T
teukka
Vieras
Tarvitsisin apuva.
Avopaisuntasäiliö on tarkoitus korvata umpinnaisella pöntöllä tuttavan öljykattilasysteemissä.
Paisuntasäiliöhän on sellainen pommi, jossa on toisessa päässä vesiputken liittymä ja toisessa päässä ilmaventtiili. Venttiilin alla on kumikalvo ja valmiiksi asettettu typpipaine 0,5 baria.
Miten päin se asennetaan - ilmapää ylös vaiko alas? Olen nähnyt molempia. Vesiautomaatissa vastaavan rakenteen omaava painesäiliö on vaakasuorassa.
Jos se ilmapuoli on ylhäällä, niin täyttäessä sinne alas jää myös ylimääräistä ilmaa. Toisinpäin laitettaessa sitä ilmaa ei sinne jää. Onko tällä vaikutusta?
Vielä yksi pöljä kysymys. Miksi paisuntasäiliöksi ei käy yksinkertaisesti alta täytettävä umpinainen pytty, johon jää ilmaa veden yläpuolelle? Miksi siellä pitää olla sen kumikalvon? Voiko ilma lähteä lipettiin ajan kuluessa veden mukana?
Avopaisuntasäiliö on tarkoitus korvata umpinnaisella pöntöllä tuttavan öljykattilasysteemissä.
Paisuntasäiliöhän on sellainen pommi, jossa on toisessa päässä vesiputken liittymä ja toisessa päässä ilmaventtiili. Venttiilin alla on kumikalvo ja valmiiksi asettettu typpipaine 0,5 baria.
Miten päin se asennetaan - ilmapää ylös vaiko alas? Olen nähnyt molempia. Vesiautomaatissa vastaavan rakenteen omaava painesäiliö on vaakasuorassa.
Jos se ilmapuoli on ylhäällä, niin täyttäessä sinne alas jää myös ylimääräistä ilmaa. Toisinpäin laitettaessa sitä ilmaa ei sinne jää. Onko tällä vaikutusta?
Vielä yksi pöljä kysymys. Miksi paisuntasäiliöksi ei käy yksinkertaisesti alta täytettävä umpinainen pytty, johon jää ilmaa veden yläpuolelle? Miksi siellä pitää olla sen kumikalvon? Voiko ilma lähteä lipettiin ajan kuluessa veden mukana?