Puhelinmyyjät

fraatti

Hyperaktiivi
Vaimolle on alkanut helvetinmoinen pommitus. Päivässä saattaa tulla useampikin puhelu joltain puhelinmyyjältä. Kaikki on laitettu estoon. Tätä on kuulemma jatkunut vajaan vuoden.

Robinson kieltopalveluun on tehty esto, mutta se ei ole vaikuttanut mitään. Joskus tein sen itse ja mulla puhelut loppui.

Oma epäilykseni on nyt alkanut osoittamaan Aller median suuntaan. Muutaman kerran on tullut Seiska lahjatilauksena ja epäilys on että tiedot ovat jääneet sinne. Onko vastaavasta kokemusta?

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Yksi hyvä keino on sanoa että hetki pieni niin teen tämän loppuun niin kohta on aikaa ja samalla laittaa luuri pöydälle. Näin niiltä menee sentään sitä kallisarvoista aikaa.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
en tiedä onko mahdollista luurissa laittaa että vastaa ainoastaan tallennettuihin numeroihin, *.muut estoon

en tiedä mikä noita vuotaa, minulle ei tule ainoatakaan puhelua puhelinmyyjiltä vaikka numero julkinen ja löytyy haulla eikä mitään estoja ole mutta eukon puhelin rallattaa niitä joka päivä vaikka on estot sun muut päällä.

dbwarrior

Vakionaama
Voiko puhelinmyyjältä vaatia tietoa mistä kenen ylläpitämästä rekisteristä ovat numeron saaneet? En usko että ne väittää tavanneensa numeron :)

Esäätäjä

Vakionaama
Voiko puhelinmyyjältä vaatia tietoa mistä kenen ylläpitämästä rekisteristä ovat numeron saaneet? En usko että ne väittää tavanneensa numeron :)
Ainakin yrityksen sähköpostiin tulee erilaisilta talouspalvelu- ja lakiasianfirmoilta viestejä joissa mainitsevat lähteen olevan heidän oma markkinointirekisterinsä, kuitenkin luulen että lähde on Suomen Yrittäjät vaikka sinne ei mielestäni ole markkinointilupaa annettu.

Eli jos mainitsevst oman rekisterinsä, saako sitä mistään selville mistä se sinne on saatu?

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Sanoma Media Finland ja Otavamedia ja jotkut kauppaketjut omissa kausimarkkinoissaan tarjoavat noita ilmaisnäytelehtiä 2-3 kuukauden välein ja saavat siinä samalla puhelinnumeroita.
Kun joku perheessä tekee sen lehtitilauksen ilmaisena, samalla se puhelinnumero menee organisaation puhelinmyyjille käyttöön ja pommitus alkaa muutamaksi viikoksi.

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Se tuossa ihmetyttää kun kyse ei ole ainoastaan lehitmyyjistä, mukana on ainakin Powera, Seiska, joku iv-koneen puhdistaja, tekniikka ja talous, vitea pro, Vattenfall, Ideko keittiökauppias ja ties mitä. Joku rekisteri näille on pakko olla.

pamppu

Hyperaktiivi

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Se tuossa ihmetyttää kun kyse ei ole ainoastaan lehitmyyjistä, mukana on ainakin Powera, Seiska, joku iv-koneen puhdistaja, tekniikka ja talous, vitea pro, Vattenfall, Ideko keittiökauppias ja ties mitä. Joku rekisteri näille on pakko olla.
Tähän mennessä jokainen soittaja, joka tän huushollin ihmisille on soittanut viimeisen 15 vuoden ajan, on saanut tavalla tai toisella numeron ihan meiltä itseltämme.
Puoliso ei ihan aina tajua, että kun ruksii niitä ehtoja nettilomakkeissa, ne ehdot kannattaa lukea ennen hyväksymistä.
Niissä usein annetaan jollekin konsortiolle oikeus käyttää tietoja suoramarkkinointiin.

Tifo

Vakionaama
Jostain rakennusrekisteristä saavat ainakin tietoja. Tänne on tullut viemärin kuvaajaa, sukittajaa, iv-kanavan puhdistajaa. Talolla ikää 36 vuotta.
Yllättäen tuli viimeksi soitto mun lempi-inhokilta, Vitae Pro. Äidin jäljiltä siivosin kaksi muovikassillista käyttämättömiä vitamiineja. Lääkärikäynnillä näytin niitä tohtorille ja kysyin onko näille käyttöä? Hetken pyöriteltyään rasioita sanoi että jos haluaa niin voihan näitä monivitamiinitabletteja syödä. Tiesittekö muuten että sen takana on Valitut Palat.

