Pörssisähkö vs kiinteä hintainen

Arisoft

Hyperaktiivi
Niinpä siirryn nyt myös kulutusvaikutteiseen puolenkuun jälkeen. Pösän tammikuun tappioiden nuolemiseen olisi mennyt parhaimmassakin tapauksessa koko loppuvuosi. Nyt tappio sitten tietty "realisoitu" eikä sitä saa takaisin vaikka pösä ilmaiseksi muuttuisi.

Lehdessä oli juuri juttua että asiakkaita siirtyy nyt kiinteisiin sopimuksiin. Käytännössähän tuo on tuplavahinko. Maksaa tämän 2 viikkoa tätä huiman kallista sähköä irtisanomisajan eikä saa sen jälkeen enää sitä halpaa sähköä. Ihmisillä varmaan mennyt luotto siihen että pörsisähkö olisi enää koskaan halpaa.

Itse karsastin pörssiin siirtymistä aikoinaan sellaisella mielikuvalla, että se on sitä kulloisenakin hetkenä kalleinta sähköä. Ja niinhän se tavallaan onkin. Ylituotannon vuoksi kalleinkin voi olla halpaa. Vielä en ole itse panikoinut tämän kanssa.

Luukku

Vakionaama
Laskin tuosta pikaisesti, että jos vertaan esim kiinteään 8snt/kWh niin vaikka mulla meni tammikuussa 300€ ilman siirtoa sähkölaskuun niin loppuvuoden spothinta pitää olla 6,9snt/kWh niin ollaan €:ssa tasoissa. Hyvin mahdollista vielä päästä tuohon.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
No toisaalta esim. pörssihinta harmonisoi, että kuluttaisit halvan sähkön aikaan. Mutta tehomaksu harmonisoi, että et keskitäkään kulutusta halvoille tunneille. Ja miten tämä itsesuojeluvaistoa mitenkään muokkaa, kun on tarjottava myös tehomaksutonta. Ja kyllä kaikkien roput yli 8 kW tehoa kestää helposti palamatta.
kysymys on siitä ettei keskitä liikaa, kohtuus kaikessa ja harmonisoidaan sinne halvoillekin hinnoille eikä pieksetä kuin vierasta sikaa.
ääriajattelu, käyttäytyminen ei ole kovinkaan hedelmästä missään.
kaikki lähtee siitä että minun täytyy saada halvimmalla, eniten, vain minä ja kirsikkana vielä jos jokin muu maksaa, kärsii niin A Vot on omenainen olo

bungle

Vakionaama
Lehdessä oli juuri juttua että asiakkaita siirtyy nyt kiinteisiin sopimuksiin. Käytännössähän tuo on tuplavahinko. Maksaa tämän 2 viikkoa tätä huiman kallista sähköä irtisanomisajan eikä saa sen jälkeen enää sitä halpaa sähköä. Ihmisillä varmaan mennyt luotto siihen että pörsisähkö olisi enää koskaan halpaa.
Jep, tällaisen tuplavirheen tein juuri. Mutta sen jälkeen en todennäköisesti palaa pösään vuosiin / vuosikymmeniin, kunnes on näyttöä, että se käyttäytyisi kuten kymneniä vuosia näitä sekoiluvuosia ennen. Se on nyt nähty. En jää kaipaamaan muutaman kympin tai edes satasen vuosisäästöä (mikä voi olla olla myös kunnon tappio välillä, riippuen ihan siitä mihin aikalinjasi vedät). Mennään nyt mukavuus edelle ja lopetetaan vahtaaminen. Toki riippuu millaisia tarjouksia tarjolla (esim. jos on vaan 30c kiinteitä, niin sitten ehkä pörssiin taas). Ja sähköauto voi muuttaa kuviota, muttei ihan just tulossa sellaista. Ratkaisu ei syntynyt paniikissa. Olen kaikki nämä aiemmat vuodet kahlannut sillä.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi

Itse karsastin pörssiin siirtymistä aikoinaan sellaisella mielikuvalla, että se on sitä kulloisenakin hetkenä kalleinta sähköä. Ja niinhän se tavallaan onkin. Ylituotannon vuoksi kalleinkin voi olla halpaa. Vielä en ole itse panikoinut tämän kanssa.
Sopulilaumakäyttäytyminen on tuttua, sitähän pörssiromahdukset on. Mutta on tässä kyllä sellainen vaikutus että automaattisiirtyminen kiinityksiin jatkuu suunnitellusti kun ei tämä ennustaminen onnistu. Nythän piti olla lauha talvi.

