Pakkaskäyttö

1

1234

Vieras
Ilmalämpöpumppuja hyvin tunteva henkilö sanoi minulle, että monissa uudemmissa invertterimalleissa on sellainen suöjamoodi, joka rajoittaa pyörimisnopeutta kovemmilla pakkasilla.
Näin siis tällaista konetta voisi turvallisesti käyttää kylmälläkin. Toisaalta lämmitysteho näissä lämpötiloissa tietysti sitten laskee, vaikka COP:kin pysyisi hyvänä.
Hänen mielestään tämä on pitkällä aikavälillä parempi vaihtoehto kestävyyden parantuessa. Myöskään ei ole huolta sammuttelusta.
Onko jollakulla parempaa tietoa asiasta?

K

kriitikko_o

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Kuulostaa järkeenkäyvältä selitykseltä testeissä havaittujen tulosten kanssa. Tämä tieto erityisesti "lämmittää" takan omistajia, jotka saavat lisää lämmitys tehoja takasta. Täytyypä tutkia asiaa, jos vaikka se löytyisi Service manuaalista...

F

Freeze

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
:cool: Sanyolta löytyy ainakin automatiikka, joka huolehtii kovat pakkaset.
Kojetta ei siis tarvitse itse sammutella.

kimi

Jäsen
Yksinkertaisin homma on asentaa termostaatti joka pysäyttää kompressorin pakkasen kiristyessä liian kovaksi. Omassa pumpussani olen asettanut termostaatin katkaisemaan sähköt kompuralta -18 asteessa, eikä tarvitse yöllä vahtia pakkasmittaria. Myös kompuran lämmityskaapeliin ja sulanapitokaapeliin asensin oman termostaatin joka katkaisee sähköt lämpötilan noustessa plussan puolelle.

Pumppis

Jäsen
kimi sanoi:
olen asettanut termostaatin katkaisemaan sähköt kompuralta -18 asteessa

ILP:ssä on elektroniikkaa, joka ei varmaankaan tykkää, jos yhteys imatran voimaan laitetaan laakista poikki. Kompurakin pitäisi ensin ajaa hallitusti alas. Toki laitteiden pitää sähkökatkot kestää, mutta :roll:...Mitenkä käynnistys ulkolämmön noustessa?

kimi

Jäsen
Hyvin on kestänyt jo yhdeksän vuotta ilman häiriöitä tällä tapaa eikä käyntiinlähdössä ilman lauhtuessa ole ollut ongelmia. Voihan sen lennossa sammuttaa napistakin huomaamatta ellei vahdi, että kone on pysäyksissä. Termostaatin olen kytkenyt vain kompressorin päävirtapiiriin eikä sammuta kaikkia virtoja.

T

TT

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
mistä?

Moe!

Mistä hankit kyseisen termostaatin ja paljonkohan maksoi?

kimi

Jäsen
Re: mistä?

Ainakin Finnparttialta löytyy tällaisia. Kompuran pysäyttämisen termostaatin asensin talon ulkoseinälle ulkoyksikön yläpuolelle ja lämmityksen ohjaukseen laitoin kojeistotermostaatin laitteen sisäpuolelle.

T

TT

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Kyllä on kallista...

Reilusti yli 100€!

Eikö halvempia vaihtoehtoja löydy mistään? Onhan toistekkinpäin toimivia "pakkasvahteja" alle 20€:eek:n.

kimi

Jäsen
Re: Kyllä on kallista...

Tässä linkki sivulle: http://www.finnparttia.fi/kuvat/HINN_17MR.PDF jossa sopiva malli TER40, hinta 60e, kojeistotermostaatti puolta halvempi. Tietysti tulee asennuskustannukset ellei itse ole sähkäri. Halvalla tai ilmaiseksi ei valitettavasti saa kuin sutta ja sekundaa.

