Panasonic Monoblock J-sarjan 7 kw laitteen perustus

kaihakki

Vakionaama
Alkaa pikku hiljaa asennuksen suunnittelu. Betonikakku perustus ja siihen voisi laittaa telineen https://entrade.fi/fi/Hem/Asennustelineet/Maatelineet/QsanTec-jalusta_GB-51W?id=GB-51W

Panan service manuaalin mukaan laite pultataan suoraan betonikakkuun. Netistä löytyy useita asennuskuvia. Joissakin on laitettu kumityynyt alle ja joissain ei.
Jos laittaa kumityynyt, niin laite taitaa täristä joka tapauksessa jonkin verran, jolloin myös vesiputket värähtelee. Miten käy ajan saatossa. Putkisto voi mahdollisesti revetä, jolloin 2000 litrainen varaaja tyhjenee pihalle. Ajattelen laittaa 22 mm kupariputkilla suoraan seinän läpi laitteeseen. Seinän reikä sen verran isoksi, että pieni liike on mahdollinen eri suuntiin.
Millaisia kokemuksia on Panan värinöistä ja kiinnityksistä.
Itse ajattelen noudattaa Panan ohjetta. Eli pulteilla telineeseen ilman kumityynyjä.

Viimeksi muokattu:

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
On tuonne pumpun päähän yleensä yhdet joustoletkut laitettu, harvoin noita on varmaan tehty niin että olisi kovalla putkella seinästä läpi ja suoraan pumpulle.
Niben pumppujen mukana tulee sopivan kokoiset eristetyt rosterikurttuletkut, en tiedä mikä on laita Panan suhteen.

Muoks: jos haluaa mennä talouspuoli edellä niin joustoletkuiksi voinee ehkä kelvata 22 mm PEX kunhan valkkaa radipexin tms muu sopiva ja päälle sopiva eriste. 28mm PEX on jo niin jäykkä ettei paljoakaan jousta ainakaan lyhyenä.

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Eipä tuu Panasonicin mukana joustuletkuja, mutta ehdottomasti sellaiset kannattaa laittaa.
Värinöistä en osaa sanoa, itselläni on kumityynyt jalustan ja valun välissä.

MetaX

Aktiivinen jäsen
Mulle tuli suorat 28mm teräsputket seinästä läpi. Putkari oli sitä mieltä että kestää tärinöitä, mutta kaikki muut tuntuvat olevan sitä mieltä että pitäs olla joustoletkut. Saas nähdä. Mulla on maatelineen ja pumpun välissä kumiset tärinänvaimentimet, hain semmoset pumpun painolle sopivat Korja-Kumista. Hyvin tuntuu pysyvän tärinät kurissa, mitä nyt talvella jollain kompuran taajuudella saattaa joku pelti resonoida lämmönvaihtimen ympärillä. Maateline on kierretangoilla kiinni laatassa. Valoin tangot laattaan suoraan tekovaiheessa.

kaihakki

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Avasin justiinsa laitteen etupaneelit. Kompura sisällä on kumityynyillä kiinnitetty. Puhallinmoottoria en katsonut. mutta lienee myös kumityynyjen varassa. Eli laitteen voisi hyvin kiinnittää betonikakkuun suoraan pulteilla ilman kumityynyjä.

Noita joustoletkuja löytyy myös maalämpötukusta https://www.maalampotukku.fi/category/414/sksk
Niissä on ilmeisesti happidiffuusio-ongelma. Vaikka ovat lyhyitä pätkiä, niin pitkässä juoksussa voi aiheutua korroosiota. En oikein uskalla näitä käyttää.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Noista letkuista on ollut foorumilla useamman kerran juttua, haulla löytyy varmaan. Itse olen käyttänyt Akva Filterin maahantuomia ja myymiä joustoletkuja mutta LVI alan ammattilainen hiukan nyrpisteli noille nenää kun paineluokka on aika vaatimaton.

Hyvin ovat kuitenkin toimineet ja ovat diffuusiotiiviitä. Niitä on myös 3/4" koossa jos tekee 22mm putkilla mutta ehkä kuitenkin ottaisin nuo tuumaisina, kurttuletkun virtausvastus on kuitenkin putkea isompi.

kaihakki

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Noi Akva Filterin joustoletkut voisi olla ok. Ehkä laitan varmuuden vuoksi. Hinta ei ole tässä mitenkään kriittinen juttu. Pääasia, että toimii.

