Posti, matkahuolto, dhl ja muut pakettipalvelut

fraatti

Hyperaktiivi
Täältä pirkanmaalta loppuu pakettien nouto kauppojen tiskeiltä. Käykö muualla samalla tavalla? Sinällään esim pienten Salejen myyjät ovat varmasti tuosta innoissaan. Näin sivustaseuraajana olen huomannut että jatkuvasti joku on hakemassa kaupasta pakettia.


Tietääkös kukaan että miksi nykyään pakettia noudettaessa ei enää yleensä tarvi henkilötodistusta? Vielä muutama kk sitten se piti esittää aina.
 

Jurtsi

Aktiivinen jäsen
Meillä Pohjanmaalla on automaatit joka ottavat ja antavat kyselemättä pelkällä koodilla mikä tulee puhelimeen. Ja paketit jotka eivät mahdu automaattiin menevät lähimpään k-markettiin missä kyselevät kyllä paperit. Onhan se ihan kiva työllistää 1 työntekijä kantamaan sulle sen paketin kuin että haet sen suoraan automaatista.
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Meillä Pohjanmaalla on automaatit joka ottavat ja antavat kyselemättä pelkällä koodilla mikä tulee puhelimeen. Ja paketit jotka eivät mahdu automaattiin menevät lähimpään k-markettiin missä kyselevät kyllä paperit. Onhan se ihan kiva työllistää 1 työntekijä kantamaan sulle sen paketin kuin että haet sen suoraan automaatista.
Joo, noi automaatit ovat kyllä hyviä. Ja niitä on tullut ja on tulossa lisää. Liian usein ne ovat kuitenkin täynnä. Ihmiset varmaan hakevat laiskasti pakettejaan niistä. Jos pakettia makuuttaa siellä viikon, niin siinä ajassa saman luukun kautta olisi voinut mennä 6 muuta pakettia.

Olemme avanneet vuoden aikana yli 100 uutta pakettiautomaattia ja tehneet laajennuksia kymmeniin suosittuihin automaatteihin. Yhteensä Postin automaattien lokeroita on Suomessa jo yli 150 000.
 

Jurtsi

Aktiivinen jäsen
Näin joulun aikaan ruuhkautuvat entistä enemmän. Itse jos tilaan Tuotteen niin olen pyrkinyt sen hakemaan välittömästi kuin mahdollista. Kerran tilasin saksasta tavaraa niin ei tullut edes seurantakoodia s-postiin ja tyyliin pari päivää ennen kuin tilaus olisi lähtenyt saksaan kakaisin ja silloin huomasin että se on olut postissa/Suomessa jo viikon verran.
 

Jurtsi

Aktiivinen jäsen
Osat kyllä tuli ja oli se mitä tilattiin ja tais olla DHL: joka tavaran kuskasi jos sillä on oikeasti jotain merkitystä..
 

pamppu

Vakionaama
Varsinkin näin sesonkiaikana tilaan paketit aina kotiin. Maksaa jonkun euron enempi, mutta eipähän päädy jonnekin hevon jonkkaan sen takia että automaatit on täynnä. Perinne alkoi korona-aikaan ja on jatkunut, koska homma toimii.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Miksi ei voi jo luopua kokonaan postilaatikosta. Kaipaisin tosiaan sitä että tienposkesta saisi jo laatikon poia.

Maksaisin vähän rahaakin että saisi viestin kun olisi postia lokerossa vaikka lähiprismassa.

Tai ainakin postin voisi jakaa kerran kuukaudessa. Niin vähän tulee enää paperipostia.
 

pökö

Kaivo jäässä
Nykyään paketit jätetään aika huolettomasti jonnekin oven eteen jos kukaan ei ole ottamassa vastaan. Työmaille varsinkin kaukokiito tai muu vastaava voi jättää tonnien arvoisia laitteita jonnekin tontin nurkalle eikä paljon kuittauksia kysellä. Rahtikirjoja näkee aika harvoin enää.
 

Harrastelija

Vakionaama
DHL:lläkin taitaa olla erilaisia kuljetuksia riippuen siitä mitä myyjä/ostaja haluaa maksaa kuljetuksesta.
Kaikkia alla tilattuja tavaroita piti olla heti lähetettävissä.

