Puhallusnopeus ja COP

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mstr
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mstr

Aktiivinen jäsen
Kysymys voi olla käsitelty foorumilla aikaisemminkin mutta kysyn nyt silti:
miten puhallusnopeuden nosto vaikuttaa COP:iin (teoriassa)? Jos ilp on paikassa missä
ääni ei pahemmin haittaa niin missä asennossa kannattaa (COPin kannalta) pitää
puhallusta?

Olen muutaman kerran testannut Tossulla ja näyttää siltä että nopeuden nosto
yhdellä pykälällä (esim. 3 -> 4) pienentää COPia 0,1...0,6 ja päinvastoin.
Testit tein pluskelillä 10 min välein niin että ulkolämpötila oli sama tai muuttui
enintään 0,1 C.
Tosin kerran tulos oli päinvastainen!

Koska puhallusnopeuden nostaminen laskee puhallettavan ilman lämpötilaa niin eikö siitä
pitäisi seurata että lauhduttimen "työskentely" helpottuu ja sitä kautta COP kasvaa?

Vs: Puhallusnopeus ja COP

mstr sanoi:
Olen muutaman kerran testannut Tossulla ja näyttää siltä että nopeuden nosto
yhdellä pykälällä (esim. 3 -> 4) pienentää COPia 0,1...0,6 ja päinvastoin.
Testit tein pluskelillä 10 min välein niin että ulkolämpötila oli sama tai muuttui
enintään 0,1 C.
Tosin kerran tulos oli päinvastainen!

Koska puhallusnopeuden nostaminen laskee puhallettavan ilman lämpötilaa niin eikö siitä
pitäisi seurata että lauhduttimen "työskentely" helpottuu ja sitä kautta COP kasvaa?

Tässä oli yksi selitys log PH käppyrällä miksi lauhtumislämpöpitäisi pyrkiä pitämään mahdollisimman alhaisena puhallusta kasvattamalla. dT = puh-imu sisäyksikön kennon yli pyritään pitämään mahdollisimman pienenä. Myös imuilma pyritään pitämään mahdollisimman alhaisena ja siihen pystyy puhallusnopeuden lisäksi vaikuttamaan puhalluksen suuntauksilla. ;)
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=2673.0;attach=3011

Voisitko laittaa tiedon käyttämästäsi puhallusnopeudesta ja mittaamistasi lämpötiloista kullakin nopeudella, jotta nähdään missä homma mättää noissa laskelmissa. :)

Taulukossa on 41 mittausta, vain 5 sellaista jossa on testattu Fan vs. COP, ne on merkitty kommentteihin.
Tuosta tuskin voi selvitä syy miksi tulokset on tällaiset.

Liitetiedostot

mstr sanoi:
Tuosta tuskin voi selvitä syy miksi tulokset on tällaiset.

Mittauksissa puhallusnopeuden muutoksien välillä pitäisi noin 30 minuuttia tasautumis mahdollisuutta.

Juu ei noista kyllä osaa päätellä missä vika piilee. Ehkä tuo ilmantiheyden muutos selittäisi osan.
Voi liittyä tuohon toisen sylinterin lepuutustoimintoon noilla pikku ottotehoilla.

Asia kaipasi lisää mittauksia. Muutin nyt puhallusnopeutta aina kahdella pykälällä (3 -> 5 -> 3) jotta vaikutus olisi helpommin havaittavissa ja annoin laitteen tasaantua 20 min joka näytti riittävän. Aikaisemmat tulokset olivat teorian vastaisia mikä antoi aiheen olettaa että mittauksissa on jokin pielessä.

Alla on kuva asennuspaikasta. Epäilen että puhallusilmaa sekoittuu aika paljon imuilman joukkoon. Jos näin käy niin vaikutuksen olettaisi olevan päinvastainen mitattuun nähden. Imuilman lämpötiloissa ei näkynyt tällaisia muutoksia.

Vaikka puhallusilman määrälle käyttämäni arvot olisivatkin hieman virheellisiä niin nämä mittaukset eivät siihen kaadu. Puhalluksen muutoksen suunta on korvin kuultavissa.
Korjaus: ilmamäärän arvo vaikuttaa toki huomattavasti, ks. allaoleva viesti.

