Nibe Fighter 410P paineet

M

mikko78

Vieras
Mikäs on muilla Niben käyttäjillä kattilan paine, siis sen pumpun painemittarin mukaan (komponentti 42 painemittari kattila)? Mulla putkari sanoi n. 5 vuotta sitten PILPin kytkettyään, että tuo paine saa olla 1,5bar paikkeilla ja sitä se on mulla ollut. Mutta tuli nyt tässä mieleen Warmian lattialämmitysmanuskaa selaillessa, että tuossa manuskassa sanotaan, että lattialämmitysjärjestelmän esipaine 1-tasorakennuksissa on 0,4bar; 2-taso 0,6 bar ja 3-taso 0,8bar. Onko tuo PILPin kattilan paine käytännössä sama kuin paine lattialämmitysjärjestelmässä ja jos on, niin mitä vaikutuksia tuolla on lattialämmityksen käyttäytymiseen, jos paine on liian korkea? Mulla nimenomaan 1-tasorakennus. Voi olla, että olen ymmärtänyt asiat nyt aivan väärin, mutta kysyn tätä silti... :)

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe Fighter 410P paineet

1,5 bar on turhan paljon, vaikkei nyt varsinaisesti mitään hajotakaan. Varoventtiili aukeaa 2,5 barissa. Mulla yksitasoissa on paineet 1,0 bar.

Sade

Jäsen

meillä paineet on nyt laskeneet lähelle nollaa. MIten saan niitä nostettua?!

Paine oli noin 0,5:ssä alkuaikoina kun tässä asuttiin eikä mitään tästä värkistä ymmärretty kuten ei vieläkään... viisaampi kävi täällä parisen vuotta sitten(?) ja laski vettä kiertoon(?) ja ilmaili ja paineet nousivat. Jossain vaiheessa paineet olivat 2:ssa eivätkä laskeneet muuta kuin kattilan lämpötilan laskiessa. Näin meni pitkään kunnes pikkuhiljaa on tullut alaspäin.. mä en ole juurikaan, ainakaan tosi pitkään aikaan tuota vettä tuonne laskenut lisää. Pitäisikö sitä tehdä jotenkin säännöllisesti? Nyt jonkin verran laskin, mutta ei ollut vaikutusta. Kuinka paljon sitä uskaltaa sinne laittaa?

Sade

Jäsen

Nyt oli yön aikana paineet nousseet hiukan alle 0,5:den. Pitäisikö vaan lisätä tuota vettä vielä?

Espejot

Hyperaktiivi

Meillä ei ole koskaan lisätty vettä. Paineet ovat olleet aina 0,6 tuntumassa (silloin kun kattilla on lämmin).
Laitte asenettu 2008.

N

November

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tuosta Nibestä minulla ei mitään kokemuksia ole, mutta jos kerran paineet nollille menee, niin jossain on häikkää. Jos ei lämmityspiireissä ole vuotoja, mikä sinänsä on melko epätodennäköistä, niin epäilisin paisuntasäiliötä ja sen vastapainetta...

Omassa Nilan EC9:ssä paineet ovat ~0,7bar. Paine vaihtelee siinä 0,6-0,8 välillä, mutta olen hyväksynyt pienen heilunnan.

pökö

Kaivo jäässä

November sanoi:
Omassa Nilan EC9:ssä paineet ovat ~0,7bar. Paine vaihtelee siinä 0,6-0,8 välillä, mutta olen hyväksynyt pienen heilunnan.
Tuo vaihtelu on vielä ihan normaalia eikä siltä voi välttyä. Jos paineet putoaa välillä nollaan on jossain häikkää mutta ei se tarkoita sitä että joku vuotaa.

misa64

Aktiivinen jäsen

Paine heittelee lämpötilan mukana eli jos kattilassa lämpötila putoaa niin painekin putoaa. Veikkaisin sadeen syyksi vuotavaa varoventiiliä. Jää helposti tiputtamaan eli vuotaa läpi jos sitä säätelee. Lisää järjestelmään reilusti vettä jotta paine nousee yli 1,5 bar ja sitten laske varoventtiilistä vettä läpi niin että paine tippuu 1-1,5 bar välille mutta käännä säätö kerralla "kunnolla" kiinni niin varoventtiili ei jää vuotavaksi. Mulla oli sama vika että piti lisäillä vettä pari kk välein mutta kun sai varoventiilin pitäväksi niin ei ole tarvinnut sen jälkeen lisäillä kertaakaan.

repomies

Hyperaktiivi

Kompataan Misaa. Minulla tiputteli kerran oikein kunnolla se varoventtiili enkä tahtonut millään saada sitä pitämään.