Nikon

Aktiivinen jäsen
itse olen laittanut paksumpaa elastista kumilevyä (n.5mm paksua) jalustan ja pumpun jalkojen väliin, jalusta ankkuroidaan tukevasti laattaan.
seinän reikään laitan villaa semi tiukasti,se antaa jonkin verran putkien liikkua, en ole käyttänyt urtsua.
-Miten ohjaat sulatus vedet ?

kaihakki

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Sulatusvedet vieressä olevaan sadevesikaivoon. Betonikakkuun reikä 100 mm muoviputkelle, joka sitten kakun alla kulkee sadevesikaivoon. Talvitoiminta jää nähtäväksi.
Meidän nykyisessä Ultissa on telineen alla pulkka, johon sulatusvedet kertyy. Hyvin on toiminut kesät talvet.
Panan alle voisi laittaa siistimmän muovipaljun ja sillä jääkakku sitten välillä pois.

Viimeksi muokattu:

Nikon

Aktiivinen jäsen
Sulatusvedet vieressä olevaan sadevesikaivoon. Betonikakkuun reikä 100 mm muoviputkelle, joka sitten kakun alla kulkee sadevesikaivoon. Talvitoiminta jää nähtäväksi.
Meidän nykyisessä Ultissa on telineen alla pulkka, johon sulatusvedet kertyy. Hyvin on toiminut kesät talvet.
Panan alle voisi laittaa siistimmän muovipaljun ja sillä jääkakku sitten välillä pois.
Ok, jos vähänkään epäilystä että on mahdollista jäätyä siellä kakun ja maan alla niin ehdottomasti saattolämmitys siihen putkeen, sitä sulatusvettä tulee Paljon vilpistä, ulkoyksiköltä saattaa olla mahdollisuus lämmityskaapelin ohjaukseen, en nyt muista mutta voinee kysyä myyjältä..

jnip

Tulokas
Mikä olisi sopiva betonilaatan leveys tämän ulkoyksikön ja yllä mainitun maatelineen kanssa? Riittääkö 1300mm? Telineen leveydeksi ilmoitetaan 1360mm, mutta ulkoyksikkö on kapeampi ja uloimmat kiinnityksetkin näyttäisivät olevan jonkun verran reunoista sisäänpäin.

kaihakki

Vakionaama
Olen itse suunnitellut raudoitettua betonilaattaa 1500 x 600 ja paksuutta 150 mm. Olisi ainakin tarpeeksi jykevä alusta.
Olisiko tähän muita ehdotuksia.

pökö

Kaivo jäässä
Olen itse suunnitellut raudoitettua betonilaattaa 1500 x 600 ja paksuutta 150 mm. Olisi ainakin tarpeeksi jykevä alusta.
Olisiko tähän muita ehdotuksia.
Maa tasaiseksi ja sopivaan syvyyteen styrox/finfoam jonka päälle betoniset 300x300 tai 400x400 pihalaatat kiviliimalla kiinni, vaikka kahta päällisin.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Olen itse suunnitellut raudoitettua betonilaattaa 1500 x 600 ja paksuutta 150 mm.
Itse tein aikanaan juuri tuommoisen - tosin paksuutta valuun taisi tulla tuuman verran vähemmän. Perusteena oli:
  • Yhtenäinen laatta joka voi hiukan routimisesta liikkua mutta kokonaisena
  • Tärinän vaimennus
  • Ulkonäkö
Toisaalta jotta sain mullan pois, siihen tuli sen verran kuoppaa että tuo sen melkein täyttikin kun laitoin vielä foamin alle. Toisaalta valamisen kustannus ei paljon noussut ja vaivakin vain nimellisesti. Tuli kerralla hyvä.

Laatasta kannattaa tehdä sen verran iso, että voi helposti leikata ruohikon ympäriltä. Yhtenäinen ei sitten rehota puskaa siellä koneen alla.

Sammypiru

Vakionaama
Leveys 120 cm, syvyys 80 cm, korkeus 20 cm. 100 mm foamia kun varastossa oli levyjä.

Muoto sen vuoksi tuollainen, jos tulee jälkeenpäin laitettua sulatusvesille joku viemäröinti maahan.

Lopputulos varmaan tulee olemaan kuten noissa vanhoissa pumpuissakin eli alusta vanhoilla kiukaankivillä peitetty :hmm:
Tosin tähän on tulossa Panasonic T-CAP 9kW bi-block.
perustus.jpg

kantti

Jäsen
7kW kone on n. 105kg. 9kW kone on n. 150kg... tukeva saa olla sekä seinä että teline että kiinnitys.
Lisäksi suositus on jättää takaosa irti seinästä 300mm ja 200mm lienee pitää hyvänä miniminä. Eli painopiste tulee aika kauas seinäpinnasta.

