Nibe F2120-16 alhainen ulkolämpötila -hälytys

Antero80

Vakionaama
@Andres : osaatko sanoa miksi ES rajoitus on -30 ja monella muulla merkillä se on huomattavasti aikaisemmin jopa -20?
Kuulostaisi fiksulta pumpata lämpöä silloin kun sitä eniten tarvitaan, kunhan cop on yli yhden.
Eikai vanhoissa on/off koneissakaan ainakaan kompurat hajonneet jos niille kierroksia annetaan.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Amitime tuli markkinoille VILP inverter mallilla vuonna 2004. Kaiken aikaa on kehitetty samalla periiaattella toimivaa lämpöpumpua mutta siihen perusmallin on tullut kautta aikojen aina lisää ominaisuksia riippuen myös asiakaspalautesta.
Nyt kylmäaine on vaihtettu monoblock mallistolla R410A tilalle R32. Kompressori on Mitsubishi.
ES Energy Save vastaa laitteiten markkinoinnista näillä kulmillla.
Kysyin tänään miksi laide toimii kun papereissa on raja -25 astetta. Toimii koska tehdas on laittanut monoblock laitteen rajaksi -30C.
Kompressorille on 5 vuoden takuu.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Vastuksilla lämmittämiseksi tuo kai useimmiten menee nykyään kun valtiovalta on tuen avulla poistattanut öljynpolttimet omakotitaloista. Eli pahentaa mahdollista sähkövajetta entisestään.

En nyt sano ääneen, mutta joku webaston tapainen vesilämppäri paluussa voisi olla kohtalainen ja huomaamaton diy ratkaisu. Ei tarvitsisi edes mitään kovin ihmeellistä säiliötä ja ei tarvitse tilailla säiliöautoakaan.
 

maukka89

Jäsen
Itsellä sammui 13.1.2020 n.klo 22, pakkasta -23°c. Tämän jälkeen ilmoitti kylmä ilma viestiä. Sitä ennen seurasin energiamittarin mukaan että kulutus olisi ollut 2,2-2,4kwh eikä vastuksia päällä ollenkaan, ulkoyksikkö kylläkin jauhoi melkoisen täysillä mitä se on tehnyt muutenkin minulla. Tämä kulutus piti myös paikkansa kun katsoin sähkönkulutus sovellusta mikä näytti samaa.

Sitten menikin pelkällä vastuksella ja otti heti 6kw ja näköjään myös täydetkin käyttänyt kun pakkanen kävi -30°c. Yli 30°c vettä ei jaksanut antaa lattiaan mutta välillä hyrähti ulkoyksikkö ja pyöräytti sen verran että jaksoi hetken nostaa yli 30 asteen mutta tipahti samantien. Talossa sisähommat vielä kesken eikä asuta niin en mene vielä mitään sanomaan.

Ehkä ensi talveksi varalämmitysjärjestelmä koville pakkasille lienee viisasta.
 

Hempuli

Töllintunaaja
F2120:ssa ulkoyksikössä ulkoilmanlämpötilaa mittaava anturi on takaseinän yläosassa. Sulatus tuntuu vaikuttavan anturilämpöön nostavasti. Olisiko mahdollista, että lämmitettäessä jokin pyörre tuo kennolta kylmempää ilmaa anturille, jolloin se -22C:ssä antaakin -25c ja sammuttaa ulkoyksikön?
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Setässä on kaksi anturia. Ulkoyksikön anturi näyttää melko lähelle todellista käynnin aikana. Siihen saattaa kiertää hiukan kylmää koneesta itsestään, ehkä yhden asteen verran, jos ei tuule ja pakasella nyt yleensä ei kovin tuule. Ecologic näyttää pari astetta alhaisempaa lämpötilaa varsinkin kovemmalla pakkasella. Molemmat anturit saavat lämmintä sulatuksen aikana ja näyttävät silloin tyypillisesti ulkolämpötilaa korkeampaa lämpötilaa. Tuulella ja sen suunnalla on vaikutusta miten sulatukset anturiin vaikuttavat. Ecologikin anturin voi itse ripustaa minne haluaa, ulkoyksikön anturilla on oma paikka ja se on tehtaalla siihen laitettu.