Ulkoilman lämpötila oli hitaasti nouseva tai tasainen mittauksen aikana. Sen vaikutuksen voi havaita mutta ei se tulosta muuksi muuta. Luotan omaan mittausjärjestelmääni, antureiden antamiin arvoihin.

Vaikutus COPiin oli 0,2 ... 0,35 siten että pienemmällä nopeudella oli parempi COP. Tämä lienee teorian vastaista! Esiintyykö tämä ilmiö vain pienillä tehoilla? Voin yrittää mitata kylmemmillä säillä, tosin sulatuksien takia tuskin voi tehdä näin tarkkoja mittauksia. Vai onko Tossun säätöalgoritmissa jokin tekijä joka aiheuttaa tämän?

Onko joku toinen tehnyt vastaavia mittauksia omalle laitteelleen? En varmaan ole ainoa joka on kiinnostunut saamaan laitteensa käymään parhailla mahdollisilla COP arvoilla.

Liitetiedostot

• FAN-COP.xls
    FAN-COP.xls
    12,5 KB · Lukukerrat: 377
  • DSC00126a.JPG
    DSC00126a.JPG
    69,9 KB · Lukukerrat: 599
  • DSC00120a.JPG
    DSC00120a.JPG
    98,8 KB · Lukukerrat: 568

mstr sanoi:
Vaikutus COPiin oli 0,2 ... 0,35 siten että pienemmällä nopeudella oli parempi COP. Tämä lienee teorian vastaista! Esiintyykö tämä ilmiö vain pienillä tehoilla? Voin yrittää mitata kylmemmillä säillä, tosin sulatuksien takia tuskin voi tehdä näin tarkkoja mittauksia. Vai onko Tossun säätöalgoritmissa jokin tekijä joka aiheuttaa tämän?

Tässä oli noita SM:n tietojen pohjalta ottotehoja yhdellä pytyllä ja kahdella pytyllä. Voi olla että ollaan ihan siinä rajoilla käydäänkö yhdellä vaiko kahdella pytyllä.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=14924.msg186259#msg186259

Asia ei ole aivan noin yksioikoinen. Puhallusnopeuden myötä kuvaan tulee tulee kaksi uutta tekijää, lämmön leviäminen tuvan joka nurkkaan suurella puhallusnopeudella ja miellyttävä asumisviihtyvyys pienellä puhallusnopeudella. Omakohtaisesti asia ratkesi hyvin kun oli vain kolme nopeutta josta valita. Pienin nopeus ei pidä juurikaan ääntä mutta eipä lämpö myöskään leviä tuvan joka kolkkaan. Suurin nopeus levittää lämmön hyvin mutta puhallusääni on jo senverran voimakas että sitä ei voi käyttää. Näinollen keskinopeus on ainoa järkevä vaihtoehto ja onneksi siinä yhdistyy kaikki kolme tekijää eli hyvä COP, hyvä lämmön leviäminen ja kohtuullisen "miellyttävä" puhallusääni.

Mittailin myös noita COP: ja eri nopeuksilla mutta mitään "veret seisauttavaa" eroa en todennut eri nopeuksien välillä.

Smiley211007

SON sanoi:
Omakohtaisesti asia ratkesi hyvin kun oli vain kolme nopeutta josta valita... keskinopeus on ainoa järkevä vaihtoehto ja onneksi siinä yhdistyy kaikki kolme tekijää eli hyvä COP, hyvä lämmön leviäminen ja kohtuullisen "miellyttävä" puhallusääni.

Mulla kanssa tuon Mitsun kanssa asia on aika yksinkertainen: Manual II on vielä sopivan hiljainen puhallusnopeus ja se levittää lämmön koko taloon. Manual III on liian lujaääninen käytettäväksi kun on kotona.

Mua kuitenkin kiinnostaisi myös Manual III:n COP siinä mielessä, että senhän voisi laittaa päälle silloin jos on vaikka koko päivän pois kotoa. Kylässä, töissä, tms. Eli mielenkiintoista olisi tietää kuinka paljon COP nousee (jos nousee) lisäämällä puhallusnopeutta. Paljonko säästää näpäyttämällä kaukosäädintä kotoa lähdettäessä ja sinne palatessa. Esim. 0,05 eur per näpäytys...? :P

t: Nimim. "ILP:n virittely pitää mielen virkeänä" ;)

mstr voisitko kokeilla siirtää tuo imuilman anturi laitteen jommalle kummalle sivulle vapaasti ilmassa olevaksi.