MaY

Jäsen
Totta. No, seinä, tai sokkeli on betonia ja ulottuu lähes metrin korkeudelle. Tarvittaessa voi pultata telineen läpipulteilla, kun toisella puolella on kellari. Valmiit telineet eivät oikein herätä luottamusta, mutta vaikkapa kulmaraudasta tms. saanee hitsattua kasaan riittävän kestävän telineen riittävillä tukipisteillä. Luulisin.

kaihakki

Vakionaama
No nyt lähti Panasonic J-sarjan 7 kw monoblock laite tulille.
Sähkäri teki laadukkaan asennuksen ja nyt on pyörinyt pari tuntia, eli varsin alkuvaiheessa ollaan.
Kuitenkin pari havaintoa heti alkuunsa. Panan energiaseurannasta näkee tehot ja COP arvon. Minulla on Eltaco mittarit ottotehoa ja -energiaa mittaamassa ja Pollucomin siirsin vanhasta systeemistä lämmön tuottoa mittaamaan tähän laitteeseen.
Panan oma mittaus näyttää lähes täsmälleen samat lukemat kuin minun Eltaco/Pollucom antaa.
Lisäksi sellainen asia, että Panan speksien mukaan systeemin paine pitäisi olla vähintään 0,5 baria. Meillä on avoin systeemi, välikatossa pönttö, jonka veden pinnan korkeus Panan alaosasto pumpun kohdalla on n. 3 metriä, eli n. 0,3 baria. Hyvin toimii.
Syksyllä sitten aletaan näkemään laitteen kyvyt, jahka viilenee ilmat.

Hitman47

Jäsen
Noniin alkaa itselläkin olla romut tontilla ja perustusten suunnittelu ja toteutus käynnissä.
Oletteko laittaneet vaimenninkumeja laitteen ja telineen väliin? Mietin myös että jättäisinkö nuo kuljetuskiskot paikalleen ja tekisin isommat reiät kiinnikkeille, kun pumppua pitäisi saada melko korkealle, jotta tuloputki olisi varaajan alapintaa korkeammalla. Vaikeuttaahan ne toki ropaamista sitten koneen alapinnalla, jos tarve on.

kaihakki

Vakionaama
Samoja pohteita oli minullakin. Jätin kuljetuskiskot paikoilleen, jotta laite on varmasti tasan suorassa, Hyvin toimii. Vaimenninkumien kanssa pähkäilin myös. Panan sisällä kompura on vaimenninkumien päällä, joten laitetta ei tarvitse laittaa kumien päälle. Pulttasin koneen suoraan alustaan kiinni, joka on pultattu suoraan betonikakkuun. Reilu vuosi mennyt ja kaikki ok. Jos laitteen alle laittaisi vaimennuskumit, niin laite resonoisi etenkin pakkasilla suuremmilla tehoilla. Voisi käydä niin, että vesiputkien värinä aiheuttaisi liitoksiin vuotoja. Siis minulla on kupariputket helmiliitoksilla.

Liitteet

• IMG_20230712_090112.jpg
    IMG_20230712_090112.jpg
    370,9 KB · Katsottu: 196

Hitman47

Jäsen
Kuva oli tosi hyvä, tänks! Taidan itsekin jättää ne sitten paikoilleen, tulee vähän koroa lisää luonnollista kiertoa avittamaan. (Joutuu tuota alustaa korottamaan vielä harkoilla, korkealla on lattiat nykytaloissa)

Meinasin valaa perustuksen betonista, pohjalle Finfoam + raudoitusverkkoa. Keskeltä tulee 68mm sadevesikaivoon johtava putki eristeen ympäröimänä läpi ja ylös lähelle pohjan sulatusvesireikää. Pohjavastuksen ostin laitteen mukana ja lisäksi tulee sulanapitokaapeli erikseen. Maanrakennustyöt alkaa huomenna, kun lapset koulussa.

Nihan

Aktiivinen jäsen
Koita saada viemäröinti suoraan sen avoimeksi jäävän pohjalevyn reiän kohdalle. Tällöin ulkoilmassa oleva putken pätkä on pystysuora ja eka mutka mahdollisimman syvälle maan sisään. Mahdollisuudet pärjätä ilman erillistä saattolämmitystä ovat hyvät.

kaihakki

Vakionaama
Viime talven mentiin ilman saattolämmitystä. Betonikakku pysyi sulana n. -10 pakkasiin ja ehkä hieman ylikin. Sen verran paljon sulatusvedet lämmitti jäätä. Kovemmilla pakkasilla alkoi jääkakku paksunemaan. Neljä kertaa piikkasin jääkakun pois. Aika helppo homma. Kun saa piikattua reiän jään läpi viemäriin, niin kastelukannulla kuumaa vettä peliin, niin on taas jäät tiessään. Viime talvena täällä Vantaalla oli pitkä ja kylmä talvi. Ajattelen mennä ainakin toistaiseksi ilman saattolämmityssysteemeitä ja katsoa mitä tapahtuu.

Hitman47

Jäsen
Voikohan noista pohjarei'istä jättää minkä vaan avoimeksi? En huomannut pohjassa itsessään kaatoja.

