Pakkasrajat

V

vastara

Vieras
IP:ille mainostetaan käyttörajaksi aina -20-25 astetta. Ei ole kokemusta vielä talvikäytöstä, mutta eikö ole niin että parissakympissä pakkasasteessa alkaa kone olla jo tosi tiukoilla ja toisaalta hytötysuhde jää mitättömäksi? Uskoisin että ulkoyksikön käyttöikä lyhenee mitä kovemmalla pakkasella sitä käytetään. Itse kuvittelisin että jos Toshiballani saan vielä -10 -15 pakkasella hyötyä niin hyvä näin. Käytättekö pumppua yleensä niin pitkälle pakkasilla kuin se toimii, vai alatteko sammutella kun pakkanen laskee riittävästi? Tietysti varaavalla takalla saatua sisälämpöä kannattaa kierrättää.

A

Artturi-Ilmari

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Pakkasrajat

Tossusta luvataan, että ainakin jonkinmoisella hyötykertoimella aina -25 asti lämmittää eli sinne asti ajattelin ainaki päällä pidellä. 18.8 vasta asennettu, joten kokemuksesta en siis vielä pysty puhumaan.

V

vmaksi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

vastara sanoi:
IP:ille mainostetaan käyttörajaksi aina -20-25 astetta. Ei ole kokemusta vielä talvikäytöstä, mutta eikö ole niin että parissakympissä pakkasasteessa alkaa kone olla jo tosi tiukoilla ja toisaalta hytötysuhde jää mitättömäksi? Uskoisin että ulkoyksikön käyttöikä lyhenee mitä kovemmalla pakkasella sitä käytetään. Itse kuvittelisin että jos Toshiballani saan vielä -10 -15 pakkasella hyötyä niin hyvä näin. Käytättekö pumppua yleensä niin pitkälle pakkasilla kuin se toimii, vai alatteko sammutella kun pakkanen laskee riittävästi? Tietysti varaavalla takalla saatua sisälämpöä kannattaa kierrättää.

Nykylaitteilla COP:t ovat varmaan vielä tuolla -20 pakkasasteessa vähintäänkin kahden paikkeilla, joten kyllä se vielä halvempaa lämpöä on kuin sähköllä. Tosin harvan laitteen tehot riittävät kuitenkaan koko kämpän lämmitykseen enää noilla pakkasilla, jos ei ole aivan kauhesti ylimitoittanut laitettaan.

Kompuran käyttö kovilla pakkasilla ihan maksimitehoilla syö taatusti laitteen käyttöikää. Joissain laitteissa (lue: ainakin Mitsussa) ottotehoa on softalla rajoitettukin, kun pakkanen on tuolla -20 asteen hujakoilla ja kylmempää. Pitää muistaa se tosiasia, että ILP on suunniteltu tukilämmityslaitteeksi, ei ensisijaiseksi lämmönlähteeksi.

Itse aion käyttää ILP:tä pääasiallisena lämmönlähteenä aina tuonne -10- -15 asteen keleihin saakka, jolloin alan jo sytyttelemään takkaa kaveriksi. ILP saa sitten levittää sitä lämpöä. Ainakin Mitsun esitteet ja manuaali väittää ettei sitä ole pakko sulkea ollenkaan, vaikka pakkaset menisivätkin -30 asteen pahemmalle puolelle. Tai sitten laite sulkee itse itsensä jonkun suojauksen toimiessa. Uudelleenkäynnistykset pakkasella rassaavat nekin kompuraa melkoisesti...

R

Rassaaja

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kyllä ne ilpit itsellä viimeistään -15 - -17°C pakkasilla sammuu. Alkaa COP tippua puoleentoista ja tehot loppua kesken. COP 1,5:lla tulee tuolloin kWh hinnaksi noin 6 senttiä ja öljyllä lämmitys maksaa noin 7 senttiä / kWh eli senkään puolesta ei tuossa enää niin suuria säästöjä tule.

tet

Hyperaktiivi

Rassaaja sanoi:
Kyllä ne ilpit itsellä viimeistään -15 - -17°C pakkasilla sammuu. Alkaa COP tippua puoleentoista ja tehot loppua kesken. COP 1,5:lla tulee tuolloin kWh hinnaksi noin 6 senttiä ja öljyllä lämmitys maksaa noin 7 senttiä / kWh eli senkään puolesta ei tuossa enää niin suuria säästöjä tule.

