkareita kuitenkin 2. Kosteita tiloja ei ole kuin suihku+sauna. Laattaa on khh:ssa, wc:ssa ja eteisessä.
 

perti16

Aktiivinen jäsen
Otat viikon projektiksi nostaa menoveden lämpöä reilusti ja availet huone kerrallaan noita korkkeja ja selvittelet mikä huone voisi olla kyseessä. :)
 

Mikki

Hyperaktiivi
Onko tuo jakotukki sen Niben vieressä? Nimittäin meilläkin on vain yksi varsinainen jakotukki, mutta siitä ei mene märkätilojen lämmitys.

Sen sijaan meillä on toinen jakotukki, kahdelle piirille ja se on muiden "putkihässäköiden" seassa lämpöpumpun vieressä. Sitä ei heti jakotukiksi välttämättä tunnista jos ei ole laitteistot tuttuja.

Piirrustukset kannattaa jokatapauksessa hankkia. Ne pitäisi kyllä talon papereista löytyä. Tai jos talo on uusi ja kunta käyttää Lupapistettä, voi löytyä sieltäkin.
 

RNTT

Jäsen
Kuvan tukki on Niben vieressä. Piirustukset kyllä hankitaan, en tosiaan älynnyt niiden edes puuttuvan ennen kuin nyt.

Mikäköhän idea on tuossa, että osa termostaateista on automaatilla ja osa käsin säädettävissä?

Otat viikon projektiksi nostaa menoveden lämpöä reilusti ja availet huone kerrallaan noita korkkeja ja selvittelet mikä huone voisi olla kyseessä. :)

Mikä on "reilusti", jos se nyt on 27? Kannattaako myös tarkistaa tuloilman venttiili, ettei tule liian taloon kuuma?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tuossa aiemmin Misa64 selittikin miten homma saattaa olla tehty. Eli huoneessa on kaksi piiriä ja toinen vain on termarin takana. Tällöin sitä "ikkunapiiriä" voisi kuristaa, kun jos sinne menee 27 asteista lämpöä niin se toki lämmittää huoneen. Ja ehkä siksi "termari ei tee mitään" (kun ei se vaikuta tähän lämmittävään piiriin).

Tuloilman lämpö kannattaa mitata. F470:ssä se on vähän alkeellinen systeemi. Käytännössä se tuloilma lämpiää Niben sisäisellä "piirillä" ja siinä on kanssa manuaalinen säätöruuvi. Näppärät käsistään tällä palstallakin ovat modanneet siihen termostaatin automaattiseen säätämiseen.
 

perti16

Aktiivinen jäsen
Kuvan tukki on Niben vieressä. Piirustukset kyllä hankitaan, en tosiaan älynnyt niiden edes puuttuvan ennen kuin nyt.

Mikäköhän idea on tuossa, että osa termostaateista on automaatilla ja osa käsin säädettävissä?



Mikä on "reilusti", jos se nyt on 27? Kannattaako myös tarkistaa tuloilman venttiili, ettei tule liian taloon kuuma?
Täällä tällä hetkellä ulkona 9c ja menolämpö 29c. Ehkä se 35c alkaisi näillä keleillä tuntumaan paremmin...?
Ja tuloilmaa kannattaa säädellä. Omassa talossa oli juurikin "kylmät lattiat ja kuuma ilma", kunnes tuon tuloilman sain säädetty 18-20c haarukkaan. Sisälämpötilan optimilämpö on meillä 23,5c.
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Se ongelma että sulla on kuuma makkarissa ja kylmä kylppärissä ei nibeä säätämällä nyt korjaannu!!
Se korjaantuu vain niitä lattilämmityksen vesikiertoja säätämällä - eli tässä tapauksessa sun on vähennettävä/kuristettava liian kuuman makkarin veden kiertoa ja lisättävä kiertoa eli veden määrää kylppäriin
Miksi olet varma ettei sulla ole toista tukkia?? Se voi sijaita oikeastaan missä vain - mulla esim asuintilojen tukki eteisen liukuovikaapin sisällä koteloituna ja kosteiden ja lähinnä laatoitettujen tilojen tukki kodinhoitohuoneessa.
Sulla on kuitenkin 2 mh,kodinhoitohuone,eteinen ym.
Once more!! -Eli normaalisti vesikiertoinen lattialämmitys tehdään niin että joka asuinhuoneessa on 2 piiriä - käsin säädettävä ikkunapiiri ja termostaatilla säädettävä isompi piiri - siinä se logiikka on että osassa lähdöistä on termostaatit ja osassa ei. Esim sun 2 mh vaatii jo 4 lähtöä!
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Tossa sun kuvassa on 4 termostaattia ,joten sulla pitäisi olla ainakin 4 lämpötilan säädintä seinissä. Olettaisin että noissa termostaateissa on jonkinlainen indikaattori punainen tai vihreä nasta tms. Laita 3 niistä säätimistä nollaan ja 1 täysille ja käy 20 min päästä katsomassa indikaattoreista ne nastat niin saat selvitettyä mikä säädin ohjaa mitä termostaattia ja huonepiiriä!
 

