Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Tulipa hommattua kesällä moottorivene missä roikkuu perässä 2T Suzuki 20hv(1990) ja nyt olisi aika laittaa vene talvikuntoon.Aikaisempaa kokemusta ei kyseisestä hommasta ole ja olenkin googlettanut aihetta ahkerasti.Säilytyspaikaksi olen tilan ja rahanpuutteen vuoksi ajatellut kotipihaa.Moottorin olen ajatellut ajaa ennen nostoa "kuivaksi",kotiin päästyäni vaihdan mooottoriin peräöljyt,akun vien lämpimään talveksi ja veneen ja moottorin peittelen pressulla.
Mitä vielä voisin tehdä kotona että kone käynnistyisi keväällä?
 

Mekaniker

Vakionaama
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Kun tulet kotiin vaihdat öljyt, tarkistat samalla että öljy on OK: jos valkoinen niin kone irti ja korjaamolle talveksi (Keväällä kukaan ei ehdi korjata)
Sen jälkeen kone lämpimäksi vaikkapa tynnyrissä tai käyttämällä perämoottorin huuhtelua varten olevaa työkalua: Maksaa noin vitosen...
Tietenkin perämoottorin suojaöljyä suihkutat kaasuttimista ennen sammumista bensanpuutteeseen
Eli kaasuttimet tyhjäksi kans
Kone jätetään normaaliajo-asentoon talveksi, koko vene peitettynä jyrkällä pressukatoksella että tuulettuu ja pysyy kuivana
Potkuri kannattaa irroittaa ja viedä lukkojen taakse ;)
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Peräöljyn voi vaihtaa, samalla näkee onko vettä seassa.
Mitään muuta tuo ei tarvi, kun se säilyy puolivuotta vedessä niin se säilyy myös puolivuotta pressun alla pihassa toimintakuntoisena. Ei veneen moottori ole mikään poikkeuksellista hoivaa tarviva kapistus.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

pökö sanoi:
Peräöljyn voi vaihtaa, samalla näkee onko vettä seassa.
Mitään muuta tuo ei tarvi, kun se säilyy puolivuotta vedessä niin se säilyy myös puolivuotta pressun alla pihassa toimintakuntoisena. Ei veneen moottori ole mikään poikkeuksellista hoivaa tarviva kapistus.

On niissä se kumma piirre että vaikka vehkeillä ajetaan oikeassa meressäkin niin jo Suomenlahden vesi pystyy syövyttämään sisuskaluja. Jos on siis suolavedessä ajeltu niin kannattaa suolat huuhtoa pois, on sitten puoli vuotta syöpymäti. Meillä yksi Evinrude syöpyi moottorikopan alta puhki vaikka sitä oli koitettu huuhdellakin.
 

Ultimaattori

Aktiivinen jäsen
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Minä en ole viitsinyt vaihtaa peräöljyjä kuin 3-4 vuoden välein, paitsi aivan uudesta koneesta 20 h:n jälkeen. Olen kyllä kurkannut yleensä öljyn värin ja jos ok, niin proppu kiinni. Järvikoneita ei tarvitse sen kummoisemmin huuhdella. Kaasarit voisi tosiaan tyhjentää käyttämällä ilman bensaletkua. Ruiskukoneissa bensa säilyy paineen alaisena vielä seuraavaan kevääseen, mutta kaasareissa saattaa tukkia paikkoja. Tosin vähän kaksipiippuinen juttu kun kaasarin kalvot saattavat kuivahtaa... Jotkut käyttävät stabilaattoria viimeisen tankillisen yhteydessä. Se auttaa bensan säilymisessä.
 