Voisin hyvin kuvitella, että jos vaikuttaa -22 astetta kylmemmässä heti pysähtyvän, siinä saattaisi olla ehkä yksi aste (asennuspaikasta riippuen) sitä omaa kylmyyttä ja pari astetta muuta förskottia. Sinällään on tuokin ihan hyvä, jos oikeasti -22 asteen pakkasessa vielä toimii.
 

Duff-Man

Jäsen
Oma F2120-8 sammuttaa itsensä n. -23 c ja ulkoyksikön anturi tosiaankin näyttää sen n. 2 astetta kylmempää kuin se seinässä oleva anturi. Eikös tuota anturia voisi muutamalla asteella huijata rinnankytkettävällä vastuksella? Ihan hyvin tuntuisi lämpöä vielä siinä sammutusrajalla nimittäin antavan
 

ahpe

Aktiivinen jäsen
Nibe F2040 on sama oire, eli ominaisuus.
Myös Nibe Split AMS10 ulkoyksikössä, siirsin tuon BT28 anturin metrin etäisyydelle ulkoyksiköstä, oikealle sivulle BT1 koteloon, eroa lämpötilassa silti -2 C.

Nibe on tehnyt tuon BT28 -2C eron ohjelmallisesti jotta voivat mainostaa pumppuja -20 C tai -25 C lämpötiloissa toimiviksi.

Eikös tuota anturia voisi muutamalla asteella huijata rinnankytkettävällä vastuksella?
Minkä kokoinen olisi tuo vastus että saisi kalibroitua tuon lämpötilan näytön oikeaksi.
 

Duff-Man

Jäsen
Nibe on tehnyt tuon BT28 -2C eron ohjelmallisesti jotta voivat mainostaa pumppuja -20 C tai -25 C lämpötiloissa toimiviksi.

Olisivat nyt tehneet edes niin että se seinäanturikin näyttäisi pari astetta todellisuutta kylmempää. Tuon antureiden ristiriidan kun pöljempikin tajuaa
 

pökö

Kaivo jäässä
On luvattu -20C, nyt sammuu -18 C.

Tänäänkin ollut kokopäivän BT1 mukaan -17 C- -19 C, mutta kone ei käy kun muutaman minuutin jaksoissa.
Kai tuohon joku viisaampi ratkaisu pitää yrittää ensin löytää esim koneen huollon kautta, uusi kallis kone kuitenkin?
 

BBF

Vakionaama
Kysyin tänään miksi laide toimii kun papereissa on raja -25 astetta. Toimii koska tehdas on laittanut monoblock laitteen rajaksi -30C.
Vanhempi monoblock malli AWH9-V5+ (R410A) tilttaa -25C. Harmillisesti niin kylmää voi olla täällä muutoman kerran vuodessa. Olisikohan mitenkään mahdollista saada tuohon vanhempaankin malliin -30C raja? Kuitenkin -25C tekee vielä ihan hyvin lämpöä. Voiko näihin yleensäkään päivittää softaa?
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Vanhempi monoblock malli AWH9-V5+ (R410A) tilttaa -25C. Harmillisesti niin kylmää voi olla täällä muutoman kerran vuodessa. Olisikohan mitenkään mahdollista saada tuohon vanhempaankin malliin -30C raja? Kuitenkin -25C tekee vielä ihan hyvin lämpöä. Voiko näihin yleensäkään päivittää softaa?
Ei. Uusi AWC tai AWT monoblock on R32 kaasulla.
R32 kaasun paineet ovaat pikkuisen korkeammat kuin R410A paineet.
AWH9-V5+ kompressori on Panasonic, R32 kaasulla uudet mallit on Mitsubishi.