Esäätäjä

Vakionaama
Jostain rakennusrekisteristä saavat ainakin tietoja. Tänne on tullut viemärin kuvaajaa, sukittajaa, iv-kanavan puhdistajaa. Talolla ikää 36 vuotta.
Yllättäen tuli viimeksi soitto mun lempi-inhokilta, Vitae Pro. Äidin jäljiltä siivosin kaksi muovikassillista käyttämättömiä vitamiineja. Lääkärikäynnillä näytin niitä tohtorille ja kysyin onko näille käyttöä? Hetken pyöriteltyään rasioita sanoi että jos haluaa niin voihan näitä monivitamiinitabletteja syödä. Tiesittekö muuten että sen takana on Valitut Palat.
Ilmeisesti joku on tuollaisen ok-talo asujan rekisterin puhelinnumeroineen tehnyt ja myy sitä hyvään hintaan. Siitä vaan soittelemaan "olemme teidän alueellanne tekemässä..."

Vaihdoin oman numeroni yrityksen numeroon, niin vieläkin osoitteen perusteella jotkut kaivoi vaimoni numeron ja soittivat siihen. Nyt ei ole yhtään numeroa talon osoitteella ja hiljaista on.

xismo

Aktiivinen jäsen
Tiedot kiertävät aikansa, niitä myydään edelleen. Jos erehdyt antamaan puhelinnumeron jonnekin niin se talletetaan sinne ja sitten myydään jossain vaiheessa eteenpäin. Kun numeron sijaan kirjoitat "salainen" niin ei tarvitse tuota antaa. Joskun vaaditaan numero niin ihan +35811111111 on toimiva vaihtoehto. Viranomaisilla on oma rekisterinsä ja saavat oikean numeron sieltä.

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Jos viranomaisilla on tiedossa kohdehenkilön itse antama puhelinnumero, siihen yritellään soittaa.
Jos numeroa ei ole tiedossa, kysellään numeroa ihan samasta numerotiedustelusta kuin muutkin ihmiset.
Poikkeuksena on, että viranomaiset saa myös salaiset numerot kysyjän tarkistustoimenpiteen jälkeen.
Viranomaisilla ei ole mitään omaa erillistä numerorekisteriä olemassa.

jiikoo

Vakionaama
Vaimolle on alkanut helvetinmoinen pommitus. Päivässä saattaa tulla useampikin puhelu joltain puhelinmyyjältä. Kaikki on laitettu estoon. Tätä on kuulemma jatkunut vajaan vuoden.

Robinson kieltopalveluun on tehty esto, mutta se ei ole vaikuttanut mitään. Joskus tein sen itse ja mulla puhelut loppui.

Oma epäilykseni on nyt alkanut osoittamaan Aller median suuntaan. Muutaman kerran on tullut Seiska lahjatilauksena ja epäilys on että tiedot ovat jääneet sinne. Onko vastaavasta kokemusta?

Pyydä vaimoa kokeilemaan soittamaan uudestaan tuonne kieltopalveluun:

Kielto on voimassa 3 vuotta ja alkaa toimia noin parissa viikossa.

Numeroa ei kannata jatkossa laittaa mihinkään tarpeettomaan. Lähinnä pakko laittaa jos jotain fyysista tavaraa tilaa postilla tai Matkahuollolla ja ne laittaa paketin saapumisilmoituksen tekstiviestinä.

Numero myös pois operaattorin kautta sieltä numeropalveluista löytymästä.

Voisi hommata myös oman liittymän tuota varten.

Jos puhelin tukee dual sim-juttuja ja fyysistä SIM korttia ja fyysinen SIM-korttipaikka on vapaana, niin hommata vaikka Elisa Latausliittymä sitä varten. Maksaa 10 euroa vuodessa kun sen pitää aktiivisena. Tai no 4 eurolla pääsee myös jos lataa jonkun tarpeettoman datapaketin kerran vuodessa pariksi päiväksi.

