Pähkinänkuorista kaukolämpöä

kotte

Hyperaktiivi
Loviisan satama varmaan tarjoaa laituripaikan, purkutyön ja säilytyksen ulkona kasassa halvalla. jotta tavara kannattaa rahdata ensin kauemmas itään ja myöhemmin takaisin rekalla. Vuosaaren kattilaitoshan on aivan sataman vieressä, joten olisi periaatteessa mahdollista jopa rakentaa jonkinlainen nauhakuljetin suoraan laivasta varastoon. Kivihiiltähän taitaa edelleenkin olla maahan haudattuna kasoihin laitoksen, sataman ja vanhan kaatopaikan vierellä (vaikka sitä ilman poikkeustilalupia saa käyttääkään)?
 

Husky

Hyperaktiivi
Loviisan satama varmaan tarjoaa laituripaikan, purkutyön ja säilytyksen ulkona kasassa halvalla. jotta tavara kannattaa rahdata ensin kauemmas itään ja myöhemmin takaisin rekalla. Vuosaaren kattilaitoshan on aivan sataman vieressä, joten olisi periaatteessa mahdollista jopa rakentaa jonkinlainen nauhakuljetin suoraan laivasta varastoon. Kivihiiltähän taitaa edelleenkin olla maahan haudattuna kasoihin laitoksen, sataman ja vanhan kaatopaikan vierellä (vaikka sitä ilman poikkeustilalupia saa käyttääkään)?
Kaikki mahdollinen tehdään maksoi mitä maksoi, kunhan vaan ei ropoja jätetä suomalaisille metsänomistajille ja käytetä kotimaista energiapuuta. Tuolla säteellä millä Loviisa on Helsingistä, saisi nuo energiapuut ja jäisi laivamatka Afrikasta pois.

ML:ssä oli mielenkiintoinen juttu aiheesta ja on vähän kuva, että idealismi ohjaa tällaista pähkinähulluutta ja sitten vetäydytään piiloon, jos päävihollinen eli suomalainen kapitalisti alkaa kysellä asian perään. Kuljetuskustannukset on liikesalaisuus jne. Tätä pähkinähommaa jopa päivystävä emeriittiusprofessori on ihmetellyt, mikä kertoo ettei kaikki varmasti ole järkevää.

Jos peruste tälle on sellainen että kuori jäisi muuten käyttämättä (pähkinäplantaasien tieltä raivataan puusto pois, mikä Suomessa olisi = luontokato), niin sama pätisi saamelaisalueen avohakkuulta kerättyihin risuihin ja kantoihinkin. Että tehdään luontokatorikos, mutku se kuitenki on tehty, ni otetaan nyt kannot kanssa.
 

Tifo

Vakionaama
Kiinnostuin miten pähkinät kuoritaan, kohta löytyy Helenin johto ihmiskauppaoikeudenkäynnistä:
"Cashewpähkinän kuorinta on vaativa ja usein käsityönä tehtävä prosessi, sillä pähkinän kuori on myrkyllinen ja sisältää tahmeaa öljyä. Kuorinta vaatii yleensä pähkinöiden keittämistä tai paahtamista, jotta kuori irtoaa ja myrkylliset aineet poistuvat. Teollisesti kuorinta työllistää miljoonia ihmisiä Intiassa ja Afrikassa."

"Cashewpähkinäkasvi kuuluu samaan heimoon kuin myrkkymuratti ja myrkkymuratti. Kuoret sisältävät anakardiinihappoa, luonnossa esiintyvää kemiallista yhdistettä, joka on erittäin myrkyllinen kemikaali. Suoraan käsiteltynä se voi aiheuttaa vakavaa ihoärsytystä ja palovammoja. Tästä syystä cashewpähkinöitä, toisin kuin muita pähkinöitä, ei voida myydä kuorissaan. Ne poistetaan käsin, ja enimmäkseen naispuolisille työntekijöille annetaan harvoin suojakäsineitä, koska se hidastaa työtä ja voi lisätä kustannuksia. Myös käsittelystä syntyvä savu on myrkyllistä ja voi vahingoittaa työntekijöiden keuhkoja. "
 

Jule

Vakionaama
Eiköhän ne cashew pähkinät kuitenkin kuorita siksi että ne itse pähkinät voidaan myydä, kuorethan ovat afrikassa vaan jätettä.

