Puhelin ja internet huijaukset

Mutta tuonkin olisi voinut sanoa kunnolla eli nyt saa arvailla, että oli ilmeisesti tietsikan valesivulle syöttänyt tunnuksen JA salasanan (joka siis syötettäisiin puhelimeen normaalisti). Eihän roisto olisi mihinkään päässyt, jos ukkeli olisi normaalisti pysyttäytynyt siinä, että salasana vain puhelimeen.
Salasana vain puhelimeen? Tuollaiseen nettipankkiin en ole vielä törmännyt. Viittä erilaista käyttänyt viimeisen parin vuoden aikana.

Noissa ollut kolme vaihtoehtoa. Tietsikalla annetaan käyttäjätunnus + salasana ja sitten puhelimeen tulee tekstiviestillä vahvistuskoodi, joka annetaan tietokoneelle. Sellaisella tuo lehtijutun mies ryöstettiin.

Sitten toinen vaihtoehto on ollut tietsikalla antaa käyttäjätunnus ja salasana. Seuraavaksi kysyy listalta numerokoodin. Nettipankki edellyttää vielä teksiviestivahvistuksen, mutta vaikkapa teleoperaattori ei.

Kolmas vaihtoehto on käyttäjätunnus + vahvistus kännykkäappissa esim. sormenjäljellä tai PIN-koodilla. Vaatii lisäksi tekstiviestivahvistuskoodin joissain toiminnoissa, mutta ei kaikissa.

Mulla on samassa pankissakin kaksi eri käytäntöä, koska tuota appia ei voi käyttää yritystilin vahvistukseen.

Mulle on tullut koko maaliskuun ajan muutama huijaussoitto päivässä. Suurin osa OP:n nauhoitus, jossa väitetään jonkun kirjautuneen tililleni (en ole OP:n asiakas). Tulevat eri numeroista ja eri maista. Ainakin Tanskasta ja Espanjasta tullut. Usein Samsung näyttää "mahdollinen huijaussoitto", mutta ei aina. Ulkomailta soittaa asiakkaatkin tuntemattomista numeroista, joten pakko noihin on vastata ellei ole tuota vinkkiä.

On tämä maailma mennyt kurjaksi tältä osin.

Jos pankista soitetaan, on aina parasta asennoitua niin, että kyseessä on huijaus, ellei erikseen muuta osoittaudu. Pankeilla on menettelyt, jolla voivat ottaa yhteyttä turvallisesti niin, että molemmat osapuolet voivat varmistua toisen osapuolen aitoudesta. Toki soiton yhteydessä käytävä "tunnistuskeskustelu" (eli soittaja tietää "riittävästi keskinäisiä salaisuuksia") voi joskus toimia sille rajalle, että tietää ja varmistuu tarpeesta ottaa yhteyttä pitkin varmempaa kanavaa.

Verottaja ja poliisi voivat myös joskus ottaa yhteyttä puhelimitse, mutta silloin raja menee siinä, että puhelussa ei pidä suvaita keskustelun siirtymistä aiheeseen, josta on valmis ja jota pitää riskittömänä keskustella myös mahdollisen huijarin kanssa.

Pari vuotta sitten oli aika hämmentävää, kun olin laskettelureissulla ja sain englanninkielisen puhelun jossa kerrottiin että mun luottokortillani oli epäilyttävä tapahtuma ja se on suljettu.

Tarkkoina olivat, en ollut käyttänyt Bank Norwegian visaa aikoihin, nyt sitten eka tapahtuma oli suksivuokraus Itävallassa. Hetken sain vakuutella että kyllä, se olin minä ja kaikki on OK. Sittemmin käyttö on jäänyt vielä vähemmäksi, kun eräpäivää ei voi siirtää, on aina 15. päivä, ja nykyään palkkapäivä on 26. päivä.

. Tietsikalla annetaan käyttäjätunnus + salasana ja sitten puhelimeen tulee tekstiviestillä vahvistuskoodi, joka annetaan tietokoneelle. Sellaisella tuo lehtijutun mies ryöstettiin.
Tuollaista en tiennytkään olevan. Vai tekstari tuossa ensilinjan vahvistuksessa.