Sade

Jäsen

Tosiaan kun siihen ei oltu koskettu piiitkiin aikoihin ja paineet olivat siellä 2:ssa. Sitten putosivat sinne jonnekin 1,3:een missä olivat pitkään. En koskenut venttiiliin. Mutta kun sieltä putosivat tosi alhaalle, niin on joutunut säätelee vettä kiertoon ja kokeilin toki sitä venttiiliäkin. Nyt näyttää heiluvan aika paljon. Täytyy tarkastaa se venttiili vielä.

Sade

Jäsen

En kyllä saa venttiiliä kireämmälle, mistä sen voi tietää tiputtaako se vai... mutta paine.. se ei pysy. Nyt näyttää 0,2..

pökö

Kaivo jäässä

Kun paineet paljon heittelee, voi vika olla paisuntasäiliössä tai sen esipaineessa tai se voi olla liian täynnä vettä, jolloin paisumiselle ei ole enää tilaa. Nämä syyt aiheuttaa varoventtiilin tiputtelua ja tällöin vika ei ole varoventtiilissä.

misa64

Aktiivinen jäsen

Jos se varoventiili vuotaa niin sulla pitäis olla niben alaosassa eli lattialla hieman kosteutta jollei vesikaivo satu sijaitsemaan juuri muovisen ylivuotolootan alla. Sitä varoventiiliä ei tarvitse kääntää hampaat irvessä kiinni,riittää kun kääntää sen säätönamikan kerralla kunnolla vauhdikkaasti kiinni.

pökö

Kaivo jäässä

Millainen varoventtiili noissa on jos sen voi kiinni vääntää? Yleensä varoventtiilin voi testata vain vääntämällä se auki.

pAy

Vakionaama

pökö sanoi:
Millainen varoventtiili noissa on jos sen voi kiinni vääntää? Yleensä varoventtiilin voi testata vain vääntämällä se auki.

Kyllä se ihan normaali on, jousikuormaa vasten avataan/testataan ja itsestään sulkeutuu.

misa64

Aktiivinen jäsen

Jep! Näin on mutta jää silti helposti vuotamaan. Jousikuormaa täytyy hieman "auttaa" jotta varoventtiili jäisi pitämään eikä vuotaisi läpi. Ei sitä todellakaan KIINNI onneksi pysty kääntämään.
Toivottavasti sade saat systeemin pitämään ja apuja ongelmaan!

pökö

Kaivo jäässä

misa64 sanoi:
Jep! Näin on mutta jää silti helposti vuotamaan. Jousikuormaa täytyy hieman "auttaa" jotta varoventtiili jäisi pitämään eikä vuotaisi läpi.
Jos noin pitää tehdä on paine turhan korkea, eli liian lähellä avautumispainetta tai varoventtiilin jousi väsähtänyt.

Sade

Jäsen

Ei siellä lattialla mitään kosteutta ole. Paine edelleen 0,2-0,3. Veden laitto kiertoon ei sitä nosta. Voiko sitä olla liikaa siellä. Tosin paineethan laskivat ennen kuin vettä lisäsin... Mutta lisäys eo auta sitä nousemaan.

pökö

Kaivo jäässä

Ei kai mittari jumita? Paine nousee satavarmasti kun vettä lisätään jos jossain ei ole selvää vuotoa.

Sade

Jäsen

Jaa-a, mistäpä tuon tietää? Mutta en mä ainakaan mitään vuotoja näe missään.

repomies

Hyperaktiivi

No jokainen pisara joka niistä varoventtiileistä päästetään, menee keruualtaaseen (sellainen pieni muovinen, vasemmalla) josta on sitten joku viemäröintiviritys lattiakaivolle. Samaan paikkaan menee myös kompuran kondenssi, mutta ei sieltä kuivalla talvikelillä mitään tule.

Jos varmuuden haluaa niin muovinen keruuallas pois ja kompuran putki hetkeksi tulpaten, ettei se hori ilmaa sen kautta. Silloin putket näkee suoraan ja ihan varmasti selviää pudotteleeko se venttiili vai ei.

Sade

Jäsen

^tuota en ole vielä tehnyt, kun en tiedä kuinka sen keruukupin sieltä altaa saa kätevimmin pois enkä taida muutenkaan uskaltaa.... mutta sama ongelma on edelleen, paineet 0,2-0,3. Eilen pitkästä aikaa kokeilin laittaa vettä vähän lisää eikä paineet edelleenkään nousseet. Ilmata en uskalla, jos viimeisetkin paineet siitä häviävät. Kun viimeksi kun sitä kokeilin, ei ilmaa tullut, paine kyllä putosi.

repomies

Hyperaktiivi

Se on sellaista jos ei mitään uskalla.