H

hanski

Vieras
termostaatti

Kyllä löytyy halvempia,itse ostin ja maksoi 35 €. http://www.etherma.fi/index_tiedostot/Campini_termostaatti.htm .tuollainen ts9501

T

tuokki

Vieras
1234 sanoi:
Ilmalämpöpumppuja hyvin tunteva henkilö sanoi minulle, että monissa uudemmissa invertterimalleissa on sellainen suöjamoodi, joka rajoittaa pyörimisnopeutta kovemmilla pakkasilla.
Näin siis tällaista konetta voisi turvallisesti käyttää kylmälläkin. Toisaalta lämmitysteho näissä lämpötiloissa tietysti sitten laskee, vaikka COP:kin pysyisi hyvänä.
Hänen mielestään tämä on pitkällä aikavälillä parempi vaihtoehto kestävyyden parantuessa. Myöskään ei ole huolta sammuttelusta.
Onko jollakulla parempaa tietoa asiasta?

Ilmeisesti absoluuttisen oikeaa vastausta tähän ei sitte ole. Taidan antaa olla päällä koko talven. Sittenhän se näkee miten toimii. :wink:

kolibri

Aktiivinen jäsen
Kahdesta paikkaa kysyin tätä samaa asiaa, onko kylmäkäynnistys parempi vaihtoehto kuin antaa käydä kelillä kuin kelillä? Vastaukset pyysin Toshiban maahantuojalta sekä SULPU:lta.

Molempien näkemys oli se että parempi sammuttaa...

Toshiba Finland:
***************'
Sammuttaminen pakkasella ei sinänsä rasita kompressoria, mutta
käynnistäminen taas rasittaa.

Pakkasella öljyt ovat tahmeita jne. eli kuten autossakin niin käynnistäminen
pakkasella rasittaa moottoria.

Ohjenuorana voisi pitää, että tuossa -15 voi vielä puksutella hyvinkin,
mutta kun lähestytään -25 niin kannattaa jo harkita koneen sammuttamista.
-25 asteessa hyötysuhde ja tehot ovat kuitenkin jo niin alhaalla.

Testatusti kone antaa lämpöä vielä -25 asteessa, mutta tapauskohtaisesti
tuokin voi heitellä.

Jos tuollaisia pakkasia ilmenee niin otan mielelläni kokemuksia vastaan.

SULPU:

" Kovien pakkasten aikaan ilmalämpöpumppu on syytä sammuttaa, koska sen hyötysuhde laskee liian alhaiseksi. -15 C on todennäköisesti se ulkoilma lämpötila, jossa kyseisen ilmalämpöpumpun lämpökerroin on 1 ja sen vuoksi laite suositellaan pysäytettäväksi"

K

kriitikko_o

Vieras
SULPUSSA tiedot näyttää olevan 5 vuoden takaa (ON/OFF MALLIT). :D Tekniikka kehittyy. Invertteri on päivän sana, jotka kestää pakkasta paremmin. Fiksuimmat osaavat jopa sammuttaa itse itsensä.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Hieman ihmetyttää tuo SULPUn vastausta itseäkin. Siellähän on jäsenet ja hallitus kuitenkin kylmäalan firmoista. Nykypumpuillahan pitäisi COP:n olla vielä yli kahtakin -15 asteessa.

Itse ajattelin kokeilla tänä talvena pitää päällä ainakin -25 asti (jos niin kylmiä pakkasia edes tulee).

Pitäisi selvitää, että onko omassa pumpussa kompuran ympärillä lämmitysvastusta. On vain noita toppauksia siinä, eikä viitsisi alkaa niitä purkamaan.

kolibri

Aktiivinen jäsen
Kyllä minäkin ajattelin pitää varmaan - 25 :een asti, kun on kuitenkin takuu voimassa ja brosyyrissä selvä lupa..

Tuo SUPLUn ( :D ) toiminta on ehkä ylimalkaista siitä syystä että, tuo kysymys-vastaus -palsta ei suoranaista rahaa tuo ja siitä syystä vastataan, miten nopeimmin asiasta selvitään.

Toinen syy voisi olla se, ettei vahingossakaan tulla ottaneeksi kantaa mihinkään mistä voisi joutua vastuuseen myöhemmin?

kimi

Jäsen
Re: termostaatti

hanski sanoi:
Kyllä löytyy halvempia,itse ostin ja maksoi 35 €. http://www.etherma.fi/index_tiedostot/Campini_termostaatti.htm .tuollainen ts9501

Mistä näitä voi ostaa, ilmeisesti tarkoitit tuolla hinnalla tukkuhintaa?