Jep, tällaisen tuplavirheen tein juuri. Mutta sen jälkeen en todennäköisesti palaa pösään vuosiin / vuosikymmeniin, kunnes on näyttöä, että se käyttäytyisi kuten kymneniä vuosia näitä sekoiluvuosia ennen. Se on nyt nähty. En jää kaipaamaan muutaman kympin tai edes satasen vuosisäästöä. Mennään nyt mukavuus edelle ja lopetetaan vahtaaminen.
Mutta koska kysymys on kuitenkin harrastuksesta niin sinun täytyy kuitenkin todeta onnistunut/epäonnistunut valinta. Tämä on eräänlainen oaravanpyörä, ikiliikkuja joka pitää itse itsensä käynnissä. Totta, säästöt on pienet mutta toisaalta automaatio hoitaa sen säästämisen. Käyttäjälle jää asian todentaminen ja rupattelu asian tiimoilta. Sellaiseen tiedottomaan tilaan - missä säästöjen määrä tai kv on tuntematon - on vaikea päästä jos asuu omakotitalossa. Tai no, se maksaa jo huoltovastikkeen verran.

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
loppuvuoden spothinta pitää olla 6,9snt/kWh niin ollaan €:ssa tasoissa. Hyvin mahdollista vielä päästä tuohon.
Kun heitin pyyhkeen kehään, 24 kk sähkö maksaa 6,49 € + kv. Kv on ollut joitakin ihan yksittäisiä kesäkuukausia lukuunottamatta hintaa alentava kun oli kiinteähintainen. Tavoitteesi ei ole epärealisten mutta toivotan onnea, että alitat tuon 6,9 s/kWh :hattu:

Viimeksi muokattu:

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Oliko tässä ketjussa vaiko missä juttua siitä voiko kulutusvaikutteisella sopimuksella päästä negatiiviseen sähkölaskuun? Illuusio vai ei.:)

bungle

Vakionaama
kaikki lähtee siitä että minun täytyy saada halvimmalla, eniten, vain minä ja kirsikkana vielä jos jokin muu maksaa, kärsii niin A Vot on omenainen olo
Ei lähde. Olen täällä monesti sanonut, että olisi parempi, että kaikilla olisi vaan se sama jatkuva sopimus siirtoyhtiön kanssa, joka sitten ostaisi sähkönsä haluamallaan tavalla (Suomeen ei monta yhtiötä hallintarakenteineen tarvittaisi). Ja niinhän tuo aikoinaan oli. Mielestäni on vääryyttä, että toisella voi tulla töpselistä 80c/kWh, kun toisella tulee 4c/kWh. Aika ehkä tasoittaa eroja, mutta mielestäni perushyödykkeessä tämä on huono asia. Ja ei pörssissä pitkään mitään vikaa ollutkaan. Nyt on vaan ollut hieman liian usein ja en näe sille loppua ihan heti. Rauhoittuu varmaan aina, kunnes alkaa taas pyytämättä. Milloin pitää saada Fortumin sähkön hintaa ylös, milloin ei tuule ja lavat jäätyy, milloin tuetaan sähkökattiloita. Liikaa riskejä, että pieni vakuutus on paikallaan. Ja mielestäni vakuutuksen hinta on ollut aina halpa suhteessa pörssiriskiin, jossa koko riskin kantaa asiakas. Pitäisi siis olla riskiin suhteutettuna paljon paremmat voittomahdollisuudet. Ne eivät ole (useat nostaneet marginaaleja jatkuvasti). Sama homma esim. osakkeisiin riskisijoittamisessa. Korkeampi riski, myös mahdolliset voitot pitää olla korkeammat.