Jos ei fyysistä SIM-korttia voi laittaa, niin sitten joku prepaid eSIM kortilla.

xismo

Aktiivinen jäsen
Jos viranomaisilla on tiedossa kohdehenkilön itse antama puhelinnumero, siihen yritellään soittaa.
Jos numeroa ei ole tiedossa, kysellään numeroa ihan samasta numerotiedustelusta kuin muutkin ihmiset.
Poikkeuksena on, että viranomaiset saa myös salaiset numerot kysyjän tarkistustoimenpiteen jälkeen.
Viranomaisilla ei ole mitään omaa erillistä numerorekisteriä olemassa.
Mielenkiintoista. Poliisi kertoi suoraan että saavat kaikki numerot selville. En sitten tiedä paljonko (perus)konstaapeli oikeasti tietää asioista.
Mutta numero kannattaa jättää laittamatta mihinkään arvontaan tms. niin ei valu puhelinmyyjille. Mulla on ikuinen puhelinmyynnin esto ollut jo yli 20 vuotta. Se on toiminut hyvin, sai kun soitti sopivalle henkilölle suoraan. Minä kun en osta puhelimessa yhtään mitään koskaan niin tuo helpottaa elämää. Onneksi mun tiedot ei ole ytj.ssä, kaveri on toimari ja sitä kautta saa kaikenmaailman kauppiaiden soittoja.

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Mielenkiintoista. Poliisi kertoi suoraan että saavat kaikki numerot selville. En sitten tiedä paljonko (perus)konstaapeli oikeasti tietää asioista.
Niin, juuri viestissäni kuvasin miten se peruskonstaapelikin saa sen numeron selville tarvittaessa.

fraatti

Hyperaktiivi
Ajattelin että ellei soitot muuten lopu, niin täytyy ottaa joka yritykseen erikseen yhteyttä. Vitae pro oli myös soitellut. Sain siitä tuollaiset tiedot.

VitaePro-puhelinmarkkinoinnin taustalla oleva taho on NutraQ Oy, joka toimii Suomessa VitaeLab-nimen alla.
Keskeiset tiedot:
Yritys: NutraQ Oy / VitaeLab
Tuote: VitaePro-ravintolisä
Y-tunnus: 2344505-3
Osoite: Esterinportti 1, 00240 Helsinki
Asiakaspalvelu: 09 427 38228

NutraQ vastaa itse VitaePro-tuotteiden markkinoinnista, mukaan lukien puhelinmyynti. Käytännössä puhelut voivat tulla joko NutraQ:n omasta myyntiorganisaatiosta tai alihankintana toimivilta puhelinmyyntiyrityksiltä, mutta myynnin juridinen vastuu on NutraQ Oy:llä.

Lisäksi on hyvä tietää, että kuluttaja-asiamies puuttui vuonna 2022 VitaePron markkinointiin, ja NutraQ sitoutui korjaamaan puutteita, erityisesti koskien tilausehtojen ja sitoutumisen selkeyttä . Yrityksen omilla sivuilla vahvistetaan myös, että puhelinmyynti tapahtuu NutraQ/VitaeLabin nimissä

Omistaja on Orkla Health / Orkla ASA.
Tarkemmin:
NutraQ Oy (VitaePro/VitaeLab) ei ole itsenäisesti yksityisomisteinen, vaan
se kuuluu Orkla Health -konserniin
jonka emoyhtiö on norjalainen Orkla ASA.

Tausta lyhyesti:
Orkla Health osti NutraQ:n vuonna 2021–2022 sijoitusyhtiöiltä Impilo ja Sana Pharma Holding.
Kauppa vahvistettiin kesällä 2022, ja NutraQ liitettiin osaksi Orklan taloudellista raportointia.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että:
VitaePro-puhelinmyynti → NutraQ Oy
NutraQ Oy → Orkla Health
Orkla Health → Orkla ASA (pörssiyhtiö, Oslo)

Felix – ketsupit, valmisruoat, hillot
Panda – suklaa ja makeiset (Vaajakoski)
Abba – sillit ja kalatuotteet
TORO – keitot ja kastikkeet
Paulúns – myslit ja terveelliset välipalat
VitaePro – ravintolisä
Möller's – kalanmaksaöljyt
Minisun – vitamiinit

Tunturi

Aktiivinen jäsen
Oon melko varma, että mun kohdalla lukee isolla, että asiakas on täysmulkku. Keksin kyllä aina kaikkea mahdollista juteltavaa ja muuta ajanhaaskausta noille, jos sattuvat erehtymään ja soittamaan! Ammattina kaikkein alhaisin.

