Pumppu ja RVS

VM.2008 Panan ulkoyksikkö pitää pientä napsuntaa. Tuuletin se ei ole joten taitaa olla kompura. Kiinnostaisi kokeilla tuota RVS jonka kanssa autojen ja muiden mekaanisten juttujen kanssa ollut uskomattoman hyviä kokemuksia. Kaveri on kylmäaaentaja mutta ennenkuin edes ehdotan asiaa niin kun kaasu ajettu ulkoyksikköön (nyt siis itse en tiedä näitä proseduureja) mutta kuitenkin kun laitteesta voi avata putken ja tuon RVS voinee laittaa vain putkeen niin kumpaan putkeen? Voiko aine kulkeutua kompuraan? Ja onko väliä käyttöön otossa käyttääkö jäähdytystä vai lämmitystä jotta aine kulkeutua iso oikeaan suuntaan?

repomies

Hyperaktiivi
Paineilmakompressori mäntineen voisi olla tuollaiselle käärmeöljylle otollinen kohde, mutta HFC ILPpien POE-öljyjä en lähtisi sotkemaan. Ei niihin mitään mineraaliöljyäkään saa lisätä.

VesA

In Memoriam
VM.2008 Panan ulkoyksikkö pitää pientä napsuntaa. Tuuletin se ei ole joten taitaa olla kompura. Kiinnostaisi kokeilla tuota RVS jonka kanssa autojen ja muiden mekaanisten juttujen kanssa ollut uskomattoman hyviä kokemuksia. Kaveri on kylmäaaentaja mutta ennenkuin edes ehdotan asiaa niin kun kaasu ajettu ulkoyksikköön (nyt siis itse en tiedä näitä proseduureja) mutta kuitenkin kun laitteesta voi avata putken ja tuon RVS voinee laittaa vain putkeen niin kumpaan putkeen? Voiko aine kulkeutua kompuraan? Ja onko väliä käyttöön otossa käyttääkö jäähdytystä vai lämmitystä jotta aine kulkeutua iso oikeaan suuntaan?
Mielenkiintoinen kokeilu jossa ei enää paljon 2008 pumpussa häviä. Öljy ( joka ei tuossa varmaan enää paljon muistuta auton öljyä ) kiertää kylmäaineen mukana ja kylmäaine kiertää lämmityskäytössä paksumpaa putkea kaasuna sisälle ja tulee nesteenä takaisin pienemmässä. Jäähdytyskäytössä sitten toisinpäin. Pumpussa on paljon vähemmän öljyä kuin auton moottorissa, suurta määrää ei parane lisäillä. Ehkä se rauhallisemmin sekoittuu jos laittaa menemään kaasun mukana sisäykköön ja sieltä ulkoyksikön höyrystimen kautta lopulta kompuralle. Kompuraan ei saisi mennä nestettä.

• Keskustelun aloittaja
Tuo RVS on geelimäinen, eli hyvin vähän juokseva. Useissa kohteissa se sekoitetaan öljyyn ennen laittamista. Nähtävästi siinä geeliputkilossa ei ole öljyä. Itse geeliä on vain muutama ml.
PI-kompurassa olen käyttänyt hyvillä tuloksilla mutta toki ymmärrän että sillä tekniikalla ja kokemuksella ei ole nyt merkitystä tässä tapauksessa. Minulla on sisäyksikkö n.2m ylempänä kuin ulkoyksikkö.

VesA

In Memoriam
Mitähän se RVS missäkin tapauksessa on. Sehän oli alunperin ihan vaan hyvin hienoa savea.. nyt puhutaan nanoteknologiasta.

• Keskustelun aloittaja
Meni hieman sivuraiteelle, ymmärrän kyllä maailmanpolitiikkaakin mutta ihan suoraan ja kaikki rahat ei Venäjälle mene. https://www.rvs.fi/meista/
Eikä taloustiedoissa ole kuin suomalaisia nimiä. Mutta ihan hyvä huomio ja raaka-aine kai tullut Venäjältä.

