Nord Stream 1 ja 2 "kaputt"

repomies

Hyperaktiivi
Nyt kaasumarkkinoilla ei oleteta putkien aukeavan vaikka sota loppuisi. Siihen sitten taas voi olla isojakin taloudellisia intressejä erinäisillä tahoilla.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tätä minäkin ihmettelen.

Venäjä saa kaikki kiristystoimenpiteensä tehtyä ilmankin tätä räjäyttelyä, sen kuin sulkee hanat. Nyt estetään kaikki myynti tulevaisuudessa ...

I miss the pointti
Pikemminkin voisi uskoa "oppositiovoimien" olleen liikkeellä. Sisäpolitiikka voisi kaivata hämmennystä (tai jotkut oligarkkipiirit tarvita ojennusta).
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Kaasun sulkemin on vaan yksi ase. Vuotokaasun aiheuttama ilmastokatastrofi on toinen, eurooppalainen ilmastopolitiikka kiehuu. Ja merenkululle aiheutettu uhka on kolmas ase. Miksi vaan sulkea hanoja, kun voi laukaista kolme asetta kerralla. Tai ehkä neljä, koska tämä voidaan käyttää oikeutuksena tuoda sotavoimia itämerelle vartioimaan.
No siinähän niitä tuli jo listattua, mutta lisäksi Venäjällähän on myös maakaasun ylituotantoa niin että joutuvat sitä soihduttamaan. Vaan kun tällä hetkellä eivät edes soihduttamalla kerkiä kaikkea tuotantoa hukkaamaan, niin... POKS! Ja jo löytyi näpsä tapa hukata tuo ylimääräinen johonkin, joka ei kuitenkaan myrkyllisenä kaasuna aiheuta omalle maalle ongelmia :poliisi:
 

BBF

Vakionaama
Vaan kun tällä hetkellä eivät edes soihduttamalla kerkiä kaikkea tuotantoa hukkaamaan, niin... POKS! Ja jo löytyi näpsä tapa hukata tuo ylimääräinen johonkin, joka ei kuitenkaan myrkyllisenä kaasuna aiheuta omalle maalle ongelmia :poliisi:
No kai sitä tuotantoa voi ruuvata pienemmälle, ei sitä sentään tartte mereen dumpata.
 

lmfmis

Vakionaama
Kaasu on kai sellainen "jota vain tulee" kun öljyä porataan ja ei sen tuotantoa voi sinänsä säätää...
 

bungle

Vakionaama
Tätä minäkin ihmettelen.

Venäjä saa kaikki kiristystoimenpiteensä tehtyä ilmankin tätä räjäyttelyä, sen kuin sulkee hanat. Nyt estetään kaikki myynti tulevaisuudessa ...

I miss the pointti
Hieman tätä ajateltuani, tuntuu että tarkoitus on antaa sisäpoliittinen viesti. Enää kukaan ei voi kuiskutella, että talous menee päin seiniä, kun ei toimiteta kaasua Eurooppaan. Enää ei voi toimittaa. Toinen lienee viesti, että Venäjä voi aiheuttaa ongelmia muuallakin (vaikka sitten omalle infralleen). Lisäksi Venäjä kokoajan flirttailee eskalaatiolla, joten tämä on jatkumoa provokaatioiden sarjalle. Luulen, että Venäjä näki, että energiakortti ainakin kaasun osalta on pelattu loppuun ja laittoi viimeisen pisteen sille (haluaa olla kuskin paikalla ja pitää aloitteet ja lopetteet itsellään). Tällä saadaan myös huomio länsimaissa siirrettyä muualle joksikin aikaa, niin Putin voi paremmassa rauhassa hoitaa äänestykset ja perjantaina sitten julistaa uudet alueet osaksi Venäjää ja kertoa, että kaikki aggressio näillä alueilla on sama kuin suora hyökkäys Kremliin ja niihin vastataan tarvittaessa kaikin mahdollisin asein.
 
Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Paljonkohan vaikuttaa nostavasti sähkön hintaan?
Eilen kai nousi 22% kaasun futuurit, ja eiköhän sekin ole perus markkinareaktio, mikä tulee sitten alas, joten ei tuolla enää ole merkittävää vaikutusta. Tietysti se tekee energiakriisistä pitkäkestoisen, mutta eiköhän siihen olla jo asennoiduttu tai vähän pakko alkaa asennoitumaan.