Hempuli

Töllintunaaja
Oon melko varma, että mun kohdalla lukee isolla, että asiakas on täysmulkku.
Sama!

Kyselin soittajilta, minkä henkilörekisterin perusteella soittavat ja siitä sitten, mitä tietoja on talletettu. Lopuksi tietojen poistopyyntö tai markkinoinnin esto päälle. Suurin osa soitoista tuli muutamasta contact centeristä ulkoistettuna ja yhden tj:stä irvien välistä ymmärsin, että numeroni tallettui rekisteriin, johon heiltä ei ikinä koskaan soiteta.

ML

Vakionaama
Tänään soitteli:" Ilmalämpöpumppu huoltoja temme juuri teidän alueella olisiko teillä tarvetta".
Ilmeisesti on työstä pulaa ,osottautui tutuksi firmaksi ei kuitenkaan se joka meillä on käynyt.

fraatti

Hyperaktiivi
Sitkeitä ovat. Ideko soitellut vaimolle tämän vuoden puolella > 3krt. Nyt täytyy laittaa vaan kielto markkinointiin kun eivät näköjään välitä ASML kielloista. -> https://www.ideko.fi/tietosuojaseloste/

Viimeviikolla puheluita oli tullut 3 kpl yhteensä. Kaippa se loppuu kun pistää joka ainoaan kiellon erikseen.

jiikoo

Vakionaama
Sitkeitä ovat. Ideko soitellut vaimolle tämän vuoden puolella > 3krt. Nyt täytyy laittaa vaan kielto markkinointiin kun eivät näköjään välitä ASML kielloista. -> https://www.ideko.fi/tietosuojaseloste/

Viimeviikolla puheluita oli tullut 3 kpl yhteensä. Kaippa se loppuu kun pistää joka ainoaan kiellon erikseen.

Ideko, Kotisun, Pohjolan Energia, Restakoti ja Suomen Lämpöikkuna on ollut pitkään kuluttajaviranomaisten hampaissa kaikenlaisten huijausten vuoksi.

Ideko on pahamainaisten Koskeloiden firmoja. Se yksi ja tietty uskonlahko noiden kaikkien takana.

Tuollaisen viestin voi kokeilla laittaa tuollaisille häirikköfirmoille vaikka Idekon tapauksessa info@ideko.fi . Nuo lihavoidut kohdat vain vaihtaa oikeiksi:

"Markkinointikielto ja tietojen poistopyyntö (GDPR)

Vastaanottaja: Yrityshuijari Oy Päivämäärä: 4. helmikuuta 2026

Asia: Suoramarkkinointikielto ja oikeus tietojen poistamiseen (GDPR 17 ja 21 artikla)

Minä, Matti Meikäläinen, ilmoitan täten seuraavaa koskien henkilötietojeni käsittelyä yrityksessänne:

Suoramarkkinointikielto: Kiellän ehdottomasti kaiken minuun kohdistuvan suoramarkkinoinnin (mukaan lukien puhelinmyynti, tekstiviestit ja sähköposti) EU:n tietosuoja-asetuksen 21 artiklan 2 kohdan mukaisesti.

Tietojen poistopyyntö: Vaadin, että poistatte kaikki henkilötietoni rekisteristänne välittömästi tietosuoja-asetuksen 17 artiklan (oikeus tulla unohdetuksi) perusteella. Koska en ole yrityksenne asiakas ja olen kieltänyt markkinoinnin, tietojen säilyttämiselle ei ole enää laillista perustetta.

Vahvistus: Pyydän kirjallista vahvistusta siitä, että tietoni on poistettu ja markkinointikielto on rekisteröity viimeistään 30 päivän kuluessa tämän viestin vastaanottamisesta.

Perustelut: Olen aiemmin käyttänyt ASML:n ylläpitämää kieltopalvelua, jota yrityksenne ei ole noudattanut. Mikäli häirintä jatkuu tämän ilmoituksen jälkeen, tulen viemään asian tietosuojavaltuutetun toimiston ratkaistavaksi.