Nanoteknologiaa tai savea vai molempia. Kai joku tekniikka on nanoa jos lopputulos on nanorakenteita. Mutta mulle ihan sama millä ne muutokset on tulleet omiin laitteisiin.

VesA

In Memoriam
Nanoteknologiaa tai savea vai molempia. Kai joku tekniikka on nanoa jos lopputulos on nanorakenteita. Mutta mulle ihan sama millä ne muutokset on tulleet omiin laitteisiin.
Ajatus oli lähinnä siinä tiivistääkö se aine paisuntaventtiilin siinä samalla.. näissä muissa vehkeissä ei ole pieniä reikiä joissa sillä voisi olla vaikutusta. Eikun kokeilemaan.

Juu, siis tässähän on juurikin se että en tiedä riittävästi ilpistä tai RVS. Ja vinkit ja ajatukset tervetulleita. Tai jos joku olisi jo kokeillut. Sen verran väittävät että auton ääntävää ilmastointia saatu tuolla hiljaiseksi mutta auton pumpputekniikka on kaukana ilpistä.

repomies

Hyperaktiivi
Nykyään autoissakin on lämpöpumppuja sähkökompressorilla. Ei ne nyt niin kauhean erilaisia ole. Kylmäaine on eri.

En usko, että EEV menee tukkoon tuosta, se kuitenkin säätyy auki, jos on tarve. Mönjän yhteensopivuutta POE-öljyn ja kylmäaineen kanssa epäilen sitäkin enemmän.

Sen verta kallis aine, etten raaskisi kokeilla. Vanhasta ei tule uutta noin. Säästä raha uuteen ilppiin. Tilaa vaikka italiasta, sieltä niitä saa halvalla.

Aine on n.20€, ihan osaksi mielenkiintoa. Jos vielä kyseisen että jos haluaisit itse ainetta öljyn sekaan. Ja pumppuum ei vaihdeta kylmäainetta eikä öljyjä niin kumpaan/kumpaankin putkeen. Ja tekisikö alkuun lämmitys vai viilennys käyttöä? Toki perustelut kiinnostaa.

VesA

In Memoriam
Toki perustelut kiinnostaa
Öljyä on kompurassa - ja sitten pitkin matkaa koko reitillä, sitä kiertää kaasun mukana. Kompuraan taas saa tavaraa vain sieltä mistä se imee kaasua sisäänsä. Lyhin reitti on jäähdytyksellä paksusta putkesta, pisin ja mutkikkain reitti lämmityksellä paksusta putkesta. Pitkällä reitillä mönjällä on tilaisuus sekottua öljyyn ennen kompuraa ( jos se siihen sekottuu) , mutta siellä on kapeikkoja joihin hyytelö voi juuttua.

Lyhyellä se on sitten all-in.

repomies

Hyperaktiivi
Ei noissa oikein ole mitään kuivainta. Varaaja siinä kompuran kyljessä kai yleensä on. Se pyrkii imemään kaasua, mutta öljylle on usein pieni reikä putkessa säiliön alapäässä, jotenkin niin.

Lappanen

Hyperaktiivi
Aika paksulta se itse aine vaikuttaa, lantraantuu sitten kyllä hyvin öljyn sekaan mutta esim auton moottorissa on isot kanavat ja paljon öljyä minkä mukana aine kulkeutuu.

Mutulla veikkaisin että ainetta ei saa tarpeeksi tähän sovellukseen systeemiin sisälle jotta siitä mitään hyötyä olisi eikä se sen vähän öljyn mukana edes kulkeutuisi sinne kompuralle missä sitä tarvitaan.

Autoissa olen tuota käyttänyt moottorissa ja voimansiirrossa sekä tehostajassa ja aine kyllä toimii. Jakajapumpullisen dieselin tyhjäkäyntiä sai pysyvästi laskea muutamalla sadalla kierroksella aineen lisäyksen jälkeen ja ääntävä tehostaja hiljeni tuolla aineella.

Mutta tässä tapauksessa en itse hommaan lähtisi, paitsi ihan pellepeloton-mentaliteetillä.

Back
Ylös Bottom