Nibe lämminvesivaraajan oma anturointi

Tarkoitus olisi hyödyntää aurinkosähkö hyvin ja paras menetelmä tähän on ajaa varaajan kontaktori päälle kun ehdot täyttyy (helppoa ja tehty jo) ja yöllä vain tarpeenmukaan. Tuo yöajan ohjaus onkin todella vaikea kun tulevan päivän aurinkoennuste ei ole mitenkään varma.

Kukaan ei kuitenkaan jaksa yöksi kytkeä termostaatin asetusta joten tarkoitus on tehdä ohjaus erillisellä anturilla niin, että öisin lämmitetään varaajaa vain jos on oikeasti tarvetta eli siihen normaaliin 60-70 asteen seutuun ja päivisin voidaan yliladata ihan tappiin. Toinen vaihtoehto olisi ollut liikutella termaria automatisoidusti mutta se on kanssa liian vaikeaa.

Olen katsonut, että olisi joku kapillaarianturi jossain putkessa. Mahtuisiko sinne kaveriksi

tai sitten jos ahdasta

Onko kukaan tehnyt vastaavaa viritystä?

Itse työnsin kapillaarianturin reikään Shellyissä yleisesti käytetyn anturin. Työnsin sen perään putkeen vielä hieman vuorivillaa, jotta se jäähtyisi mahdollisimman vähän putkesta suulta tulevasta ilmavirrasta. Hyvin on toiminut. Tänäänkin varmaan latautuu täyteen kun aurinkoa näyttää riittävän.

Minulla on halpoja zigbee antureita ulkona, sisällä ja kiertovesiputken eristeen välissä.

Tällä olen saavuttanut riittävän tarkkuuden homeassistant ohjausta varten.

Takaisin
Ylös Bottom