Viimeksi muokattu:

Lappanen

Hyperaktiivi
Oliko tässä ketjussa vaiko missä juttua siitä voiko kulutusvaikutteisella sopimuksella päästä negatiiviseen sähkölaskuun? Illuusio vai ei.:)
Miksei voisi?

Oomilla ei ainakaan ehdoissa mitään joka moisen estäisi tapahtumasta. Eikai tuo vaadi kuin tarpeeksi akkukapaa, että imee ne pari halvinta tuntia akut täyteen ja posottaa loppupäivän akkujen varassa. Tietty kiinnityshinnankin pitää olla mahdollisimman alhainen.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
.....Mielestäni on vääryyttä, että toisella voi tulla töpselistä 80c/kWh, kun toisella tulee 4c/kWh....
kuule, mikä täällä on oikeudenmukaista, moni saa eläkettä saman kuussa kun minä saan vuodessa. hän ei ole tenhyt yhtään enempää eikä edes yhtä kuormittavaa tai raskasta työtä kun minä........siis jotenkinhan näitä jyvitetään jonkun mukaan......laitetaanko kaikille sama palkka ja sama eläke

bungle

Vakionaama
kuule, mikä täällä on oikeudenmukaista, moni saa eläkettä saman kuussa kun minä saan vuodessa.
Vastustatko, mitä ehdotin? Millä perustein? Ettei vain olisi se "minä" peruste? Toinen mahdollinen peruste lienee, että pitää olla tuhat sähkönmyyjää erilaisine sopimuksineen ja saman verran paikallisia monopoleja, jotka pääosin myyty kanadalaisille mummoille, jotta kilpailu pääsee toteutumaan? Jos siihen uskoo (kännyköissä se kai on jokseenkin toiminut, mutta mielestäni ontuu pahasti näissä sähkösopimuksissa ja kummassakin outo meininki, että oikeat hinnat tulee vasta silloin kun irtisanoo).

Viimeksi muokattu:

Hempuli

Töllintunaaja
Mielestäni on vääryyttä, että toisella voi tulla töpselistä 80c/kWh, kun toisella tulee 4c/kWh.
Mulle on ihan sama vaihteleeko sähkön hinta vai onko vakio. Mutta jos sen halutaan joustavan kulutuksen ja tuotannon hintaohjautuvuuden vuoksi, niin silloin hinnan pitää vaihdella kaikille käyttäjille oli se pappi, talonpoika, teollisuus tai kattila. Muuten joustoa ei tapahdu riittävästi, kuten varmaan moni on huomannut. Jos halutaan antaa tukia, niin annetaan tukia eikä piiloteta niitä verohelpotuksiin.

kotte

Hyperaktiivi
Olen täällä monesti sanonut, että olisi parempi, että kaikilla olisi vaan se sama jatkuva sopimus siirtoyhtiön kanssa, joka sitten ostaisi sähkönsä haluamallaan tavalla (Suomeen ei monta yhtiötä hallintarakenteineen tarvittaisi). Ja niinhän tuo aikoinaan oli.
Tuo toisaalta sortaisi sellaisia, jotka ovat valmiita käyttämään hyväkseen sähkön muuttuvia hintoja. Valinnoilla tuotakin voi tehdä eikä ole oikein, että mukavuudenhaluisten kuin pellossa elävien toiveet tekevät muunlaisesta toimintatavasta kannattamatonta.

Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Mulle on ihan sama vaihteleeko sähkön hinta vai onko vakio. Mutta jos sen halutaan joustavan kulutuksen ja tuotannon hintaohjautuvuuden vuoksi, niin silloin hinnan pitää vaihdella kaikille käyttäjille oli se pappi, talonpoika, teollisuus tai kattila. Muuten joustoa ei tapahdu riittävästi, kuten varmaan moni on huomannut. Jos halutaan antaa tukia, niin annetaan tukia eikä piiloteta niitä verohelpotuksiin.
Myös tähän on helppo yhtyä. Todennäköisesti näin hinnat myös pysyisivät vakaampina.

bungle

Vakionaama
Tuo toisaalta sortiasi sellaisia, jotka ovat valmiita käyttämään hyväkseen sähkön muuttuvia hintoja.
No laitetaan kaikki pörssiasiakkaiksi yhtenevin sopimuksin? Ainiin, mutta sitten kaikki käyttää halvemmilla tunneilla.... joten verkot kaatuu. Onko tähän siis jotenkin rakennettu nyt mekanismi, että pitää olla mahdollisimman paljon erilaisia sopimuksia vai mikä tässä on?

Vakaa pörssihinta mielestäni muistuttaa todella lähelle kiinteää. Saa se välillä musta heittää vaikka 10c ylös, mutta nämä 100x/1000x ovat liikaa ja niitä olisi hyvä suitsia (vaikka sitten kiertävin katkoin ja jos joku näistä haluaa selvitä, niin investoikoon akkuhin, aggregaattiin tai voimalaitokseen). Jos kaikki olisivat pörssissä, niin todennäköisesti se olisi vakaampi.

Tifo

Vakionaama
Pörssi on oma valinta, siitä on turha kitistä että toinen saa halvemmalla sähköä. Sen voi sanoa että kyrsii korkeat hinnat, kyllä täälläkin ottaa pattiin. Tänä talvena en vaihda pois pörssistä kun löysät on jo housuissa. Ensi talvea varten täytyy tutkia tarkemmin.

kotte

Hyperaktiivi
Mutta jos sen halutaan joustavan kulutuksen ja tuotannon hintaohjautuvuuden vuoksi, niin silloin hinnan pitää vaihdella kaikille käyttäjille oli se pappi, talonpoika, teollisuus tai kattila.
Tuo taas hurskastelua, koska kaikki sähkönkulutus ei aiheuta alkuunkaan samanlaista rasitusta verkon riittävyydelle puhumattakaan tehon riittävyydestä. Aidosti kulutusjoustava kulutuskohde ansaitsee paljon halvempaa sähköä kuin sellainen kulutus, joka laskostuu samaan ajankohtaan muutenkin suuresti kohoavan kulutuksen kanssa. Ja kulutusjousto todellkin tarj,koittaa äärimmillään, että kulutus saada pois jopa sekuntien viiveellä esimerkiksi kovien pakkasten aikaan eikä toisaalta korvaudu hetkeä myöhemmin korvaavana lisäkulutuksena.

Espejot

Hyperaktiivi
Pörssi on oma valinta, siitä on turha kitistä että toinen saa halvemmalla sähköä. Sen voi sanoa että kyrsii korkeat hinnat, kyllä täälläkin ottaa pattiin. Tänä talvena en vaihda pois pörssistä kun löysät on jo housuissa. Ensi talvea varten täytyy tutkia tarkemmin.
Samaan lopputulemaan olen itsekkin tullut.

Tifo

Vakionaama
Itse olen nyt kalliina aikana pusertanut sähkönkulutuksen puoleen siitä mikä se olisi halvan sähkön aikana. Mukavuudesta on joutunut tinkimään ja miehistökin alkaa kapinoimaan.
En ole kuitenkaan havainnut valtakunnan tasolla että se olisi vaikuttanut kulutukseen alentavasti.
Onko tuota asiaa tutkittu?

Hempuli

Töllintunaaja
Tuo taas hurskastelua, koska kaikki sähkönkulutus ei aiheuta alkuunkaan samanlaista rasitusta verkon riittävyydelle puhumattakaan tehon riittävyydestä. Aidosti kulutusjoustava kulutuskohde ansaitsee paljon halvempaa sähköä kuin sellainen kulutus, joka laskostuu samaan ajankohtaan muutenkin suuresti kohoavan kulutuksen kanssa. Ja kulutusjousto todellkin tarj,koittaa äärimmillään, että kulutus saada pois jopa sekuntien viiveellä esimerkiksi kovien pakkasten aikaan eikä toisaalta korvaudu hetkeä myöhemmin korvaavana lisäkulutuksena.
Ja näille käyttäjille ei löydy omaa kompensaatiomekanismia siitä hyvästä, että ovat muita nopeampia joustamaan? Minusta sähköstä pitää maksaa sähkön hinta ja joustopalvelusta oma hintansa.

bungle

Vakionaama
Tuo olisi aivan hyvä ratkaisu, kunhan siirtopuolella on samalla kunnolla pureva tehomaksu.
Todennäköisesti tuo pureva tehomaksu voisi olla vain perälautana ääritilanteissa. Epäilisin, että jos kaikki olisivat pörssissä, niin pörssihinta pysyisi aika vakaana ja onhan se vakaa ison osan ajasta muutenkin, mutta kun se ei ole vakaa, niin nähdään heti 10-100x hintoja, mikä on aivan käsittämätöntä. Eikö siinä ole kuin on/off asento vakaa/ludicrous? Jokainen ongelma johtaa samantien käänteiseen pörssiromahdukseen (osakepörsseissä näitä 10x tai 100x juttuja yleensä saa odotella kymmeniä vuosia).

Viimeksi muokattu:

Foxtrot

Jäsen
Tässä taloudessa riitti pörssisähköilyt. Talvi 2025 kiinteällä sopparilla tappiollinen, tämä ja toissavuosi pörssisähköllä tappiollinen. Tänään alkoi kiinteähintainen sopimus.

Laskin, että 1.1.2025-31.12.2025 spot-hinta ilman marginaalia oli 5,95snt/kwh.
4.2.2025-3.2.2026 ilman marginaalia 7,48snt/kwh. Näillä korkeilla sähkönhinnoilla tuli poltettua melkoisesti puuta takassa ja laskettu asunnon lämpötilaa, joten hinta voisi olla korkeampikin.

Spot-hinnan korkeahkoon tasoon meillä vaikutti pienehköt mahdollisuudet pörssisähköseurantaan, aurinkopaneelit (eli kesän halpoja kwh vähemmän) ja sähköauto. Käyttöveden ja sähköauton lataukset oli säädetty aurinkoisiin hetkiin ja talvella yölle.

Ei kiinnosta yhtään enää seurata pörssisähkön hintaa ja antaa sen vaikuttaa arjen päätöksiin. Nyt riittää että pohtii kokonaiskulutusta ja se on helpompaa.

dbwarrior

Vakionaama
Minulla KV -19,5snt. Nähtäväksi jää paljon tuosta sulaa seuraavan 24päivän aikaan :)
Väreen soppari pitää puolensa, että he eivät ala kiinnittäjälle päin maksamaan eli porsaanreiät tukittu aikoja sitten.

kotte

Hyperaktiivi
Ja näille käyttäjille ei löydy omaa kompensaatiomekanismia siitä hyvästä, että ovat muita nopeampia joustamaan? Minusta sähköstä pitää maksaa sähkön hinta ja joustopalvelusta oma hintansa.
Sähkölle ei millään perusteella voi löytyä yhtä ja samaa hintaa ja tuo on vain jatkuvasti korostumassa. Sähkön "pörssihinnan" muodotuminen lähtee ajatuksesta, että sähkön tukkukauppiaat ja suurkuluttajat sitoutuvat tietyn sähkömäärän ostamiseen seuraavalle vuorokaudelle tietyllä hinnalla tiettyyn aikaan ja tuottajat vastaavasti sitoutuvat tuottamaan tarvittavat sähkömäärät tietyllä hinnalla.

Mutta eihän tuo ole koko totuus, sillä tuuli- ja aurinkovoiman tuotantoa ei ole mahdollisuutta ennustaa kovin tarkkaan edellisenä päivänä ja tuotannon ja kulutuksen osalta tapahtuu kaiken aikaa kuitenkin poikkeuksia laitteitojen vikaantumisen takia. Myös kulutuksessa tapahtuu muutoksia, eli kuluttajien ja pienyritysten kohdalla ei edes ole pakkoa sitoutua juuri tiettyyn kulutuksen määrään (kuten esimerkiksi Kiinassa käsittäkseni saattaa ollakin). Noille muutoksille on päivän sisäiset markkinat, jollla suuret toimijat voivat keskenään sopia hinnasta, millä muutoksista aiheutuvat kustannukset jaetaan. Tämän ohella kantaverkkoyhtiö pitää erilaisia automaattisia ja manuaalisia säätö- ja reservijärjestelyitä, joilla loput hoitamatta jääneet poikkeamat hoidetaan. Totta kai nuo sovittavat hinnat voivat olla aivan muuta kuin alkuperäiset referenssihinnat. Asia on aivan vastaavalla tolalla kaikessa kaupankäynnissä, myös kuluttajakaupassa tarjous- ja punalaputettuine tuotteineen.

kotte

Hyperaktiivi
Kolmen vrk:n kulutus 196,57 kWh, kv-soppari 6,79 snt/kWh, markkinan keskiarvo 32,97 snt/kWh, oma ka 15,49 snt/kWh, kv -17,47 snt/kWh.
Ihan sieltä, mihin ei aurinko paista, koko sähkön hinnoitteluhimmeli.
Ja kun ollaan vasta tässä vaiheessa kuluvaa kuukautta, nuo luvut saattavat kuun lopulla muuttua melkein miksi vain KV-sopimushimmelille määriteltyjen vaikuttavien komponenttien täsmentyessä loppukuun pörssihintojen ja oman kulutusprofiilin seurauksena.

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
No jos tähän kohtaan jäädään niin hyvältä näyttää. kv-soppari 5,99snt/kwh ja kulutusvaikutus -7snt :)
Tässäpä se jutun juoni on. Jos kuun 2 viimeistä viikkoa hinnat ovat "kuralla" niin kaikki tähän mennessä kulutettu sähkö vie kulutusvaikutusta vikasuuntaan.
Aion itse vielä jarrutella sähkön käyttöä ja päästää "kulutuspatoumat" irti vasta myöhemmin. :)

kotte

Hyperaktiivi
mutta kun se ei ole vakaa, niin nähdään heti 10-100x hintoja, mikä on aivan käsittämätöntä
Totta kai pörssihinta heiluu paljon, koska aika monella on kiinteähintainen (tai kiinteäksi luulemansa kulutusvaikutteinen) sopimus, eikä esimerkiksi suorasähkölämmittäjä tai suoralla sähköllä vilpin hiipuvaa tehoa paikkaava käyttäjä pysty ilman lisäjärjestelyitä tai vaivaa pitämään kulutustaan edes omalta osaltaan keskimääräisenä, vaan kulutus on omiaan kasvamaan, mahdollisesti jopa moninkertaiseksi.

Pelkässä tuulivoiman hiipumisessa korkeapaineen ja siipien jäätymisten takia olisi riittävästi kestämistä ilman em. kulutuksen roimaa kasvua.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Epäilisin, että jos kaikki olisivat pörssissä, niin pörssihinta pysyisi aika vakaana

Näin epäilen minäkin. Leijonanosa kuluksesta ei ole pörssissä ja pörssin ohi ruokitaan niin sähkökattililoita kuin datakeskuksiakin. Fortum on myynyt tuotantonsa suuruusluokkaa 4 sentin hintaan jonka uutisissa todettiin mahdolistavan yksityiskuluttajille noin 7 sentin (kiinteän) hinnan veroineen. Tuotantokustannukset ovat käytännössä kaikki kiinteitä eli niihin on sitouduttu vähintään vuosiksi eteenpäin.

Asia on aivan vastaavalla tolalla kaikessa kaupankäynnissä, myös kuluttajakaupassa tarjous- ja punalaputettuine tuotteineen.

Nämä punalapputuotteet eivät kuitenkaan määritä päivän hintaa tiskissä ja ovat aivan marginaalinen määrä päivän myynnistä. Tavallaan tämä on oman laatuistansa hintadifferointia. Jos haluaa halvalla, siihen on hyvät mahdollisuudet parin viimeisen aukiolotunnin aikana - mutta on suuri vaara jäädä kokonaan ilman.

Toinen puoli on sitten se, että jos norkoilijoilla olisi jokin täysi riippuvuus vain tähän mahdollisuuteen ja esim. porttikilto kauppaan normaalin aikaan. Kun norkoilijat saapuisivat, kauppias pistäisi pystyyn huutokaupan ja kas kummaan, norkoilijat huutaisivat ajoittain vanhat käntyt 10 kertaa kalliimmalla kuin tuoreet olivat tiskissä päivällä. Jos norkoilijoita näyttäisi olevan liian vähän, kauppias voisi silti tyrkätä ylimäärän biolavalle ja sanoa että ne maksavat tämän, ota tai jätä ja aamulla on teille portti kiinni.

kotte

Hyperaktiivi
Jos haluaa halvalla, siihen on hyvät mahdollisuudet parin viimeisen aukiolotunnin aikana - mutta on suuri vaara jäädä kokonaan ilman.
Melko sama on esimerkiksi sähkökattiloiden kohdalla. Suomessa kulutetaan kokonaisuutena luokkaa 15GW ja nyt on käyty keskustelua lparin viime päivän kohdalla uokkaa 100MW...500MW olevista sähkökattilatehoista. Kun tuulivoimaa ilmestyy ennustamaton ylimäärä markkinoille, se on kuin tuote, jonka viimeinen käyttöajankohta on 15 minuutin sisällä ja on tarjolla vain tuon aikaa ja sitä enemmän, mitä nopeammin tekee päätöksen mahdollisimman suuren määrän ostamisesta. Aika marginaalista tuokin toistaiseksi on, mutta mahdollisuuksia voi avautua enemmälle, jos tuuli- ja aurinkovoima lisääntyy (mihin moisen mekanismin olemassaolo osaltaan kannustaa).

Foxtrot

Jäsen
Tämä on ihan yksin sijoittajien näkemys tuottotasoa ja osakkeen kurssia vastaavasta hinnasta. Ei tällä ole mitään tekemistä sähkön myyntihinnan, voiton tai tuotantokustannusten kanssa.
Ei ole joo. Mutta mielestäni kertoo hyvin odotetusta tuotosta suhteutettuna yrityksen arvoon omalla alallaan oli yritys sitten pörssissä tai ei. Miljardi voittoa itsessään kuulostaa suurelta summalta, mutta kun asian suhteuttaa, se ei ole mahdoton summa.

bungle

Vakionaama
Miljardi voittoa itsessään kuulostaa suurelta summalta, mutta kun asian suhteuttaa, se ei ole mahdoton summa.
Jos firma ei olisi tuottanut voittoa eikä tappiota, eli tämä miljardi olisi ollut 0, millä hinnalla Fortum olisi myynyt sähköä? Tippuuko 4c -> 2c vai jopa alemmas, eli oisko omakustannehinta jotain tuollaista? Tiedän, ettei sähköntuontanto ja myynti kata koko toimintaa, mutta pitkälti kuitenkin (tähän sitten kiva suhteuttaa 80c kWh hintaa, niin kuulostaa luksustuotteen katteilta).

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Koska yritys tekee miljardin voittoa, sen markkina-arvoksi huudetaan pörssissä tyypillinen 5% tuotto eli (1/0,05)*1 mrd = 20 mrd. Jos tilanne jotenkin kurjistuisi pysyvästi heikommaksi, yhtiön markkina-arvo luultavasti myös sulaisi nopeasti pienemmäksi. Toistaalta tuo kertoo, että sijoittajilla ei ole uskoa yhtiön merkittävään kasvuun. Jos näin olisi, tuo markkina-arvo voisi olla paljon suurempikin kuin pelkän nykyisen tuotto-odotuksen diskontattu nykyarvo.

Back
Ylös Bottom