Tarkkoina olivat, en ollut käyttänyt Bank Norwegian visaa aikoihin
Itselläni menee kaikki Nordean kortit heti jumiin, kun käytän ekan kerran Kiinassa. Tapahtunut jo monta kertaa. Joskus sieltä tulee tekstiviesti, että vastaa 0 tai 1, jos haluat, että korttiasi ei kuoleteta. Joskus siihen vastaaminen auttaa, mutta yleensä ei, eli vaikka vastasit, niin menee silti kiinni vaikka sieltä saattaa tulla ihan kuittauskin. Firman kortteihin ei tule edes tekstaria, ne menee heti vaan kiinni. Otin sen takia S-Pankista myös kortin. Niillä ei ole koskaan mitään tarkistettu ja aina on toiminut. Yleensä Nordealla kestää päiviä korjata asia vaikka on otettu yhteyttä suoraan verkkopankista jne. Korteissa ei ole mitään maarajoituiksia ja kaikki online toiminta sallittu jne. Sama ongelma toki myös Wechatin ja Alipayn kanssa vaikka kortit nätisti lisätty sinne.

Tuollaista en tiennytkään olevan. Vai tekstari tuossa ensilinjan vahvistuksessa.
Tekstarilla tuleva koodi varmistettuun numeroon (eli käyttäjän liittymään) on se toinen "faktori" tuossa MFA-systeemissä, käyttäjätunnus+salasana on eka. Ei kai missään enää hyväksytä pelkästään kt+salasana yhdistelmää. Voi olla myös puhelinapin biometrinen tunnistus + tekstarikoodi mutta aina enemmän kuin yksi autentikointi.

Kyllä näihin voi helposti mennä jos ei ole tarkkana. Ajoituskin sopiva kun edunvalvontavaltuutus on vetämässä. En kokeillut minkälainen sivu aukeaa. :hmm:

1774964882834.png

Paitsi että tuossa tapauksessa ei ollutkaan huijaus vaan oikeasti hukassa ollut paketti.
Eli vaatii paketteja kuljetukseen noutavan virheen huomatessaan tyhjän lokeron, josta pitää laittaa ilmoitus.
Jos ei näin tehdä, myyjä saa rahat kadonneesta paketista.
Eli kadonnut paketti menee silloin ostajan piikkiin 🙄

Pieni huolestumis-jyvänen alkaa itämään kun lukee näitä ongelmia, minun pitää laittaa pankkiin aikaa konttoritapaamiseen ja keskustella juuri noista tilien turvaamisesta.
Iso plussa ettei ole henk-koht käytössä uuden maailman virtuaalisia maksutapoja eikä taulutietokonetta taskussa

Olen ihmetellyt, kun ei ole tullut minkäänlaisia huijaus soittoja. Numero on salattu ja suoramyyntikielto voimassa. Mobiilivarmenne käytössä ja kaiken maksan mobiilipankilla ja puhelimella huitasemalla.
Tuuria on kahenlaista tietysti.

Tampereellakaan ei ole kovin yksinkertaista päästä konttoriin.

Pieni huolestumis-jyvänen alkaa itämään kun lukee näitä ongelmia, minun pitää laittaa pankkiin aikaa konttoritapaamiseen ja keskustella juuri noista tilien turvaamisesta.
Iso plussa ettei ole henk-koht käytössä uuden maailman virtuaalisia maksutapoja eikä taulutietokonetta taskussa
Kerro sitten mitä ehdottavat.
Nordea tuputtaa vain sijoitustietoutta ja kova käsijarru päälle, kun alkaa kysellä turvallisuusasioista. Yksi puhelu tuossa oli, mutta ei siinä ollut mahdollisuutta kovin laajasti käydä asioita läpi.
Pitää ottaa vakavaan harkintaan että siirtäisi eläkesäästöjä ihan konttorikäyntiä vaativalle tilille (en nyt muista selvisikö se että saako moista enää)

Pitää ottaa vakavaan harkintaan että siirtäisi eläkesäästöjä ihan konttorikäyntiä vaativalle tilille (en nyt muista selvisikö se että saako moista enää)

Nettipankin käyttöön on kyllä aina haluttu tehdä erikseen sopimus. Kenties jos menet sellaiseen pankkiin, jossa ei ole tiliä ennestään ja avaat sinne tilin ilman nettipankkia niin kaipa se sitten toimii vain konttorilta käsin.

Olen ihmetellyt, kun ei ole tullut minkäänlaisia huijaus soittoja. Numero on salattu ja suoramyyntikielto voimassa. Mobiilivarmenne käytössä ja kaiken maksan mobiilipankilla ja puhelimella huitasemalla.
Tuuria on kahenlaista tietysti.
Eiköhän viestihuijaukset dominoi. Itselle muuten tuli viime viikolla varsin vakuuttava huijausviesti pankin nimissä. En ihmettele ollenkaan, että joku sitäkin linkkiä klikkaisi ja rahat olisi ulkomailla muutamassa sekunnissa.

Varsinkin jos lähin konttori on 300km päässä ja auki kerran viikossa 11-13

Tuo 300km on liian monelle matka jo tänä päivänä terveydenhoidon puolella, jos tarvii vaativampaa hoitoo. Lainanhakua tavantallaajalle on niin harvoin, että toki matka harmittaisi, niin ei se ylitsepääsemätön ongelma olisi. Hyödyntää matkan isolle kylälle muutenkin siinä samalla. Jos systeemi olis tuo jokaisella pankilla ja lainan antamisella halutaan bisnestä tehdä, niin eiköhän aikoja pankkiin järjesty. Eihän ton nykykäytännön tarvitse olla peruskallioon hakattu.

Tämmöinen tupsahti tekstiviestinä:

Jos sattuu olemaan Telian liittymä vaikka vanhemmalla tai muuten niin asiaan perehtymättömällä, niin vaara taas on...

Liitetiedostot

• 1000015128.webp
    1000015128.webp
    14,3 KB · Lukukerrat: 28
Ei ole tullut niitäkään. Uskon, että miksi itselleni ei noita huijauksia ole tullut johtuu siitä, että ei ole TikTok, X, Facebook, Instagram tms käytössä.
Mielenkiintoista. Äiti väittää ettei tule, mutten ole uskonut, kun tuo puhuu mitä sattuu, ettei vaan joudu kuuntelemaan 60sec kestävää tietoturvapuhetta. Tärkeintähän on välttää moinen ja se ei haittaa että tilit tyhjenee.

Varmaan kuitenkin tulee niitä vaarattomia englanninkielisiä "valokuvapilvesi/xyz poistuu", joilla käsittääkseni yritetään korttihuijauksia? Itselle tulee päivittäin 5-10kpl noita. Harvemmin tulee suomenkielisiä pankkitunnuksien kalastelumeilejä, ehkä yksi per kuukausi.

Varmaan kuitenkin tulee niitä vaarattomia englanninkielisiä "valokuvapilvesi/xyz poistuu", joilla käsittääkseni yritetään korttihuijauksia? Itselle tulee päivittäin 5-10kpl noita. Harvemmin tulee suomenkielisiä pankkitunnuksien kalastelumeilejä, ehkä yksi per kuukausi.

Olen tuollaisen joskus nähnyt mutta en 5-10 päivittäin. Mikäs sinulla on mennyt vikaan että olet joutunut huijareiden listoille? Omat osoitteeni olleet käytössä vuosikymmeniä ja vaikka huijauksia näenkin niin niitä tulee kerta viikkoon korkeintaan.

Viimeisin minkä löysin roskakorista oli lähetetty 27.8 osoitteesta info-izfn@bps-egypt.com ja aiheena oli POP-pankin henkilötietojen tarkastus. Puhelimeen niitä ei tule senkään vertaa kuin sähköpostiin.

On tuo meiliosoite ollut murtolistoilla kaksi kertaa. Ehkä murtotiedot pitää paikkansa, en tiedä. Enkä tiedä yhtään mikä on mennyt pieleen, mutta joka paikkaanhan kun rekisteröityy, niin pitää osoite antaa. Ollut luokkaa 25v sama meili käytössä ja hankala olisi vaihtaa sitä.

Joskus vaikutti siltä, että joku toinen on kenties vahingossa kirjoittanut jonnekin osoitteensa väärin, joka väärinkirjoitettuna on ollut sama kuin minulla. Tuli henkilökohtaisen tuntuista postia jollekulle toiselle. Mutta eipä tuo nyt arvioituna varmaankaan liity mihinkään murtohommiin.

En olisi mennyt.
Tarkoitin tuota juttua, kun nuo usein jättää pihvin sanomatta

Nämä ovat niin surullista luettavaa. Jonkin verran pankit on palveluaan parantaneet mm. lisäämällä varoituksia tekstiviestinä tuleviin vahvistuksiin, mutta mikäänhän ei riitä.