Edit: Kyllä siellä kaadot on, keskellä takana oleva reikä on matalimmalla.

Viimeksi muokattu:

Hitman47

Jäsen
Noniin nyt on perustukset saaneet kuivua viikon rauhassa. Laatasta tuli 7-5cm paksu (yritin tehdä kaadot) ja noin 130cm x 75cm.

Muuten toteutus oli aiemmin kuvatun kaltainen, mutta päätin nostaa asennuskorkeutta vielä kahden kevytsoraharkkokerroksen verran, eli ylimääräistä korkeutta tuli noin 38cm. Noita harkkoja oli jäänyt raksahommista yli, joten ei edes lisäkustannuksia. Näin sain pumppua nostettua korkeammalle lumien, hätätyhjennyksen ja vapaakierron takia.

Sulanapitokaapeli on 4m ja kulkee koneelta sadevesikaivoon ja aina routaeristyksen alle asti melko pitkälle.

En laita kuvia... :)

Nosferatu

Tulokas
Voisikos perustukset tehdä pelkällä laatalla, jonka päihin laittaisi kevytsoraharkot? Vilp+kuljetustuet sitten harkkojen päälle. Missä kohtaa muuten sulatusvesin valutusreikä on pohjakaukalossa? Tavoitteena olisi tarkoitus saada mahdollisimman suora reitti allaolevaan sadevesiputkistoon.

are

Aktiivinen jäsen
Voisikos perustukset tehdä pelkällä laatalla, jonka päihin laittaisi kevytsoraharkot?
Eikös amatimiehetki tee tähän tapaan, pari pihalaattaa maahan ja maateline päälle?
Valutusreikiä on varmaankin useimmiten takareunassa kennon alla.

kaihakki

Vakionaama
Itse kallistuin reilun laatan laittoon eristeineen, koska routa saattaa liikutella kevyempiä perustuksia. Ja kun monossa on vesiputket seinän läpi laitteeseen, niin kaikenlainen liikuttelua voi aiheuttaa liitoksiin vesivuotoja jossain vaiheessa.

Hitman47

Jäsen
Mulle tuli tämän näköinen perustus. On tukeva ja ainakin alkukokemuksilla.myös hiljainen (makuuhuoneen ikkuna näkyy takana). Sulamisvedet on johdettu viereiseen sadevesikaivoon. Talvi näyttää miten hyvin toimii, nyt vaikuttaa että pohja roiskii/kondensoi vähän ohi tuosta putkesta.

Laatan alla on Finnfoam ja laatan paksuus takareunasta 7cm ja ohenee etureunaa kohti noin 1,5cm.

Edit: Onko ehdotuksia, millä tavaralla tuo Armaflexin ja tiiliverhouksen väli kannattaisi tiivistää?

Liitteet

• IMG-20241001-WA0003.jpg
    IMG-20241001-WA0003.jpg
    125,7 KB · Katsottu: 145
  • IMG-20241001-WA0004.jpg
    IMG-20241001-WA0004.jpg
    72,5 KB · Katsottu: 134
Viimeksi muokattu:

kaihakki

Vakionaama
Meillä tiivistin läpiviennin ihan tavallisella vaahtomuovilla. Hyvin on toiminut. Ajattelen, että kannattaa olla huokoinen materiaali, että kaikissa tapauksissa mahdollinen kosteus pääsee helposti haihtumaan pois. Vaahtomuovi tietysti jonkin verran vuotaa ilmaa, mutta on vaan eduksi. Ei pääse kosteus paikalleen. Vaahtomuovilevystä leikkaa siivuja ja työntää ruuvimeisselillä rakoon.

Arisoft

Hyperaktiivi
Itsekin täytin vaahtomuovilla koko sen tuuletuskäytävän, mistä putket meni läpi. Ajattelin että sen saa helposti pois tarvittaessa verrattuna vaikka polyuretaanivaahtoon. Eihän se ole kovin pitkäikäinen mutta osaan sen kyllä sitten vaihtaa tarvittaessa. Ilmaa se tosiaan päästää vähän mutta aiemmin tässä oli tuuletusluukku, joten se on ihan hyvä vaan.

Vuorivilla voisi olla myös toimiva.

Hitman47

Jäsen
Seinävälin tuuletus on kyllä mielestäni kunnossa, joka 3. pystysauma on auki. Ajattelin itse, että viistosade tai vastaava vaatisi mielummin tiiviin välin, ettei vesi pääse reiän keskelle. Samalla kamalla pitänee tiivistää myös sähköjohtojen reikä.

Edit: Survoin nyt solumuovia tuon raon täyteen. Sähköjohtojen läpivienti täytyy vielä operoida jollain umpeen, onneksi ei ole kauhean riskaabelissa paikassa sateen puolesta.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom