Niben uusi F470 PILP

repomies

Hyperaktiivi
410P on näemmä poistunut ja sen korvaa F470. Rosterimallissa on nykyään Alpha 2L kiertopumppuna, puhaltimet minimissään 25W. COPpia luvataan kolmosen verran nyt, ilmeisesti jäteilman lämpöä on hierottu niin lähelle nollaa kuin pystytään. Ja hiljaiseksi väittävät - vähän vaikea uskoa. ;D

http://www.nibe.fi/Tuotteet/Poistoilmalampopumput/Tuotevalikoima/NIBE-F470/

Väittävät tuota uuden sukupolven pumpuksi, mutta en yhdy mielipiteeseen. Ei nimittäin pysty vieläkään puristamaan pakkasen puolelle jäteilmaa. :(

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Niben uusi F470 PILP

Tuo olisi kiinnostava laite jos siihen pystyisi "heittämällä" (=ohjaukset valmiina) liittämään erillisen VILP ulkoyksikkön esim. NIBE AMS 10.

Itse kyllä haen sellaista laitetta jossa olisi vain yksi invertteri kompressori, mutta lämpöpumpulla kaksi lämmönlähdettä = ulkoilma ja poistoilma. :cool:

ekis

Vakionaama
Vs: Niben uusi F470 ja F750 PILP

Ruattissa on parempi mallikin, jonka pitäis tehdä pakkasilmaa.
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F750/

Espejot

Hyperaktiivi

Oli aikakin saada PILPien lada uudelle vuosisadalla.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10934-1.pdf
Tuolta näkee minkä verran kompuran nimellisteho & cop vaihtelee veden lämpötilan +45/35 mukaan.

ekis

Vakionaama

Espejot sanoi:
Oli aikakin saad PILP lada uudelle vuosisadalla.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10934-1.pdf
Tuolta näkee minkä verran kompuran nimellisteho & cop vaihtelee veden lämpötilan +45/35 mukaan.

Säästö on kuitenkin vanhan 410P luokkaa.
Mitä ihmeellistä uutta tuossa uudessa mallissa on? USB portti?

Liitteet

• Nibe F470 säästö.png
    Nibe F470 säästö.png
    33,5 KB · Katsottu: 1 328

pete73

Aktiivinen jäsen

Hienosti markkinointi puhuu noin 2kW:n kompuratehoista, josta äkkinäisesti tuli mieleen että on samaa luokkaa kuin kunnon ILP:ssa :eek:
No asennusohjeen teknisissä tiedoissa sitten lukikin että kompuran OTTOteho 650W.... eli antoteho lienee sen parisen kW....

Espejot

Hyperaktiivi

repomies sanoi:
410P on näemmä poistunut ja sen korvaa F470. Rosterimallissa on nykyään Alpha 2L kiertopumppuna, puhaltimet minimissään 25W. COPpia luvataan kolmosen verran nyt, ilmeisesti jäteilman lämpöä on hierottu niin lähelle nollaa kuin pystytään.

Veikkaan että tuo COP on kikkailtu kolmoseksi... mitattu ainakin +45C vedellä ja kun mukana on puhaltimet+kiertovesipummpu niin olisko syy siinä.

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja

ekis sanoi:
Säästö on kuitenkin vanhan 410P luokkaa.
Mitä ihmeellistä uutta tuossa uudessa mallissa on? USB portti?

Ei säästö voi paljon parempi olla jos jäteilman lämpöä ei saa alemmas. Tuossa on parempi kiertopumppu ja kenties paremmat puhaltimet.

Se hurrimalli joka laskee jäteilman -15 asti on mielenkiintoisempi vehje, mutta vaikutti kalliilta.

470 sisältää nyt paremman käyttöliittymän ja kenties vähän enemmän järkeä säätöjen osalta. Perusominaisuudet on kuitenkin samat kuin 410P:ssä, eli ei häävit.

