Nibe VVM S320 R EM 3x400V

Moro, kaipaisin apua kyseiseen ongelmaan. Kone antaa jo noin -16 asteessa ilmoituksen ”kylmä ulkoilma lämmitys” eli menee vastuksille ja pumppu sammuu. Niben sivuilla mainostetaan että koneen pitäisi pystyä -20 asteeseen asti tuottamaan lämpöä pumpulla. Onko minulla säädöissä jokin pielessä vai mikä homma? Onko kellään käryä asiasta tai samanlaista kokemusta ja pystyykö asialle tekemään mitään?
 

VesA

In Memoriam

Eipä ole tuntematon ongelma..
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #3

Eipä ole tuntematon ongelma..
Kiitos tästä, keltanokkana ja uutena laitteiston käyttäjänä (toista kuukautta nyt käytössä) en saanut tuolta selvää että pystynkö tekemään asialle mitään viidettä vai kuudettä päivää sähkövastuksella mennään ja pumppu ei hörähdäkkään koska ”liian kylmä”
 

VesA

In Memoriam
Kiitos tästä, keltanokkana ja uutena laitteiston käyttäjänä (toista kuukautta nyt käytössä) en saanut tuolta selvää että pystynkö tekemään asialle mitään viidettä vai kuudettä päivää sähkövastuksella mennään ja pumppu ei hörähdäkkään koska ”liian kylmä”
Siellä oli käsityksenä että joissain pumpuissa ulkolämpötilan mittaukseen vaikuttaa kenno - se on koneen käydessä ulkolämpötilaa muutaman asteen kylmempi. Sitä oli sitten ratkottu joko siirtämällä anturia kauemmas kennosta tai laittamalla sen ja kennon väliin jotain lämmön siirtymistä estävää. Lisäksi noissa voi olla hystereesi - kompura lähtee käyntiin vasta kun on pari astetta sammumisrajaa lämpöisempää. Silloin vou auttaa kevyt anturin lämmitys.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Siellä oli käsityksenä että joissain pumpuissa ulkolämpötilan mittaukseen vaikuttaa kenno - se on koneen käydessä ulkolämpötilaa muutaman asteen kylmempi. Sitä oli sitten ratkottu joko siirtämällä anturia kauemmas kennosta tai laittamalla sen ja kennon väliin jotain lämmön siirtymistä estävää. Lisäksi noissa voi olla hystereesi - kompura lähtee käyntiin vasta kun on pari astetta sammumisrajaa lämpöisempää. Silloin vou auttaa kevyt anturin lämmitys.
Okei, pääseekö anturiin käsiksi purkamatta mitään? Ja millä sitä sitten kevyesti lämmittäisi?
 

VesA

In Memoriam
Okei, pääseekö anturiin käsiksi purkamatta mitään? Ja millä sitä sitten kevyesti lämmittäisi?

En tunne noiden tarkkaa rakennetta, kannattaa kysyä siinä viestiketjussa jossa noita oli puitu. Yleensä anturit ovat koneen takana näkyvissä tai ainakin niin ettei peltejä tarvitse irrotella, mutta niitä on useampia, pitää löytää se oikea. Lämmittää voi vaikka pitämällä sormilla kiinni vähän aikaa, tosin laite voi lukea sitä harvakseltaan - ehkä joku minigrip-pussi jossa on lämmintä vettä on mukavampi. Mikä ulkoyksikkö siinä on ?
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
En tunne noiden tarkkaa rakennetta, kannattaa kysyä siinä viestiketjussa jossa noita oli puitu. Yleensä anturit ovat koneen takana näkyvissä tai ainakin niin ettei peltejä tarvitse irrotella, mutta niitä on useampia, pitää löytää se oikea. Lämmittää voi vaikka pitämällä sormilla kiinni vähän aikaa, tosin laite voi lukea sitä harvakseltaan - ehkä joku minigrip-pussi jossa on lämmintä vettä on mukavampi. Mikä ulkoyksikkö siinä on ?
Ulkoyksikkö on ams 10-12
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Pitäisi sammua -20. Ota selvää voiko sammutusrajaa säätää, jos valikossa on siihen mahdollisuus ja siellä on liian pieni lukema. Mitsussa on säädettävä sammutusraja.
Jep niin pitäisi. Mulla sammui vaan jo -16, aikalailla kaikki valikot käynyt läpi pois lukematta asentajan valikkoja ja en ole löytänyt sellaista vaihtoehtoa
 

Tifo

Vakionaama
Asentajan käsikirja AMS 10 Ilma/vesi-lämpöpumppu. Täältä löytyy anturin vastusarvot ja tuollaista vikakoodia tarjoaa. Soita myyjälle/nibelle tuosta sammutusrajasta.