 

repomies

Hyperaktiivi
Kai sen putkiston vuotokohdan voi korjata tarvittaessa.
Kyllä kai, jollain aikajänteellä. Ihan heittämällä ei mahda kuitenkaan korjautua siellä pohjassa, eikä tuo välttämättä ole suunniteltu merivedellä uitettavaksi tuo putkisto sisäpinnaltaan. Ei se nyt varmaan ihan heti haperru sinänsä.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ei varmaan saada edes vaurioarviota ennenkuin putki on kaasusta tyhjä. Tosin voihan Venäläisillä olla juuri ventiilikin rikki ja varaosia ei saa pakotteiden vuoksi, että putkesta tuutataan kaasua toistaiseksi kunnes pakotteet on poistettu ja sulkuventiili saadaan korjattua.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Eikö tuollaisessa mitään väli- kraanoja ole siis, Ruotsin tai Taskan aluevesillä.
Tuskin, mutta tuosta lahden pohjukastahan se linja lähtee ja siellä on jo jokunen kuukausi soihdutettu kaasua kun ei sitä muualle saada tuhlattua. Helpollahan siitä soihdutuksesta työnnetään myös putkeen ja putki sitten vuotaa sieltä mistä vuotaa. Ei se kaasu kuitenkaan sinne vastarannan terminaaliin pääse. Mutta pulputus jatkuu niin kauan kun sinne putkeen uutta tavaraa syötetään.
 

pökö

Kaivo jäässä
Jos jatkuu vaan eikä kohta lopu niin sehän jo kertoo kuka hajottamisen taustalla on...
Juuri näin. Venäläiset hajotti torven ja taatusti tuuppaa siitä kaasua ulos hanaa sulkematta. Jos olisi toisten tekemä tuho niin hana suljettaisiin äkkiä
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kuinkahan iso ja vaikeasti korjattava reikä putkessa sitten mahtaa olla. 100 bar paineella kaasua tulee varsin paljon pienestäkin reiästä. Ihmetyttää ettei kukaan ole käynyt katsomassa. Tiedä vaikka olisi jengat siinä vuotokohdassa mutta aina parempi jos olisi irtopoikki.
 

lmfmis

Vakionaama
Kai se nyt enää sen 7 bar, mutta varmaan pitää jonkinlainen ylipainen pitää, ettei vesi sinne ryntää...

Kuvittelen että "paikkasatsit" kuuluu tuon järjestelmän toimitukseen. Ujutetaankohan robotilla paikoillaan putken sisällä...mutta venäläisten se kait pitäis tehdä.

Positiivista on ettei Putler ole tänään parahtanut että "Länsi hyökkää" :bileet:
 

repomies

Hyperaktiivi
Olisiko noin 60 m?

feart-07-00111-g001.jpg

63255221_7.png

Veikkaisin, että syvyyttä on noin 7 bar verran.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Nythän tuolla olisi ilmaista kaasua tarjolla. Saisikohan kuinka helposti talteen?
Jos oli V tekosia niin eiköhän se hana mene äkkiä kiinni jottei pysty kaasua kerääämään.

Kuinka tyhjäksi putki pitäisi saada jotta uskaltaa mennä korjaamaan?
 

puuteknikko

Vakionaama
Nythän tuolla olisi ilmaista kaasua tarjolla. Saisikohan kuinka helposti talteen?
Jos oli V tekosia niin eiköhän se hana mene äkkiä kiinni jottei pysty kaasua kerääämään.

Kuinka tyhjäksi putki pitäisi saada jotta uskaltaa mennä korjaamaan?
Kuulostaa ihan siltä, mitä tekevät usein jossain Nigeriassa tms. Reikä putkeen ja öljyt talteen.. mitä nyt joskus vähän räjähtelee ;D
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Päinvastoin, V pitää sen auki koska terrorisoi
Eikös se olisi enemmän terrorisoimtia jos estetään ettei reiästä karkaavaa kaasua tulisi? Tällöin esim Saksa tai muu valtio ei saisi kerättyä karkaavaa kaasua.
Toki niin kauan kuin kukaan ei karkaavaa kaasua kerää niin hanan auki pitäminen on terrorisointia.

No, en tiedä kuinka realistista tuo karkaavan kaasun kerääminen olisi käytännössä.
 

mobbe

Vakionaama
Nythän tuolla olisi ilmaista kaasua tarjolla. Saisikohan kuinka helposti talteen?
Jos oli V tekosia niin eiköhän se hana mene äkkiä kiinni jottei pysty kaasua kerääämään.