John_T

Aktiivinen jäsen

Ruåttin mallin hinta melkein 10 k€ eli ei kovin halpa. F470 näytti siltä, että tietotekniikka on lisätty sekä paremmin säädettäviä komponentteja + säätöjä, mutta sitten muu onkin entistä - sama paketti, uudet kuoret (noin karrigoidusti) ;D

Mahtaako tuo tietotekniikan lisäys lisätä myös bugeja - siksi on USB-liitäntä valmiina (pessimismiä kenties) ::)

E

Enska

Vieras

Itsellä ollut käytössä nibe f470 viime maaliskuusta asti ja jäteilma on kompuran pyöriessä 7 astetta pakkasen puolella, vaikka tuonhan ei pitäny olla mahdollista.....?

Espejot

Hyperaktiivi

Enska sanoi:
Itsellä ollut käytössä nibe f470 viime maaliskuusta asti ja jäteilma on kompuran pyöriessä 7 astetta pakkasen puolella, vaikka tuonhan ei pitäny olla mahdollista.....?

On se mahdolista. Pienenetään vain ilmanvaihtoa tarpeeksi. Tosin sitten laite sulattelee.

Noobie

Jäsen

Mikä nopeus ilmanvaihdossa on "normaali" asetuksissa? Nyt itsellä poisto 0% ja tulo 0%,jäänyt LVI miehiltä rakennuksen ajalta. Asetettu "nopeus 2" nyt jossa poisto 30% ja tulo 25%.

Noobie

Jäsen

Noobie sanoi:
Mikä nopeus ilmanvaihdossa on "normaali" asetuksissa? Nyt itsellä poisto 0% ja tulo 0%,jäänyt LVI miehiltä rakennuksen ajalta. Asetettu "nopeus 2" nyt jossa poisto 30% ja tulo 25%.

Eikö kellään olis laittaa noita arvoja tänne?
Nibeltä ei yllätys kukaan ole vastannut.

pAy

Vakionaama

Tarkoitatko tehdas asetuksia vai mitä? Niihin saat ihan itse laittaa sellaisen ilmanvaihto nopeuden kun haluat, kannattaa käyttää tuota 5% eroa niin alipaine pysyy suunnilleen oikeana.

Noobie

Jäsen

pAy sanoi:
Tarkoitatko tehdas asetuksia vai mitä? Niihin saat ihan itse laittaa sellaisen ilmanvaihto nopeuden kun haluat, kannattaa käyttää tuota 5% eroa niin alipaine pysyy suunnilleen oikeana.

Kyllä,tarkoitan tehdas asetuksia.. Kyllähän ne saa takaisin mutta on jo "omia" säätöjä niin en viitsisi palauttaa tehdas asetuksia..5% oon käyttäny mutta mitä muilla on omissa että huoneilma pysyy silti hyvänä. Yöllä laskee nopeutta joten samalla hiljenee ennestään vaikka nibe onkin apukeittiössä.

N

nuhapumppu

Vieras

Omassa pumpussa oli ainakin tehdas asetuksina poisto 50% ja tulo 45%.
Kertokaapas amaattimiehet ja miksei naisetkin että mitä nuo lämpökäyrät ja muut lämpötilat jannattais asetuksissa olla että pumppu toimis mahdollisimman taloudellisesti?
Kiitosta etukäteen /g050

S

slamsa

Vieras

Raapustetaan tähän nyt jotain kommenttia Nibestä...
Meikäläisen pumpussa on perusasetuksen poisto 50 ja tulo 45 %. Asuntoon tehtiin mittaukset/venttiilien säädöt tönön valmistuttua ja nuo ovat mittausten perusteella suositellut säädöt. Itse voi säätää kunhan pitää eron 5%. Kovilla pakkasilla olen laskenut ilmanvaihdon nopeutta etenkin öisin. Takan käyttöä varten on oma asetus, jolloin poistoilma menee pienemmäksi kuin tuloilma ja hyvin takka vetää. Ilman säätöä tuli herkästi savua sisälle kun avas luukun.

