Panasonic J-sarja ajastus

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Mulla on 12kw monoblock ja buffer tank-kytkentä isoon varaajaan ja hommasin nyt tuon zone1 anturin, että pääsin eroon H43-virheestä. Ohjauspaneeli näyttää nyt sitä zone1-anturin lämpötilaa, joka oli pari tuntia sitten 25 astetta. Varaajassa oli 30 astetta. Vähän on vielä itselleni epäselvää miten pumppu näitä arvoja mihinkin käyttää. Toivon mukaan kuitenkin tuota varaajan 30 astetta siihen koska lämmitys alkaa ja loppuu.

Ensi yönä kun näyttää olevan halpaa sähköä päiväaikaan verrattuna, niin kokeilin laittaa klo 5-7 ajastuksella +5 astetta Panasonicin sovelluksesta. Onko tietoa mitä tuo käytännössä tekee? Yrittääkö se sitä zone1 lämpötilaa saada nostettua 5 astetta? Sitähän ei tule koskaan tapahtumaan, kun pumppu ei suoraan siihen linjaan ole kytketty vaan Ouman on välissä.

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Buffer tank anturia se käyttää, en ole huomannut että zone 1 anturin arvolla olisi mitään vaikutusta mihinkään.
+5 asteen nostosta en osaa sanoa, kun en Panan sovellusta ole käyttänyt.

Sipuli

Jäsen
Pistähän sitten tietoa mihin lopputulemaan pääsit tuon sovelluksesta säädön suhteen kun vähän samat asiat täällä pohdinnassa!

vippe0

Jäsen
Itsellä vähän kokemusta tuosta softasta.
Yrittää toki säätää myös Zone1 lämpöä, mutta jos esim. ouman hoitaa sitä niin ei vaikuta siihen.

Mutta itse asiaan, +5 asetus vaikuttaa buffer moodin veden lämpötilaan mitä se tekee. Muista setuksista sitten riippuu kuinka lämmintä tekee. Mutta periaatteena se että nostaa sen 5 astetta siitä mitä muuten tekisi. On tullut käytettyä sitä ja tuota Powerful moodia (mitä ei valitettavasti saa ajastettua).

pumpisti

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Viime yön ajastus meni pieleen, joten kokeilin nyt päivällä uudelleen. Laitoin ajastuksen klo 15-16 ja siihen +5. Kävin 13.45 katsomassa niin siellähän se pumppu oli päällä ja +5 asetus myös. Odotin klo 14 ja asetus palasi takaisin nollaan. Mulla on kännykän sovelluksessa UTC+3 kuten pitääkin, mutta se näyttää nyt tunnin väärin (huomasin tämän itse asiassa jo eilen illalla, kun klo 23 ja 24 välillä sovellus näytti jo tämän päivän tietoja). Kännykällä tekemäni ajastus ei myöskään näkynyt ohjauspaneelissa ollenkaan (ohjauspaneelissa näkyy myös oikea kellonaika). Kyllä näitä bugeja vaan kaikkialla tuntuu olevan.

Tuo olisikin hyvä lisä, että saisi tuon powerful-moodin ajastettua päälle ja toki vielä jos tätä pystyisi jollain skriptillä ohjaamaan. Ilmeisesti on mahdollistakin, mutta en vielä ole ehtinyt perehtyä kun laite muutaman päivän vasta ollut käytössä.

Se mulle ei nyt ole myöskään selvinnyt, että jos tuo +5 asetus on päällä, niin vaikuttaako se myös sinne käyrän alapäähän. Eli jos normaalisti lämmitys alkaisi 25 asteessa, niin alkaako se sitten jo 30 asteessa?

vippe0

Jäsen
Eikös suomi ole virallisesti UTC+2, joo kesäaika/talviaika vähän hämää tätä.

