Nibe Fighter 410P äänieristäminen

M

mikko78

Vieras
Meillä on Nibe Fighter 410P poistoilmalämpöpumppu kodinhoitohuoneessa. Ilmastointi sekä varsinkin kompura pitää melkoisen häiritsevää ääntä. Olen ajatellut lisäillä pumpun kuoriin itse äänieristystä, kun on ruvennut nuo pumpun äänet tympimään. Onko kukaan tehnyt vastaavaa? Ja jos on, niin millä olette äänieristyksen tehneet? Kuminen äänieristysmatto itsellä harkinnassa? Onko joku lisäillyt eristettä itse kompuran kotelon ympärille? Oletteko laittaneet eristettä vain pumpun etupuolen irtokansiin vai myös sivukansiin? Kaikki ideat/kokemukset tervetulleita!

markusj

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe Fighter 410P äänieristäminen

Yleensä sääntönä on, että matalille murinoille laitetaan äänen eristeeksi raskasta ääneneristettä ja korkeille pehmeää ja kevyttä. Oletettavasti tuo kompuran ääni on matalaa murinaa, joten raskasmatto on varmaankin paikallaan, kuten edellisen viestin linkissä mainitaan. Itse laitteesta en tiedä mitään, joten en osaa ottaa siihen mitään kantaa.

P

Pima

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Haadolta kerrottiin, että uusiin laitteisiin (410p) olisi kompura jo koteloitu ääneneristämiseksi. Onko kellään jo kokemusta/ tietoa miten hyvin käytännössä eristävät ääntä?

M

mikko78

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Oma 410P:ni on ostettu viime syksynä ja joo kyllähän siinä kompura on koteloitu. Ja kotelo on ns. äänieristetty sellasella lapsellisella hyvin ohuella vaahtomuovisuikaleella. En osaa sanoa minkälaista ääntä kompura pitäisi ilman tuota koteloa, mutta kyllä se pitää aikas häiritsevän kovaa ääntä myös koteloituna. Ajattelin itse äänieristää tuon kompuran kotelon ainakin ulkopuolelta ja ehkä myös sisäpuolelta esim. bitumimatolla tms. ja lisäksi ajattelin äänieristää pumpun alaetukannen sekä alasivukannet 20-30mm äänieristelevyllä. Josko sitten kompuran ääni häiritsisi vähemmän.

J

Jusse

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Nibe 410P teknisessä tilassa makuuhuoneen seinän takana. Miten olette tuon kompuran saaneet hiljaiseksi, saako tuon peltisen kotelon kompuran ympärillä vuorata esim. bitumimatolla tms?? Oletteko vuoranneet konetta ulkopinnoiltaan jollain eristeellä?? Saako kompuran kotelon sisään laittaa jotain äänenvaimennus materiaalia??

Keski-Suomessa ajellaan nyt käyrällä 4 (-3) ja nollakelillä menovesi +24.

Espejot

Hyperaktiivi

Meillä on kodinhoitohuoneessa palo-ovi joka eristää ääntä tarpeeksi. Lisäksi helvetinkone on sijoitettu keitön vastaiselle seinälle. Nohin irroitettaviin ylä ja alakotelohin olen liimannut tietokoneiden eristämiseen tarkoitettua mattoa.

M

mikko78

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Jusse sanoi:
Nibe 410P teknisessä tilassa makuuhuoneen seinän takana. Miten olette tuon kompuran saaneet hiljaiseksi, saako tuon peltisen kotelon kompuran ympärillä vuorata esim. bitumimatolla tms?? Oletteko vuoranneet konetta ulkopinnoiltaan jollain eristeellä?? Saako kompuran kotelon sisään laittaa jotain äänenvaimennus materiaalia??

Keski-Suomessa ajellaan nyt käyrällä 4 (-3) ja nollakelillä menovesi +24.

Itse laitoin kompuran peltisen kotelon sisälle (sisäseinille) raskasta bitumattoa (n. 3mm vahvaa) sekä kompuran kotelon ulkopintaan n. 3cm vahvaa äänieristysmattoa. Kompuran kotelon sisälle laitoin maton aivan kiinni kotelon seiniin, jotta bitumimatto ei ota kiinni kompuraan, joka on käydessään aikas kuuma. Itse koneen kaikkien etulevyjen sisäpintaan laitoin samaa 3cm vahvaa äänieristysmattoa sekä koneen alaosassa myös sivukansien sisäpuolelle. Mulla on koneesta lähtevät iv-putket koteloitu Niben myymällä metallikotelolla, jonka myös vuorasin sisäpuolelta tuolla 3cm äänieristysmatolla. Varsinkin tuo kompuran äänieristäminen vaati aikaslailla hermoja sekä taipuisia käsiä, kun ylimääräistä tilaa ei kompuran kotelon sisällä tai ulkopuolella kauheasti ole.