Lämpökäyrän olen säätänyt itse ihan kokeilemalla, alkuasetukset löytyi lattialämmityksen valmistajalta. Makuuhuoneissa/olohuoneessa on termostaatit joten ne ei lämpene liikaa, mutta kosteat tilat yms. meinas alussa olla vähän liiankin lämpöiset yli -15C pakkasilla...mutta kokeilemalla alkaa löytyä oikeat arvot. Lattialämmityksen kiertoveden Max. lämpötila on säädetty 40 -asteeseen (lattialämmityksen valmistajan suositus)...mutta eipä ole taittu juurikaan vielä yli 36 asteen mennä (pakkasta ollut korkeimmaan semmoiset -25).

Nuo säädöt vaihtelee tietysti paljon talon ja lämmitysjärjestelmän mukaan.
Itse olen lähtenyt sillä periaatteella, että tärkeintä jotta lämpöä piisaa (huonelämpö 22 - 23 astetta). Sit takkaa lämmittämällä ja pitämällä säädöt yms. kunnossa koitan hakea pientä säästöä.

Sähköä tietysti kuluu, mutta tyytyväinen olen ollut valintaani ja Nibe pelaa loistavasti. Rakensin varauksen maalampöä silmällä pitäen, mutta ei näillä kulutuksillä ainakaan olisi ollut järkevää maalampöä hankkia (Asuinpinta-ala n. 150m2). Ehkä sitten joskus...

A

apophis

Vieras

Minkälaisia vuorokausikulutuksia slamsa : lla on ollut? Pakkanen ja kulutus? Itellä 410P Nibellä näissä -30 keleissä alkaa 130kwh mennä vuorokaudessa...

Espejot

Hyperaktiivi

Mitenkäs sulatukset... kaunko kestää? Onko selvinnyt millä perusteella sulatus tapahtuu?
Vanhan Niben helmasynti on sulatusten piiiiiitkä kesto.

Arvis

Aktiivinen jäsen

slamsa sanoi:
Sähköä tietysti kuluu, mutta tyytyväinen olen ollut valintaani ja Nibe pelaa loistavasti.

Kävin eilen katsomassa kaverini uutta F470:stä. Täytyy sanoa, että yllätyin positiivisesti. Käyttövalikko on sama kuin Niben uusissa maalämpöpumpuissa, eli tosi hyvä ja informatiivinen. Äänitasokaan ei ollut ollenkaan paha ja ehkä vain hitusen Nilanin vastaavaa äänekkäämpi. Kuoret kun aukaisi, niin oli rakennettu samaan tyyliin kuin Niben maalämpöpumputkin, eli sellaisia muotoiltuja eristekappaleita siellä täällä. Toisaalta sulatus Nibessä on täysin äänetön, että käytännössä kokonaisuus huomioiden Nibe jopa Nilania hiljaisempi. Kaikenlaisia ajastuksia ja muita on tullut mukaan, eli logiikkapuoli kunnossa. Yöviilennys myös mielenkiintoinen ominaisuus, eli voi automatisoida puhaltimet yöksi täysille jos ulkoilma sisäilmaa viileämpää.

Espejot sanoi:
Mitenkäs sulatukset... kaunko kestää? Onko selvinnyt millä perusteella sulatus tapahtuu?
Vanhan Niben helmasynti on sulatusten piiiiiitkä kesto.

Yhden sulatuksen näin kun ilmanvaihto ajastettiin 2-teholle (1-teho tarkoittaa muuten tehdas-asetuksilla puhaltimet seis). Nilaniin (=kuumakaasusulatus) verrattuna kesti kyllä pitkäääääään ja tuosta tulikin mieleen, että pysäyttääkö Nibe puhaltimet sulatuksen ajaksi? Jos pysäyttää, niin eihän tuolla sitten ole hirveästi merkitystä, mutta jos jatkaa puhallustaan, niin lämpöä karkaa harakoille. En tiedä mihin perustuu, mutta veikkaisin että ainakin höyrystimen ja ulkoilman lämpötiloihin. Jäteilman näytti datan perusteella painavan 2-teholla niinkin alas kuin -7 C, mutta henkilökohtaisesti epäilen tuota hyvin vahvasti ja uskoisin realistisen arvon olevan n. -2 ... -3 C. Normaaliteholla jäteilma oli nollan seutuvilla. Mikäli anturi sijaitsee tosi lähellä höyrystintä, niin vähän paikasta riippuen saattaa näyttää todellisuutta parempia arvoja. Höyrystimen lämpötila oli nimittäin hyvin lähellä tuota -7 C...