Kaikkien mallien ulkolämpötilan anturi on kennon yläkulmassa, aika lähellä kennoa. Voi taivuttaa anturin peltiä että anturin etäisyys kennoon olisi isompi. Mutta en usko että auttaa tässä tapauksessa. Tästä on apua lumimyrskyn osalta.
 

vwg4

Vakionaama
Myös Nibe Split AMS10 ulkoyksikössä, siirsin tuon BT28 anturin metrin etäisyydelle ulkoyksiköstä, oikealle sivulle BT1 koteloon, eroa lämpötilassa silti -2 C.

Nibe on tehnyt tuon BT28 -2C eron ohjelmallisesti jotta voivat mainostaa pumppuja -20 C tai -25 C lämpötiloissa toimiviksi.
Olen myös tuota siirtoa miettinyt, mutta takuuaikana en tuohon koske.

Meillä lämpöanturat on eri puolella taloa(etelä - pohjoinen) ja erillinen antura myös paljon ylempänä.

Ainut mikä itellä häiritsee on se et ulkoyksikön antura seuraa kennon lämpötilaa, tästä syystä välillä liian kylmä ja kone sammuu "ennen" - 20c. Mut toisaalta, se on sen ulkoyksikön "näkemä"/kokema lämpötila.

Ei tuo nibeltä sattuma ole, varmasti oisivat tuon F2120 sarjassa korjanneet. Veikkaan, et samaa anturaa käytetään seuraamaan myös kennon lämpötilaa...

En tekisi ainuttakaan anturihuijausta toimivaan koneeseen siksi että se käy kylmemmässä mitä sen on suunniteltu käyvän.
Samaa mieltä. Vaikkakin se ois hyvä kun kävisi sinne luvattuun - 20c :)
 

Hempuli

Töllintunaaja
Täällä BT1 ja BT28 ero 0,5-1,5K. Pakkasen lauhtuessa tai kiristyessä 2cm seinän lähellä oleva BT1 on jäljessä. Itse en ole intuitiivisesti kovin innostunut tekemään lämpöä pakastinlämpötiloista, vaikka se teknisesti onnistuisikin.
1613364625568.png
 

maukka89

Jäsen
20210215_085514.jpg

Onko tietoa mitä tuo virta BE2 mittaa?
Täällä on vähän ihmetelty pumpun käytöstä kun mennään yli -10 niin joutuu ottamaan vastukset käyttöön ja kompura huutaa taukoamatta 112hz. Ulkoyksikön käyntiääni melkoisen kovaa ja ikäänkuin sirkkelimäistä välillä mikä hieman ihmetyttää.

Toinen asia mikä vähän ihmetyttää että sulatuksen jälkeen lattiaan menevä menoveden lämpö nousee yli 8 astetta korkeammaksi mitä on pyynti lähtee kyllä sitten laskuun mutta kohta meneekin alle pyydetyn menolämpötilan ja pumppu yrittää sinnitellä että saisi pidettyä siitä pyydetyssä lämpötilassa.

Huoltoa tässä odotellaan niin kävisi joku viisampi katsomassa onko kaikki kunnossa.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Tuossa @maukka89 :n kuvassa näkyy talon kolme vaihetta, L1,L2 ja L3 ja niiden kuormat eli ilmeisesti teidän asentaja on kytkenyt nuo SMO:hon kuuluvat virtamuuntajat. Eli tuo kuorma BE2;n osalta on talon koko kuorma sillä vaiheella.
 

maukka89

Jäsen
Jeps, lähinnä ihmettelen tuota BE2:sta kun mitään muuta kulutusta ei ole ja juuri tuo on melko korkealla kun pumppu yrittää painaa vettä verkostoon. Tässä vielä listoitus hommat meneillään ja 100m2 lattiaa pinnoittamatta. Onko muuten kaukaa haettua että jos lattia on betonipinnalla suurilta osin ja LTO ei vielä päällä, että tuo laatta haihduttaa lämmön nopeasti eikä pääse varaamaan tarpeeksi vielä lämpöä Jättäähän ihmiset kyllä betonipinnallekin lattioita.

Olen tässä jo etsinyt vähän rakenteistakin ettei nyt siellä ole vikaa, mutta luulisihan tuon silti että jaksaisi painaa yli 30°c vettä vielä ilman vastuksia jos mennään vaikka -12 pakkasessa.