Kaikki mahdollinen tehdään maksoi mitä maksoi, kunhan vaan ei ropoja jätetä suomalaisille metsänomistajille ja käytetä kotimaista energiapuuta. Tuolla säteellä millä Loviisa on Helsingistä, saisi nuo energiapuut ja jäisi laivamatka Afrikasta pois.

Kevättalvella kun halot loppuivat yllättävän kireän talven takia ja naapuri-isännältä muutama motti ostettiin, niin kaffepöydässä istuessa manaili kun hyvää tukkipuuta pitää polttaa, kun normaalia jätepuuta ei riitä kattamaan kysyntää (en nyt muista mitä nimitystä se käytti siitä).

Nykytilannehan on se että kivihiiliuuneissa palaa nykyään käytännössä vain puuhaketta, jolle on kysyntää enemmän kuin luonostaan olisi tarvetta. Periaatteessa myyjän markkinat, jotka nuo isot energiayhtiöt sitten "pilaavat" roudaamalla poltettavaa ulkomailta, mistä nyt halvimmalla saadaan. Italialaiset roskapaalit varmaan tuovat rahaa jo sillä että ne ottaa vastaan, afrikkalaiset pähkinänkuoret kuitenkin saanee parhaimmillaankin vain lastauskustannuksilla, uskoisin että löytäisivät omilta takapihoiltaan sopivan kaatopaikan niille.

 

kotte

Hyperaktiivi
Kaikki mahdollinen tehdään maksoi mitä maksoi, kunhan vaan ei ropoja jätetä suomalaisille metsänomistajille ja käytetä kotimaista energiapuuta.
Suomalaisesta energiapuusta on aikamoista pulaa, kun Venäjältä ei enää tuoda puuta. Ennen oli ennen (kun Venäjältä tuotiin), nyt on nyt (kun tuonti tuolta aivan aiheesta loppui). Täytyy keksiä jotakin tilalle ja mennä merta edemmäs kalaan. Venäjältä tuotiin erityisesti pelletin kaltaisia jalotettuja puupolttoaineita.
 

Husky

Hyperaktiivi
Kyllä suomalaista energiapuuta on tarjolla jos saa edes pilkkahinnan siitä. Toissatalvena sille oli laajaa kysyntää ja tarjontaa oli aivan tarpeeksi. Saattoi paikallisesti tienata per hehtaari jopa paremmin kuin kuidusta - no metsäyhtiöillä on tarvetta saada kusetettua tukin ja kuidun tilastohintoja alemmas kuin on totuus ja sitten on piilomaksua esim ylihintaisen energiapuun kautta ja erilaisina bonuksina. Mutta tuo ei nyt liity suoraan tähän, mutta tosiaan energiapuuta kyllä löytyy jos kelpaa.

Nyt viime talvena ei kelvannut. Yksi juttu tuossa on se, että pitää kuivattaa hakkuualalla vuosi, missä menettää yhden vuoden kasvusta ja heinät villiintyvät ja sitten voi tulla kovaa heinimistyötä tai taimet jäävät toiseksi. Että kyllä pitää korvaus saada energiapuusta.
 

kotte

Hyperaktiivi
Kyllä suomalaista energiapuuta on tarjolla jos saa edes pilkkahinnan siitä. Toissatalvena sille oli laajaa kysyntää ja tarjontaa oli aivan tarpeeksi. Saattoi paikallisesti tienata per hehtaari jopa paremmin kuin kuidusta - no metsäyhtiöillä on tarvetta saada kusetettua tukin ja kuidun tilastohintoja alemmas kuin on totuus ja sitten on piilomaksua esim ylihintaisen energiapuun kautta ja erilaisina bonuksina. Mutta tuo ei nyt liity suoraan tähän, mutta tosiaan energiapuuta kyllä löytyy jos kelpaa.
Tuosta tuli valtava huuto, kun tukkien polttamisesta sahaamisen sijaan ja etenkin kevyemmän rangan keittämisen tai hiomisen sijaan sai haketettuna poltettavaksi paremman korvauksen. Tuohan olikin absoluuttisen järjetöntä vaikeuttaa korkeamman jalostusasteen puuteollisuuden mahdollisuuksia verotuilla pönkitetyn polttamisen takia. Puuta voisi mahdollisesti saada metsästä enemmän, mutta moni metsänomistaja on viheraatteen värjäämä eikä myy puuta, vaan kerää hiilinielua tai metsänomistus on pilkkoutunut niin pieniksi paloiksi, että ei moni ei viitsi pyrkiä liikevaihdon maksimointiin. Polttopuun kerääminen pieninä erinä tulee korjuu- ja kuljetuskustannusten takia hyvin kalliiksi.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Pähkinänkuoret on "määrämittaista" polttoainetta, mitä lienee helppo käsitellä ja sitä varmaan maailmalta riittäisi. Miksi sitä ei voisi tuoda, jos raaka-aine on liki ilmaista?