Hinta muuten n. 5500 €, että pienempään taloon ei välttämättä ollenkaan huono vaihtoehto:

http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=LVI-7923502

J

jptty

Vieras

olis kiva kuulla slamsalta lisää kokemuksia tästä laitteesta. hyviä tai huonoja puolia. taitaa olla parempi kun vanhamalli 410.

Noobie

Jäsen

slamsa sanoi:
"Takan käyttöä varten on oma asetus, jolloin poistoilma menee pienemmäksi kuin tuloilma ja hyvin takka vetää. Ilman säätöä tuli herkästi savua sisälle kun avas luukun."

Tuota olen miettinyt myös itse. Huomasin että takka vettä huomattavasti paremmin ja savu ei tule sisään kun kääntää poistoilman pienemmäksi kuin tuloilma. Mitä erotusta olet tuolloin käyttänyt? Prosentit? Onko puhaltimen palautumisaika silloin mikä? Esim. Nopeus 1 olisi ns.takka-asetus jolloin poisto 40% ja tulo 50% . Palautumis aika 2h( jolloin puhaltimen palautuu normaali nopeudelle poisto 50% tulo 45%)

Kiitos vastauksesta muutenkin :D Mitä lämpökäyrän asetusta olet käyttänyt pääasiassa? Itsellä 4+1.
Missä pumppu sulla sijaitsee? Itsellä on apukeittiössä josta nopea tehdä tarvittavia muutoksia jos haluaa.
Asuinpinta-ala 143m2 ja asustelemme pohjanmaalla.

S

slamsa

Vieras

Kovasti kysymyksiä, mutta koitan jotain vastailla.
Itselleni oli koko poistoilmalämpöpumppu tekniikkana ihan tuntematon ennen kuin rupesin rakentamista suunnittelemaan (Pirkanmaalle), mutta lopulta valinta oli helppo kun hetken laitteisiin tutustuin ja kilpailutin myös maalämpöä useiden eri toimittajien kesken. Keskustelin laitteesta myös Niben maahantuojan edustajan kanssa. Ei olisi PILPiä ensin suositellut meidän taloon (neliömäärä/kuutiot ylärajalla), mutta kun kuuli keneltä jälleenmyyjältä laite tulee/kuka myös teki taloon LVI -suunnitelmat uskalsi suositella :)
Vanhasta mallista ei ole kokemuksia, joten vaikea verrata. Uusi malli oli sopivasti tulossa markkinoille ja "varasin" sen jo melkein 6kk etukäteen ennen kuin sitä edes rakennustyömaalla tarvitsin. Hinta oli hiukan alle 5400e kotiin tuotuna.

Poistoilmalämpöpumppu sijaitsee erillisessä teknisessä tilassa. Yksi makuuhuoneista sijaitsee teknisen tilan vieressä, mutta laite on sen verran hiljainen ettei siitä ole ollut häiriötä (väliseinä: 2xkipsilevy, 50mm villa, 1xkipsilevy). Toki kompuran ääni kuuluu seinän läpi kun talo on hiljainen, muttei häiritsevästi.
Hankin heti myös erillisen ohjauspaneelin RMU 40 (suosittelen), joka sijaitsee eteisessä. Ei tarvitse ravata teknisessä tilassa tekemässä perus-säätöjä. Sama ohjauspaneeli käy myös maalämpöpumppuihin.

Takan poistoilmaan varten olen käyttänyt säätöä poisto 20% / tulo 40% / palautusmisaika 2tuntia.
Kovalla pakkasella olen käyttänyt poisto 30% / tulo 25% asetusta. Nuo on tehty ihan mutu tuntumalla...