Miten olet suunnanut puhalluksen, 45 asteen kulmassa alas vaiko melko vaakasuoraan?

Itse olen testaillut noita puhallusnopeuksien vaikutuksia +8 C ja +15 C ja niissä on aina ollut mitä isompi nopeus sitä isompi lämmöntuotto ja COP
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=1845.0;attach=25125

Tässä +14C lämpötilassa eri puhallusnopeuksista loggausta ja niistä lasketut COPit
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=13724.0;attach=23090;image

Tässä +11 C loggaus II-nop => III-nop
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=13724.0;attach=24159;image

Tässä +12 C loggaus III => IV => III
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=13724.0;attach=24436;image

Voin siirtää anturin sivulle ja pyöräyttää uuden mittaussarjan.

Puhallus suunnattu niin vaakaan kuin voi, tavoittelin oviaukkoa 4 m päässä mutta menee lattiaan jo ennen.

Tuli mieleen sellainen syy että puhallus on erilainen lämpötilaltaan ja voimakkuudeltaan eri kohdissa puhallusaukkoa. Puhallusilmaa mittaa 4 anturia joiden keskiarvoa olen käyttänyt laskelmissa. Kuten yo. kuvasta näkyy anturit on sijoitettu tasavälein puhallusaukon leveydelle. Joskus aikaisemmin havaitsin lukemien välillä muistaakseni noin 0,5 C poikkeamia (nyt ohjelma laski vain keskiarvon). Poikkeamat tuskin johtui anturien epätarkkuudesta vaan siitä että ilma todella on lämpimämpää jossain kohdissa. Laskennassa on jokaisella anturilla sama painoarvo. Tässä voi syntyä virhettä. Jo 1 C virhe näkyy lopputuloksessa. Jos tästä on kysymys niin sitä ei voi kotikonstein hallita.

Lisäys: tarkemmin ajatellen, puhallus luultavasti on erilainen eri kohdissa mutta kuitenkin samalla tavalla erilainen eri puhallusnopeuksilla jolloin tuo vaikutus taitaa nollautua.
Tämä taitaa mennä liian vaikeaksi, parasta lopettaa. Pitää kai todeta että tässä on minun osalta kotiCOP mittauksen raja.

mstr sanoi:
Tämä taitaa mennä liian vaikeaksi, parasta lopettaa. Pitää kai todeta että tässä on minun osalta kotiCOP mittauksen raja.

Ota mittaukset sitten uudestaan kun ottoteho on yli 300W:n ;)

Meillä puhallinasento 2 on 24,0 astetta ja 3 asennolla 24,8 (Mitsu 25). Lamelit asennossa 2. Pyynti 20. Rivitalon alakerta. Porraskuilua myöten lämpö yläkertaan.

Nyt selvisi, yksinkertainen virhe, luettu väärin ilmamäärä taulukosta suurimmalla nopeudella: se on 665 eikä 595 m3. Mistähän tuokin tuli?

Nyt tulos on odotettu: puhaltimen muutos 3 -> 5 nostaa COPpia noin 0,3.

Laitan tähän Service manualista LASKETUT oikeat arvot (miksi h***tissä ne ei kirjanneet arvoja suoraan manuaaliin?)

1 L W8 345 m3
2 L+ (L+M)/2 410
3 M WB 475
4 M+ (M+H)/2 570
5 H WE 665

Nyt on vielä korjattava moneen paikkaan mittaustulokset!

mstr sanoi:
Nyt selvisi, yksinkertainen virhe, luettu väärin ilmamäärä taulukosta suurimmalla nopeudella: se on 665 eikä 595 m3. Mistähän tuokin tuli?
Nyt tulos on odotettu: puhaltimen muutos 3 -> 5 nostaa COPpia noin 0,3.
Laitan tähän Service manualista LASKETUT oikeat arvot (miksi h***tissä ne ei kirjanneet arvoja suoraan manuaaliin?)

