Oletko tyytyväinen nykyiseen ilmalämpöpumppuusi?

K

Kartsu

Vieras
Kysymys nykyisille pumpun käyttäjille:
Onko ominaisuudet riittävät, melu siedettävä, mitoitus riittävä...?

Jos nyt olisit ostamassa ilmalämpöpumppua, miten valitsisit sen? Ostaisitko samanlaisen pumpun vai vaihtaisitko merkkiä?

Aikon

Jäsen
Vs: Oletko tyytyväinen nykyiseen ilmalämpöpumppuusi?

Sanyo 124 SSK EHDXN

Melu: Ei häiritse, pitämäänsä pieneen puhinaan olemme tottuneet.
Mitoitus: Tuntuu olevan sopiva, ei ainakaan tähän asti ole tarvinnut apua sähköpattereilta ja takkaa ei minulla edes ole. (pesuhuoneessa toki päällä lattialämmitys)
Säästö: Mitä olen sähkömittaria tutkaillut niin hyvältä näyttää, mutta eurot ilmoitan tasauslaskun tullessa keväällä.

Jos olisin nyt hankkimassa pumppua ostaisin edelleen 124:sen.
Suurimpana etuna muihin pumppuihin joita harkitsin pidän lämpötilan mittausta kaukosäätimestä ja hiljaista non-stop-heating sulatusta.

J

jule-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Ensin vastaus otsikon kysymykseen : En.

Sitten muihin kohtiin.
Pumpun aiheuttama ääni on mitätön , johtunee pitkälti syrjäisestä sijainnista asunnossa. Tosin viereltäkin kuunneltaessa ei mitään merkittävää ääntä. Nyt kun pakkastakin on ilmassa ja kennosto on ummessa ulkoyksikkö on alkanut jyrisemään. Tosin betoni sokkelista tuokaan ääni ei kuulu sisälle.

Ominaisuuksista lämmitys on riittävä , ilmanpuhdistus jos sillä oikeasti on jotain merkitystä.
Mitoituksen pitäisi olla riittävä , mutta laite on nyt väärässä paikassa ja sen on ulkopuolinen ammattilainenkin jo todennut.
180m2 lämmityskyky riittää nyt suoraan 20m2 ja välillisesti 50m2.
Laite saattaa olla hyvä , jos se vaan toimisi kunnolla ja sillä pohjalla ehkä ostaisin samanlaisen pumpun.
Tosin ilmi tulleiden asioiden pohjalla en ostaisi enää saman merkkistä laitetta. Takuu ei pelaa , eikä selviä vikoja myönnetä vioiksi.
Usko on mennyt kyllä vahvasti ilppeihin. Tosin kun kaikki natsaa kohdalleen ilpit ovat varmasti toimivia pelejä ja tuovat säästöjä.
Talon rakennekkin osittain vaikuttaa ilpin toimivuuteen ja siittä saatuun hyötyyn. Voisin sanoa , että voisin ostaa ehkä tämän pumpun eri maahantuojan kautta.

Uutta ilppiä hankittaessa ... vaikea kysymys..monta asiaa tekisin täysin toisin. Mainittakoon muutama.
Kiinittäisin ensin huomion asentajan ammattitaitoisuuteen ja miten kylmätyöt tehdään , koska tästä on niin moni asia kiinni.Tämä asia pitäisi pystyä toteamaan jo ennen ostoa. Itse laitteessa annan arvoa pitkälle takuulle , hyvälle hyötysuhteelle mahdollisimman alas saakka. Myös muiden kokemukset laitteesta ovat tärkeitä. Tällähetkellä pidän harkittavana pumppuina Fujitsua ja Sanyota.
Laite olisi edelleenkin ylimitoitettu jolloin konetta ei tarvitsisi huudattaa täysillä. Ikävä kyllä moni asia paljastuu vasta kun mahdollisia vastoinkäymisiä ilmenee. Myynti tilanteessa on niin helppo vakuutella ja luvata asioita. Liian helppo. :(
Mitä hyötyä on siittä että myyjä kertoo asentaneensa muutaman sata ilppiä onnistuneesti , kun oman ilpin tulee kuitenkin asentamaan +20v kaveri ilman mitään suurempaa tietämystä tai kokemusta.

P

pvirt

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Sanyo 123 ehn

Olkoonkin sijoitus RM:n testissä mikä vaan, niin olen ihan tyytyväinen tuohon. Eihän minulla muuta kokemusta pumpuista olekaan, mutta tuon teho on tehnyt vaikutuksen. Minulla on -48 vm rintamamiestalo puruseinin, sekä vuonna -68 rakennettu elitasosiipi. Tuo pumpun sisäyksikkö on elintasosiivessä olevassa eteisessä, josta se puhaltaa vanhaan osaan päin. Puhaltimen taakse jää vielä olohuone, mutta silti talossa on kaikkialla ihmeen lämmin, yläkertaa myöten. Silloin asentajan kanssa olimme kumpikin sitä mieltä, että ylös ei lämpöä taida riittää mutta väärässäpä oltiin.