Sähkönkulutusta pumpun osalta ei pysty tarkkaan arviomaan kun sille ei ole (vielä) omaa KW mittaria. Katsoin kokonaiskulutusta 24.1. - 6.2. väliseltä ajalta, ja kyllä tuolla ajanjaksolla on mennyt noin 130kwh/vuorokaudessa (pakkapäiviä..). Takkaa ei ole lämmitetty tuona ajanjaksona ihan joka päivä.
1.12. - 31.12. välillä, jolloin kovia pakkasia ei juurikaan ollut, vastaavasti sähköä on kulunut noin 75kwh/vrk. Kyllä nuo kovat pakkaset heti näkyy. Takkaakin lämmitettiin joulukuussa harvemmin.
Noissa lukemissa täytyy muistaa, että tämä on uusi talo (asuttu 6kk) ja lämmitykseen menee senkin takia hiukan enemmän energiaa kuin toivottavasti jatkossa. Lisäksi laskelmissa on mukana varaston sähköpattereiden kulutus ja saunan 9kwh kiuas (saunotaan 3-4 krt viikossa). (Niben käyttöohjekirjassa on arvio, että pumppu kuluttaa yleensä tammikuun aikana 23% koko vuosikulutuksesta. Katsotaan pitääkö paikkaansa...)
Vuoden päästä olen viisaampi näiden kulutuslukemien suhteen. ???

Sulatusta ei kyllä edes huomaa kun laite ei ole lähettyvillä. Kerran satuin käymään laitteen lähellä ja näytöstä huomasin että sulatus on meneillään...en olisi ehkä muuten huomannut koko asiaa. Sulatuksen aikanahan kompressori pysähtyy ja laite käyttää pelkästään sähkövastusta. Veikkaisin, että myös ilmanvaihto pienee tai pysähtyy...ei ainakaan puhaltanut kylmää ilmaan sisälle...täytyykin seurata tarkemmin.

Lämpökäyränä käytän tällä hetkellä 0, eli olen tehnyt oman lämpökäyrän ja määritellyt kiertoveden lämpötilan eri ulkolämpötiloilla. Pientä hakemista on ollut, mutta pikkuhiljaa löytyy oikeat arvot.

Noobie

Jäsen

Kiitos vastauksesta.

Itsellä Tammikuun kulutus oli 2298kWh. Takkaa lämmitetty n.1 pesällinen päivässä,2100kg tiileri takka,takka ja talo valmistunut joulukuussa 2011 joten ei suuria määriä vielä ole tullut poltettua.. Lämpökäyrää 4+1 käytetty. Lämpöä ja puhaltimien nopeutta tuodaan yöksi matalemmaksi.
Saunaa(6,6kw) on lämmitetty n2-3*vko.
Talo 143m2 sekä 2 auton katos varastolla (21m2 varastossa 1*1000kw sähköpatteri joka oli 12´c,nyt 8´c).

Pieniä hienosäätöjä vielä niin eiköhän tuo vielä tuosta kans laske.

S

slamsa

Vieras

Kertokaas myös hiukan minkälaisissa taloissa teillä on noita pumppuja? Onko kyse passiivitalosta, matalaenergiatalosta vai mistä? Sekin vaikuttaa oleellisesti energian kulutukseen, millaisessa muovipussissa asuu.. ;)

Meillä on hirsitalo ja se näkyy myös energian kulutuksessa. Talo on tehty "hengittämään" ja hiukan joutui kompensoimaan laittamalla parempia ikkunoita ja lisäeristystä parille seinälle, että saatiin energiatodistukseen riittävät lukemat.

Passiivikivitalot lupaa esim. "vuoden toteutuneet lämmityskustannukset yli 200 neliön omakotitalossa ovat jääneet suoralla sähkölämmityksellä takalla avustettuna alle 100 €/koko vuosi!". Joten tuo on kai sitä tulevaisuutta...