RNTT

Jäsen
Talossa on vain 3 lämpötilan säädintä ja olohuoneessa huoneanturi. Tukin termostaateissa on nastat. Testaan säätimet.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tarkistappa Nibestä, että lämpötilaa EI ohjata tuon huoneanturin perusteella. Laitteiden asentajat harvoin lukevat käyttöohjeita....

Huoneanturi.PNG
 
Viimeksi muokattu:

RNTT

Jäsen
Testasin. Eteisen säädin ohjaa kahta tukin termostaattia, joissa merkintä olohuone. Huoneanturi ei ohjaa lämmitystä.

Olisiko makuuhuoneissa 2 piiriä, joista toista ohjataan käsin tukista ja toista seinän säätimellä. Suihkussa vain 1 piiri, jota ohjataan pelkästään tukista.
 
Viimeksi muokattu:

perti16

Aktiivinen jäsen
Tossa sun kuvassa on 4 termostaattia ,joten sulla pitäisi olla ainakin 4 lämpötilan säädintä seinissä. Olettaisin että noissa termostaateissa on jonkinlainen indikaattori punainen tai vihreä nasta tms. Laita 3 niistä säätimistä nollaan ja 1 täysille ja käy 20 min päästä katsomassa indikaattoreista ne nastat niin saat selvitettyä mikä säädin ohjaa mitä termostaattia ja huonepiiriä!
Meillä ainakin molemmissa makuuhuoneissa on omat termostaatit ja olohuonetta ja keittiötä varten kaksi toimilaitetta, mutta yksi säädin seinässä. Lisäksi kolme ruuvattavaa säädintä manuaaliseen käyttöön muihin tiloihin.

Ja eikö tuon seinätermostaatin rajan asettaminen alle huonelämpötilan katkaise veden kulkua ja viilentäisi huonetta? Tuloilma lämmittää tietty myös.
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Ok - on mullakin pari termostaattia saman säätimen perässä):
Pääasia että alkaa piirit selviämään!
Voisi olettaa että makuuhuoneissa olisi ainakin ne 2 piiriä kuten yleensä! Jos oikein laskin niin silloin jää yksi käsisäädettävä piiri mitä ei tiedä - se voi olla esim olohuoneen ikkunapiiri tai keittiö.
Mutta noiden käsisäädettävien piirien selvittäminen on vaikeampaa eli mikä menee minne ,alkuoletukseksi voi yrittää että makuuhuoneiden termostaattien viereiset käsisäädettävät menisi samaan makkariin ja lähtisi siitä yrittämään , mut ne voi olla ihan ristissäkin.
Eli kylmästi vaan jos järjestys on epäselvä 1 täysin auki ja loput kiinni ja seuraavana päivänä tutkimaan missä lattia lämmin ja loput kylmiä.
 

RNTT

Jäsen
Kiitos kaikille vielä neuvoista.

Mikä muuten on, kun noita sinikorkkisia ei pysty korkista ruuvaamalla saamaan aivan "täysille", siis jenkat loppuu, eikä korkkia saa niin löysälle, että virtausmittarin tappi painuisi aivan alas ja virtaus olisi täysillä Tappi jää puoleen väliin (arvo noin 2, kun ihan pohjassa 5), kun korkki on aivan löysällä.
 

perti16

Aktiivinen jäsen
Kiitos kaikille vielä neuvoista.

Mikä muuten on, kun noita sinikorkkisia ei pysty korkista ruuvaamalla saamaan aivan "täysille", siis jenkat loppuu, eikä korkkia saa niin löysälle, että virtausmittarin tappi painuisi aivan alas ja virtaus olisi täysillä Tappi jää puoleen väliin (arvo noin 2, kun ihan pohjassa 5), kun korkki on aivan löysällä.
Ei meilläkään tuo virtaus ylitä tuota arvoa 2. Tarvitsisi varmaan tehokkaampia laitteita liikuttamaan vettä nopeammin. :)
 

RNTT

Jäsen
Kiitos vinkistä Mikki! Täällä pumppu käy vain 50-75 % teholla. En uskalla säätää "täysille" ennen kuin tiedän, onko jotain haittaa...
 
Back
Ylös Bottom