A

Aihki

Vieras
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Itse olen ajanut 2-tahti moottoriin talveksi sisään pienkonebensaan (4-tahti versio) itsesekoitetun hieman tuhdimman (3-4%) seosbensan. Joskus harvoin olen ruikannut tulpanreiästä 2-tahtiöljyä sisään ja pyörittänyt konetta sitten pari kierrosta. Foggausta en ole vanhempiin koneisiin kokenut tarpeelliseksi tehdä.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
 

Seagear

Aktiivinen jäsen
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Aihki sanoi:
Itse olen ajanut 2-tahti moottoriin talveksi sisään pienkonebensaan (4-tahti versio) itsesekoitetun hieman tuhdimman (3-4%) seosbensan. Joskus harvoin olen ruikannut tulpanreiästä 2-tahtiöljyä sisään ja pyörittänyt konetta sitten pari kierrosta. Foggausta en ole vanhempiin koneisiin kokenut tarpeelliseksi tehdä.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Minä ajan kaikkiin kausikäyttöisiin laitteisiin aina pienkonebensat sisään kauden päätteeksi. Perämoottori, moottoripyörä, lasten mopot jne. Ja ruohonleikkurissa sekä moottorisahassa en muuta bensaa käytäkään.
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Mainittujen säilytystoimenpiteiden lisäksi nikkaroisin moottorille "asennuspukin" ja veisin sisätiloihin. Pienentää todennäköisyyttä että varastettaisiin talven aikana!
 

tj86430

Vakionaama
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Seagear sanoi:
Minä ajan kaikkiin kausikäyttöisiin laitteisiin aina pienkonebensat sisään kauden päätteeksi. Perämoottori, moottoripyörä, lasten mopot jne. Ja ruohonleikkurissa sekä moottorisahassa en muuta bensaa käytäkään.
Niin on erilaisia käytäntöjä. Itse en käytä pienkonebensaa koskaan, sen enempää talvisäilytyksessä kuin käytössäkään.
 
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Kiitokset hyvistä vinkeistä.Järvivedessähän veneellä on ajeltu,eniten huolestuttaa pakkanen mutta jos hyvin suojaa kosteudelta niin eiköhän se talvesta selviä.Varastamista en pelkää kun säilytän sitä pihanperällä.
 

Seagear

Aktiivinen jäsen
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

tj86430 sanoi:
Niin on erilaisia käytäntöjä. Itse en käytä pienkonebensaa koskaan, sen enempää talvisäilytyksessä kuin käytössäkään.

Mikäs tähän on syynä? Hinta, saatavuus, mutu,...?

Itse kun muutamana peräkkäisenä kesänä purin ja kasasin vanhempien 4 hv perämoottorin kaasarin opin, että bensoissakin on eroja. Normikäytöllä ne eivät ehkä tule esiin mutta jos käyttöä on tyyliin kerta vuoteen niin ongelmia alkaa esiintyä. Tämän on myös moni pienkonehuolto kertonut. Joka tapauksessa kun hintaero tavalliseen bensiiniin on mittarista ostettuna n. 40%, niin ei tee isoa lovea lompakkoon jos sitä pienkonebensaa ostaa jonkun 30 litraa vuodessa.

https://www.neste.fi/pienmoottoribensiini-kysymyksia-ja-vastauksia
https://www.neste.com/sites/default/files/attachments/bensiiniopas_2015.pdf
 

tj86430

Vakionaama
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Seagear sanoi:
Mikäs tähän on syynä? Hinta, saatavuus, mutu,...?
Varmaan kaikki nuo. Tähän mennessä ei ole minkään vehkeen kanssa ollut ongelmia, ja se vaan on helpointa (ja halvinta) hakea asemalta kanistereihin bensaa, jota sitten käytetään erilaisiin tarpeisiin. Yhteen sekoittelen 2T-öljyä sitä ainoaa kaksitahtista varten (moottorisaha).

Vehkeistä osa (moottorisaha, siimaleikkuri) on varsin vähällä käytöllä. Täksi kesäksi vein mökille vanhan perässäkäveltävän leikkurin, joka oli seissyt varmaan ainakin viisi vuotta. Hyvin toimii.

Saahan sitä bienkonebensaa käyttää, jos kokee tarpeelliseksi. Itse en ole kokenut.

(sattuuko ne pienkonehuollot myös myymään sitä pienkonebensaa?)

e: ihan piruuttani googlasin mitä tuo maksaa, eka hinta joka tuli vastaan oli 3,39/l mikä on reilu tupla mittarihintaan verrattuna; joko "40% kalliimpaa" oli höpötystä tai sitten hintahaitari on todella laaja - ei sillä että se olisi hirveän oleellista. Toisaalta jos hintaero alkaa olla esim. 60 euroa vuodessa, niin aika nopeasti säästöllä ostaa uuden ruohonleikkurin/siimaleikkurin/moottorisahankin.
 

HTR

Tulokas
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Määrätyt neste asemat myyvät pienkone bensaa suoraan pumpusta hinta n.2€ ei paha.
https://www.neste.fi/asemat?orig=&dest=&field_geofield_distance%5Borigin%5D=&field_station_tuotteisto_value_5%5B1%5D=1
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Akun säilytyksestä: akku säilyy paremmin viileässä, jopa pakkasessa kunhan on täyteen ladattu.
Itellä tuommosia akunvarastointi laitteita:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455501/MP-akkulaturi-2V6V12V-600mA
Pienuudestaan ( ja halpuudesta ) huolimatta kykenee pitämään ainakin 60 Ah:n akun vireessä yli talven tai minkäajan tahansa. Isompiin akkuihin en ole kokeillut.

Itellä hyviä kokemuksia monien vuosien ajan kun olen pienkoneet säilyttänyt tankit täytettynä. Yksi huono kokemus tankki tyhjänä; kaasarissa messinkisen suuttimen ympärille oli syntynyt valkoista "jauhetta", ilmeisesti alumiinioksidia.

Pienkonebensasta ei ole paljon kokemuksia, kaverin moottorisahaa piti hiukka säädellä kun siirtyi pienkonebensaan.
 

Ultimaattori

Aktiivinen jäsen
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Morjens_1 sanoi:
Mainittujen säilytystoimenpiteiden lisäksi nikkaroisin moottorille "asennuspukin" ja veisin sisätiloihin. Pienentää todennäköisyyttä että varastettaisiin talven aikana!

Menee kyllä tosi tarpeeseen ja omaan käyttön jos joku varastaa 20 hv vm -90 Suzukin ;D
 

Seagear

Aktiivinen jäsen
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

HTR sanoi:
Määrätyt neste asemat myyvät pienkone bensaa suoraan pumpusta hinta n.2€ ei paha.
https://www.neste.fi/asemat?orig=&dest=&field_geofield_distance%5Borigin%5D=&field_station_tuotteisto_value_5%5B1%5D=1

Juurikin näin. Ja lähin sellainen on n. 10 km päässä kotoa. Itse lasken myös omalle työtunnilleni jonkun hinnan. Joten moottorisahaan ja siimaleikkuriin yhteensä joku 5 litraa vuodessa X 2 €/L on vähän kuin vakuutusmaksua maksaisi ja kustantaa n. 3 € enemmän kuin tavallisella 95- tai 9:eek:ktaanisella.

Parikymmentä vuotta meni moottoripyörien kanssa hienosti siten että syksyllä tankki täyteen ja kaasarit tyhjiksi, eikä keväällä ollut pienintäkään ongelmaa. Samoin sen vanhempien 80-luvun perämoottorin. Sitten muuttui bensan koostumus ja alkoi jokakesäinen kaasarinpuhdistusjumppa ensin perämoottorin ja sitten myös moottorisahan kanssa. Siitäkin päästiin bensalaatua vaihtamalla. Nykyään tuo kaasarit tyhjäksi-kikka vaan ei toimi moottoripyörässä eikä perämoottorissa kun ei ole kaasareita eikä edes bensahanaa.
 
J

Jäähöyry

Vieras
Vs: Perämoottorin talvisäilytys/huolto

Minä käytän moottorikelkkaa kesäaikana vähintään kerran kuussa sen verran että kone lämpiää ja kampiakselin laakerit saavat uuden voitelun...bensan mukana tullut öljykalvo ei kovin kauan kestä...saman voisi tehdä talviaikana perämoottorille ainakin jos säilyttää tallissa...toinen vaihtoehto on ajaa moottoriin säilytysöljy ennen kaasarin tyhjentämistä.
 
Back
Ylös Bottom