Pörssihuippujen väistelyä akuilla (esim. V2L/V2G) tms.

-Teme-

Vakionaama
Jos taas uusii auton kahden vuoden välein niin auto verkonpainoa on kaksiteräinen miekka. Jos asiaa kysytään kaupan yhteydessä niin asiasta täytyy mainita ja jos ei kerro niin menee petoksen puolella että sikäli riskit on suuremmat teki kummin päin vaan.
Luulen että aika harvassa on kysymykset vuonna 2026, että tiedustellaan onko auton ajoakkua käytetty muuhun kuin ajamiseen. Nythän ei metsissä kuin VAG autoissa olla V2x näyttö ja ”virallinen” tuli sille, vaikka kaikki toimintoa kuitenkin tukee.
Onko kenelläkään tietoa tiedustellaanko pikalatausten käyttöä tai saako siitä tietoja ulos auton järjestelmästä?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Luulen että aika harvassa on kysymykset vuonna 2026, että tiedustellaan onko auton ajoakkua käytetty muuhun kuin ajamiseen. Nythän ei metsissä kuin VAG autoissa olla V2x näyttö ja ”virallinen” tuli sille, vaikka kaikki toimintoa kuitenkin tukee.
Onko kenelläkään tietoa tiedustellaanko pikalatausten käyttöä tai saako siitä tietoja ulos auton järjestelmästä?
Asioita voi kysyä ja vastaukset kirjata ylös - jos myyjä ei tiedä niin sekin kertoo jotakin. Akun kapan ja km suhdetta voi kanssa tutkailla mutta V2X käyttö laskee hintaa sinä missä km, akun kuluma vaan täytyy kaivaa esille. Onko auton akuissa sykli takuuta, pienellä präntillä? Tai onko kukaan lukenut akun takuun ehtoja, sitä pienellä painettua osuutta kokonaisuudessaan.
 

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Liisatkaa joku Veholta Smart #1 tai #3. Autossa 22kw Ac lataus, V2L ominaisuus, 47 tai 62Kwh akku eikä auto rajoita akun purkamista kuten volkkarit. Kun saat homman toimimaan niin kerro minullekin miten se tehdään jos teravoima ei saa patteria toimitettua.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Työsuhde liisari lienee fiksuin valinta V2H käytössä.
Niissä on km rajat, eikä akun käyttörajoja (vielä).
Täysautoedussa saa vielä lataukset samalla hintaa.
Laillisemmalla puolella kannattaa hankkia omat akut ja ladata vapaan autoedun liisari sieltä päivän kalleimpina tunteina. On kohtalaisen hölmö strategia, mutta nykyisellä verottajan tulkinnalla tuo on optimistrategia. Siinä saa syklejä kotiakuille talviajaksi ja siedettävän takaisinmaksuajan, mutta varjopuolena sielu mustuu taas vähän lisää.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Kyllähän tuo linkattu DIY V2G perustui juuri siihen, että autolle väitettiin olevansa laturilla ja hybridi-invertterille auton olevan kotiakku.

Ei tuo tiedonsiirto tuossa välissä liene mikään liikesalaisuus vaan standardi. Olen (väärin?)käsittänyt että auto kytkee akun liittimeen vasta kun liittimellä on akun jännitettä vastaava jännite. Toisin sanoen kytkentähetkellä ei kontaktorissa tapahdu mitään virtapurkausta. Sen jälkeen laturi sitten saa alkaa lataamaan virtaa sen verran kun auto hyväksyy. Sitä en tiedä mitä tapahtuisi jos virta olisi selvästi väärä esim. väärään suuntaan tai liian paljon. Pystyisikö auton kontaktori katkaisemaan yhteyden sulamatta?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei tuo tiedonsiirto tuossa välissä liene mikään liikesalaisuus vaan standardi. Olen (väärin?)käsittänyt että auto kytkee akun liittimeen vasta kun liittimellä on akun jännitettä vastaava jännite. Toisin sanoen kytkentähetkellä ei kontaktorissa tapahdu mitään virtapurkausta. Sen jälkeen laturi sitten saa alkaa lataamaan virtaa sen verran kun auto hyväksyy. Sitä en tiedä mitä tapahtuisi jos virta olisi selvästi väärä esim. väärään suuntaan tai liian paljon. Pystyisikö auton kontaktori katkaisemaan yhteyden sulamatta?
Ainakin buimureissa on valvonta kontaktorille. Jos sitä käytetään kuorman alaisena niin siitä tulee jonkinmoinen vikakoodi. Jossain tapauksessa se saattaa olla pysyvä eli vaatii kontaktorin vaihtamisen.
 

Jule

Vakionaama
Eli invertterin datasheetissä mainittu "Leakage current protection" riittää tuohon? Entä mahdollisuus saada sähköisku kaapelista tai autosta?

Mistäpä tuon tietää, jos mitään tuon tarkempaa ei kerrota. Äkkiä tulee mieleen että siellä on vain puoli-ilmainen ac valvonta, kun jätetään täsmentämättä onko dc valvontaa.

Jäin sitten mietimään että pelko akkuja vikaantumista kohtaan on suuri että täytyy olla "hullu" että ostaa takuuttoman EV:n...
Tuo akkuvikapelko lienee suurin syy siihen että tuota akkutakuuta niin kovasti tuijotetaan. Ei niitä akkuja mitenkään erityisen paljoa hajoile. Merkkiorganisaatioiden varaosahinnoittelu saa ihmiset hyppimään seinille, vaikka käytännössä sähkärin akku on suunnilleen saman hintainen kuin polttomoottoriauton moottori+vaihdelaatikko uudessa autossa, kuten myös varaosana, sillä erolla että vioittunut komponentti polttiksessa on helposti romumetallin arvo, kun taas akku on käytännössä aina yli 95% ehjä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Olen (väärin?)käsittänyt että auto kytkee akun liittimeen vasta kun liittimellä on akun jännitettä vastaava jännite.
Vaikutti päinvastaiselta. Invertteriin pitää saada jännite, jotta käynnistyy. CCS-liittimessä taas ei saanut olla jännitettä neuvoteltaessa auton kanssa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Vaikutti päinvastaiselta. Invertteriin pitää saada jännite, jotta käynnistyy. CCS-liittimessä taas ei saanut olla jännitettä neuvoteltaessa auton kanssa.
Enemmän luettu. Joillekin autoille riittää kommunikoida jännitteen olevan pyydetty ja toisille pitää lisäksi kytkeä suunnilleen oikea jännite DC-pinneihin ennen kuin auto suostuu sulkemaan kontaktorit.
 
Back
Ylös Bottom