Lämmintä käyttövettä laite tekee usein vaikka sitä ei käytetä vielä ollenkaan eikä ole edes kytketty, käyttää sitä ilmeisesti sulatuksiin. Sulatuksen aikana menovesi laskee yllättävän alhaiseksi ja pumppu joutuu tekemään kovasti töitä että saavuttaa lasketun menolämpötilan.
 

hko

Jäsen
Jeps, lähinnä ihmettelen tuota BE2:sta kun mitään muuta kulutusta ei ole ja juuri tuo on melko korkealla kun pumppu yrittää painaa vettä verkostoon. Tässä
Sanoit, että vastus on käytössä, joten sehän tuon selittää. Vastuksen teho tulee käyttöön askelittain ja ensimmäisellä askeleella (2kW), jos on tehdasasetukset, se ottaa virtaa vain kakkosvaiheesta 8.7A. Siihen pumpun samasta vaiheesta ottama virta lisäksi niin eiköhän se ole siinä (kovin tarkkoja lukemia nuo eivät tunnu ainakaan mulla olevan, erityisesti pienillä virroilla). Tämä on kyllä manuaalissa dokumentoitu (asentajan käsikirja, sivu 28 ).
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Kai tuohon joku viisaampi ratkaisu pitää yrittää ensin löytää esim koneen huollon kautta, uusi kallis kone kuitenkin?
Esim. panassa voi laittaa erillisen ulkoisen anturin kauemmas koneesta jos vaikka aurinko pääsee paistamaan laitteeseen.
Ilman erillistä anturia myös pana näyttää pari astetta kylmempää kuin oumanni.
 

janhunen

Aktiivinen jäsen
Ei seuraa, kokeiltu on.

BT1 ja BT28 ovat samassa kotelossa olleet syksystä saakka, eroa edelleen näyttämässä 2 C.
Ootko miten seuraillu tota vielä? Mullakin on välillä ollu noissa näytöissä eroa asteen verran, mutta ei mielestäni 2 astetta. Viime yönä kun oli kovat pakkaset, noi anturit oli keskimäärin 0,5 asteen sisällä. Kylmimmillään toi tais olla 18,6 bt1 ja 19,1 bt28 ja kone pysyi käynnissä.

IMG_20210310_192510.jpg
 

Jounis

Aktiivinen jäsen
Tervehdys pitkästä aikaa. Pumppu saatu hipisteltyä aika mukavalle mallille. Vaikka on hiukan ylitehoinen vielä nykyiseen kokoonpanoon, niin käyntiajat minimissään 50 min. Mutta....Nyt tuli ongelma johon en vielä keksinyt ratkaisua. Pumppu päätti keskeyttää toimintansa kun pakkanen ylitti -20, vaikka tekee lämpöä oikein hyvin, eikä edes vielä täydellä teholla. Ilmoituksena alh. ulkolämpötila 271. Hiukan oudolta tuntuu kun hyvin tekee lämmintä ja laitteen käyrätkin yltävät -30 asteelle. -20 asteessa menovesi käyrän mukaan 46 astetta. Onko tässä nyt jokin parametri jota en huomaa? Laitoin jo Nibellekin kysymystä menemään. Vastuksilla mennään tällä hetkellä joten ei paniikki, mutta nyt olisi hyvä keli testata pakkasominaisuuksia.
Minulla Jäspi Split (Niben komponentieista) 271 tulee kun -20. Siäyksikön ulkoanturi BT1 toteaa tuon lämmön. Ulkoyksikkö sammuu. Siis normaali toiminta. Siis ulkoyksikön BT28 ei osallistu tähän.
Olen muuten kritisoinut sekä Nibe:n että Jäspi:n suuntaan tuon BT28 anturin asennuspaikkaa ulkoyksikön takakulmassa. No eipä ole heitä kiinnostanut?
Se häiriintyy yksikön omasta lämpösäteilystä. Paikka pitäisi olla kauempana tse yksiköstä.
Tuossa liitekuvassa näkyy hyvin. Kunhan takuu on ohi niin projekti on siirtää BT28 pitemmälle.

