Pienempi sähkölasku kannustaa

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Pienempi sähkölasku kannustaa – suomalaiset ovat valmiita pudottamaan sähkönkulutustaan

Yli puolet asiakkaista haluaa vähentää sähkönkulutustaan. Silti harva laskee kodin lämpötilaa, kilpailuttaa sähköyhtiötään tai siirtää kulutusta halvempaan ajankohtaan, kertoo uusi tutkimus.

http://yle.fi/uutiset/3-9414479

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Vs: Pienempi sähkölasku kannustaa

Aika jännä artikkeli. "– Yleisin keino on siirtää kodinkoneiden käyttöä edullisempaan ajankohtaan. " Toimittaja eikä tilastomittaaja ole vissiin kuullut, että kaiken maailman ilman- ja maalämmön-pumppaajiakin on jo melkoisesti olemassa. Itsellä ainakin tuon pumppaamisen idea on nimenomaan sähkölaskun pienentäminen.

pökö

Kaivo jäässä

Kyllä kodinkoneet on siirrettävä toisen asuntoon jos niillä meinaa säästöä saada.

Espejot

Hyperaktiivi

raksa11 sanoi:
No mitä voi odottaa mainostoimiston tekemältä gallupilta ? :-*

Mainostoimistot eivät tee galluppeja, korkeintaan teettävät niitä.

Minusta ihan käypä kysely: vain harva on ryhtynyt sanoista tekoihon. Itse olen tehnyt jo pitkään seuraavan päivän uuniruuat yöllä. Pesukoneita en uskalla käyttää ilman valvontaa mutta pyykki pestää ihan jo muutenkin viikonloppuna. Jos olisi ilmavesilämpöpumppu niin yrittäisin siirtää käyttöä yön tunneille ylilämmittämällä lattiaa.

pökö

Kaivo jäässä

Espejot sanoi:
Jos olisi ilmavesilämpöpumppu niin yrittäisin siirtää käyttöä yön tunneille ylilämmittämällä lattiaa.
vaan onko tuo kannattavaa kun öisin on kylmempää kuin päivisin, COP kärsii tuosta jonkin verran.

Meillä Oumannin sisäanturi tekee sen että illansuussa se alkaa pudottaa lämmitystehoa ja ison osan yöstä vilp huilaa ja näin käyntiä on enemmän päivällä, tämä tulee lisääntymään kunhan Kevätaurinko alkaa lämmittää ikkunoista. Jännä nähdä miten käyntijaksot muuttuu maaliskuussa kun aurinkokeräimet alkaa lämmittää varaajaa.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä

Espejot sanoi:
Jos olisi ilmavesilämpöpumppu niin yrittäisin siirtää käyttöä yön tunneille ylilämmittämällä lattiaa.

Niin, voisihan tuota tehdä näin talvisydämmellä, kun lämpötila vaihtelee lähinnä sääilmiöiden, ei vuorokauden ajan mukaan. Syksyllä yritin jossain määrin toisin päin eli siirtsin lämmmitystä yöltä päivälle alentamalla lattiakirron lämpötilaa yöstä aamupäivään. Jos lämpötilataso on sellainen, että yöllä ajauduttaisin sulatuksille ja päivällä pärjää ilman, COP ero siirrosta päivälle on VILPin kanssa melkoinen. MLP:lla varmaan voisi tehdä tehokkaammin tuota päivältä yölle siirtoa ympäri vuoden.

pökö

Kaivo jäässä

Päivän ja yön lämpöerot on helposti 10 asteen luokkaa, ei silloin vilppiä kannata yrittää yöllä kurmuuttaa.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Espejot sanoi:
Pesukoneita en uskalla käyttää ilman valvontaa mutta pyykki pestää ihan jo muutenkin viikonloppuna.

Tuossa joku aika sitten muistaakseni tuo yösähkö muutettiin s.e. se koskee tosiaan vain yöaikoja = viikonloppuisinkin päivällä se on sitten kalliimpaa päiväsähköä. Tästä syystä meillä niin tiskari kuin pyykkärikin hurraa aina ajastimella, yöaikaan. Toki tuossa on myös se hyöty että kovilla pakkasilla ei tartte pelätä putkienkaan jäätymistä kun on läpi vuorokauden jonkinlaista virtausta ynnä toki nuo lämpimät poistovedet lämmittämässä sitä vesijohtokanavaa :cool:

raksa11

Ajatusrikollinen

Espejot sanoi:
Mainostoimistot eivät tee galluppeja, korkeintaan teettävät niitä.

Minusta ihan käypä kysely: vain harva on ryhtynyt sanoista tekoihon. Itse olen tehnyt jo pitkään seuraavan päivän uuniruuat yöllä. Pesukoneita en uskalla käyttää ilman valvontaa mutta pyykki pestää ihan jo muutenkin viikonloppuna. Jos olisi ilmavesilämpöpumppu niin yrittäisin siirtää käyttöä yön tunneille ylilämmittämällä lattiaa.
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/WPP
Näillä "gallupeilla" markkinoidaan milloin mitäkin muunneltuja totuuksia. Erityisesti politiikan saralla.

Noh, offtopicci sikseen ja foliohattu tiukemmalle vaan ;D

Itse olen käyttövettä lämmittänyt yöaikaan, mutta eipä tuolla mitään säästä, kun pöntön korkempi lämpötila ja siitä aiheutuva korkeampi hävikki syö hyödyn. Lisäksi luulisin että vastukset kärsii enemmän tuosta kylmästä kuumaksi lämmityämisestä vrt. Jatkuvaan tasaiseen lämmönpitoon.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä

HiTec sanoi:
Tuossa joku aika sitten muistaakseni tuo yösähkö muutettiin s.e. se koskee tosiaan vain yöaikoja = viikonloppuisinkin päivällä se on sitten kalliimpaa päiväsähköä.

Mitäpä sitä käyttösähköä halvalla myymään, kun vaihtoehtoina ovat vain aurinkopaneelit ja pienet tuulimyllyt, joiden kannattavuus edellyttää harrastuneisuutta. Lämmityksessä asiakkaalla on enemmän vaihtoehtoja. Jos sähköä voisi jotenkin järkevästi toimittaa eri laatuja varmaan niin tehtaisiinkin ja se valaistus ja TV:n katselusähkö olisi sitä kaikkein kalleinta.

Espejot

Hyperaktiivi

raksa11 sanoi:
Näillä "gallupeilla" markkinoidaan milloin mitäkin muunneltuja totuuksia. Erityisesti politiikan saralla.

Itse olen käyttövettä lämmittänyt yöaikaan, mutta eipä tuolla mitään säästä, kun pöntön korkempi lämpötila ja siitä aiheutuva korkeampi hävikki syö hyödyn. Lisäksi luulisin että vastukset kärsii enemmän tuosta kylmästä kuumaksi lämmityämisestä vrt. Jatkuvaan tasaiseen lämmönpitoon.

Ongelma on että kaikkien täytyy syödä ;)

Mutta minulle jäi epäselväksi mikä vikaa tuossa kyselyssä oli ja mitä sillä markkinointiin. Toki luin jutun puolihuolimattomasti mutta silmäily vahvisti käsitystä että aika harva on valmis niihin toimiin millä lasketaan sähkölaskua. Oli kyse sitten kilpailuttamisesta tai ajastamisesta. Onkohan samanlaista tutkimusta tehty investointihalukkuudesta?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Ilmeisesti tuota Energiabarometria (galluppiar) tehdään 4 kk välein.

"Kohderyhmänä on kotitalouden sähköasioista päättävät vähintään 18-vuotiaat mannersuomalaiset. Vastaajia on 1500."

https://www.tns-gallup.fi/uutiset/energian-toimitusvarmuus-rakentaa-luottamusta-energia-alaan
https://www.tns-gallup.fi/uutiskirje/2016/uusi-energiabarometri-kuluttajakayttaytymisen-ymmartamiseen-ja-ennakointiin

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä

Espejot sanoi:
silmäily vahvisti käsitystä että aika harva on valmis niihin toimiin millä lasketaan sähkölaskua. Oli kyse sitten kilpailuttamisesta tai ajastamisesta.

Elävässä elämässä olen kyllä törmännyt tuohon samaan. Kaikki eivät halua sähkölaskua muualta kuin omalta siirtoyhtiöltään, koska sitten laskuista "ei ota Erkkikään selvää". Joskus itse kurillani katsoin, onko siirtolaskulla ja erergialaskulla samat kWht ja kyllä ne olivat. Ainakaan SavonVoiman ja NGE:n suhteen noissa ei ole mitään omituista, kun tulevat vielä (verkkopankkiin) suunnilleen samaan aikaan kerran kuukaudessa ja mittauksen mukaisina.

Jos olen ymmärtänyt oikein, siirrossa ei tietääkseni voi saada mitään muuta kuin tuon yhdellä laskulla kaikki siitä että ottaa myös sähköenergian siirtoyhtiön kautta. Jos saisi, eihän tuossa koko kilpailuttamisessa olisi juuri itua.

raksa11

Ajatusrikollinen

Espejot sanoi:
Mutta minulle jäi epäselväksi mikä vikaa tuossa kyselyssä oli ja mitä sillä markkinointiin.

Ei välttämättä mitään, ehkäpä pitkäjänteistä mielipiteiden muokkausta. Ihminen on kuitenkin laumaeläin, ja valtaosa seuraa laumaa. Siirretään energia yhtiöiden markkinariskiä kuluttajille, kun pörssisähkö saadaan myytyä joka mummolle millä ei todellisuudessa ole hajuakaan koko asiasta.
TNS gallup tai vaikkapa Taloustutkimus eivät kuitenkaan taida olla mitään kovin luotettavia tietolähteitä, kun tietää laitosten omistajarakenteen. Valitsemalla galluppiin vaikkapa tietyn postinumeroalueen asukkaat saadaan tulosta vääristettyä jo paljon, ja tuskimpa näiden toteutusta mikään taho valvoo muutoinkaan joten tulokset on voitu päättää jo neukkarissa. Tämä aihe on kuitenkin suht merkityksetön, on niitä isompiakin juttuja mitä näillä gallupeilla vääristellään, jokainen päätelköön itse.
Jokatapauksessa suhtaudun kaikenlaisiin galluppeihin aina isolla varauksella, ja suosittelen muillekkin. Käytetään sitä omaa päätä. ;)

Lurkus

Vakionaama

raksa11 sanoi:

Mielestäni se hävikki varaajasta on talvisin oikein jees. Talvella nostan hiukan varaajan lämpöä niin saan yösähköllä lämpimän veden ja osan kodinhoitohuoneen lämmityksestä. Kesällä laitan varaajan 65 asteelle ja hyvin piisaa, vaikka lämpeää yösähköllä. Talo noin 166 neliötä ja suorasähkö. Ei ltota. Kulutus noin 12 000 kWh vuodessa. Nyt menossa eka talvi pumpun kanssa. Katotaan tippuuko paljon kulutus tuosta.

Back
Ylös Bottom