Yksi toimitus Hollannista (DHL Express):
Tilattu 24.11
Seurantakoodi 25.11
Automaatissa 27.11 (olisin ottanut kotiin mutta piti just tuo päivä olla toimistolla joten kotimatkalla otin mukaan)

Toinen toimitus (ilmeisesti PostOne/PostNord?)
Tilattu 26.11
Seurantakoodi 29.11
Liikkeelle tavara lähti 29.11. Tosin postnord ei löydä koko kuljetusta vaikka myyjän linkistä sivulle menee katsomaan
PostOne -> PostNord 3.12 (saksassa)
Perillä?

Kolmas toimitus, Saksasta? (DHL Parcel)
Tilattu 24.11
Seurantakoodi 25.11
Liikkeelle tavara lähti 27.11
Perillä (tulossa 4.12)

Neljäs toimitus, Suomesta (DB Schaker)
Tilattu 1.12
Seurantakoodi 2.12
Perillä ? (3.12 ei ole liikkunut mihinkään)
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Varsinkin näin sesonkiaikana tilaan paketit aina kotiin. Maksaa jonkun euron enempi, mutta eipähän päädy jonnekin hevon jonkkaan sen takia että automaatit on täynnä. Perinne alkoi korona-aikaan ja on jatkunut, koska homma toimii.
Näin minäkin luulin. Tilasin sähköpöydän verkkokauppa.comista kotiinkuljetuksella, kun ajattelin että en jaksa käydä hakemassa sitä sieltä. Lopputulemana postin toimitusaika pöytälevylle oli noin 2 vkoa. Kun paketti saapui niin pöytälevy oli kolhittu piloille.
Tein reklamaation ja taas toimitusaika oli yli kaksi viikkoa. Kyllästyin odottamaan ja kävin lopulta noutamassa itse pöytälevyn postin terminaalista. Tämä toimitus meni kyllä aivan perseelleen.

Joidenkin firmojen toimitukset kotiin olivat ennen aivan onnettomia. Esim postnord. Mutta mulla on sellainen mielikuva että nämä ovat petranneet toimintaansa viimeaikoina. Postnordin paketit tulevat tänne nykyään aamulla 7-8 väliin.

Kotiintoimitettuna taitaa yleensä mennä päivä tms enemmän.
 

pamppu

Vakionaama
Tällä kulmalla postin toiminta pakettien kotiinkuljetuksessa on ollut aina moitteetonta. Pahin virhe on tilata paketti postiin pelkällä osoitteella, koska se voi päätyä ihan mihin sattuu asiointiposteihin ja melkein poikkeuksetta meillä normaalin asiointisuunnan vastaisesti johonkin jonkkaan. Myös automaattiin tilattuja on saanut ruuhka-aikoina hakea yllättävistä paikoista. Vähemmällä maksaa femman lisää.
 

Jurtsi

Aktiivinen jäsen
Kaukokiioidon ja chenkkein kanssa toimittu jo pidemmöän akaa Tiulevat kylllä perile parissa päivässä. Postiin jos tilaat pikkuosa niin voi mennä viikosta 5. viikkoon.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tällä kulmalla postin toiminta pakettien kotiinkuljetuksessa on ollut aina moitteetonta. Pahin virhe on tilata paketti postiin pelkällä osoitteella, koska se voi päätyä ihan mihin sattuu asiointiposteihin ja melkein poikkeuksetta meillä normaalin asiointisuunnan vastaisesti johonkin jonkkaan. Myös automaattiin tilattuja on saanut ruuhka-aikoina hakea yllättävistä paikoista. Vähemmällä maksaa femman lisää.
Tuossa pöytälevyssä normaalista poikkeavan jakelutoiminnan aiheutti sen koko. Pituutta sillä oli 180cm. Muuten postin kotiinkuljetukset ovat toimineet, mutta tuo oli katastrofi. Ilmeisesti isoja tavaroita jaellaan harvemmin tms...
 

arimika

Vakionaama
Tuossa pöytälevyssä normaalista poikkeavan jakelutoiminnan aiheutti sen koko. Pituutta sillä oli 180cm. Muuten postin kotiinkuljetukset ovat toimineet, mutta tuo oli katastrofi. Ilmeisesti isoja tavaroita jaellaan harvemmin tms...
Ei vaan paketit ja lavatavarat kulkee ihan omia reittejään, ja tietysti niiden käsittelijät on eri henkilöitä

Edit : en ole Postilla töissä
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei vaan paketit ja lavatavarat kulkee ihan omia reittejään, ja tietysti niiden käsittelijät on eri henkilöitä

Edit : en ole Postilla töissä
Juu, en tiedä miten tuota logistiikkaa hoitavat, mutta matka verkkokauppa.com -> muutaman kilsan päässä oleva logistiikkakeskus kesti päivän, siitä 15-20km matka olisi ottanut noin pari viikkoa. Postista soittivat ja kysyivät toimitus päivää ja sanoin että ootteko tosissaan toimituspäivän kanssa eli että se on parin viikon päässä. Henkilö sanoi että jakelut ovat harvoin.
Logistiikka keskuksella hakiessa tuota pakettia mainitsin asiasta pöytälevyä antaneelle henkilölle. Hän tokaisin "En ihmettele yhtään." Ilmeisesti työntekijänkin mielestä pakka oli jotenkin sekaisin.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Nykyään paketit jätetään aika huolettomasti jonnekin oven eteen jos kukaan ei ole ottamassa vastaan. Työmaille varsinkin kaukokiito tai muu vastaava voi jättää tonnien arvoisia laitteita jonnekin tontin nurkalle eikä paljon kuittauksia kysellä. Rahtikirjoja näkee aika harvoin enää.
Ei ne voi niitä ilmoittamatta pihalle jättää, ovat voineet soittaa johonkin ja sitten se on sillä selvä.
Kyllä siinä kuljetusliike on huonoilla jos tavara katoaa ilman kuittausta, yleensä pyytää nimen jonka laittaa siihen "koneeseensa"
 

pökö

Kaivo jäässä
Kyllä siinä kuljetusliike on huonoilla jos tavara katoaa ilman kuittausta, yleensä pyytää nimen jonka laittaa siihen "koneeseensa"
Sanoisin että 1 paketti kymmenestä on ollut minun kuittaamia mitä olen työmaalle vastaanottanut, kuskille riittää että johonkin vaan saa sen jätettyä.
 

lorvi

Jäsen
Nykyään paketit jätetään aika huolettomasti jonnekin oven eteen jos kukaan ei ole ottamassa vastaan. Työmaille varsinkin kaukokiito tai muu vastaava voi jättää tonnien arvoisia laitteita jonnekin tontin nurkalle eikä paljon kuittauksia kysellä. Rahtikirjoja näkee aika harvoin enää.
ne kuitataan sähköisesti, on tarkka jättöaika ja paikka ja hyväksytään tekstarilla
akku tuli puolasta, olisi jättänyt siihen pihalle kuittauksitta, satuin paikalle ja heitin hieman juttua kuskin kanssa niin totesi että näin jätetään ja valtaosa kuljetuksista on kissan ja koiran ruokia ettei niitä nyt kukaan varastaisikaan
oli vähän yllätys kun nekin tilataan ulkomailta kotiovelle
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Postnordin noutoboksi oli uusi tuttavuus. Vaatii oman appinsa ja tilin luonnin, mutta sen jälkeen on kyllä hyvä systeemi.

Ilmoittelee paketeista heti alusta asti ja toimitusaika-arviot sekä seuranta on päteviä. Paketin saa noutaa pihalla olevasta boksista ja luukku aukeaa appista käskyttämällä ja samalla kuitataan vastaanotto.

Postnordista aiemmin ollut huonoja kokemuksia, mutta ovat näköjään skarpanneet.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Postnord yllätti tuomalla autonosia Virosta kotiin. Ilmoitteli hyvissä ajoin, jotta toimitus on klo 16-18 ja kun kuljetus tuli viiden maissa lähinurkille 5 km päähän, niin pystyi seuraamaan auton kulkua kartalta. Söin viimeiset suupalat, kun näkyi kääntyvän meillepäin 600 m päässä ja poikkesin pihalle odottamaan. Auttoihan tuo jakelijaakin, kun vastaanottajaa ei tarvinnut etsiä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Kumpa kysyisivät, jättävät vaan työmaalle ja häipyvät.
Viimeisten paperisien rahtikirjojen aikaan kävi tapaus että tuli lasku tavaroista joita ei ollut tullut, lähettäjä oli saanut kopion kuitatusta rahtikirjasta ja tuota ei kukaan tunnistanut omaksi allekirjoitukseksi. Tarkemmin kun katsoi niin sutaisu näytti "OK" kuittaukselta. Kuski oli itse laittanut. Tavarat lähetettiin uudestaan ja tuli perille.

Myöhemmin alkuperäinen lähetys löytyi sellaisesta yhteistilasta johon pääsi lastauslaiturilta, tuota reittiä ei yleensä käytetty vaan otettiin ns. pihaan oven eteen.

Kaikessa ei ihan rehellisin tj totesi vaan että tätä lähetystä ei sitten kukaan ole nähnyt...
 

Harrastelija

Vakionaama
Postilla hieman hassusti että odottivat että paketti on aamuyöllä paikkakunnalla ja vasta sitten kysyvät milloin haluaa toimituksen. Vaihtoehtoina vain ilta-aikoja. Aikaisin vaihtoehto oli seuraavalle illalle. Miksi ei saman päivän illalle? Tuossakin saatiin yksi päivä hukattua aivan turhaan.
 

mobbe

Vakionaama
Pirun hidasta toimintaa DHL tilauksesta kaksi viikkoa toimitukseen josta yksi viikko meni matkalle saksasta helsinkiin
 

Esäätäjä

Vakionaama
Pirun hidasta toimintaa DHL tilauksesta kaksi viikkoa toimitukseen josta yksi viikko meni matkalle saksasta helsinkiin
Noissa kanssa se millainen kuljetus sille on ostettu. Joskus on mahdollisuus nettikaupoissa valita nopeampi ja kalliimpi kuljetus. Jotain pienempiä lähetyksiä tullut lentorahtina ja se on nopea kun vielä lentokenttä ja DHL terminaali on ollut lähellä.
 

Harrastelija

Vakionaama
DHL express on se kuriiripalvelu. Parissa päivässä lähes minne päin maailmaa hyvänsä.
DHL parcel on normi ”pakettiposti” jonka Suomessa jakaa posti niminen firma.

Mutta suuri ongelma tuntuu olevan virheelliset toimitusajat tai niiden laskutapa.
Myyjä tilaa sähköisesti kuljetusfirmalta kuljetuspalvelun. Myyjä laittaa jo tässä vaiheessa tiedon ostajalle että toimitus on lähtenyt. Todellisuudessa paketti on myyjän lähettämössä odottamassa kuljetuspalvelun noutoa. Tuohon voi mennä 1-2 päivää jolloin paketti ei liikahda milliäkään. Tämän tunnistaa siitä että myyjä on toimittanut seurantanumeron mutta kuljetusfirma sanoo esim että seurantanumerolla ei löydy mitään.

Toki on sekin että myyjä ilmoittaa että tavara olisi heti saatavilla kun todellisuudessa ei ole. Tai ehkä se on mutta se on heti saatavilla maahantuojan varastossa, ei myyjällä. Tuo johtaa siihen että sitä lähetyksen seurantanumeroa saa odotella pari päivää.
Toki on olemassa myös palveluita että myyjä ei näekään pakettia. Maahantuoja lähettää paketin suoraan ostajalle ja myyjä on vain laskutuksen välikäsi.
 
Viimeksi muokattu:

Jalppi

Aktiivinen jäsen
Postnordin noutoboksi oli uusi tuttavuus. Vaatii oman appinsa ja tilin luonnin, mutta sen jälkeen on kyllä hyvä systeemi.

Ilmoittelee paketeista heti alusta asti ja toimitusaika-arviot sekä seuranta on päteviä. Paketin saa noutaa pihalla olevasta boksista ja luukku aukeaa appista käskyttämällä ja samalla kuitataan vastaanotto.

Postnordista aiemmin ollut huonoja kokemuksia, mutta ovat näköjään skarpanneet.
Juu tämä ulkopoksi tuli eilen tutuksi narkkien nurkkaukseen oli vielä pistetty pystyyn. Puhumattakaan siitä , että pakko asentaa appi kännykkään, jotta paketin saa tuolta. Eli ilman älypuhelinta ei saa pakettia. On minulla älypuhelin mutta en noita tiedonkeräys appeja asenetele siihen. Tunnen toki montakin ihmistä joilla ei ole älypuhelinta tai ei osaa noita appejä asennella vaikka joku vanha älypuhelin onkin.

Juu ei jatkoon. Jos tuonne joku jatkossa paketin lähettää jää minulta noutamatta. Appi oli pakko asentaa. Mutta lähti samatien poistoon ja takas ei tule.
 

Esäätäjä

Vakionaama
DHL express on se kuriiripalvelu. Parissa päivässä lähes minne päin maailmaa hyvänsä.
DHL parcel on normi ”pakettiposti” jonka Suomessa jakaa posti niminen firma.

Mutta suuri ongelma tuntuu olevan virheelliset toimitusajat tai niiden laskutapa.
Myyjä tilaa sähköisesti kuljetusfirmalta kuljetuspalvelun. Myyjä laittaa jo tässä vaiheessa tiedon ostajalle että toimitus on lähtenyt. Todellisuudessa paketti on myyjän lähettämössä odottamassa kuljetuspalvelun noutoa. Tuohon voi mennä 1-2 päivää jolloin paketti ei liikahda milliäkään. Tämän tunnistaa siitä että myyjä on toimittanut seurantanumeron mutta kuljetusfirma sanoo esim että seurantanumerolla ei löydy mitään.

Toki on sekin että myyjä ilmoittaa että tavara olisi heti saatavilla kun todellisuudessa ei ole. Tai ehkä se on mutta se on heti saatavilla maahantuojan varastossa, ei myyjällä. Tuo johtaa siihen että sitä lähetyksen seurantanumeroa saa odotella pari päivää.
Toki on olemassa myös palveluita että myyjä ei näekään pakettia. Maahantuoja lähettää paketin suoraan ostajalle ja myyjä on vain laskutuksen välikäsi.
Ihan samaa tekee kotimaiset nettikaupat, tulee ilmoitus että xx on lähettänyt sinulle paketin. Todellisuudessa on luonut lähetyksen järjestelmään ja ehkä tulostanut pakettikortin. Pelataan aikaa kun tavara on vasta tilattu tukkurilta.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Posti taas säätää, pitäisi tulla isohko paketti kotiovelle.

Tänään aamulla postin sovellus ilmoitti, että "Asiakasta on yritetty tavoittaa. Olemme yrittäneet tavoittaa asiakasta soittamalla. ..."
Eipä ole kukaan yrittänyt soitella koko aamuna, eikä edelleenkään ole puhelin pirissyt (ihme kyllä).

Meneekö samaan kastiin sen kanssa, että "ei ollut ketään kotona, vietiin paketti lähimmälle noutopisteelle", kenenkään kuitenkaan käymättä siellä kotiovella :)
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Posti taas säätää, pitäisi tulla isohko paketti kotiovelle.

Tänään aamulla postin sovellus ilmoitti, että "Asiakasta on yritetty tavoittaa. Olemme yrittäneet tavoittaa asiakasta soittamalla. ..."
Eipä ole kukaan yrittänyt soitella koko aamuna, eikä edelleenkään ole puhelin pirissyt (ihme kyllä).

Meneekö samaan kastiin sen kanssa, että "ei ollut ketään kotona, vietiin paketti lähimmälle noutopisteelle", kenenkään kuitenkaan käymättä siellä kotiovella :)
Oli tullut seurantatietoihin toinenkin soittoyritys, huonoin tuloksin. Eikä edelleenkään ole kännykkä soinut. No kerran soi kun soitin siihen itse, että ei ole kännykässä vikaa kun yleensä joku soittaa kerran päivässä, vähintään puhelinmyyjä. No, kännykkä kyllä toimii, eli Postilla on omat linjat varmaan epäkunnossa kun ei saa yhteyttä asiakkaisiinsa..
 

fraatti

Hyperaktiivi
Posti taas säätää, pitäisi tulla isohko paketti kotiovelle.