Jos ajastus ei mennyt perille, niin yleensä jäi viimeiksi se apply painamatta, eli ekaksi kaikki ajastukset ja viimeiseksi Apply.
En ole koskaan katsonut paneelista onko noi ajastukset siellä vai ei, eli ohjaako sen ohi vai näkyykö myös siellä.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Mä olen huomannut tuon aika eroavaisuuden kans. Itsellä Panan näytössä on oikea virallinen aika. Kännykän app aikavyöhyke on UTC+1. Kun se oli Utc +2 niin tilastoon alkoi tulla tapahtumat ennen aikojaan. Eikä voinut tarkistaa onko lähtenyt lämmittää oikeaan aikaan.
Pitäydyini tse tuohon UTC +1 asetukseen ja sitten itse laitan vain ajaatuksen tuntia aikaisemmin kalenteriin. Silloin käynnistyy oikeaan aikaan ja tilastoon tulee myös oikeaan aikaan tapahtuma. Jotenkin ei vaan ole loogista, että jokin tämän hetkinen taphtuma kerrotaan tapahtuneen tulevaisuuden tunneilla.

Toki tuossa on hieman muistamista :)

pumpisti

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Mä olen huomannut tuon aika eroavaisuuden kans. Itsellä Panan näytössä on oikea virallinen aika. Kännykän app aikavyöhyke on UTC+1. Kun se oli Utc +2 niin tilastoon alkoi tulla tapahtumat ennen aikojaan. Eikä voinut tarkistaa onko lähtenyt lämmittää oikeaan aikaan.
Pitäydyini tse tuohon UTC +1 asetukseen ja sitten itse laitan vain ajaatuksen tuntia aikaisemmin kalenteriin. Silloin käynnistyy oikeaan aikaan ja tilastoon tulee myös oikeaan aikaan tapahtuma. Jotenkin ei vaan ole loogista, että jokin tämän hetkinen taphtuma kerrotaan tapahtuneen tulevaisuuden tunneilla.

Toki tuossa on hieman muistamista :)
Miten voi olla että mulla oikea on utc+2 ja sulla utc+1? Vai oliko tuo talviaikaan? Sitten se voisi pitää paikkansa. Mutta onhan tämä ihmeellistä että tällainenkin asia saatu sössittyä.

Muuten, saako tuota pumpun softaa jotenkin päivitettyä? Comfort cloudissa/smart cloudissa on tuo päivitä laite-painike, mutta sitä kun painaa niin ei oikein selviä tekikö se mitään.

Sipuli

Jäsen
Se päivitä laite nappula päivittää vaan sen laitteen tilan sinne smart cloudiin

1000015280.jpg

Harrastelija

Vakionaama
Eikös nuo aikavyöhykkeet Suomessa ole talvella +2 (EET) ja kesällä +3 (EEST).
Osassa laitteissa voi olla että eivät edes tunne kesäaikaa. Osassa voi olla valinta että onko automaattinen kesäajanvaihto käytössä.

Sipuli

Jäsen
Varmistelin tänään aamulla ja mulla ainakin tällä hetkellä tulee ajastukset ihan oikeaan aikaan kun smart cloudissa on aikavyöhykkeenä UTC+02.

Jonku minuutin viive siinä saattaa olla, että tilatieto smart cloudiin päivittyy, mutta tein siis ajatuksia 15min välein ja sen mukaan pumppu meni päälle ja pois ihan oikein.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Varmistelin tänään aamulla ja mulla ainakin tällä hetkellä tulee ajastukset ihan oikeaan aikaan kun smart cloudissa on aikavyöhykkeenä UTC+02.
Täytyy itsekin vielä testata tuota. Mistään en löytänyt erillistä kesäaika asetusta?smartcloudin puolelta.

Harrastelija

Vakionaama
Jossain laitteissa aikavyöhykkeeksi laitetaan Suomessa aina +2, Europe/Helsinki tai muu vastaava.
Sitten on erikseen täppä että onko manuaalisesti kesäaika päällä. Voi olla täppä myös automaattisesta kesäajan valinnasta.
Mutta toteutus vaihtelee paljon eri laitteissa.