Muuten talossa on sähkölämmitteinen vesipatterisysteemi (Jäspi Tehowatti), joka käy aika lailla tyhjäkäynnillä.
Pesuhuoneen, kodinhoitotilan ja saunan patterit lähinnä auki, kun ovat ovien takana. Vaimo ei tykkää käydä aamusuihkussa, jos tilat kylminä. En osaa vielä säästöistä sanoa mitään, koska puhkunut vasta tämän syksyn ja on ollut muutenkin poikkeuksellisen lämmintä. Pitkässä juoksussa sekin sitten selviää, mutta jos tuo pumppu nyt esim. lähimmän viikon aikana on kuluttanut vain 59 kWh, kuten mittasin, niin ei se paljon ole.

Aivan äänetön tuo ei ole, ja jurina kuuluu lautaseinän läpi eteiseen, mutta siinä eteisessä kun en paljoa asu, niin ei haittaa. Muuhun taloon tuota ei kuulu.

C

Cud

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Fujitsu ASYB 12 LD

Melu: Ei häiristse.
Mitoitus: Olisi voinut olla pienempikin mutta kun sai isomman samaan hintaan (ja ei kerrottu etukäteen edes..) niin mikäs siinä. Tehot riittää noin 200 m2 ja talo on 119 m2.. Varaava takka auttaa myös ja pakkasilla lämmitän sillä päivittäin.
Säästö: Tuntuu säästävän enemmän kuin ennen koska se parantaa takan toimivuutta huomattavasti. Esimerkiksi viimeiset 200 tuntia niin kulutus on ollut 30 kWh, eli keskikulutus noin 0.15 kWh.

En vaihtaisi toiseen pumppuun, paitsi ehkä Nocriaan jos ne olisivat halvempia (jos olisi niin olisin ostanut alunperinkin) mutta toisaalta ei nytkään vaikuta siltä että suodattimet tarvitsisi puhdistaa kovin usein. Ehkä auttaa kun mekaanisessa ilmatoinnissa on suodattimet jotka poistavat harakat ja kärpäset. Pumppu tekee sisäilmasta raikkaamman (Plasmasuodattimen ansiota?) ja lämpö on paljon tasaisempi koko talossa ja se taitaa olla isoin hyöty pumpusta koska ennen meillä oli ongelmana se että lämpö oli epätasaista.

Fujitsu ASYA 7 LC

Melu: Meluaa enemmän kuin LD mutta se ei haittaa koska se on tallissa. Se johtuu varmaan siitä että joutuu käymään lujemalla kuin LD.
Mitoitus: Ehkä olisi saanut olla isompikin mutta luulen että lämmöntuotto riittää, ehkä olisi säästänyt enemmän isomalla?
Säästö: Säästää verrattuna patteriin mutta talli on muuten paljon paremmin lämmitetty ILPillä koska lattia lämpenee enemmän kuin pattereilla ja lämmin lattia lämmittää myös kellaria.

Jälkiviisaana olisin valinnut 9 LD jos olisin tiennyt että saan 12 LD samaan hintaan mutta muuten en vaihtaisi. Eli olisin vain vaihtanut jos olisin saanut 12 ysin hinnalla vaikka kyllä tehot taitaa riittää seiskassa ihan hyvin. Helmikuussa kun on pahimmat pakkaset sen sitten näkee. On öljytäytteinen patteri varana mutta kun viimeyö pumppu pärjäsi hyvin vaikka oli -10 ja puhallus ykkösellä, niin luulen kyllä että se pärjää pahimmillakin pakkasilla. Ainakin jos ei jäädy.

S

SamiR

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tyytyväinen olen.

Ehkä tuo Pana on vähän liiankin "hieno" peli autotallia lämmittämään, mutta on toki toiminut moiteetta tuolla +16 asteen lämpötila pyynnilläkin. Metelistä en paljoa osaa sanoa kun se ei autotallissa niin haittaa. Kuuluu toki selvästi puurunkoisen seinän läpi.

jukka

Aktiivinen jäsen

Melu: ei ole ainkaan liian äänekäs, eli ei häiritse, vaikka on suoraan seinässä kiinni.

Mitoitus:Meikäläisellä tuo Panan E9DKE on pieni tämän torpan lämmitykseen, olis pitänyt olla pykälää isompi, vaikka lämmitettävä ala ei olekkaan kuin n70-80m2, koko talo reilu 200m2. Nytkin kun pakkasta täällä -8 niin pitää jo laitella pattereita avuksi ei jaksa lämpö nousta juurikaan kuin 20:een.
Jos nyt hommaisin pumpun niin olisi kolmesta päätettävä Sanyo, Mitsu tai Toshiba.