A

apophis

Vieras

slamsa sanoi:
Passiivikivitalot lupaa esim. "vuoden toteutuneet lämmityskustannukset yli 200 neliön omakotitalossa ovat jääneet suoralla sähkölämmityksellä takalla avustettuna alle 100 €/koko vuosi!". Joten tuo on kai sitä tulevaisuutta...

Tämmöiset passiivitalo jutut on puhdasta markkinamiesten lätinää. 'Jostain syystä' unohdettu se puun määrä (5m3 ?) mainitsematta ja 7000kwh käyttösähköä ;) Suurin osa nykytaloistakin on ihan normi seinillä ja ehkä ala ja yläpohjaan on läiskitty enemmän eristettä.

Minun näkemys on, että nykytalossa energiaa laitetaan hukkaan nimenomaan ilmanvaihdon lämmön talteenoton kautta.

Hirsitalo on luku sinänsä, siinä väkisin joutuu lämmitykseen laittamaan hieman enemmän. Kaverilla on uudehko hirsitalo maalämmöllä ja enemmän siellä sähköä kuluu kuin omassa PILPillä. Myös 'normaali' siporex talo voi olla melkoinen energiasyöppö.

Noobie

Jäsen

Itsellä pitkästä rakennettu puutalo 165brm2
Ulkoseinät
verhous, rimat, tuulensuojalevy 12 mm, runko + min.villa 200 mm,
koolaus + min. villa 50 mm, höyr.muovi, kipsilevy

Yläpohja
kate, ruoteet, rimat, aluskate, ristikot, min.villa 500 mm, muov.,levy

Alapohja
lattiapinnoite, teräsbetonilaatta 100 mm, eps-200 mm

H

hoplaa

Vieras

Paljonko teillä kompura ollut päällä noin vuorokaudessa/kuukausi?

M

mxwideopen

Vieras

Ihan mielenkiinnosta, mitä tarkoitti "...ehkä vain hitusen Nilanin vastaavaa äänekkäämpi."? Eli miten tuo äänitaso PILP:ssä on häiritsevä? Tuleeko kompuran ääni IV-kanavien kautta koko rakennukseen vai onko tuo äänekkyys vain sen tilan ongelma, jossa itse kompura hurisee? Itse olen vastaavaa pumppua harkinnut uudiskohteeseen.

Arvis

Aktiivinen jäsen

Mäntäkompressori siellä koneen sisällä jurnuttaa. Äänet siis kuultavissa kyseisessä tilassa ja muuallakin mikäli laitteen ympärillä ei riittävästi ilmatilaa. Pari-kolme senttiä taitaa olla vaatimus. Tietenkin väliseinien rakenne ja laitteen sijoitus vaikuttaa myös. Kyllä kai se kompressorin ääni saattaa kanaviakin pitkin kantautua varsinkin jos kytkee kanavat koneeseen jäykällä putkella. Itselläni on jäykällä putkella kiinni tuossa Nilanissa, mutta en ole silti huomannut että ääni tulisi (muovi)kanavia pitkin.

Noobie

Jäsen

Arvis sanoi:
Mäntäkompressori siellä koneen sisällä jurnuttaa. Äänet siis kuultavissa kyseisessä tilassa ja muuallakin mikäli laitteen ympärillä ei riittävästi ilmatilaa. Pari-kolme senttiä taitaa olla vaatimus. Tietenkin väliseinien rakenne ja laitteen sijoitus vaikuttaa myös. Kyllä kai se kompressorin ääni saattaa kanaviakin pitkin kantautua varsinkin jos kytkee kanavat koneeseen jäykällä putkella. Itselläni on jäykällä putkella kiinni tuossa Nilanissa, mutta en ole silti huomannut että ääni tulisi (muovi)kanavia pitkin.

Itselläkin ääni kuuluu vaan apk ja keittiössä. Mutta apk.ovi kiinni niin vaimea humina kuuluu vaan. Pumppu siis sijaitsee apk.
Ei kuulu muihin huoneisiin..