1 L W8 345 m3
2 L+ (L+M)/2 410
3 M WB 475
4 M+ (M+H)/2 570
5 H WE 665
Nyt on vielä korjattava moneen paikkaan mittaustulokset!

foorumin "jantin" kanssa haettiin manuaalista ylös nämä puhallusmäärät, itse en heti niitä tajunnut!
Olen "mstr" samaa mieltä: (miksi h***tissä ne ei kirjanneet arvoja suoraan manuaaliin?)
Toshiba Ras 10 ( 5 ) Puhallusarvot m³/h on:
1. 345.0 m³/h
2. 393,5 m³/h
3. 475.0 m³/h
4. 517,5 m³/h
5. 665.0 m³/h

"Lainaus janti” Yleisesti ottaen mitä pienemmällä puhallus- ja imuilman lämpötilaerolla saa kämpän pysymään lämpimänä, sitä parempi COP.
Tai vielä yksinkertaisemmin mitä alemmalla puhalluslämpötilalla asunto pysyy lämpimänä, niin sitä parempi COP.

Olen eri mieltä arvoista nopeuksilla 2 ja 4.
Tuossahan sanotaan että 2-nopeudella on (L+M)/2 ja 4-nopeudella on (M+H)/2.
Samasta taulukosta L=345, M=475 ja H=665. Siitä nuo arvoni laskin.

mstr sanoi:

En sano vielä mitää faktaa, mutta löimme kolme päätä yhteen "janti tietolaari" "Waltsu" ja minä "hidasoppinen", tulimme kuitenkin yhteisymmärrykseen kuinka puhallusarvot lasketaan!
Nyt apua ANJA eli "janti" ja "Waltsu" voiko kolme olla niiiin väärässä ja yksi oikeassa!!!!!

Lisäys:Keskustelua ko asiasta:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=12198.0

Laskutaitoiset Foorumilaiset; jos kiinnostaa niin antakaa vahvistusta minulle ja muillekin epäuskoisille ”Tossun” puhalluksista!
Toshiba RAS-10PAVP-ND puhallus ilmamäärät löytyy sivulta 36
http://www.toshiba-klima.at/pdf/en/serviceanleitung/SM%20RAS-10%2013%2016%20PKVP-E%20PAVP-E%20(A08-10).pdf
KESKUSTELUA:
Nohniin!
Palaan vielä niihin Tossun ilmamääriin! Hyvä ”vwaltsu” ja ”jani” pitäisi katsella silmillä eikä reijillä ja myös sivun ylänurkkaan, eikä yksin taulukkoa.
Vaikka olen kansakoulun läpikäynyt ja oppikoulun ohi, osaan silti yhteen ja jakolaskun!
Ihmettelen vaan että eikö sitä 2 :kos ja 4 :losnopeutta olisi voinut pistää suoraan taulukkoon.
Jos oikein ynnäsin/jaoin sain vielä ½ osa m³ heiton, kun en nyt vaan munaa itseäni, vai olisko tämä pilkun halkaisua!
Minun saamat oman Toshiba 10 RAS-10PAVP-ND puhallusarvot!

m3/h
I = 345 1 = 345,0 m³
II = 393 2 = 392,5 m³
III = 475 3 = 475,0 m³
IV = 518 4 = 517,5 m³
V = 665 5 = 665,0 m³

Jantin/vwaltsun saamat puhallusarvot Toshiba Ras 10 (5) sarja:
1: sellä 345 m3/h
2: sella 393 m3/h
3: sella 475 m3/h
4: sella 518 m3/h
5: sella 665 m3/h

mstr sanoi:

Tulostin ja katselin uudestaan ko taulukkoa! nyt sain ihan samat puhallukset 2:kos -ja 4:los nopeudella kun "mstr" .Nyt kyllä näyttäisi siltä että olet ihan oikeassa! xmas3 Kunnes janti ja waltsu tulee ja kumoaa!
En tiedä mistä olen ne erilaiset puhallusnopeudet vääntänyt ( myös janti ja waltsu )! silloin ne tuntu ihan oikeilta!
m3/h
I = 345 1 = 345,0 m³
II = 393 2 = 410,0 m³ ( vanha 392,5 m³ )
III = 475 3 = 475,0 m³
IV = 518 4 = 570,0 m³ ( vanha 517,5 m³ )
V = 665 5 = 665,0 m³

Hyvä puoli asiassa on että tällä tavoin Tossun lämmöntuotto nousi kivasti. :)

Takaisin
Ylös Bottom