Yhteystietoni: Nimi: Matti Meikäläinen Puhelinnumero: [Lisää numerosi tähän] Sähköposti: [Lisää sähköpostisi tähän]

Ystävällisin terveisin,

Matti Meikäläinen "

fraatti

Hyperaktiivi
Ideko, Kotisun, Pohjolan Energia, Restakoti ja Suomen Lämpöikkuna on ollut pitkään kuluttajaviranomaisten hampaissa kaikenlaisten huijausten vuoksi.

Ideko on pahamainaisten Koskeloiden firmoja. Se yksi ja tietty uskonlahko noiden kaikkien takana.

Tuollaisen viestin voi kokeilla laittaa tuollaisille häirikköfirmoille vaikka Idekon tapauksessa info@ideko.fi . Nuo lihavoidut kohdat vain vaihtaa oikeiksi:

"Markkinointikielto ja tietojen poistopyyntö (GDPR)

Vastaanottaja: Yrityshuijari Oy Päivämäärä: 4. helmikuuta 2026

Asia: Suoramarkkinointikielto ja oikeus tietojen poistamiseen (GDPR 17 ja 21 artikla)

Minä, Matti Meikäläinen, ilmoitan täten seuraavaa koskien henkilötietojeni käsittelyä yrityksessänne:

Suoramarkkinointikielto: Kiellän ehdottomasti kaiken minuun kohdistuvan suoramarkkinoinnin (mukaan lukien puhelinmyynti, tekstiviestit ja sähköposti) EU:n tietosuoja-asetuksen 21 artiklan 2 kohdan mukaisesti.

Tietojen poistopyyntö: Vaadin, että poistatte kaikki henkilötietoni rekisteristänne välittömästi tietosuoja-asetuksen 17 artiklan (oikeus tulla unohdetuksi) perusteella. Koska en ole yrityksenne asiakas ja olen kieltänyt markkinoinnin, tietojen säilyttämiselle ei ole enää laillista perustetta.

Vahvistus: Pyydän kirjallista vahvistusta siitä, että tietoni on poistettu ja markkinointikielto on rekisteröity viimeistään 30 päivän kuluessa tämän viestin vastaanottamisesta.

Perustelut: Olen aiemmin käyttänyt ASML:n ylläpitämää kieltopalvelua, jota yrityksenne ei ole noudattanut. Mikäli häirintä jatkuu tämän ilmoituksen jälkeen, tulen viemään asian tietosuojavaltuutetun toimiston ratkaistavaksi.

Yhteystietoni: Nimi: Matti Meikäläinen Puhelinnumero: [Lisää numerosi tähän] Sähköposti: [Lisää sähköpostisi tähän]

Ystävällisin terveisin,

Matti Meikäläinen "
Jotain hiukan samansuuntaista tuonne ja seiskaan lähti jo aikaisemmin. Täytyy ilmeisesti tehdä kaikille kaupustelijoillle samalla tavalla. Kummastuttaa silti että miksi samasta numerosta piinataan toistuvasti. Jostain ovat tietty myös nron keksineet alkujaankin.

jiikoo

Vakionaama
Jotain hiukan samansuuntaista tuonne ja seiskaan lähti jo aikaisemmin. Täytyy ilmeisesti tehdä kaikille kaupustelijoillle samalla tavalla. Kummastuttaa silti että miksi samasta numerosta piinataan toistuvasti. Jostain ovat tietty myös nron keksineet alkujaankin.

Niitä numeroita kaivavat mistä sattuvat saamaan.

Joku eräs uskonlahkolaisten firma oli sellainen, joka kaivelee niitä omakotitaloissa olevia senioiden yhteystietoja ja myy niitä niille uskovaisten remonttihuijareiden firmoille.

Sitten osa lehtimyyjintifirmoista saattanut kaivella ne soitettavat numerot vaikka Torin ja nettiauton myynti-ilmoituksista. Siis Torilla ja Nettiautolla ei mitään tekemistä niiden kanssa, mutta ovat niiden sivulta niitä numeroita hakeneet minne soittelevat. Tästä tosin vuosia jo aikaa kun tästä kuulin.

Back
Ylös Bottom