H

hanski

Vieras
termostaatti

Kimille

Kyllä se hinta oli ihan sähköliikkeen hinta veroineen, ilmeisesti sain halvalla kun oli tuttu myyjä.

J

jori

Vieras
Pakkasta -24 ja kone saa levätä. Leivinuunin antamaa lämpöä tasaa sisäyksikön puhallus.
Kone on Panasonic CU E12 DKE

T

TT

Vieras
-24C

Ja lämmintä vaan tulee. Tosin ulkoyksikkö pitää varsin kovaa ääntä :oops: :oops: . Toivotaan, että kestää.....

jklaukka

Aktiivinen jäsen
Vielä on päällä, pakkasta 29 astetta, lämpöpyyntö 23 ja puhallus ykkösellä. Ulospuhalluslämpötila 34 ja kompressorin ääni vielä normaali.
Patterit on tosin jo päällä, joten pumppu ei joudu sen suhteen kovin tiukalle.

X

xe9

Vieras
Myös täällä Kuusamossa ILP on päällä. Lämpötila oli ollut aikaisin aamulla -35,3ºC, nyt -33,5ºC. Ulospuhalluslämpö 1-nopeudella (426m³/h) vajaa +35ºC.

R

rod

Vieras
Täällä keski-suomessa nyt pakkasta 25. Einhell puhaltaa 35 asteista ykkösnopeudella.
Sulatustaajuus 45 min, sulattaa 15 minuuttia.

Vaikka pakkanen kiristyisi, en sammuta pumppua ennen kuin puhalluslämpötila putoaa alle 25.

jklaukka

Aktiivinen jäsen
No nyt laitoin pois päältä, kun lupaa vielä muutaman päivän 30 asteen pakkasia. Vielähän tuo pyörisi, mutta kun ei tiedä tarkemmin PE9:n sielun elämää, niin keskeytetään testi. Tuskin tuottaa enempää kuin kuluttaa.

R

rod

Vieras
Nyt on 34 astetta pakkasta, Einhell puhaltaa 33 asteista ilmaa.
Hyötykerroin tuskin paljon päälle yhden.

Sulatustaajuus edelleen sama kuin 20 asteen pakkasella.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Suosittelisin jo sammuttamaan Einhellin. Luultavasti saat saman lämmön, samalla hyötysuhteella tuotettua jo tavallisilla sähköpattereilla. Yli -30 asteen pakkasilla on koneisto jo kovilla.

J

Jihala

Vieras
Eilen aamulla -25, ulospuhallus kävi vielä yli 40. Jahkailin, sammutanko? Sammutin!
Tänään pyöritin mittausdataa. Puhdas Cop oli -25:ssä karvan alle 2. Sitten rupesin ynnäilemään sulatuksia. -18 astetta automaatti kääntyi aikasykliin 30/8 minuuttia. Tällä kun raapii Copia alas, kannattaako?
Ja näillä keleillä tulee Copin jakajaksi vielä riskinottokyky.
Tuossa varaavia pattereita käynnistellessä tuli mieleen, miten helppoa on
tämä ilpillinen aika.
Tuossa mittaustuloksia katsellessa tein johtopäätöksen, että minulla tämä järkevä ILP-raja on noin -20.
Mutta tämä on hyvä. Lähdin molemmat jalat tukevasti maassa ILPpiin, jos pärjään -15 tällä, niin mahtavaa. Mutta, kun -15 meni pintakaasulla, mitenkähän -20? No, sekin meni, mitenkähän -25? Näin se ruokahalu kasvaa syödessä.
Eli kyllä sieltä Copit löytyy vaikka -35, mutta ei mahottomia, ei mahottomia

K

kriitikko_o

Vieras
Sulpun sivuillahan kerrotaan, että raja olisi -15C. Näin varmaan on kun kyseessä on On/Off mallit. Invertteri mallit ovat selvästi laittaneet tätä rajaa alaspäin. Toshiba Daiseikailla se raja on noin -23 tai -24C. Tämän jälkeen säästö on hyvin marginaalinen ja sen jälkeen voisi olla paljon viisaampi antaa pumpun levätä, jos kova pakkanen kestää monta päivää.