Öljylämmityksen hinta riippuu kovasti siitä, minkä ikäinen laitteisto on. Oma kattilani on 70-luvun puolesta välistä, palamishyötysuhde pyörii varmaan jossain 70-75 %:ssa. Öljy maksoi keväällä muistaakseni 67 snt/l joten hintaa tulisi tuolla noin 9 senttiä/kWh. Sähköstä maksan taasen noin 7,5 senttiä/kWh joten aika alhaisille COPeille kannattaisi ILPpiä käyttää jos vain tuota energiakustannusta ajattelisi.

R

Rassaaja

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

tet sanoi:
Oma kattilani on 70-luvun puolesta välistä, palamishyötysuhde pyörii varmaan jossain 70-75 %:ssa. Öljy maksoi keväällä muistaakseni 67 snt/l joten hintaa tulisi tuolla noin 9 senttiä/kWh. Sähköstä maksan taasen noin 7,5 senttiä/kWh joten aika alhaisille COPeille kannattaisi ILPpiä käyttää jos vain tuota energiakustannusta ajattelisi.

Sinun kannattaisi noilla hinnoilla tyrkätä vastus kattilaan ja lämmittellä sillä eikä polttaa öljyä ollenkaan. :)
Minulle sähkö maksaa liki 9 senttiä/kWh ja öljyä saa 62 centtiä/litra tällä hetkellä. Karkeasti kuitenkin öljy- ja sähkölämmitys pyörivät samoissa hinnoissa. Ilpin COP > 1,5 alkaa jo tuntua jossain ja COP = 2 tuntuu jo mukavalle. ;D

OT: Kukakohan osaisi arvoida noita parikymmentä vuotta vanhan öljykattilan hyötysuhteita?

R

reput

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Rassaaja sanoi:

Asentaja sanoi että hyvin voi käyttää sinne asti missä itse sammuu. Eli noin -25, eikä
kuulemma kannata mennä itse sammuttelemaankaan, kun on suunniteltu olemaan jatkuvasti
päällä. Kun lämpenee, niin käynnistyy taas samaan moodiin itsestään.
Tiedä sitten miten oikeassa oli.

tet

Hyperaktiivi

Rassaaja sanoi:
Sinun kannattaisi noilla hinnoilla tyrkätä vastus kattilaan ja lämmittellä sillä eikä polttaa öljyä ollenkaan. :)
Näin tekisinkin jos kattilassa olisi paikka vastukselle, vaan kun ei ole. Kattila alkaa olla uusimista vaille, mutta nyt on aika hakusessa mihin suuntaan kannattaisi lähteä lämmitysmuotoa kehittämään. Osin senkin takia tuli tuo ILP hankittua, että saa vähän säästöä ja aikaa suunnitella tulevaa lämmitysmuotoa.

Rassaaja sanoi:
OT: Kukakohan osaisi arvoida noita parikymmentä vuotta vanhan öljykattilan hyötysuhteita?

"Teukka" antoi hyvän vinkin eräässä toisessa ketjussa tuohon hyötysuhteen laskentaan. Tiedän polttimen tuntikulutuksen aika tarkalleen, käyttötunneista ja säiliön pintaa mittaamalla olen sen laskenut. Tuntikulutuksella on helppo laskea bruttoteho, öljyn energiasisältö on melko tarkalleen 10 kWh/l. Kun tietää kattilan vesitilavuuden, voi polttojakson kestoajasta ja lämpötilan noususta laskea nettotehon (kunhan lämmönkulutusta ei ole mittauksen aikana). Tuolla tavalla laskien sain tulokseksi 73%. Epätarkkuutta tuohon laskelmaan tulee lähinnä kattilan lämpötilan noususta polttojakson aikana, kattilan lämpömittari on melko epätarkka ja veden kerrostumisesta johtuen mittarin näyttämä nousu ei ehkä vastaa koko kattilan keskimääräistä nousua.

J

Jihala

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kyllä se ruokahalu tahtoo kasvaa syödessä. Vuosi sitten itse ajattelin omaksi rajaksi joku -15, mutta tämä kun meni pintakaasulla ja hyvällä COPilla, niin se oma kannattavuusraja meni tuonne -25. Ajoin kyllä tämänkin alle.
Tässä vaiheessa oli isompi mittausjuttu mukana, pystyi katselemaan pumpun "rajoja".
Nyt mukana vain kulutusmittari ja lämpötila ulospuhalluksesta. Tällä pärjää nyt hyvin.

Back
Ylös Bottom