Tänään aamulla postin sovellus ilmoitti, että "Asiakasta on yritetty tavoittaa. Olemme yrittäneet tavoittaa asiakasta soittamalla. ..."
Eipä ole kukaan yrittänyt soitella koko aamuna, eikä edelleenkään ole puhelin pirissyt (ihme kyllä).

Meneekö samaan kastiin sen kanssa, että "ei ollut ketään kotona, vietiin paketti lähimmälle noutopisteelle", kenenkään kuitenkaan käymättä siellä kotiovella :)
Tilasin verkkokauppa.comista korkeussäädettävän pöydän ja kuvittelin että se saapuu luvatussa ajassa.

Eka taisi olla noin viikon myöhässä ja pöytälevy oli kolhittu. Jahka saivat uuden liikenteeseen, jakoaika olisi ollut vajaan kahden viikon päästä.
Kyllästyin lopulta ja hain pöytälevyn sitten terminaalista. Tämän koko oli sellainen, että oli joku ekstrasuuri tms lähetys ja sen takia jakoaikoja harvakseltaan. En vakuuttunut kyllä postin kyvystä jakaa noita suurempia paketteja.

Nyt ostin 83" töllön ja sen kanssa olin jo vahingosta viisastunut sen verran että tilasin sen myymälään ja hain sieltä. Paketti oli kuitenkin reilu 2m pitkä.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Mulla tulossa 4 kpl 10 litran pönttöä ferrosulfaattia pökäleenpuhdistamoon, aika painavaa tavaraa vieläpä niin en tiedä tuleeko pakulla vai ihan isommalla jakeluautolla, viimeksi oli pöntöt pakattu sellaisten minilavojen päälle. Tänne landelle ei kauhean usein ainakaan Postin palvelut muutenkaan liiku niin taitaa jakeluauton kuskillakin olla parempaa tekemistä kuin meille ajella.. kunhan nyt tavara tulisi perille ennen kuin sille alkaa olla todellista tarvetta.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Tuli ennakkoilmoitus Saksan ostoksistani. Ois melkein parempi, kun eivät ilmoittais mitään, niin ärsyttäis vähemmän.

Kohteliaasti ilmoittivat - Toimitusaika: 5 arkipäivän sisällä siitä, kun paketti tulee Postille

Kestänee vähintään 7 päivää koska 5 arkipäivää, naurettavaa. Hiljattain odottelin Oulusta lähtenyttä pakettia ja kyllä kesti senkin matka kauan. Posti vois päivittää nimensä nykyaikaan ottamalla käyttöön nimeksi EtanaPosti. Logoksi etana jo senkin vuoksi, että lapsista vois olla hauskaa pongailla etanoita automatkoilla postin kulkuneuvojen kyljestä.
 

RauskiH

Vakionaama
Kiinan paketti tuli muutamassa päivässä Helsinkiin ja tullattiin seuraavana päivänä, postilla kesti sitten 1,5kk tuoda se napapiirille...
 

tuna

Vakionaama
Tilasin verkkokauppa.comista korkeussäädettävän pöydän ja kuvittelin että se saapuu luvatussa ajassa.

Eka taisi olla noin viikon myöhässä ja pöytälevy oli kolhittu. Jahka saivat uuden liikenteeseen, jakoaika olisi ollut vajaan kahden viikon päästä.
Kyllästyin lopulta ja hain pöytälevyn sitten terminaalista. Tämän koko oli sellainen, että oli joku ekstrasuuri tms lähetys ja sen takia jakoaikoja harvakseltaan. En vakuuttunut kyllä postin kyvystä jakaa noita suurempia paketteja.

Nyt ostin 83" töllön ja sen kanssa olin jo vahingosta viisastunut sen verran että tilasin sen myymälään ja hain sieltä. Paketti oli kuitenkin reilu 2m pitkä.
Minäkin ostin pakastimen Verkkiksestä kun oli kampanjana kotiinkuljetus "ilmaiseksi" parissa arkipäivässä. Oli kuitenkin sen verran iso toimitus että ei saanut ilmaiseksi, eikä Postin tuomana jakelua kuin yhtenä päivänä viikossa. Joka oli tilauspäivä, eli siirtyi heti viikolla eteen, ja jos se ei olisi käynyt niin viikko kerrallaan taas eteenpäin.
Osta nopeammin, osta viisaammin...
 
Back
Ylös Bottom