Pellettikeskustelu loppunut?

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Pellettikeskustelu loppunut?

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pelletti-ei-ole-yleistynyt-omakotitaloissa/4364918

Pelletti ei ole yleistynytkään kuten muinoin odotettiin.

VesA

In Memoriam

pökö sanoi:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pelletti-ei-ole-yleistynyt-omakotitaloissa/4364918

Pelletti ei ole yleistynytkään kuten muinoin odotettiin.

No jos alkaa miettiä missä oloissa se on paras ratkaisu, niin eipä tuo suuri ihme ole. Pienitonttisilla, kalliin rakennusoikeuden kaupunkialueilla pelletin ( tai klapien) varastointi ja logistiikka on hankalaa ja sähköä saa mielinmäärin, joten lämpöoumppu helposti voittaa. Maalla taas alkaa olla puuta eri muodoissaan tarjolla selvästi pellettiä edullisemmin.. aika pienelle joukolle näitä saa myytyä. Jos pelletti olisi selvästi halvempaa se alkaisi kyllä kelvata isotonttisilla omakotilalueilla kaupunkien ympäristössä.

S

Samik

Vieras

Turska sanoi:
Tuo hinta on peräisin yli 2 vuoden takaa (näkyy siitä vierestä ?-merkistä) eikä sisällä rahtikustannuksia. Ei sähkölämmittäjän kannatakkaan miettiä minkään kattilan hankintaa ellei ole puunpolttoakin suunnitellut - polttimet saadaan kytkettyä myös puukattiloihin. Pellettitakka onkin sitten eri juttunsa jos on jo valmis piipunpaikka sähkölämmittäjällä. Jos joskus pelletin otan omaan kotiin niin sen otan ihan harrastuksen puolesta, tää nykyinen puulämmittäminen on ollut veressä jo pienestä asti kun aina on puulla lämmitelty. :)

Itselläni on edellisen omistajan peruina 40kw Högforssin biokattila ja siihen laitettu Ecotec Bioline 20 pellettipoltin. Yhteensä talon (189m2) ja autotallin (98m2) vesikiertoisen lattialämmityksen sekä lämpimän käyttöveden tekemiseen menee 7 tonnia pellettiä vuodessa. Vuodesta 2011 lähtien olen itse ostanut pelletit Agrimarketista, josta kuorma-autolla kuljetus ja purku varastoon. Hinta ei ole juuri muuttunut näinä vuosina, nyt tänä syksynä hinta oli 240€/tonni pihaan toimitettuna 500kg:n suursäkeissä. Pelletti on Stora Enson tavaraa venäjältä. Nuohoaminen tapahtuu kerran vuodessa piipun osalta (maksullinen) ja kattilan tuhkien poisto ja nuohous 2-4 kk:n välein (ilmainen kun itse tekee). Kerran vuodessa, yleensä kesällä, olen purkanut ja puhdistanut polttimen ja vaihtanut ko. polttimen sulkusyöttimen läpät (20€). Muuta huoltoa ko. värkki ei ole tarvinnut. Syöttöhäiriöitä on harvoin, ja aina pelletistä riippuvaista. Storan tavaralla ei ole ollut kahteen vuoteen syöttöongelmia.

Jos nyt itse tekisin lämmitysratkaisuja, en ehkä ottaisi pellettiä. Mutta en kyllä näe mitään syytä myöskään päivittää nykyistä joksikin muuksi. Kun kattilasta/polttimesta aika jättää, asia on eri.

Eli, olen ihan tyytyväinen pellettiin.

Z

zilu

Vieras

olen avaamassa uutta pellettikeskuselupaikkaa.
www.pellettiforum.fi/

Back
Ylös Bottom