271 Kylmä ilma:
■ Kylmä sää
■ Anturivika
BT28:n (Tho-A) lämpötila alle käynnin
sallivan asetetun lämpötilan
 

Lepponen

Jäsen
Siellä oli käsityksenä että joissain pumpuissa ulkolämpötilan mittaukseen vaikuttaa kenno - se on koneen käydessä ulkolämpötilaa muutaman asteen kylmempi. Sitä oli sitten ratkottu joko siirtämällä anturia kauemmas kennosta tai laittamalla sen ja kennon väliin jotain lämmön siirtymistä estävää. Lisäksi noissa voi olla hystereesi - kompura lähtee käyntiin vasta kun on pari astetta sammumisrajaa lämpöisempää. Silloin vou auttaa kevyt anturin lämmitys.
Näinhän siinä käy kun anturi on kennon lähellä. BT28 lämpöanturi jonka mukaan ulkoyksikön käyntilupa tulee, sijaitsee AMS 10:ssä edestä päin katsottuna takana vasemmassa yläkulmassa pystypellissä kennon puolella, ainakin 10-8:ssa.
Pitäisi sammua -20. Ota selvää voiko sammutusrajaa säätää, jos valikossa on siihen mahdollisuus ja siellä on liian pieni lukema. Mitsussa on säädettävä sammutusraja.
AMS-10:ssä ei voi sammutusrajaa säätää alemmaksi kuin -20 °C
Jep niin pitäisi. Mulla sammui vaan jo -16, aikalailla kaikki valikot käynyt läpi pois lukematta asentajan valikkoja ja en ole löytänyt sellaista vaihtoehtoa
Mistä ja millä tuo -16 °C on mitattu? Niben oma ulkolämpötilan anturi BT1 näyttää asennuspaikasta riippuen enemmän tai vähemmän väärin. Alkuperäisellä paikalla olevan BT28 anturin lämpötilatiedon mukaan AMS ulkoyksikkö sammuu noin -18 °C todellisessa lämpötilassa juurikin johtuen tuosta kennon läheisyydestä. Testailin tuota joskus aikanaan luotettavalla, kalibroidulla lämpömittarilla ja sen jälkeen siirsin BT28 anturin hieman sopivampaan paikkaan;)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
AMS-10:ssä ei voi sammutusrajaa säätää alemmaksi kuin -20 °C
Onko tuo estetty tuolla valikkossa 9.1.3 Lopetuslämpö läm alh

1704396631511.png

 

Lepponen

Jäsen
Näinhän siinä käy kun anturi on kennon lähellä. BT28 lämpöanturi jonka mukaan ulkoyksikön käyntilupa tulee, sijaitsee AMS 10:ssä edestä päin katsottuna takana vasemmassa yläkulmassa pystypellissä kennon puolella, ainakin 10-8:ssa.

AMS-10:ssä ei voi sammutusrajaa säätää alemmaksi kuin -20 °C

Mistä ja millä tuo -16 °C on mitattu? Niben oma ulkolämpötilan anturi BT1 näyttää asennuspaikasta riippuen enemmän tai vähemmän väärin. Alkuperäisellä paikalla olevan BT28 anturin lämpötilatiedon mukaan AMS ulkoyksikkö sammuu noin -18 °C todellisessa lämpötilassa juurikin johtuen tuosta kennon läheisyydestä. Testailin tuota joskus aikanaan luotettavalla, kalibroidulla lämpömittarilla ja sen jälkeen siirsin BT28 anturin hieman sopivampaan paikkaan;)
Mutta sammutusrajaa kumminkin voi siirtää jostain? Jos se vaikka on jostain syystä alempi kuin -20, jos niin mistä? En ole tuota anturia mistään löytänyt, pitäisikö se nähdä purkamatta mitään? Siis tuo BT28. Ja tuo -16 on mitattu BT1 joka on seinään kiinnitetty ulkoyksikön yläpuolelle reilun metrin verran
 

Lepponen

Jäsen
Mutta sammutusrajaa kumminkin voi siirtää jostain? Jos se vaikka on jostain syystä alempi kuin -20, jos niin mistä? En ole tuota anturia mistään löytänyt, pitäisikö se nähdä purkamatta mitään? Siis tuo BT28. Ja tuo -16 on mitattu BT1 joka on seinään kiinnitetty ulkoyksikön yläpuolelle reilun metrin verran
1704397518415.png

Tuo siis jos sisäyksikkönä on VVM S320.
BT1 on aivan liian lähellä ulkoyksikköä, täällä se esim. on n.5-6m päässä talon pohjoisseinällä räystään alla, kylmän autotallin seinässä.

Edit: Mulla BT1 näyttää n. asteen todellista lämpötilaa lämpimämpää lukemaa.
 
katso liitettä 92631
Tuo siis jos sisäyksikkönä on VVM S320.
BT1 on aivan liian lähellä ulkoyksikköä, täällä se esim. on n.5-6m päässä talon pohjoisseinällä räystään alla, kylmän autotallin seinässä.

Edit: Mulla BT1 näyttää n. asteen todellista lämpötilaa lämpimämpää lukemaa.
image.jpg

Mulla tuo valikko tuollainen? Tuo nyt plussan puolella sammutuslämpö että varmaankin pitää selata miinukselle ja valita sieltä minkä sitten haluaakin? Tarvitsee varmaan sähkärin jos tuon bt1 paikan haluaa vaihtaa? Onko sulla neuvoa tuohon bt28, tarkoitan että miltä näyttää, näkeekö sitä purkamatta mitään? Myöskään viitsisi kauheasti itse mennä räpläilemään kun takuuvehje kyseessä kumminkin
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Lepponen

Jäsen
Tuo asetus tarkoittaa yleensä sitä missä lämpötilassa lämmitys lopetetaan kun mennään tarpeeksi plussan puolelle, ainakin itsellä olen laittanut lämpötilaksi tuohon +17 °C, toki siinä voi käyttää myös tuota - lukemaa, mutta sitä ei saa alemmaksi kuin tuo -20 °C.

BT 28 on semmoinen musta kaapeli jossa on viimeiset, n.10cm jotain kutistesukan näköistä päällä ja on tosiaan vasemmalla takayläkulmassa pystytuessa kennon puolella kiinni ainakin AMS 10-8:ssa ja sen näkee purkamatta mitään.

Ei tarvii sähkäriä tuo BT1 siirto jos kaapelia riittää ja vaikka ei riittäiskään. Älä vaurioita sitä itse anturia siellä kotelon sisällä ;)

Edit: BT28 anturin sijainti AMS 10-8:ssa
 

Liitteet

  • BT28.png
    BT28.png
    240 KB · Katsottu: 145
Viimeksi muokattu:
Tuo asetus tarkoittaa yleensä sitä missä lämpötilassa lämmitys lopetetaan kun mennään tarpeeksi plussan puolelle, ainakin itsellä olen laittanut lämpötilaksi tuohon +17 °C, toki siinä voi käyttää myös tuota - lukemaa, mutta sitä ei saa alemmaksi kuin tuo -20 °C.

BT 28 on semmoinen musta kaapeli jossa on viimeiset, n.10cm jotain kutistesukan näköistä päällä ja on tosiaan vasemmalla takayläkulmassa pystytuessa kennon puolella kiinni ainakin AMS 10-8:ssa ja sen näkee purkamatta mitään.

Ei tarvii sähkäriä tuo BT1 siirto jos kaapelia riittää ja vaikka ei riittäiskään. Älä vaurioita sitä itse anturia siellä kotelon sisällä;)
Olisikohan siitä mun ongelmaan apua jos siitä rullaisi sinne -20 puolelle, onko käryä? sulla ihan kesät talvet siinä se +17?
 

VesA

In Memoriam
Olisikohan siitä mun ongelmaan apua jos siitä rullaisi sinne -20 puolelle, onko käryä? sulla ihan kesät talvet siinä se +17?
Äkkiä se on kokeiltu. Jos se on edelleen yläraja vehje lopettaa toimintansa ja odottelee kylmempiä säitä jotka sitten estää vastaava alaraja, missä sitten lieneekin.
 

Lepponen

Jäsen
Raasta se BT28 kauemmas tai laita kennon ja BT28 väliin jotain eristävää - jos on vaikka pala styroxia. Voise anturi olla vaan huono, näissä käytetään halpoja antureita joiden tarkkuus ei ole kummoinen.
Totta, BT28 tekee jopa 0,6 °C lämpötilahyppäyksiä ja tuohan riittää hyvin -19,5 °C siihen että ulkoyksikkö sammuu vaikka hetken kuluttua näyttääkin taas-19,4 °C. On seurattu joskus hyvinkin tarkasti...
 
Totta, BT28 tekee jopa 0,6 °C lämpötilahyppäyksiä ja tuohan riittää hyvin -19,5 °C siihen että ulkoyksikkö sammuu vaikka hetken kuluttua näyttääkin taas-19,4 °C. On seurattu joskus hyvinkin tarkasti...
Raasta se BT28 kauemmas tai laita kennon ja BT28 väliin jotain eristävää - jos on vaikka pala styroxia. Voise anturi olla vaan huono, näissä käytetään halpoja antureita joiden tarkkuus ei ole kummoinen.
Onko vinkkejä mihin sen BT28 sijoittaisi jos sitä menee siirtämään? Sijainti ei ainakaan sama ole mikä Lepponen kuvassa, täytyy ensin löytää se, styroksiakin voisi testata olettaen että sinne väliin mahtuu jotakin laittamaan
 

Tifo

Vakionaama
Ymmärsin Lepposen jutuista että koneen kylmäsammutusrajaa ei voi muuttaa, se on -20.
Lämmityksen pysäytys taas tarkoittaa sitä ulkolämpötilaa minkä yläpuolella kone ei käy ollenkaan. Siinä on hämäävästi mahdollisuus valita jopa -20 asteen pysäytyslämpötila. Menikö oikein?
 

Lepponen

Jäsen
Ymmärsin Lepposen jutuista että koneen kylmäsammutusrajaa ei voi muuttaa, se on -20.
Lämmityksen pysäytys taas tarkoittaa sitä ulkolämpötilaa minkä yläpuolella kone ei käy ollenkaan. Siinä on hämäävästi mahdollisuus valita jopa -20 asteen pysäytyslämpötila. Menikö oikein?
No näin se on minunkin mielestä. Tuon tarkoitus kuitenkin on ilmeisesti tosiaan se missä lämpötilassa plussan puolella ulkoyksikön lämmityskäyttö pysäytetään.

Tuossa AMS 10-12 ja 10-8 BT28 sijainti, tarkkaa sijaintia ei ole mulla 10-12:sta tiedossa, vahva veikkaus kuitenkin on jossain ylhäällä kennon lähellä.

1704450258632.png
 

Jounis

Aktiivinen jäsen

Eipä ole tuntematon ongelma..
Moro, kaipaisin apua kyseiseen ongelmaan. Kone antaa jo noin -16 asteessa ilmoituksen ”kylmä ulkoilma lämmitys” eli menee vastuksille ja pumppu sammuu. Niben sivuilla mainostetaan että koneen pitäisi pystyä -20 asteeseen asti tuottamaan lämpöä pumpulla. Onko minulla säädöissä jokin pielessä vai mikä homma? Onko kellään käryä asiasta tai samanlaista kokemusta ja pystyykö asialle tekemään mitään?
Sisäyksikön ulkolämpösensori BT1 hoitaa pumpun pysäytyksen -20˚. Ulkoyksikön lämpöanturi BT28 ja BT16 hoitaa sulatusjakson käynnistymisen.
 

Liitteet

  • 50FA6394-1DD8-41E8-B480-96D464347E12.jpeg
    50FA6394-1DD8-41E8-B480-96D464347E12.jpeg
    231,3 KB · Katsottu: 156
  • 72E59613-E3BD-4110-9CB2-F6073B058B35.jpeg
    72E59613-E3BD-4110-9CB2-F6073B058B35.jpeg
    137,2 KB · Katsottu: 128

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Itellä jos vastaavia ongelmia olisi ni kyllä vähä säätäsin anturia et näkis lämpösempää, ei kai se pumppu siintä rikki mee.
 
Sisäyksikön ulkolämpösensori BT1 hoitaa pumpun pysäytyksen -20˚. Ulkoyksikön lämpöanturi BT28 ja BT16 hoitaa sulatusjakson käynnistymisen.
Jos BT1 hoitaisi pysäytyksen niin kai sitä pakkasta pitäisi olla ensin se -20? Vai keskusteleeko nämä anturit keskenään sen verran että jos jollain on matalampi lämpö niin pumppu eikä sulatus käynnisty
 

Jounis

Aktiivinen jäsen
Pumpun sulatus perustuu kahden ulkoyksikön sensorin
lämpötilaeroon >7˚ kuvassa. Jos BT1 toteaa että ollaan >20˚ pumppu pysätyy ja ei tarvi myöskään sulatusta.
 

Liitteet

  • 9ACFB0C6-D95A-4B6B-9D08-25C8DB10F2FD.jpeg
    9ACFB0C6-D95A-4B6B-9D08-25C8DB10F2FD.jpeg
    693,2 KB · Katsottu: 102
Back
Ylös Bottom