Näillä toimenpiteillä kompressorin sekä iv-puhaltimien ääni hiljeni jonkun verran, mutta ei ehkä ihan niin paljon kuin olisin toivonut. Edelleen pidetään öisin KHH-väliovi kiinni, jotta ei pumpun äänet yöllä häiritse. Aikanaan olin Nibeen yhteydessä takuuasioiden parissa ja samalla kysyin heidän kantaansa omiin äänieristyksiin ja sanoivat vain, että "kyllähän ihmiset kaikenlaista ovat tehneet". Eli eivät suoraan ainakaan kieltäneet tuollaista eristämistä. Nuo käyttämäni eristemateriaalit ovat itsestään sammuvia, joten ei pitäisi olla tulipalovaaraa tms. Esim. tuolta näkee tietoa noista äänieristeistä: www.meluton.fi. Liian "ilmatiiviisti" ei konetta varmaan kannata eristää, koska eiköhän tuokin kone tarvitse vähän jäähdytysilmaa koneistolle toimiakseen.

T

Timovihtori

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Moi oon tapellu pilpin ryminöitten takia ja soitellu haadolle varmaankin 20 -30 kertaa "asentajia" on käynyt n. 5 eri heppua milloin mitäkin tekemässä.
Yksi huoltofirma jonka nimen saatte sanoi heti,mistä jyrinä johtuu.Se johtuu siitä,että kompuralta lähteviin liuosputkiin ei asenneta tehtaalla
ns.joustoliittimiä ja kompuran tärinä johtuu kovettuviin kupariputkiin.Meillä ainakin vika korjaantu ja lisäksi kompura siirrettiin eri paikkaan.
Jos joku haluaa kysellä lisää,niin voi soitella Timo Taatila 0400733293.
Tosi ärsyttävää herätä öisin pilpin ryminään.

S

SamiT

Vieras

Meillä jyrinät/räminät loppui kompuran viallisen kumin vaihtoon, sekä äänieristys maton purkamiseen samassa istunnossa. Meni myös liian monelta eri huoltofirmalta läpi nuo räminät, vaikka kaikki kehui tietävänsä kaiken lämpöpumpuista.
Samppa

El_Ucca

Jäsen

Tässä hieman miten itse hiljensin niben:

1. Pumpun taakse kompuran kohtaan Biteman paksuinta äänieristysmattoa, johon on kiinnitetty bitumimatto. (Makkari suoraan pumpun takana)

2. Ylemmmän ja alemman etuluukun vuoraus samaan tapaaan. Bitumin laitoin alle ja siihen päälle paksuinta mattoa.

3. Bitumimatto kompuran ympäriltä helvettiin. Itselläni tämä oli juuri se jurnutuksen lähde. Kova bitumi otti runkoon kiinni ja resonoi pahasti sitä kautta. Tämän jälkeen jurnutus loppui lähes täysin. Makuuhuoneeseen ei kuulu enää kompuran ääntä lainkaan, vaan se peittyy ilmastoinnin alle.

Bitumin alla oleva matto siis jäi vielä kompuran ympärille. Bitumin jouduin repimään pieninä paloina kompuran ympäriltä. Lopussa homma oli todella hidasta ja tuskallista. Taakse jäi vielä hieman, mutta se ei ota runkoon, joten ei väliä. Suosittelen kumihanskoja, on muuten kädet todella tahmeassa liimassa.

EDIT: Taakse jäänyt bitumi rupesi sekin resonoimaan ruunkoon. En saanut kaikkia bitumeita pois, joten revin myös kompuran ympärillä olleen pehmeän äänieristyksen pois, jossa bitumimatto oli kiinni. Laitoin takaseinään ja toiseen kylkeen vielä toisen kerroksen paksua ääneristysmattoa ja kompurasta lähtevän putken päälle palan vaahtomuovia. Näiden muutosten jälkeen kaikki resonointi ja jurnutus poistui, eikä kompuraa enää erota ilmastoinnin äänen läpi lainkaan. Ei edes suoraan vierestä.

Ennen äänieristystä ja bitumin poistoa Niben ääni oli sekä ilmastoinnin ja varskin kompuran osalta todella kova ja ärsyttävä, joten olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

EDIT: Lisäsin vielä toisen ohuemman äänieristysmaton ylös puhaltimien päälle.

EDIT: Lisäsin vielä yhden gyproc levyn vaatekaapin taakse siihen kohtaan, missä nibe sijaitsee toisella puolella seinää. Samalla peitin kaikki pienetkin raot gyproc-levyjen liitoskohdista akryyilimassalla. Nyt nibeä ei kuule enää ilmanstoinnin läpi lainkaan makuuhuoneessa.

Lisäksi vaihdoin äänekkääksi käyneeseen tuloilmanpuhaltimen moottoriin uudet laakerit, joka hiljensi laitetta myös kodinhoitohuoneen puolella entisestään.

Back
Ylös Bottom