Kuinka tyhjäksi putki pitäisi saada jotta uskaltaa mennä korjaamaan?
ei pidä korjata antaa rauhassa nyt tyhjentyä kaasusta ja putkien täyttyä vedellä kaikille parasta pitemmän päälle
 

Fiifu

Aktiivinen jäsen
Samaa mieltä, parempi laittaa nyt kaikki hommat Venäjän Veikkojen kanssa seis ja siltä pohjalta että tällä hetkellä elossa olevien sukupolvien aikana suhteita ei enää lämmitetä. Kaikki riippuvaisuus idästä on heikkoutta
 

fraatti

Hyperaktiivi
Samaa mieltä, parempi laittaa nyt kaikki hommat Venäjän Veikkojen kanssa seis ja siltä pohjalta että tällä hetkellä elossa olevien sukupolvien aikana suhteita ei enää lämmitetä. Kaikki riippuvaisuus idästä on heikkoutta
Saksahan sanoi kähinän keväällä/kesällä että jos kaasuhana menee kiinni niin se saa pysyä kiinni. Nyt toive toteutui. :hmm:
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Eihän tuosta Venäjälle sympatiaa tule jos kerää vuotavat kaasut talteen. Päin vastoin.
”Ilmaista” kaasua tarjolla ja venäläisiä harmittaa (kunnes laittavat hanan kiinni) kun eivät saa myyntituloja ja Euroopan kriisi hieman helpottaa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ei Venäjä sinne luultavasti pumppaa mitään. Siellä on vain metrin halkaisijan putkessa ollut 105 barin paineessa satojen kilometrien verran kaasua putkessa.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Ei Venäjä sinne luultavasti pumppaa mitään. Siellä on vain metrin halkaisijan putkessa ollut 105 barin paineessa satojen kilometrien verran kaasua putkessa.
Paljon mahdollista. Jotkut tuolla aikaisemmin vaan spekuloi että tahallaan päästävät kaasua taivalle ja pitävät hanat auki.
 
K

korsteeni

Vieras
Ei Venäjä sinne luultavasti pumppaa mitään. Siellä on vain metrin halkaisijan putkessa ollut 105 barin paineessa satojen kilometrien verran kaasua putkessa.
miksei saksa käyttänyt sitä, eikö se loppunut jo aikoja, kuka saksan päässä piti hanaa kiinni

käsittääkseni uutistietojan mukaan putki ei ollut käytössä
 

Fiifu

Aktiivinen jäsen
Saksahan otti haltuun Venäjän öljyjalostamot Saksan maalla. Eihän olisi sellaista tilannetta ollut että Saksa on kulisseissa uhannut tyhjentää oman pään venttiilistä putkessa olevan kaasun omiin reserveihinsä. Ryssät laittanu leikille stopin ja laittanut putket säpäleiksi
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
No sen stopin olisi saanut aikaan sulkemalla hanan lähtöpäässä.
Joku taisi vihjailla senkin että lähtöpään hana olisi rikki varaosien puutteen vuoksi ja posaus olisi tarvittu sen vuoksi.

Onko joku miettinyt että miksi posahti juuri tuolla alueella?
Haluttiinko viedä kauemmaksi Venäjän vesiltä? Vai joku aivan muu syy? Tuollahan olisi ollut matalampiakin vesiä.
 

Fiifu

Aktiivinen jäsen
No sen stopin olisi saanut aikaan sulkemalla hanan lähtöpäässä.
Joku taisi vihjailla senkin että lähtöpään hana olisi rikki varaosien puutteen vuoksi ja posaus olisi tarvittu sen vuoksi.

Onko joku miettinyt että miksi posahti juuri tuolla alueella?
Haluttiinko viedä kauemmaksi Venäjän vesiltä? Vai joku aivan muu syy? Tuollahan olisi ollut matalampiakin vesiä.
Jos siellä on 105 barin paine niin luulisi sen virtaavan aika hyvän aikaa Saksan päässä ulos Vaikka Venäjän puolella venttiili menisi kiinni. Monta sataa kilometriä kaasuputkea täynnä kaasua
 

Mikki

Hyperaktiivi
Siellä putkessa pidetään painetta koska tuollaisen matkan aikana jokaikinen putkiliitos ei ole 100% pitävä. Eli paine pitää veden poissa putkesta.

Siksi käyttämättömässäkin NS2 putkessa oli kaasu kovassa paineessa sisällä.
 

VesA

In Memoriam
Haluttiinko viedä kauemmaksi Venäjän vesiltä? Vai joku aivan muu syy? Tuollahan olisi ollut matalampiakin vesiä.
Yksi teoria oli vihjata että on tässä näitä muitakin asioita jotka voivat yllättäen posahtaa - ihan lähellä. Siellähän on esmes kaasuputkia ja valokuitua - ja valtava määrä hermokaasua joka voisi myös iloisesti pulputella jne
 
Back
Ylös Bottom