Puhelin ja internet huijaukset

fraatti

Hyperaktiivi
Pahus, linkki ei toiminut. :)
1729960145738.png

Esäätäjä

Vakionaama
Tuli tekstiviesti, onko tämä joku huijauskeino vai mistä kyse, ihan normaali +358457.....numero:

Hei! Puhelinnumerosi on osoitekirjassani. Olemme tavanneet?

Lappanen

Hyperaktiivi
Eilen tuli soitto numerosta +4790849594.

Googlelta kyselin asiasta (kun en vastannut). Norjan suunta, juuri tuolla numerolla ei osumia, mutta Norjan suuntanumerolla toinen numero on pommitellut porukkaa ja väitetysti jos soitat takaisin, kuulet epäselvän nauhoitteen ja todennäköisesti puhelinlaskulle ilmestyy maksettavaa tuon takaisinsoiton seurauksena (määrä ei tiedossa).

Numero tuoreeltaan merkattu puhelimeen estolistalle, kuten niin moni muukin.

Arisoft

Hyperaktiivi

Mä vain olen aina haavi auki kun mulla ei ole estolistalla yhtään numeroa eikä noita myyjiä erityisen usein soittele. Ihan kuin joillekin tulisi myyntisoittoja monta kertaa päivässä. Kyllä niitä tulee silti. Eilen joku yhdistys yritti kerätä avustusrahaa.

Erityisen hölmänä myyjänä pitäisi sellaista, joka samasta numerosta soittaa uudelleen niin mitä se esto siihen sitten auttaa. Yksi firma on kyllä jäänyt mieleen siitä, että se soitteli samasta asiasta monta kertaa kunnes luovutti. Oli ehkä eri myyjä eri kerroilla eikä niillä sisäinen tiedotus toiminut että mitkä numerot oli jo soitettu.

Yksi ulkomaalainen soittelija hermostui kun se tiedusteli jotain asiaa, nimeä tms. ja sanoin etten kerro. Ei ilmeisesti ollut sellaiseen sopivaa myyntipuhetta ohjelmassa.

Hempuli

Töllintunaaja
Mä vain olen aina haavi auki kun mulla ei ole estolistalla yhtään numeroa eikä noita myyjiä erityisen usein soittele.
Ei ole estoja puhelimessa. Tänä vuonna Oomin myyntihlö on pari kertaa ottanut yhteyttä, siinä kaikki. Tuon verran saa soitella, kun lasketaan asiakassuhteen hoidoksi.

Lappanen

Hyperaktiivi
Eilen tuli soitto numerosta +4790849594.

Googlelta kyselin asiasta (kun en vastannut). Norjan suunta, juuri tuolla numerolla ei osumia, mutta Norjan suuntanumerolla toinen numero on pommitellut porukkaa ja väitetysti jos soitat takaisin, kuulet epäselvän nauhoitteen ja todennäköisesti puhelinlaskulle ilmestyy maksettavaa tuon takaisinsoiton seurauksena (määrä ei tiedossa).

No niin, nyt tuli taas +47-alkuisesta pommitus. Tällä kertaa nro ‪+4741301346‬. Estoon meni tuokin.

Yleensä noissa on kyllä ekat nrot samat ja vikat vaan vaihtuu, mahtaako olla joku numerogeneraattorin väsäämä feikkinumero ja Norjan suunta nyt valittu pohjaksi :hmm:

Jännästi aina tulee kyllä noita ihme numeroista pommituksia, yleensä "samaa sarjaa" ja saattaa tulla parikin viikkoa joko useasti päivässä tai kerran päivässä. Sitten on jokunen kuukausi hiljaista ja uusi pommituskierros eri suunnasta.

Useimmiten suuntana Suomi, Britit, Ruotsi ja harvemmin sitten muita.

Lappanen

Hyperaktiivi
Voisko olla niin että jos vastaisit niin ne ei soittelisi uudelleen? Itsekin soitan useampaan kertaan jos joku ei vastaa.
Aina soitat eri numerosta?

Kyllä mää vastaan jos on luotettavan oloinen numero, tommoset Norjan suunnat esim soittaa itsellä hälykelloja.

Yleensä googlaan tuntemattoman numeron ja soitan takas jos ei ole puhelinmyyjä tai muu häirikkö. Todella harvoin tarvii takas soitella. Estolista karttuu sen verran nopeasti että kohta saa olla rauhassa ja jää ne asialliset puhelut sitten jäljelle ;)

Husky

Hyperaktiivi
Itsellä meni luotto kukasoitti.fi:n, kun yhdestä numerosta siellä 100% sanoi, että on pankkitunnusten kalastelija. Mikä lie joukkohallusinaatio iskenyt. Kommentteja oli luokkaa 30kpl.

Ja numero/soittaja oli oikea (siitä päätellen että saldot on vielä ok, no tuosta kirjoitin jo aiemmin eli ei mennä nyt siihen).

Mutta onko parempia googlekohteita kuin kukasoitti?

Arisoft

Hyperaktiivi
Päivällä yksi asiakas ihmetteli kun hänelle on sanottu että kun hän soittaa, niin ei näy oikea nimi soittajana. En oikein tajunnut mistä nimi näkyisi vastaajalle mutta onko tuo joku sellainen appi, jolla saa soittajalle nimen numeron sijaan ja siellä mistä lie saatua väärää tietoa?

