nibe f470 Lämmitysjärjestelmän varoventtiilinvaihto

jma82

Tulokas
Moi,

varoventtiili alkoi vuotamaan. Osa itsessään vaikuttaisi olevan helppo irroittaa mutta onko jollain kokemusta tästä, ainoa sulku jonka näen on juuri ennen tota venttiiliä, joten voisin kuvitella että säiliöstä alkaa tulla vettä aikaslailla? Tuo sulkukin vaikuttaa olevan aika jäykkä, onkohan sekin kalkkiutunut kii...
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Varoventtiili voi olla vaan kalkkeutunut. Mulla jäi vuotamaan f 410 varoventtiili , mutta muutaman kerran auki/kiinni ränkkäämällä ja kääntönupista hieman sulkeutumista auttamalla sen sai aina pitämään :)
 

specialist

Aktiivinen jäsen
Vaihdoin syksyllä F750:een sekä lämminvesivaraajan 10bar varoventtiilin että lämmitysjärjestelmän 2,5bar varoventtiiliin. Ei tuntunut auttavan enää mitkään vippaskonstit niihin.

Etukäteen kun miettii mitä tekee ja valmistelee kaikki mahdollisimman valmiiksi niin ei tarvitse alkaa siinä hetkessä kun vesi valuu lattialle alkaa arpomaan. Ja sitten kun on sopivan kokoiset työkalut joilla mahtuu tekemään helpottaa hommaa.

Kummassakaan ei pitäisi olla mitään sulkuja joten pitää vaan olla nopea ja vähän vettä valuu tietysti pois. Olet ilmeisesti vaihtamassa tuota 2,5bar varoventtiiliä? Paineet päästää nolliin ja ylivuotoputki tietysti ensin pois ja sit vaan osa irti ja uus tilalle. F750:ssä vaihtoventtiilin moottorin irrotin tieltä pois mut F470:ssä rakenne on tietysti erilainen. Kättä voi pitää hetken putken edessä jos tarvetta välissä ährätä jotain ja jos nyt jotain odottamatonta ilmenee niin ruuvaa vanhan osan takaisin hetkeksi. F750:ssä toi 2,5bar varo oli helmiliitoksella joten siihen kävi tilalle vaan joku yli 100€ Niben osa. LP-Varaosaksi puljusta tilasin omaani varot. Vanha helmi ja mutteri jäi paikoilleen, kierteisiin ja helmeen laitoin hieman putkikittiä kun sitä jossain suositeltiin. Sit vaan ilmausventtiilit auki ja täyttö. Ilmausta piti tehdä vielä useamman kerran ja useampana päivänä.

10bar varoventtiili oli taas enemmän standardiosa ja maksoi parikymppiä. Siinä ei nyt oikeastaan ollut muuta kuin talon sulku kiinni, jostain hanasta paine pois ja Nibestä täyttöventtiili kiinni, sit vaan varo irti ja uus tilalle.

Ehkä tästä jotain apua on myös F470:n kanssa mutta tosiaan ei ollut paha homma ja tuota itsekin pohdin uskaltaako alkaa tekemään mutta hyvin onnistui.
 

jma82

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
kiitos vastauksista, kokeilin joo jo pyöritellä mutta se ei enää auta. Baarit on vähän epäselvät mutta väriltään punainen nuppi :).
 
Back
Ylös Bottom