Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Epätasapaino voi olla mahdollinen, mutta luulisi rakenteiden olevan sillä lailla ylimitoitettuja, kun tänä päivänä ollaan kaikessa yleensä ylivarovaisia, myös ajatellen marjastajan päätä. Kohta 65 vuotta sitten käytiin avaruudessa, mutta ei enää koskaan.Äkkiä veikkaamalla, ripellithan pyörii aika vinhaa vauhtia ja jää laittaa siivet epätasapainoon. Pitemmän päälle voi tehdä huonoa rakenteille. Toinen juttu sekin kun se jää sitten tippuu kyydistä, niin se voi lentää aika pitkällekin ja osua talvimarjastajamummoa takaraivoon.
Kyllä ne jäät sulaa sieltä ennen juhannusta.Siinäpä onki mukavat hinnat tiedossa helmikuun loppuun kun on siipi jäässä.

Suurempi ongelma kuin hintapiikit ovat nuo tasaisen kovat hinnat. Kun tyytyisivätkin pitämään perjantaisin niitä €/kWh hintoja.yhdenkään tuottajan kustannukset eivät ole edes sitä 25snt.
Oftopic, ei tainnut olla 100 MW nuo kaasari vai oliko?Tuolla pienellä Tahkoluodon maapläntillä oli ennen hiilivoiman alasajobuumia Fortum 550 MW lisäksi PVO 250 MW hiilivoimala ja 100MW AEG kaasuturbiinit hätävarana eli ihan mukava määrä luotettavaa sähköä.
Olet oikeassa ne oli nuo pienemmät.Ei tainnut olla 100 MW nuo kaasari vai oliko? Tämän mukaan nuo kaasarit on nyt siirretty Huutokoskelle ja ne olivat 26 MW kukin.![]()
Olkiluoto https://www.fingrid.fi/ajankohtaist...-kaasuturpiinivoimalaitos-vihittiin-kayttoon/Mutta pään sokkeloihin on jäänyt jostain 2x50 MW kaasarit, onko ne olkiluodon vehkeet sitten 2x50 MW vai onko pää jo niin hapera että kaikki muistuu väärin?
2026 keskihinta tulee olemaan yli 6 c/kWh. 2027 yli 7, jne.Futuurit ennustavat kovia hintoja tammi-helmikuulle
katso liitettä 112909
![]()
Sähkön hintaennuste 2026 [Tuoreet sähköfutuurit]
Lue sähkön hintaennuste vuodelle 2026. Mikä nostaa sähkön hintaa, ja millainen sopimus nyt kannattaa tehdä?xn--halvinshksopimus-1nb04a.fi
Noin pitkälle ei voi tietää.2026 keskihinta tulee olemaan yli 6 c/kWh. 2027 yli 7, jne.
Suomessa ei ole hintakattoa eikö se ala olla jo kohtuutomuuden rajoissa pörssisähkön hinta?
Ei mun mielestä yksittäisillä päivillä niin väliä tai pienemmällä jaksolla. Tammikuun keskihinta taitaa kuitenkin olla vain ~13senttiä mitä ei voi minään hurjana pitää kun kylmää ja tuuletonta ollut. Sitten alkaisi kyllä vähän ahistaa jos olis kuukauden keskihinta jotain 30 senttiä.Tässä on hyvä nyt olla kiinteällä sopparilla vaikka se lähemmas 8c/Kwh onkin . No tuli sitä 28c/Kwh kaksi vuotta maksettukin.
Suomessa ei ole hintakattoa eikö se ala olla jo kohtuutomuuden rajoissa pörssisähkön hinta?
Vedit sen 28 c selkä suorassa kunnialla loppuun. Onko nykyinenkin sopimus turkuenergiassa?Tässä on hyvä nyt olla kiinteällä sopparilla vaikka se lähemmas 8c/Kwh onkin . No tuli sitä 28c/Kwh kaksi vuotta maksettukin.
Kyllä ne jäät sulaa sieltä ennen juhannusta.
Soisi kyllä herättävän keskustelua siitä että mitä tapahtuu kun tulevaisuudessa sähkökulutus kasvaa mm. datakeskusten vuoksi.
Nyt näyttää kekihinta olevan 27,09c/Kwh halvin 13,54c/KwhEi mun mielestä yksittäisillä päivillä niin väliä tai pienemmällä jaksolla. Tammikuun keskihinta taitaa kuitenkin olla vain ~13senttiä mitä ei voi minään hurjana pitää kun kylmää ja tuuletonta ollut. Sitten alkaisi kyllä vähän ahistaa jos olis kuukauden keskihinta jotain 30 senttiä.
Eipä osannut olla otattamatta TukuEnegialta vaikka päätin etten kus... sinnepäin. 40v on jo jatkunut.Vedit sen 28 c selkä suorassa kunnialla loppuun. Onko nykyinenkin sopimus turkuenergiassa?

Minä olen katsellut kanssa että mielenkiintoisia looppeja näyttää sähkö kiertävän hintaeroista välittämättä... On vähän kuin hölömöläisten peiton jatkaminenHinta-alueiden yli tapahtuvaa sähkön virtaus on mielenkiintoista. SE1 ja SE3 syottää FI:hin sekä FI EE:lle Baltiaan. FI-hinta on aavistuksen pienempi kuin Baltiassa. Baltia syöttää SE4:sta mainittavasti, vaikka SE4 on 56 % Baltian hinnasta. SE4 syötää Puolan kautta osan Baltiaan takaisin.
Euphemia laskee hyvinvointia kaikille, vaikka omalta kohdalta ei siltä tunnu. Ehkäpä rajasiirtojen määrä kasvattaa hyvinvointia niin paljon, että sähköä kannattaa siirtää mahdollisimman paljon hinta-alueelta toiselle. Kysyntä/tarjonta -mekanismi on siitä kiva, että SE4 ja Saksan kysyntä vie tarjonnan meikäläiseltä ja saavat nauttia lähes puolta pienemmistä hinnoista.
katso liitettä 112925
Tammikuu näyttää menevän jonnekkin 13.5-14snt väliin,Ei mun mielestä yksittäisillä päivillä niin väliä tai pienemmällä jaksolla. Tammikuun keskihinta taitaa kuitenkin olla vain ~13senttiä mitä ei voi minään hurjana pitää kun kylmää ja tuuletonta ollut. Sitten alkaisi kyllä vähän ahistaa jos olis kuukauden keskihinta jotain 30 senttiä.
En minä ainakaan, tähän yksi vikaantunut voimala tai siirtokaapeli niin lompakko tyhjenee melko äkkiä.Kuka uskaltaa kompata ja "vetää" ensi tammikuu ilman "suojia" tän havainnoin pohjalta:
Ensi tammikuu on taas alhaisten hintojen aikaa, selkeä kaava kun joka toinen vuosi kosahtaaTammikuu näyttää menevän jonnekkin 13.5-14snt väliin,
Mielenkiintoinen patterni on tammikuun hinnoissa ollut:
Kuka uskaltaa kompata ja "vetää" ensi tammikuu ilman "suojia" tän havainnoin pohjalta:
katso liitettä 112928

Minä olen katsellut kanssa että mielenkiintoisia looppeja näyttää sähkö kiertävän hintaeroista välittämättä... On vähän kuin hölömöläisten peiton jatkaminen![]()
Ei taida olla mistä toisiEikös Viron kaapeleista voi enää tuodakkaan Suomeen energiaa. Kuitenkin 1000 kykenevä..
Varmaan voi, mutta kun Puolassa maksetaan sähköstä vielä enemmän, menee siihen suuntaan?Eikös Viron kaapeleista voi enää tuodakkaan Suomeen energiaa. Kuitenkin 1000 kykenevä..
Ei ole ympyrää, mutta Bermudan kolmio, johon sähkö häviää: LT - SE4 - PL - LT. Oletan, että PL on yhtä hinta-aluetta. Kuva on kaiketi toteumasta, eikä ennusteesta, jossa virtaukset voi olla toisin.Tuossa Hempulin liittämässä kuvassakaan ei näy täyttä ympyrää, ainoastaan rinnakkaiset siirtotiet Etelä-Ruotsiin.