Uskoisin, että suurimmalla osalla Inverteri malleista se järkevä alin käyttöraja jää noin -20 C:een. (Ainakin nämä ns. nordic tai artic-mallit) Joka on jo hyvä saavutus. Itsekkin olen hyvin tyytyväinen oman "tossuni" saavutuksiin, vaikka ei muuta mittaria ole kuin nenänpää. :D

F

FA-25

Vieras
Tässä kohtaa Suomea (Hämeessä) on ollut viime päivinä aamuisin -27C, mutta iltapäivisin noussut noin -23 asteeseen. Olen antanut Mitsun käydä koko ajan, koska keskimääräinen lämmöntuotto on selvästi parempi, kuin sähköpattereilla. Toimintaa vielä parantaa se, että tällaisella kuivalla pakkasella sulatusjaksoja tulee harvemmin.
Vähän harkitsin sitäkin vaihtoehtoa, että sammuttaisi yöksi, kun ei tiedä kuinka kylmää tulee. Tuntui kuitenkin näin maalaisjärjellä ajatellen jatkuva käynti paremmalta vaihtoehdolta, kuin päivittäinen käynnistys kylmästä.

jklaukka

Aktiivinen jäsen
Nyt lauhtui 25 pakkasasteeseen ja pumppu taas päällä. Samalla lailla näyttää toimivan kuin ennenkin. Käynnistyksessä kävi hiukan kovemmalla äänellä kuin normaalisti. Ottoteho 830 wattia(=nimellisteho) ja puhalluslämpötila 34 astetta, pyyntö 23 astetta ja ykkösnopeus.

X

xe9

Vieras
Pidin pumpun päällä koko pakkasjakson. Kylmimmillään oli -35,3ºC ja alle -30ºC oli yhteensä n. 3 vrk:ta. Nyt lämpötila on noussut -20ºC yläpuolelle ja hyvinhän tuo vielä lämpöä pukkaa (+38ºC/4-nopeus,582m³/h).

R

rod

Vieras
Myös minä pidin ilpin päällä koko pakkasjakson.
Kone toimi aivan normaalisti kovilla pakkasilla ( -34 ) kuin sen jälkeenkin. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut.

Meillä on aikaisemmin ollut öljylämmitys päälämmitysmuotona. Viime vuoden keväällä säiliö tyhjeni, enkä ole täyttänyt sitä öljyn riistohintojen vuoksi. Näköjään pärjää kovemmillakin pakkasilla pannun sähkövastuksen ( 6 kW ), puulämmityksen ja ilpin kanssa.
Jonkin aikaa oli eteistilassa 1.5 kW:n lisälämmitin.

T

Tilp

Vieras
rod sanoi:
Myös minä pidin ilpin päällä koko pakkasjakson.
Kone toimi aivan normaalisti kovilla pakkasilla ( -34 ) kuin sen jälkeenkin. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut.

Meillä on aikaisemmin ollut öljylämmitys päälämmitysmuotona. Viime vuoden keväällä säiliö tyhjeni, enkä ole täyttänyt sitä öljyn riistohintojen vuoksi. Näköjään pärjää kovemmillakin pakkasilla pannun sähkövastuksen ( 6 kW ), puulämmityksen ja ilpin kanssa.
Jonkin aikaa oli eteistilassa 1.5 kW:n lisälämmitin.

Luultavasti sähkönkulutus ei olis noussut noilla pakkasilla yhtään, vaikka olisitkin sammuttanut ilp:n :lol:

Tiedä vaikka olisi hieman laskenut, kun ei olisi mennyt sulatukseen kuluvaa energiaa "hukkaan". Päälle -30 asteen pakkasissa ei varmastikaan päästä juuri yköstä kovempiin COPeihin.

R

rod

Vieras
Olen samaa mieltä. Tulipahan testattua ilpin pakkaskestävyys :) .
Pidin päällä myös sen vuoksi että puhalsi takan lämpöä makkareihin, jotka ovat talon toisessa päässä.
Jos tulee vastaavia pakkasia, sammutan kompuran ja annan sisäyksikön puhaltaa takan lämpöä. Pitänee tarkistaa onko laitteessa pelkkää puhallustoimintoa!

Back
Ylös Bottom