Sehän tässä on kummaa miten nämä huijarit löytää ihmisiä, jotka ylipäänsä vastaa puhelimeen?

Pankit voisivat antaa lisävalistusta asiakaskunnalleen julkaisemalla aineistoa, jossa väännetään aivan rautalangasta ja yksityiskohtaisesti kyseeseen tulevat protokollamenettelyt, jolla pankki, poliisi tai yleensä jokin asiallinen taho saattaa ottaa yhteyttä ja mikä on näiden yhteydenottojen mahdollinen suhde pankkitunnusten käyttöön (jos sellaista edes voisi perustellusti joskus olla). Lopuksi sitten vielä painava viesti, että kaikki, mikä ei heti ja ilman epäilyksiä istu täsmälleen noihin kuvattuihin tyyppiprotokollamenettelyihin, on jokseenkin varmasti huijausyritys, jonka tarkoituksena on kavaltaa uhrin rahat, muuta omaisuutta tai henkilöllisyys.

Luulenpa, että ne, jotka jaksaisivat tutustua aineistoon ja ymmärtäisivät sen, ovat niitä, joita ei nytkään huijata. Ja ne, joita pystytään huijaamaan, eivät joko tutustuisi aineistoon tai ymmärtäisi sitä.

Luulenpa, että ne, jotka jaksaisivat tutustua aineistoon ja ymmärtäisivät sen, ovat niitä, joita ei nytkään huijata. Ja ne, joita pystytään huijaamaan, eivät joko tutustuisi aineistoon tai ymmärtäisi sitä.
Itse luottaisin enemmän yleisöön, kunhan valitusmateriaali on riittävän havainnollista. Ei tarvita pitkiä proosakuvauksia, vaan vaikkapa elävien näyttelijöiden esittämiä konkreettisia esimerkkisketsejä ja havainnollisia animaatioita.

Tuollainen sarja pyöriikin Ylellä, tarkoitan sitä n. 3min kestävää (en digihuijatut). Yhdestä näin osan ja oli ihan hyvä.

Tulee vähän mieleen vanhan ajan tietoisku, jotka olisi vieläkin hyviä mutta nykyään varmaan pidettäisiin holhouksena

Onhan tähän raaka metodi. Tehdään huijauspuheluista laillisia. Jos huijaus onnistuu, niin huijattu menettää rahansa hetkeksi, mutta saa ne takaisin tarkastusmaksulla vähennettynä. Kuka tahansa voisi rekisteröityä tarkastajaksi. Seuraus... huijauspuheluita tulee solkenaan ja vähän hitaampikin huomaa, mitä rahojen menettäminen tarkoittaa ilman että ihan kaikkea menettää lopullisesti.

Miksei pankeilla voisi olla vapaaehtoista mahdollisuutta jolla vanhus voisi määrätä jonkun läheisen kuittaamaan omilla tunnuksillaan jos X euroa ollaan siirtämässä tililtä.

Näitä eri ratkaisuja on, mutta pankkeja ei kiinnosta!

Sehän tässä on kummaa miten nämä huijarit löytää ihmisiä, jotka ylipäänsä vastaa puhelimeen?
Olen itsekin kysynyt samaa, minulle tulee ehkä kerran vuodessa kalasteluviesti ja onkohan toista vuotta siitä kun joku soitti asiaan liittyen?
Vaimolle tulee mutta harvinaisia ovat hänellekin

Molemmilla ollut oma puh.numero käytössä yli 20v
Tytär laittoi vaimon iPhone aikoinaan anonyymiksi (en tiedä miten) ja itse käytän uusin Nokia 8210

Onkohan tässä nyt tekniikka sekä "some"alustat jotka vuotavat henkilötietoja kunhan osaa ne hakea rekistereistä??

Olen itsekin kysynyt samaa, minulle tulee ehkä kerran vuodessa kalasteluviesti ja onkohan toista vuotta siitä kun joku soitti asiaan liittyen?
Vaimolle tulee mutta harvinaisia ovat hänellekin

Itse vastaan kaikkiin soittoihin ja pari kertaa tänä vuonna on tullut puhelu, joka alkaa "Tämä on automaatinen..." heti sen jälkeen se katkeaakin kun sormi osuu luurinkuvaan. En oli kuunnellut edes uteliaisuudesta miten viesti jatkuisi.

Takaisin
Ylös Bottom