Kulutusta en ole mittailut.

J

Jihala

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Melu: Ulkoyksiköllä jurinoita, nyt uusi teline. Puhallus häiritsee sanomalehden lukua.

Mitoitus: Vaihtoehdot Argo 25/35. Nyt tuntuu, pikku-Argo minulle parempi. Lähtee säätöön n. -2--4 asteella minimiteholla. Esim. nyt illalla, pakkasta -9, ottoteho pyörii tuolla 50-60 %. Takka päivittäin apuna.

Säästö: Kaikki sähkö noin -20 %, lämmityssähkö -36 %. Viime talvi varsin vertailukelpoinen.

Muuta: Huonelämmöt nyt tasaiset, aiemmin vatkasi jopa 5-6 astetta.

ILP-valinta: Täysin "karvahattumalli", ei mitään mausteita, säästö mielessä.

Vastaus kysymykseen: Erittäin tyytyväinen, ylittänyt ennakko-odotukset.

E

eeros

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Olen erittäin tyytyväinen en osannut odottaa enempää,tyttärellä ollut pari vuotta ja itsellä alkuvuodesta,ainut mikä on pielessä on ettei lämpö kierä viimeisissä huoneissa kunnolla,pitäisikö niihin laittaa isot poistot suoraan ulos ja mille korkeuksille,vai mitä pitäisi tehdä että kiertäisi kunnolla.
Jos seiniin tulee poistoja niin silloinhan pitäisi ilmeisesti sisäyksikön saada enemmän myös raitista ilmaa,olen yrittänyt etsiä ohjeita tuosta ilmastointimuodosta mutta ei oikein löydy missä on Ilppi tai vastaava muoto mukana.

O

oskari

Vieras

Vastaus kysymykseen en.
Luulin pumppua ostaessa noin vuosi sitten,että sen ajan tekniikalla oisi osattu (haluttu)tehdä pumppu pohjolan oloihin.
Mutta nyt on paljastunut,että sellaista ei ehkä tehdäkkään markkinat on niin pienet.
Muuten ,jos vertailen taas pumppuja keskenään niin en sitä toisen merkkiin vielä ainakaan haluaisi vaihtaa.
Merkki on toshiba daisekai 10.

p306

Aktiivinen jäsen

Kyllä olen. Tosin pumppu on vasta pari kuukautta pyörinyt ja empiiristä tietoa sen ominaisuuksista on kertynyt varsin niukalti.
Optimistina odotan sen puolittavan suoran sähkölämmityksen osuuden sähkölaskusta.
Varaavan takan käyttö jää tosin aiempaa vähäisemmäksi kun ei viitsi puita poltella leudommilla keleillä mukavuussyistä joten siltä osin saattaa energialasku jopa kasvaa kuin myös kesällä jos viilennystä tarvitsee.
Pilkkeiden poltto varaavassa takassa on kuitenkin kaikkein edullisinta ainakin omassa taloudessani vaikka ostopuiden varassa olenkin; 30 euroa pinokuutio koivua. No ehkä ILP yösähkön aikana on aika tasoissa.
Niin ja pumppuhan halpis ARGO. Olisi muitakin pumppuja jokseenkin samaan hintaan saanut, mutta valinnan ratkaisi lämpötilan mittaus kaukosäätimestä. Mittaus- ja säätöhommissa kun olen ikäni ollut.

S.L

Jäsen

Tyytyväinen olen ollut yllättävän hiljainen jos olisin tiennyt niin olisin sisäyksikön pistäny eri paikkaan sais lämpöö meneen paremmin yläkertaan alakerta pyysyy kyllä hyvin lämpösenä (50neliöö) merkki oli ultimate basic 7

K

kriitikko_o

Vieras

Toshiba Daiseikai on ollut vuoden. Ja tyyväisiä ollaan, niin että pallit tärisee. :eek: Laite on pelannut kuin unelma ja hoitanut kyllä hommansa kunnialla kotiin. Sähkölasku on pienentynyt 20% ja lämmityskustannukset noin 40% eli selvää näyttöä on, vaikka mukana on kesän viilennykset.

Jos nyt olisin ostamassa ilmalämpöpumppua, niin todennäköisesti se olisi Toshiba, Mistubishi tai Sanyo. Luultavasti ostaisin nyt Sanyon, koska sen saa hieman halvemmalla kuin muut huiput. Asennuksen suorittaisi jokin paikallinen hyväksi todettu asennusliike. Sisäyksikön paikka on ollut hyvä ratkaisu (keskellä olohuoneen seinää), ulkoysikkö voisi olla vieläkin kauempana makuhuoneesta.

Back
Ylös Bottom