Jos lämmitysjärjestelmän paineet ei nouse siitä hantaakista jossa lukee påfyllning vastapäivään kiertämällä, eikä mitään uskalla itse selvittää, niin se on sitten syytä soitella paikalle joku joka uskaltaa, eikä kysellä tyhmiä anonyymisti jossain nettifoorumilla.

Sade

Jäsen

No, päätin sitten vielä kokeilla, siellä olisi kuitenkin ilmaa. Otin hiukan auki tuota varoventiiliä ja sehän "hulahti" alas sieltä. Eikä todellakaan saa sitä enää mitenkään kiinni. Ilmeisesti joku huoltomies on nyt pakko kutsua paikalle. Mitenhän paljon tuo vuotaa yön aikana..

Sade

Jäsen

Voiko tuota laittaa päälle, kun se varoventtiili varmasti vuotaa pahasti? Toisaalta mitä tapahtuu, jos sitä ei laita päälle. Jäätyykö?

repomies

Hyperaktiivi

Sade sanoi:
Voiko tuota laittaa päälle, kun se varoventtiili varmasti vuotaa pahasti? Toisaalta mitä tapahtuu, jos sitä ei laita päälle. Jäätyykö?

Kämppä jäähtyy. Jos se vuotaa pahasti niin kattila tyhjenee hissukseen. Renkkaa sitä varoventtiiliä ees taas. Nykäise myötäpäivään käsin kiinni sitä.

Se varoventtiilihän (laitteen korkeuden noin puolivälissä) vuotaa suoraan sen paineen nojalla joka kierrossa on. Siihen vuotoon ei sinänsä vaikuta se, onko laite päällä vai ei.

Jos påfyllning-venttiilin onnistuu jättämään auki-asentoon niin laite päästää vettä koko ajan lisää kattilaan, paine nousee varoventtiilin määräämään rajaan asti ja sitten loppu vesi alkaa valua viemäristä kuten nyt jos unohtaisi vaikka keittiön hanan auki. Vesilasku voi olla tuima tuossa tapauksessa, mutta asioista mitään ymmärtävä kyllä huomaa tilanteen ja sulkee vaikka talon pääsulun jos ei muuta osaa.

Tyhjästä kattilasta seuraa lopulta se että vastukset alkavat lämmittää ilmaa mistä on ilmeisiä ongelmia, varajärjestelmien pitäisi kyllä laueta mutta jos ei, niin äkkiä tulee vauriota, palovaara jopa. Mutta tosiaan, systeemin pitäisi tajuta että kattila kuumenee liikaa eikä vesi kierrä, josta seuraa vikatila.

Tuloilmapatteri jäätyy pakkasella, jos vesi ei kierrä ja jos laitteen varajärjestelmä ei laukea katkaisten ilmanvaihtoa ja sulkien sulkupellin. Jos varosysteemi toimii niin ei pitäisi jäätyä. Takan lämmittäminen voi pahentaa jäätymisriskiä, koska takka imee ilmaa putkien läpi väkisin.

Sade

Jäsen

Ok. Ehdinkin laittaa jo päälle tuon. Ei sieltä nyt ainakaan ihan hulluna vuoda, muoviastia siis ei ole mielestäni täyttynyt yhtään. Toisaalta ei siellä mitään paineitakaan ole...

Täytyy heti aamulla soittaa tuohon amiston (jotka siis ovar talomme rakentaneet) rakennusmestarille ja kysyä kuka tuon on asentanut ja mistä kannattaisi pyytää huoltomiestä. Itse en ainakaan netistä löytänyt mikä voisi täällä suunnalla olla hyvä.

repomies

Hyperaktiivi

Sammuta se vehje yöksi ja kierrä se täyttövena (påfyllning) kiinni, kämppä ei siinä ajassa pitäisi paljon jäähtyä varsinkaan jos teillä oli osa kämppää suorasähköllä. Asentaja tilaten aamulla.

Sade

Jäsen

siis en mä saa koko täyttöhommaa pysymään itsekseen auki?

Nibe ei sitten jäädy pakkasella, vaikka olisi kiinni? Me ei jäädytä.

repomies

Hyperaktiivi

Sade sanoi:
siis en mä saa koko täyttöhommaa pysymään itsekseen auki?

Nibe ei sitten jäädy pakkasella, vaikka olisi kiinni? Me ei jäädytä.

Ei jäädy jos ilma ei liiku kanavassa. Ja ilma ei liiku jos se automaattinen sulkupelti menee sammuttaessa kiinni kuten pitää, ja jos sitä ilmaa ei väkisin imetä kanavaa pitkin esimerkiksi takan tai liesituulettimen voimin.

Se on hyvä jos sinulla ei saa sitä "täyttöhommaa" pysymään itsekseen auki, koska kuten sanoin, siitä saa aikaiseksi mojovan vesilaskun, jos sen jättää auki.

Back
Ylös Bottom