Nuohouksen aika.

Mikki

Hyperaktiivi
Entäs jos syy onkin juuri siinä, että hormeja käytetään niin vähän?

Linnut pesii piippuihin, roskien poltto voi olla melkein ainoaa polttoa, harvakseltaan polttajat ei osaa käyttää kunnolla tulipesiään...

Eikä sitä kukaan kyttää jos nuohouttaa vaikka 1,5v välein. Eikä varmaan vakuutusten kannalta ole ongelmaa.
 

kimmok

Vakionaama
Entäs jos syy onkin juuri siinä, että hormeja käytetään niin vähän?

Linnut pesii piippuihin, roskien poltto voi olla melkein ainoaa polttoa, harvakseltaan polttajat ei osaa käyttää kunnolla tulipesiään...

Eikä sitä kukaan kyttää jos nuohouttaa vaikka 1,5v välein. Eikä varmaan vakuutusten kannalta ole ongelmaa.
Kannattaa kysyä vakuutus yhtiöstä.ennen kuin laittaa pesään tulet.jälkeenpäin on vähän myöhäistä kysyä.
Vakuutus yhtiön kanssa ei voi olettaa mitään muuta kuin että ne väistää aina kun se on mahdollista.
 

tet

Hyperaktiivi
Itselläni on ensi viikolla tulossa nuohooja, aion kysyä mielipidettä piipun nokisuudesta. Mielenkiinnolla odotan, mikä on tuomio, kun on päässyt hieman nuohousväli lipsahtamaan pitkäksi. Palaan täällä aiheeseen, kun nuohous on suoritettu ja kommentit tiedossa.

Sutari kävi. Tuumasi heti kättelyssä pohjaluukulle opastaessani, että katsotaan, mutta jos ei siellä mitään kertymää ole, niin ei tarvitse hormin rusnauksen jälkeen käydä tyhjentämässä - kun ei noihin haponkestäviin putkiin mitään jää. No ei ollut kertynyt nokea piipun pohjalle. Kävi katolla pudottamassa harjan torveen, sitten akkuporakoneeseen kiinnitetyllä harjalla ja imurilla kattilan kimppuun.

Kysyin lopuksi, miltä vaikutti. Kaikki ok, ja kuulemma polttaa tosi puhtaasti, kun ei ollut juuri mitään nuohottavaa.

En kehdannut kertoa, että edellisestä nuohoojan vierailusta on 13 vuotta aikaa. Silloinkaan sutari ei mitään tehnyt, koska sattui poltinhuoltajalla olemaan hommat kesken kun sutari tuli. Katsoi pohjaluukkuun todeten ettei mitään ole, ja kirjoitti laskun.

En siis osaa tarkasti sanoa, milloin varsinaisesti jotain muuta kuin kattilan sisäosia on nuohottu, ennen tätä keikkaa. Mutta on siitä ainakin 15 vuotta aikaa, jos ei enemmänkin. Kattilaa olen itse silloin tällöin raapinut puhtaaksi, se kun ei kuulu lakisääteisten hommien piiriin ymmärtääkseni. Kun sen kolmen vuoden välein tekee, tulee sieltä silloin ruokalusikallinen nokea.

Sitä hormia pitäisi toki nuohouttaa lain mukaan kerran vuodessa. Vaikka mitään tarvetta ei oikeasti ole.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Tämä on tätä kun meitä on moneen lähtöön ja viranomaiset menee sen pahimman vaihtoehdon mukaan.
Osalla tulee piipusta niin mustaa savua että vuosikin saattaa olla liian pitkä väli.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Sitä hormia pitäisi toki nuohouttaa lain mukaan kerran vuodessa. Vaikka mitään tarvetta ei oikeasti ole
Olen kieltänyt nuohoojaa koskemasta siihen kattilan hormiin ettei likaannu likaisesta harjasta. Hyvin on totellut, 19 vuotta ollut putki paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:

harb

Aktiivinen jäsen
Nuohooja kävi mökillä. Neljä hormia kahdessa talossa, joista toinen 2,5krs 105€. 45Minuuttia meni aikaa, ihan kohtuullinen hinta mielestäni.

Yhdestä hormista todettiin että jätetään nuohoamatta, kun kerran vuodessa tulee terassin takkaa käytettyä.