Jos noita täppiä ei ole niin pitää ehkä pelata itse aikavyöhykkeellä.

japuusti

Jäsen
Saako lisäpiirikortilla CZ-NS4P ohjattua kompressoria esim. Shelly releellä pörssisähkön hinnan mukaan. Lisäkortissa on ulkoisen kompressorien kytkin, jännitteetön kosketin. Avoin = kompressori ei käynnissä, Suljettu = kompressori käynnissä.

vippe0

Jäsen
Saako lisäpiirikortilla CZ-NS4P ohjattua kompressoria esim. Shelly releellä pörssisähkön hinnan mukaan. Lisäkortissa on ulkoisen kompressorien kytkin, jännitteetön kosketin. Avoin = kompressori ei käynnissä, Suljettu = kompressori käynnissä.
Toki saa, sopiva shelly toki pitää olla (Dry contacts).
Itsellä on käytössä, mutta en ole automaatiota tehnyt.

epe 2

Tulokas
Uutena foorumilla,millaisia sähkön kulutuksia on sillo ku vilp on ns.lepotilassa,tuo t-cap mikä mulla nyt on niin minusta kuluttaa paljonlaisesti,eli kulutus pyörii kokoajan kun seisoo niin 580-590w 3-vaiheinen pumppu,sit ku mitannu sulaketaululta niin samoin 0,6-0,8A/vaihe,pimpun näyttö väittää ettei kulutusta oo,mutta siitä huolimatta,sähkövastukset ei oo päällä ja pohjalämmityksen asetus on ku sulattaa,kompuran lämmityshän ottaa jotain mutta noin paljon.Pitää vielä huomenna käyttää auki ja mitata sisältä,jos keli sallii.Mites muilla onko tässä jotain mitä en hoksaa

kaihakki

Vakionaama
Mihinkähän mahtaa sähköä kulua. Meillä Panan J-mono ja ottaa lepotilassa muistaakseni n. 7 W. Pohjavastus ottaa 85 W.
Tuollainen 600 W paikkeilla on jo melkoinen lämpöteho. Oletko varma, että on lepotilassa. Kompura minimiteholla voisi olla tuota luokkaa.
Jos vesi ei kierrä, niin tuollaisella teholla laite kuumenisi ja jossain kärähtäisi jotain. Miten on vesiputkien lämpötilat. Onko eroa tulo/menoputkissa. Näyttääkö panan oma näyttö noita lukuja, elikkä ettei vaan jonnekin muualle mene tehoja.

Sulla näyttikin olevan, että pumpun näyttö väittää, että kulutusta ei ole. Se on varmasti oikeassa. Sinulla on nyt samoilta sulakkeilta kytkentöjä jonnekin muualle. Ota sulakkeet pois, niin näet missä muualla sammuu systeemeitä.

Viimeksi muokattu:

epe 2

Tulokas
tuo pana on omilla sulakkeilla ja siihen on liitetty ulkopuolinen kulutus mitttaus sekä mitattu erillisellä pihtivirtamittarilla sulaketaululta,pitäs päästä mittaamaan itse laitteelta löytyykö sieltä syy

epe 2

Tulokas
tutkimista jatkettu ,kompuran lämmitin ei oo päällä eikä lämmitysvastukset,kuitenkin kun tuolta laitteelta mittaa niin joku nappaa 0,6A/vaihe,mikä hitto tuossa kuluttaa

mobbe

Vakionaama
tutkimista jatkettu ,kompuran lämmitin ei oo päällä eikä lämmitysvastukset,kuitenkin kun tuolta laitteelta mittaa niin joku nappaa 0,6A/vaihe,mikä hitto tuossa kuluttaa
Ei se mitään kuluta kuten pumpun näyttösi näyttää ja ei virtamittaus mitään kerro kun tehokerroin on mitä sattuu.Luota vaan niinhin pumpun ilmoittamiin lukemiin ne on riittävän tarkkoja.

epe 2

Tulokas
saman näyttää ulkopuolinen kulutusmittari ja eihän tuo pumpun mittaus näytä muuta ku kompuran ollessa käynnissä,ei todellista

Back
Ylös Bottom