Esäätäjä

Vakionaama
Päivällä yksi asiakas ihmetteli kun hänelle on sanottu että kun hän soittaa, niin ei näy oikea nimi soittajana. En oikein tajunnut mistä nimi näkyisi vastaajalle mutta onko tuo joku sellainen appi, jolla saa soittajalle nimen numeron sijaan ja siellä mistä lie saatua väärää tietoa?
Kyllä samsungin puhelin näyttää välillä "epäillään puhelinmyyjäksi" , tai näkyy firmojen nimet, tuleeko tämä finderistä vai mistä, kun se ei mielestäni ole päällä.

Husky

Hyperaktiivi
Minulle soitti joku nro ja Samsung sanoi että epäillään häiriösoittajaksi. Kukasoitissa ko. numeroa on katsottu 3 kertaa eli jos on joku puhelinmyyjä tai häirikkö, niin yleensä on huomattavasti enemmän katsottu. Eli tuntuu joltain väärältä tiedolta koko ilmoitus eikä voi luottaa.

Tuo ilmo tulee itseasiassa todella usein, kun soittaa tuntematon.

Ja lasketaanko puhelinmyyjä "häiriköksi" ei kai sinänsä pitäisi.

Eli taas kerran kehitys johtanut systeemiin jolla ei tee mitään

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla töissä duunikaveri esitteli kun sille joku yritti soittaa whatsapp puhelua jostain hornan tuutista. Niitä puheluita tuli tunnin parin aikana useampi ja suunta oli +90 ja +86 tms. Tuollaisista en olekaan kuullut aikaisemmin. Hän jätti vastaamatta noihin.

VesA

In Memoriam
Kumpaanko meni enemmän aikaa. Siihen että vastaat ja kuuntelet kuka soittaa vai siihen että selvittelet numero jälkeenpäin eri tietolähteistä etkä edelleenkään ole varma?
Menet kerrankin vastaamaan ja pääset alihankkijan kultaiselle 'tämä numero vastaa' -listalle ja sitten alkaa tulla vaikka mistä Aurinkorannikon riistettyjen narkkareisden ulossoittosarjoista sarjatulta, onneksi sarjan alkuosa pysyy samana, ne oppii silmällä tunnistamaan. Menin kerran vastaamaan johonkin €%&/()= vitamiinityrkytykseen - ja sen jälkeen tuli ihan vaikka mitä.

Pansu

Aktiivinen jäsen
Whatsappissa on nykyään valinta asetuksissa tuntemattomista soittajista.
Tulee vain ilmoitus. Lokatusta puhelusta kontaktien ulkopuolelta.

Arisoft

Hyperaktiivi
Menet kerrankin vastaamaan ja pääset alihankkijan kultaiselle 'tämä numero vastaa' -listalle
Kaikkiin vastaan enkä ole moiselle vielä joutunut.

Luulen että silläkin on merkitystä mitä vastaa. Sen uskon, että jos kerran tilaa, niin käy kuin Valittujen Palojen kanssa. Mainoksia tuli postissa vuosikaudet sen yhden tilauksen jälkeen.

Arisoft

Hyperaktiivi
No, tuliko mieleen että oli kiire enkä ehtinyt vastata
Sellainen ei tullut mieleen. Itse olisin soittanut takaisin. Ainakin kerran olen soittanut takaisin jollekin puhelinmyyjälle. Siellä oli numerossa viesti, josta kävi ilmi ettei ainakaan ollut tärkeä puhelu.

Husky

Hyperaktiivi
Itse en kyllä viitsi soittaa takaisin, ellei ole Fonectassa tietoja. Siellä tosin 99% numeroista tai nimistä mitä haet, ei löydy nykyään.
No aina on soitettu uudestaan, jos on jollakulla asiaa. Tuo nro ei soittanut uudestaan, eli ehkä olikin arvion mukainen häirikkö

fraatti

Hyperaktiivi
Aikas paljon päivittäin kähvelletään ihmisiltä rahaa erilaisissa huijauksissa. 200 000 €.

Suomalaisilta yritettiin huijata yhteensä 148 miljoonaa euroa vuonna 2025, kertoo Finanssiala ry (FA) pankeilta kerättyihin tietoihin perustuen.

Pankit tosin onnistuivat palauttamaan tai estämään huijattuja maksuja 75,5 miljoonan edestä eli "vain" 72,5 miljoonaa euroa oikeasti päätyi rikollisille. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että päivää kohden suomalaiset menettivät noin 198 630 euroa.

----
Finanssialan mukaan eniten rahaa yritettiin huijata kalasteluhuijauksilla: 53,1 miljoonaa euroa.

Näistä toki pankit saivat estettyä tai palautettua 31,2 miljoonaa.

Vuoden 2025 huijausluvuissa on nyt ensimmäistä kertaa laskettu myös kalasteluhuijausten torjuntaprosentti, joka on 76. Tietojenkalasteluhuijausten kohteeksi joutui vuoden 2025 aikana lähes 17 000 ihmistä, joista 13 000:n varat pankit pystyivät pelastamaan.

Peräti 60 prosentissa huijaustapauksia asiakas on itse siirtänyt rahat rikollisille, mikä on enemmän kuin aikaisempina vuosina. Näissä tapauksissa ei siis ole ollut kyse esimerkiksi pankkitunnusten kalastelusta.

Uutena kategoriana onkin tilastoitu turvatilihuijaukset, jotka aiemmin laskettiin kalasteluihin. Turvatilihuijauksilla ihmisiltä varastettiin 38,4 miljoonaa euroa vuonna 2025. Näistä maksuista pankit saivat estettyä tai palautettua 23,8 miljoonaa.

Back
Ylös Bottom