Siinä juttelun ohessa mainitsi että tänä vuonna on hänen asiakkaillaan ollut yllättävän paljon tulipaloja tänä vuonna. 6 taloa palanut, joista yksi hormipalo vanhemmalla asiakkaalla, jolle oli useaan kertaan aiemmin ehdotellut jätteidenpolton vähentämistä nokeamisen takia. Hormipalo oli romahduttanut piipun ja tunkenut kaikki liekit uunista talon puolelle. Ei ollut kissaa ehtinyt sanoat kaiken palokuorman sytyttämiseksi. Onneksi henkilövahinkoja ei tullut ja nyt on sitten jäärä muuttanut osakkeeseen jossa ei tulipesiä ole tarjolla.

Muut 5 olivat nuohoojasta riippumattomia juttuja. Ilmeisesti heille jotenkin tieto noista tulipaloista välittyy tai sitten puskaradio vaan toimii hyvin.

Samalla juteltiin suunnitelmasta hommata pellettitakka kellarin lämmittämiseksi ja siihen liittyen suositteli välttämään minimiteholla polttamista, ettei nokea niin pahasti.

Ammattilaisten kanssa on aina kiva pallotella ajatuksia, kun saa aina arvokasta palautetta.
 
Monessako niissä palaneissa mörskissä asui sellainen klassinen "mulla on aina puhdas noeton piippu vaikka poltan halkoa 10 vuotta putkeen nuohoamatta piippua" -tyyppi.

Täällä kymmenien vuosien kokemuksella toimiva nuohooja osuvasti kertoikin, että jos piippu on puhdas, niin ei siinä tulisijassa ole silloin poltettukaan oikein mitään. Palamisesta tulee aina jälkeä piippuun.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Monessako niissä palaneissa mörskissä asui sellainen klassinen "mulla on aina puhdas noeton piippu vaikka poltan halkoa 10 vuotta putkeen nuohoamatta piippua" -tyyppi.

Täällä kymmenien vuosien kokemuksella toimiva nuohooja osuvasti kertoikin, että jos piippu on puhdas, niin ei siinä tulisijassa ole silloin poltettukaan oikein mitään. Palamisesta tulee aina jälkeä piippuun.
Mutta, jos on kyseessä öljypoltin, esimerkiksi LJ10, niin suurinpiirtein oikein säädettynä ei siinä hormissa ole yhtään mitään nuohottavaa. Lain mukaan on tehtävä. Miksi? Ulos ei tule kuin vesihöyryjä.
 

-Teme-

Vakionaama
Täällä takasta tulee varsin hyvin nuohotessa nokea. Puita palaa se 6-8m3 vuodessa niin kyllä siitä pakosti jotain hormiin ja kanaviin myös jää.
Tutun rivarin avotakkaa ei kuulemma ole nuohottu ainakaan 10v aikana, tosin samat koivuklapit ovat olleet siellä tulipesässä myös koristeena koko ajan.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Mutta, jos on kyseessä öljypoltin, esimerkiksi LJ10, niin suurinpiirtein oikein säädettynä ei siinä hormissa ole yhtään mitään nuohottavaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka aikoinaan on täällä tuota kattilan hormia nuohottu vai liekkö nuohottu ollenkaan. 2016 saakka kuitenkin öljyllä lämmitetty, 26 vuoden ajan. Hormin alapääkään ei ollut lainkaan nokinen ja piipun yläpää kuin pesty. Ehkä nuohoojat ovat pesseet harjansa ennen työtä? Nyt kun generaattorin pakoputki liittyy hormiin on alapäähän hiukan tummaa väriä tullut. Generaattoria on lähinnä vain koekäytetty.

Hormista oli kyllä valunut ilmeisesti jotain kosteutta ja sen mukana happoja, jotka olivat muodostaneet piipun alapäähän hiukan kellanharmaata kuukiveä ilmeisesti laastin kanssa reagoidessaan. Naputtelin tämän rautarassilla irti. Nokea ei ollut siinäkään ainakaan suuria määriä, koska ei ollut edes mustaa.
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Hormista oli kyllä valunut ilmeisesti jotain kosteutta ja sen mukana happoja, jotka olivat muodostaneet piipun alapäähän hiukan kellanharmaata kuukiveä ilmeisesti laastin kanssa reagoidessaan. Naputtelin tämän rautarassilla irti. Nokea ei ollut siinäkään ainakaan suuria määriä, koska ei ollut edes mustaa.