S

Samivee

Vieras

Hei.
F470 asennettiin juuri takuuna vanhan 410P:n tilalle.
Vaikuttaa ihan hyvältä peliltä näin äkkiseltään ainakin.(Ainakin huomattavasti hiljaisempi.)
Mutta kuinkas noita, tälläkin palstalla paljon puhuttuja, puhaltimen arvoja pääsee muuttelemaan?
Itse en ainakaan löydä valikosta kuin tuon missä on asetukset normaali ja neljä muuta nopeutta.
Eikä ohjekirjoistakaan sattunut silmään apuja.

S

Samivee

Vieras

Espejot sanoi:
Mikä oli takuuvaihdon syy?

Vuotava kylmäainepiiri ja resoinavat putket kompressorin ympärillä.
Äimänkäki sanoi:
Ja miten vanha oli 410P?

Kolme vuotta vanha. Viat ilmenivät reilun kahden vuoden jälkeen.
Takuuhan on kaksi vuotta, mutta onneksi Nibellä ottivat vastuun tekosistaan.
410P:ssä on kuulemma joitakin "sairaita" yksilöitä joita ei korjailemalla saada kuntoon.

Noobie

Jäsen

Samivee sanoi:
Hei.
F470 asennettiin juuri takuuna vanhan 410P:n tilalle.
Vaikuttaa ihan hyvältä peliltä näin äkkiseltään ainakin.(Ainakin huomattavasti hiljaisempi.)
Mutta kuinkas noita, tälläkin palstalla paljon puhuttuja, puhaltimen arvoja pääsee muuttelemaan?
Itse en ainakaan löydä valikosta kuin tuon missä on asetukset normaali ja neljä muuta nopeutta.
Eikä ohjekirjoistakaan sattunut silmään apuja.

Huoltovalikkoon pääsee pitämällä "paluu" näppäintä 5sek. pohjassa. Itse asetin 1 nopeudelle ns.takka-asetukset eli tulo suurempi kuin poisto.. Ei tuu enää savut sisälle:)

S

Samivee

Vieras

Noobie sanoi:
Huoltovalikkoon pääsee pitämällä "paluu" näppäintä 5sek. pohjassa. Itse asetin 1 nopeudelle ns.takka-asetukset eli tulo suurempi kuin poisto.. Ei tuu enää savut sisälle:)

Kiitokset tästä!
Osaisikohan joku vielä kertoa millä nopeudella 150 neliöisessä talossa pitäisi olla?
Asentaja oli laittanu poisto 65% ja tulo 60%. Ihan talon kokoa kyselämättä (ilmeisesti arvio silmämääräisesti).
Ihan korvakuulolla vaikuttaa että on nopeammalla kuin vanhalla 410P:llä.

Noobie

Jäsen

Samivee sanoi:
Kiitokset tästä!
Osaisikohan joku vielä kertoa millä nopeudella 150 neliöisessä talossa pitäisi olla?
Asentaja oli laittanu poisto 65% ja tulo 60%. Ihan talon kokoa kyselämättä (ilmeisesti arvio silmämääräisesti).
Ihan korvakuulolla vaikuttaa että on nopeammalla kuin vanhalla 410P:llä.

Itsellä 143m2 asuinpinta-ala. Normaali asento tulo 50% poisto 45%. Sillä säädettiin venttiilitkin ja tehtiin mittapöytäkirjat. Yöllä menee asentoon 2 jossa tulo 30% lähtö 25% . Ei kuulu ilmanvaihdon ääni silloin mihinkään huoneeseen. Kunhan muistat tuon 5% eron arvoissa. "Paitsi jos haluat ns.takka-asennon,joka itsellä on asetettu 1 paikalle ja on 2h päällä,sitten vaihtuu taas normaaliksi" Siinä tulo on reippaasti suurempi kuin poisto. Voithan sä tilata tietty asentajan tekeen venttiilien säädön tuolla 50%:lla....

J

jptty

Vieras

mistä näen koska pumppu käyttää sähkövastusta?.

Back
Ylös Bottom