Tervehdys foorumilaisille.
Päätin hypätä pelkästä keskustelujen seuraajasta myös kirjoittajaksi, kun en ainakaan äkkiseltään löytänyt valmiita vastauksia omiin EC9 ongelmiini.
Tuossa viikonloppuna vielä vm. 2011 EC9 PILP porskutti iloisesti, mutta maanantaina aamusta talossa oli vähän viileänlaista, ja kun tutkailin PILPin ohjauspaneelista dataa, niin myös käyttövesi oli jäänyt yöllä lämpenemättä illan suihkukäyntien jälkeen. Kompura ei siis lähde käyntiin, vaan ainoa lämmitys tulee sähkövastuksin.
Eilen avasin kuoret, ja silmämääräisesti kaikki on kunnossa. Mittalin laitetta alustavasti yleismittarilla saadakseni jotain kuvaa siitä, missäpäin vika voisi olla. Kompuralle, eikä myöskään kompuran releelle tule lainkaan jännitettä. Piirikortilta kompuralle lähtevät nastat ovat myös kylmät, ei jännitettä.
Testasin, mitä tapahtuu, kun PILP yrittää käynnistää kompuraa. Ohjauspaneelista varmistus, että käyttöveden lämmitys on tarpeen. Sitten katkaisin sähkötaulun sulakkeella virrat PILPin ohjaukselta, ja kytkin yleismittarin kompuran käyttöjännitteeseen. Kun käännän sulakkeen takaisin päälle, kuuluu pientä surinaa, sitten rele naksahtaa, kompura hörähtää vähän, ja yleismittari ehtii saada kiinni pienen jännitepiikin ennenkuin putoaa nollaan. Kysymys onkin siis, onko käytös kenellekään tuttua? Onko kompura tullut tiensä päähän, ja piirikortilla on turvamekanismi, joka katkaisee virran kompuralta? Vai onko piirikortti sökö kompuran syötön osalta? Vai voisiko vika olla vain kompuran käynnistyskondensaattorissa?
Monen tonnin remonttia ei vm. 2011 koneeseen viitsisi tehdä, mutta entä jos kyseessä olisikin vain joku pikkuvika?
Kiitoksia jo etukäteen, jos joku ehtii vastailemaan.
Päätin hypätä pelkästä keskustelujen seuraajasta myös kirjoittajaksi, kun en ainakaan äkkiseltään löytänyt valmiita vastauksia omiin EC9 ongelmiini.
Tuossa viikonloppuna vielä vm. 2011 EC9 PILP porskutti iloisesti, mutta maanantaina aamusta talossa oli vähän viileänlaista, ja kun tutkailin PILPin ohjauspaneelista dataa, niin myös käyttövesi oli jäänyt yöllä lämpenemättä illan suihkukäyntien jälkeen. Kompura ei siis lähde käyntiin, vaan ainoa lämmitys tulee sähkövastuksin.
Eilen avasin kuoret, ja silmämääräisesti kaikki on kunnossa. Mittalin laitetta alustavasti yleismittarilla saadakseni jotain kuvaa siitä, missäpäin vika voisi olla. Kompuralle, eikä myöskään kompuran releelle tule lainkaan jännitettä. Piirikortilta kompuralle lähtevät nastat ovat myös kylmät, ei jännitettä.
Testasin, mitä tapahtuu, kun PILP yrittää käynnistää kompuraa. Ohjauspaneelista varmistus, että käyttöveden lämmitys on tarpeen. Sitten katkaisin sähkötaulun sulakkeella virrat PILPin ohjaukselta, ja kytkin yleismittarin kompuran käyttöjännitteeseen. Kun käännän sulakkeen takaisin päälle, kuuluu pientä surinaa, sitten rele naksahtaa, kompura hörähtää vähän, ja yleismittari ehtii saada kiinni pienen jännitepiikin ennenkuin putoaa nollaan. Kysymys onkin siis, onko käytös kenellekään tuttua? Onko kompura tullut tiensä päähän, ja piirikortilla on turvamekanismi, joka katkaisee virran kompuralta? Vai onko piirikortti sökö kompuran syötön osalta? Vai voisiko vika olla vain kompuran käynnistyskondensaattorissa?
Monen tonnin remonttia ei vm. 2011 koneeseen viitsisi tehdä, mutta entä jos kyseessä olisikin vain joku pikkuvika?
Kiitoksia jo etukäteen, jos joku ehtii vastailemaan.