Tervehdys pitkästä aikaa. Pumppu saatu hipisteltyä aika mukavalle mallille. Vaikka on hiukan ylitehoinen vielä nykyiseen kokoonpanoon, niin käyntiajat minimissään 50 min. Mutta....Nyt tuli ongelma johon en vielä keksinyt ratkaisua. Pumppu päätti keskeyttää toimintansa kun pakkanen ylitti -20, vaikka tekee lämpöä oikein hyvin, eikä edes vielä täydellä teholla. Ilmoituksena alh. ulkolämpötila 271. Hiukan oudolta tuntuu kun hyvin tekee lämmintä ja laitteen käyrätkin yltävät -30 asteelle. -20 asteessa menovesi käyrän mukaan 46 astetta. Onko tässä nyt jokin parametri jota en huomaa? Laitoin jo Nibellekin kysymystä menemään. Vastuksilla mennään tällä hetkellä joten ei paniikki, mutta nyt olisi hyvä keli testata pakkasominaisuuksia.
 

Liitteet

  • Ulkolämmöt ongelma.png
    Ulkolämmöt ongelma.png
    169,7 KB · Katsottu: 150

Jounis

Aktiivinen jäsen
Tervehdys pitkästä aikaa. Pumppu saatu hipisteltyä aika mukavalle mallille. Vaikka on hiukan ylitehoinen vielä nykyiseen kokoonpanoon, niin käyntiajat minimissään 50 min. Mutta....Nyt tuli ongelma johon en vielä keksinyt ratkaisua. Pumppu päätti keskeyttää toimintansa kun pakkanen ylitti -20, vaikka tekee lämpöä oikein hyvin, eikä edes vielä täydellä teholla. Ilmoituksena alh. ulkolämpötila 271. Hiukan oudolta tuntuu kun hyvin tekee lämmintä ja laitteen käyrätkin yltävät -30 asteelle. -20 asteessa menovesi käyrän mukaan 46 astetta. Onko tässä nyt jokin parametri jota en huomaa? Laitoin jo Nibellekin kysymystä menemään. Vastuksilla mennään tällä hetkellä joten ei paniikki, mutta nyt olisi hyvä keli testata pakkasominaisuuksia.
Onko nuo sivut tutut? Paljon manuaaleja.
 

MJKA

Aktiivinen jäsen
Minulla Jäspi Split (Niben komponentieista) 271 tulee kun -20. Siäyksikön ulkoanturi BT1 toteaa tuon lämmön. Ulkoyksikkö sammuu. Siis normaali toiminta. Siis ulkoyksikön BT28 ei osallistu tähän.
Olen muuten kritisoinut sekä Nibe:n että Jäspi:n suuntaan tuon BT28 anturin asennuspaikkaa ulkoyksikön takakulmassa. No eipä ole heitä kiinnostanut?
Se häiriintyy yksikön omasta lämpösäteilystä. Paikka pitäisi olla kauempana tse yksiköstä.
Tuossa liitekuvassa näkyy hyvin. Kunhan takuu on ohi niin projekti on siirtää BT28 pitemmälle.
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kommentoida, että miksi nuo pumput on säädetty lopettamaan toiminnan jo -20C kun kerran vielä hyvinkin lämpöä tuottavat? Itsellä Fujitsu 11kw Waterstage, eilen aamulla oli -25C ja pumppu teki 100%:n teholla +45C vettä. En tiedä koska tuo sitten sammuu, mutta ei näitten 4 vuoden aikana sitä kylmän takia kertaakaan tehnyt, tosin voi olla, että oli kylmimmät kelit tuona aikana kun Fujitsu ollut.
 

Jounis

Aktiivinen jäsen
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kommentoida, että miksi nuo pumput on säädetty lopettamaan toiminnan jo -20C kun kerran vielä hyvinkin lämpöä tuottavat? Itsellä Fujitsu 11kw Waterstage, eilen aamulla oli -25C ja pumppu teki 100%:n teholla +45C vettä. En tiedä koska tuo sitten sammuu, mutta ei näitten 4 vuoden aikana sitä kylmän takia kertaakaan tehnyt, tosin voi olla, että oli kylmimmät kelit tuona aikana kun Fujitsu ollut.
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kommentoida, että miksi nuo pumput on säädetty lopettamaan toiminnan jo -20C kun kerran vielä hyvinkin lämpöä tuottavat? Itsellä Fujitsu 11kw Waterstage, eilen aamulla oli -25C ja pumppu teki 100%:n teholla +45C vettä. En tiedä koska tuo sitten sammuu, mutta ei näitten 4 vuoden aikana sitä kylmän takia kertaakaan tehnyt, tosin voi olla, että oli kylmimmät kelit tuona aikana kun Fujitsu ollut.
Samaa mietiskellyt. Nibe:ltä vastattiin tarkempiin teknisiin kysymyksiin ympäripyöreästi ja lopussa ”enempää ei voi kertoa:
 

Tuokko

Aktiivinen jäsen
No joo onko se niin asteen päälle koska harvemmin näitä pakkasia on? Kuitenkin 8-9 kk porskuttaa nämä vehkeet lämpöä. (Kolmena kk / vuosi avuksi sitten ”aurinko”, puu, öljy, sähkö, turve, pelletti tai vaikka kaasupoltin)
Minulla tämä Nibe 2120-12 + SMO S40 kytketty juuri ennen joulua.
Toimintahan tälle luvattu tuonne -25 asteeseen, mutta tuossa -23 / -24 ilmoitti, että liian kylmä ilma. Säädin sitten Niben niin, että lopettaa lämmöntuotannon -22 pakkasasteessa ja sitten lämmitän puulla tuota varaajaa.
Anturi huijauksia ja siirtoja ei kannata miettiä muutaman asteen takia?

Asia johon kaipaisin säätöä on tuo Niben toiminta pakkasilla, että se ottaa ne kierrokset lähes heti sinne 112 Hz ja asteminuutit tosi jyrkästi alas. Tuossa leudommalla säällä toiminta ”loiveni” aivan selvästi. Käyntijaksot ovat pitkiä kun isoa varaajaa lämmittää...
 

iqo

Vakionaama
miksi nuo pumput on säädetty lopettamaan toiminnan jo -20C
Todennäköisin vastaus on, että ilman sammutusrajaa olevien pumppujen suunnittelussa ei ole edes tullut mieleen, että joku voisi käyttää niitä näin kylmässä.

Ilmiötä voisi kuvailla vaikkapa niin, että Suomessa kehitettäisiin asiakkaan tarpeisiin joku kone tai laite, joka toimii täällä hyvin. Sitten tulee joku, joka keksii alkaa viedä laitetta Venäjälle. Siperian aroilla joku sitten yrittää käyttää laitetta -40...-50 pakkasessa tyytyväisenä kunnes moottori leikkaa kiinni vaikkapa öljynkierron häiriöiden takia.
 

MJKA

Aktiivinen jäsen
Ol
Todennäköisin vastaus on, että ilman sammutusrajaa olevien pumppujen suunnittelussa ei ole edes tullut mieleen, että joku voisi käyttää niitä näin kylmässä.

Ilmiötä voisi kuvailla vaikkapa niin, että Suomessa kehitettäisiin asiakkaan tarpeisiin joku kone tai laite, joka toimii täällä hyvin. Sitten tulee joku, joka keksii alkaa viedä laitetta Venäjälle. Siperian aroilla joku sitten yrittää käyttää laitetta -40...-50 pakkasessa tyytyväisenä kunnes moottori leikkaa kiinni vaikkapa öljynkierron häiriöiden takia.
Olen ymmärtänyt niin, että ainakin tässä Fujitsun tapauksessa on tuo esim. öljyjen jäykistyminen kompensoitu sillä, että ainakin tuossa noin -22C pakkasen tasolla tapahtuu sulatustoiminto tiheämpään vaikka kenno olisi puhdas. Nyt noitten uusien Fujien toiminta ilmoitetaan -30C saakka, en sitten tiedä mitä muutoksia on tehty. Nyt muuten alkaakin olla VILP:n juhla-aikaa, ilman kosteudet jopa alle 50% ja kevätaurinko paistelee eteläseinällä olevaan ulkoyksikköön. Ei tarvitse usein sulatella.
 