Tuo on rikkikertymää siltä ajalta, kun lämmitysöljy sisälsi vielä rikkiä niin paljon, että se syövytti betonia ja vaati siksi tuon sisäpiipun laittamisen vanhoihin syöpyneisiin hormeihin. Nykyään lämmitysöljy on rikitöntä, samaa moottorilaatua mitä maajussi tankkaa traktoriin. Siksi sisäpiipuille ei oikeastaan olisi nykyään mitään tarvetta.
 

Tifo

Vakionaama
Nuohooja kävi, sillä oli akkukäyttöinen imuri, joka veti noet taivaalle.
IMG_20260604_104347_485.jpg
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Nuohooja kävi, sillä oli akkukäyttöinen imuri, joka veti noet taivaalle.
Ja naapurilla valkopyykit kuivumassa? Meillä jos nuohooja käyttäisi tuollaista, niin sanoisin, ettei tarvitse tulla uudelleen... kyllä ne noet saa imuroitua filtterin kautta.
 
Ja naapurilla valkopyykit kuivumassa? Meillä jos nuohooja käyttäisi tuollaista, niin sanoisin, ettei tarvitse tulla uudelleen... kyllä ne noet saa imuroitua filtterin kautta.

Aivan normaali käytäntö, näin toimii jokainen nuohoaja.
Yleensä vielä suosittelevat, että kannattaa nuohousta edeltävänä päivänä hieman lämmäyttää tulisijaa, jotta noki lähtee nousemaan paremmin ylöspäin nuohotessa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itse mietin vähän samaa. Jo se että ulkona on pakkasta niin että on kunnon lämpötilaero, siinähän käy melkoinen veto. Itselläni piippu päättyy kellarin pannuhuoneeseen ja kun tuhkaluukun avaa, niin saa hyvän ilmanvaihdon pannuhuoneesen, kun piippu vetää kosteudet taivaalle. Piipussa oleva harja varmaan hiukan vastustaa.
 

Riihis

Aktiivinen jäsen
Kesämökkimme nuohoojalla oli myös akkukäyttöinen imuri piipun päällä, mutta siinä oli suodatin. Ei ollenkaan tuhkia pölissyt ilmaan. Ai niin, tänä kesänä on taas nuohousvuosi. Toivottavasti sama nokisuutari tulee taas. Rauhallista, ja ammattimaista suorittamista.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Aivan normaali käytäntö, näin toimii jokainen nuohoaja.
Yleensä vielä suosittelevat, että kannattaa nuohousta edeltävänä päivänä hieman lämmäyttää tulisijaa, jotta noki lähtee nousemaan paremmin ylöspäin nuohotessa.
Meilläkin on puhallettu suoraan ulkoilmaan se mitä hormeista tulee. Eipä ole mieleen tullut mieltä asiasta pahoittaa, vaikka kerran tulikin pölläytykset päälle kun olin mukana katolla ihmettelemässä 😁
 

Ärjy

Aktiivinen jäsen
Vaikka hormeja vuosittain rassataan niin itsekin aikoinaan näin kotitalon saunan piipussa kun kipunat taivaalle sinkoili. Onneks ei muuta vahinkoa tullut. Eipä ole löylyjä enää moneen vuoteen se sauna antanut, periaatteessa vielä mahdollista..
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Todellakin on.
Näin on toimittu iät ja ajat, nuohoajasta riippumatta.

Nuohooja huikkasi vaan että "komiat pölyt tuli!"
No sinähän pidät vänkäämisestä. Kun tiedän, ettei nuohoaja ole meillä toiminut tuolla tavalla, niin tiedän, ettei jokainen nuohoaja todellakaan tuolla tavalla toimi, vaikka jokainen teillä käynyt nuohoaja olisi tuolla tavalla toiminut. Viimeksikin täällä käyneellä nuohoajalla oli verkkovirralla toimiva imuri, jonka hän katolla käynnin ajaksi jätti käyntiin letku takan nuohousluukussa. Nuohous loppukesästä ja piippu oli kylmä, ei kysynyt milloin oli viimeksi poltettu, mutta kysyi, onko talossa huippari käynnissä. Ei pölläytellyt mihinkään. Riihis tuossa myös kertoili toisenlaisesta käytännöstä, kun akkuimurissa oli filtteri. Jokainen tyylillään, mutta meillä turha pölläyttely ei ole toivottavaa.
 
Back
Ylös Bottom