Tuon logistiikka vain pitäisi tehdä kunnolla, eli suoraan laivasta siiloihin, mikä minimoisi suurimmat haitat.

En ole koskaan ymmärtänyt risujen polttoa, kun puuperäisestä biomassasta pitäisi tehdä korkeamman jalostusasteen tuotteita. Tai jättää metsiin rikastuttamaan luontoa.

Turpeen käyttö on toki järkevää, koska sen energiaturpeen oheistuotteet on arvokkaita, jopa vientiin asti. Kasvu- ja kuivatusturve on laatukamaa
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Tuosta tuli valtava huuto, kun tukkien polttamisesta sahaamisen sijaan ja etenkin kevyemmän rangan keittämisen tai hiomisen sijaan sai haketettuna poltettavaksi paremman korvauksen. Tuohan olikin absoluuttisen järjetöntä vaikeuttaa korkeamman jalostusasteen puuteollisuuden mahdollisuuksia verotuilla pönkitetyn polttamisen takia. Puuta voisi mahdollisesti saada metsästä enemmän, mutta moni metsänomistaja on viheraatteen värjäämä eikä myy puuta, vaan kerää hiilinielua tai metsänomistus on pilkkoutunut niin pieniksi paloiksi, että ei moni ei viitsi pyrkiä liikevaihdon maksimointiin. Polttopuun kerääminen pieninä erinä tulee korjuu- ja kuljetuskustannusten takia hyvin kalliiksi.
Tässä puhutaan kuusivaltaisten päätehakkuiden risuista ja kannoista. Tavaraa tulee kyllä varsin paljon eikä korjuu kallista ole. Tuo vain kun viivästyttää uudistamista vuodella ja kivennäismaata paljastuu huomattavasti enemmän, jolloin heinikko ja vesakko villiintyy. Ei tukkilaatuista Suomessa haketeta eikä siinä järkeä olekaan - lengot, maannouseman pilaamat tai muuten lahot tukkimittaiset oma lukunsa
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Jos nuo kuoret ovat myrkyllisiä niin mitähän savukaasut ovat?
Toivottavasti lämpöä on riittävästi jotta myrkky (savukaasut) muuttuu vähemmän vaaralliseksi tai mieluummin hajoaa kokonaan.
 

pamppu

Hyperaktiivi
Jos nuo kuoret ovat myrkyllisiä niin mitähän savukaasut ovat?
Toivottavasti lämpöä on riittävästi jotta myrkky (savukaasut) muuttuu vähemmän vaaralliseksi tai mieluummin hajoaa kokonaan.
Tuo ”myrkky” näyttää sinällään olevan ihan mielenkiintoista ainetta, jonka hyötykäyttömajdollisuuksiakin tutkitaan, mutta enempi huolissani olisin siitä mitä kaikkea kävelevää, lentävää ja möyrivää tulee tuollaisessa lastissa miljoonia yksilöitä. Ja minne ne päätyy. Etelästä tulevat laivalastit kuhisee elämää.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Nykytilannehan on se että kivihiiliuuneissa palaa nykyään käytännössä vain puuhaketta, jolle on kysyntää enemmän kuin luonostaan olisi tarvetta. Periaatteessa myyjän markkinat ....
Tilanne on muuttunut nopeasti kun kaukolämpöä on alettu tekemään sähköllä. Bioenergian hinta on romahtanut erityisesti metsäpäässä. Polttolaitokselle tulee tietysti myös korjuu- ja kuljetuskustannukset, jotka ovat varmasti taas nousseet dieselin hinnan noustessa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Lupa- ja valvontavirasto kiristi Valkon sataman lupamääräyksiä

Lupa- ja valvontavirasto on antanut päätöksensä Loviisan sataman ympäristöluvasta. Ympäristölupapäätöksessä muutettiin satamassa tapahtuvaa jätteiden käsittelyä koskevia lupamääräyksiä ja annettiin uusia määräyksiä.
 
Back
Ylös Bottom