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Vilppien Juhla aikaa tuonne marraskuulle saakka...seuraaviin pakkasin. :) Juu itsellä myös aurinko porottaa suoraan Niben ”selkään” koska se on poikittain terassilla. Tarkoituksena olisi laittaa siihen vielä tummaa metallisermiä joten auringon lämmöstä otetaan sitten kaikki irti.
 

pökö

Kaivo jäässä
Mulle on vähän hämärän peitossa että missä ne öljyt olisi jämähtämässä kun putket ja kompura on 80 astetta plussan puolella.
 

iqo

Vakionaama
Niin on minullekin hämärän peitossa, kun en kylmätekniikan asiantuntija ole. Käsittääkseni kuitenkin höyrystin on ulkoilmaa (esim. -25) kylmempi ja kylmäaine (jonka mukana öljy kulkee järjestelmässä) kiertää tietenkin myös siellä. Voisiko pakkaantua siis höyrystimeen, jolloin kompura ei saa enää riittävää voitelua, olkoon miten kuuma tahansa?
 

IJN

Jäsen
Mulla on kesällä 2018 asennettu AMS10-12 + VVM 320. Ekana talvena ihmettelin sen sammumista jo -12...-14C pakkasella. Loggasin lokia ylös ja ulkoyksikön ulkolämpötila-anturihan se siellä kävi paljon kylmempänä kuin itse ulkoilma. Käsiä heilutellen lämpötiloja tunnustellessa vaikutti siltä että kennon huurtuessa ja virtausvastuksen kasvaessa puhaltimesta tuleva ilma alkoi luuppaamaan takaisin kennoon oikotietä, ja anturi on siinä kennon kulmalla ilman virtauksessa. Silloin kirjoitin tänne asiasta ihmettelyä johonkin ketjuun.
Lopputalvi mentiin sillä ja seuraavana kesänä (2019) sitten vasta tein parannuksen :). Ulkoyksikköni ympärillä on koppa, jossa on lähinnä vain katto ja sivuseinät, niistäkin sivukennon puoleinen on ritilä. Väkersin muovisesta kennolevystä täytesiivut laitteen etureunan tasalle yläpuolelle ja toiselle, anturin puoleiselle kyljelle, kopan sisäpintaan patenttinauhoilla kiinni. Muutaman millin rako laitetta vasten ettei täristessään hankaa. Ilma joutuu nyt anturin suunnalla kiertämään koko kotelon ennen kuin pääsee taas kennolle jos se sinne sitten enää haluaakaan.
Viime talvena testikelit oli vähäisiä, toimivuus ei oikein selvinnyt. Tänä talvena kelejä on riittänyt, ja nyt näyttää siltä että laite menee kylmän takia levolle vasta -20C paikkeilla kuten pitääkin. Muita muutoksia kuin tuo ilmanohjaus ei ole tehty, eikä softapäivityksiä.
Toisaalta anturi näkee sulatuksen jälkeen selvän lämpöpiikin. En rohjennut alkaa vuoraamaan tai siirtelemään anturia jos vaikka sen kuuluu lämpöpiikistä tietää sulatuksen onnistuminen. Ja takuukin on päällä vielä ensi kesään + Nibeturvaa 3v perään. Laitteen sulatukset ovat toimineet kiitettävästi koko ajan.
 

pökö

Kaivo jäässä
Käsittääkseni kuitenkin höyrystin on ulkoilmaa (esim. -25) kylmempi ja kylmäaine (jonka mukana öljy kulkee järjestelmässä) kiertää tietenkin myös siellä. Voisiko pakkaantua siis höyrystimeen, jolloin kompura ei saa enää riittävää voitelua, olkoon miten kuuma tahansa?
Kai sitten iso osa koneista olisi jo hajonnut muttei ole.
 
Back
Ylös Bottom