Pilpin ilmaus

N

Nibe470

Vieras
Kyseessä vuoden ikäinen hirsitalo ja mietin josko tarvitsisi ilmausta tehdä. Paineet ok, mutta mielestäni kuplimista kuultavissa varsinkin kun kompura lähteen käyntiin.

Onko joku tehnyt ilmausta ja kuuleeko sen kuplinnan selkeästi? Olen kahden vaiheilla kannaattaako tehdä!

Lähetetty minun XT1562 laitteesta Tapatalkilla

Siikki

Aktiivinen jäsen
Vs: Pilpin ilmaus

Ei kuulunut poreilua, mutta tulipa tehtyä toistamiseen, kun ensimmäisellä kerralla en tajunnut avata taaempaa täyttöventtiiliä ollenkaan. Hiukan ilmaa sieltä tuli. En tiedä menikö oikein (???) mutta näin tein:

Täyttöventtiilit QM11 ja QM13 auki
Ilmausventtiilit QM20 ja QM21 auki
Ilmat pois ja ilmausventtiilit kiinni
Täyttöventtiilit kiinni

Lopuksi vielä pudottelin ilmausventtiileillä paineen 1bar. Josta se tosin laski n. 0,8bariin puolessa tunnissa. Ehkä taas nousee yli 1bar kun kattilassa vesi alkaa lämpenemään.

Mistä kohtaa sen kuplimisen muuten parhaiten kuulee? Kompura jyskyttää jo seitsemänvuotisena sen verran rajusti, ettei siinä vieressä kuule omia ajatuksiaankaan ::)

Siikki

Aktiivinen jäsen

"Hauskintahan" tässä, että eilisiltana olin kuulevinani pulputusta. Lienenkö tehnyt jotain väärin? Paineet olivat 2bar käyttöveden lämmityksen jälkeen, tuon pudottelin vielä n. 1,3 josta laski sitten hiljalleen 1bar tuntumaan. Noh pitää vielä kuulostella.

nibe79

välillä tulee innostuttua...

Kyllähän sen näkee jos on ilmaa kun ilmaruuvit aukaisee. Letkuista tulee vettä jos ei oo ilmaa.

Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Siikki

Aktiivinen jäsen

Ei tule ilmaa ei, mutta kumma homma:

kun laittaa ilmanvaihdon tehostetulle, alkaa suunnilleen puhaltimien kohdalta, hiukan alempaa kuin suodatinluukut kuulumaan pulputusta. Tätä ei siis kuulu, jos ilmanvaihto on normaalilla. Tuloilmapatterihan tuolla on sekä höyrystin, mutta ei kai niistä voi tuollaista kuulua. Onko kenelläkään muulla kokemusta vastaavasta tai sitten ehdotusta mikä tuon voisi aiheuttaa?

Siikki

Aktiivinen jäsen

Viemäröinti on koneen alla, ylivuotoastiaa varten esimerkiksi. Tuo vielä jännä kun tuntuu, etten ole ennen ilmausta/täyttöä tuota kuullut. En kyllä keksi miten nuo kaksi puputus & ilmaus voisi edes liittyä toisiinsa.

http://www.nibe.fi/nibedocuments/16039/231490-2.pdf

Tuolla räjäytyskuva, sivulla 10 esim.

Siikki

Aktiivinen jäsen

Ylivuotoastia alhaalla, mielestäni tuo kuuluu aikalailla keskeltä ja ylemmästä osasta laitetta. Siinä taitaa olla käyttövesisäiliö ainakin takana noilla main.

Siikki

Aktiivinen jäsen

Nyt laitoit pahan. Pakko sanoa että nyt ei kyllä tuosta ole tarkkaa tietoa. Osaisiko joku muu kertoa?

Siikki

Aktiivinen jäsen

Saattaa kuulua asiaankin, mutta kun koneen sammuttaa niin lorottelee kyllä ylivuotiastiaan ja tiputtelee kyllä muutenkin. Tuntuu että tehostetulla ylivuotoastian pinta ”lainehtisi” enemmän, joten voisikohan sittenkin liittyä tuohon mitä mainitsit, vaikkakin ääni kuuluu pelkästään ulhäältä.

pökö

Kaivo jäässä

Kun pulputus tulee ilmanvaihtoa tehostamalla sen täytyy tulla koneen vesien "ulkopuolelta" esim. kondenssi putkesta vuotoaltaasta tai vastaavasta. Käyttö- tai lämmitysveteen puhallintehon muutos ei vaikuta. Etsi kondenssiputken pää (jossain siellä höyrystimen/patterin alla se voisi olla) ja tutki/tyhjennä alhaalta se vuotovesikippa. Ja kuuntele.

Siikki

Aktiivinen jäsen

Tyhjensin kipon, melkein tyhjäksi sen mitä sain. Ei merkittävää muutosta tuossa. Kondenssiputken pää tosin varmaan jäi edelleen veden alle. Siellä se tietysti pian olisi muutenkin. No ehkei tämä niin kriittistä kuitenkaan?

Löytyisipä kohtalotovereita ;D

edit: kondenssiputken yläpäätä ei taida päästä katsomaa

pökö

Kaivo jäässä

Onko ilmansuodattimet kovin vanhat? Me voi tukossa aiheuttaa liikaa alipainetta väärään paikkaan.

Siikki

Aktiivinen jäsen

Ilmansuodattimet on melkeinpä uudet, olisiko muutama päivä. Kesäaikaan kerran kuussa vaihtanut, kun ihan käytetyn näköiset jo sitten ovat. Tehostetun prossat mulla T 80% P 82%. Normaalissa T42% P55%. Molemmat mitattu viime talvena.

Siikki

Aktiivinen jäsen

Sen verran vielä testasin, että kun tehostetun ilmanvaihdon laittaa päälle niin vettä tulee loronaan astiaan. Parin-kolmen millin paksuisena ”nauhana”. Kun normaali ilmanvaihto niin tiputtelee vaan.

Astiakin oli jo täynnä yön jälkeen.

nibe79

välillä tulee innostuttua...

Ootko tuloilmapatterin koneen päältä ilmaannu Siikki?

Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Siikki

Aktiivinen jäsen

Joo olen samalla kun toisenkin. Tein vielä toistamiseenkin, ei enää ilma tullut, porinan kuulee kun etukansi pois. Toki pitää tarkasti kuunnella ja tehostettu ilmanvaihto päällä. Liekö ollut aina noin tämän vajaa kaksi vuotta mitä talossa asuttu.

Back
Ylös Bottom