Ymmärrän oikein hyvin ilmaston ja sään mittaamisen mallinnuksen valtavat haasteet. Ymmärrän myös oikein hyvin miten tiede toimii, olen itsekin papereita vertaisarvioituihin julkaisuihin vääntänyt. Tosiasia on, että 10 vuorokauden ennusteet ovat lähinnä arpajaisia ja silti niitä tuotetaan, ilman julkista verifikaatiota, ja niillä on kaupallista arvoa. Tämä on viihteen määritelmä, ei tieteen. Kyse on samankaltaisesta tiedettä popularisoivasta viihteen muodosta kuin monet "kansantajuiset" tiedekirjat. Ei se toki tarkoita sitä, että koko homma olisi huijausta tai sillä ei olisi mitään tieteellistä merkitystä tai hyvinkin merkittävää tieteellisen tarkastalun kestävää pohjaa, tai että minulla olisi mitään oikeutta vaatia parempia ennusteita. Se vaan on niin vaikeaa. Ongelma on enemmän ulosannissa, joka lupaa liikaa. Aivan liikaa. Millään muulla tieteenalalla ei ole vastaavaa. "Keksimme koronalääkkeen joka parantaa 95% potilaista." "Emme mitanneet onnistumista, tai jos mittasimme, emme ainakaan kerro julkisesti." "Taisikin parantua 5%. No tämmöistä tämä on. Vaikeaa tiedettä." Meniskö läpi?
(Tai itse asiassa, nyt kun mietin, niin on. Säännöllisesti pompsahtaa niitä yliopistojen PR-osastojen "keksimme akun joka kasvattaa sähköauton ajomatkan viisinkertaiseksi" -huijauksia, joilla haetaan sijoittajia. Vaan kyllä näitäkin pilkataan osaajien keskuudessa. Itse tiede taustalla voi olla ihan validia.)
On tavallaan huvittavaa, että viihdepalveluina pidetyt toimijat kuten tuo IS Supersää tarjoaa tieteellisesti huomattavan merkittävää sisältöä, reaaliaikaisen metatutkimuksen joka korostaa eri lähteiden eroja. Oikeassa tieteessä aivan perusasia on siteerata muita ja vertailla tuloksia. Miksi siis FMI:n sivuilla ei vertailla lukuja vaikkapa Forecan ennusteisiin?
Sijoitustoiminnassahan hyvin osuva keskiarvohan suurellakin keskihajonnalla todellakin riittää. Merelle lähtemisessä tai sadonkorjuun tai kylvön ajoittamisessa ei.