pumpun valinta

Vs: pumpun valinta

jarski73 sanoi:
oliskohan -15 jälkeen pikkuisen enemmän tehoa eihän se 6kw päde enää kovemmilla pakkasilla ja menee sitä lämpöä ylöskin.tuskin on mikään kanuuna enää -20 paremmalla puolella.

Dataa ei ole tarjolla kuin -15 asteeseen asti, ja sekin data on valmistajan "Appending data Nocria" dokkarista.

Siinä kuitenkin on käyrä capacityn kehityksestä, sulatukset huomioiden ("containing the defrosting cycle") ja silmämääräisesti AWYZ14:a @-15C olisi 88% normicapasta (joka on 6kW). Siis väittävät että 5,28kW saisi sulatukset huomioiden. En usko lukua totuudenmukaiseksi, mutta niin tuota käyrää tulkitsin.

AWYZ18 @-15C olisi silmämääräisesti ehkä 83% normicapasta (joka on 6,7kW). Eli tuosta tulee puolestaan 5,56kW sulatukset huomioiden. Hyvin pieni ero 14-sarjaiseen verrattuna, joten tyydyin 14:een.

Espejot sanoi:
Tulkitsenko oiken että Fujin ajastetut sulatukset alkaa -10C:ssa...

Nähtävästi. Mutta se ei ole selittävä tekijä, tuo COPpi on tasaisen paska myös välillä -10..+6C. Sitten menee ilmeisesti niin pahasti katkolle että rommaa, tuossa kyseisessä kohteessa jossa mitoitusteho siis 4kW @ -26C.

Ainakin tuosta näkee sen että tuo fujitsun oma dokkari käppyröineen on ihan huuhaata, kuten oletinkin. Pessimisti ei pety. Sääli sinänsä että VTT ei huudattanut tuota vekotinta täysillä, ajeli vain sen mukaan miten lämpöä tarvitaan kyseisessä kohteessa. Itsellä tuo mitoitusteho -26 asteessa on 9kW luokkaa, joten olisi kiinnostanut nähdä mitä se coppelo on täysillä ajeltaessa normaaleilla pakkasilla. Tuskin parempi.. :P

Nyt herää kysymys, miksi mitoittaa pumppu sen mukaan mitä siitä irtoaa kovilla (yli -20c pakkasilla)...laittaako tällainen yksi poikkeuksellinen talvi koko pumppubisneksen uuteen uskoon... ??? Mitä sitten kun taas seuraavat 10 talvea rämmitään loskassa?? Palataan taas siihen, mikä laite on järkevin nollakeleillä vai... :o

Lämmityskauden keskilämpötila Jyväskylän korkeudella on aika kaukana noista kovista pakkasista http://saa.fi.msn.com/monthly_averages.aspx?wealocations=wc:FIXX0025&q=Jyv%c3%a4skyl%c3%a4%2c+L%c3%a4nsi-Suomi+forecast:averagesm ettekä te nyt autoakaan varmasti valitse sen mukaan, että jos jonain talvena sattuis tulemaan vaikka -40c pakkaset niin auton pitäis silläkin kelillä lähteä kuin palmun alta... 8)

Eiköhän yli 90% lämmityskaudesta mennä kuitenkin tuolla -10c ja +10c välillä....joku viisaampi voi taas ojentaa mikäli olen väärässä???

Russel sanoi:
Eiköhän yli 90% lämmityskaudesta mennä kuitenkin tuolla -10c ja +10c välillä....joku viisaampi voi taas ojentaa mikäli olen väärässä???

Noista prosenteista en nyt sano mitään, mutta lämpötilojen pysyvyydestä on palstalla paljonkin juttua. Minulla on tuusulasta useamman vuoden datat. Et ole aivan väärässä, kuten et ollut siinäkään, että tuota pumppua ei ihan pieneen tilaan kannata välttämättä laittaa.

repomies sanoi:
Russel sanoi:

Noista prosenteista en nyt sano mitään, mutta lämpötilojen pysyvyydestä on palstalla paljonkin juttua. Minulla on tuusulasta useamman vuoden datat. Et ole aivan väärässä, kuten et ollut siinäkään, että tuota pumppua ei ihan pieneen tilaan kannata välttöämättä laittaa.

Toisaalta ei toi taida loistaa suuressakaan tilassa?

Espejot sanoi:

Tuo VTT testi ei anna vastausta siihen miten pumppu käyttäytyisi jos sitä ajettaisiin täysillä vähän pienemmillä pakkasilla. Tai edes puolella teholla nollan kieppeillä. Mutta tuskin sieltä mitään aivan ihmeellistä coppia silloinkaan irtoaisi, vähän parempi ehkä ja lämpöä voisi tulla kiitettävästi.

Espejot sanoi:
repomies sanoi:
Russel sanoi:

Noista prosenteista en nyt sano mitään, mutta lämpötilojen pysyvyydestä on palstalla paljonkin juttua. Minulla on tuusulasta useamman vuoden datat. Et ole aivan väärässä, kuten et ollut siinäkään, että tuota pumppua ei ihan pieneen tilaan kannata välttöämättä laittaa.

laitetaan fd35 seinälle,meillä on kyllä tammi-helmikuu ollut aina -15-20 astetta pakkasta sanoi tilastot mitä hyvänsä.enkä tämän talven perusteella ole vaihtamassa pumppua meillä on ollut ihan normikelit nyttenkin.nythän voi sitten kommentoida miksi ei kannata laittaa mitsu fd35 seinälle

Mä en niin perusta noihin lukuihin tai testeihin osatehoilla...enemmän mulle merkkaa asiakkailtani saatu positiivinen palaute...Nocria on varmasti järkevimpiä valintoja (Mitsun FD50:n) ohella suurin ja yhtenäisiin yli 180m2 tiloihin ja vaikka Espelotti ei löydä AWYZ:stä hyvää edes suuremmilla tehoilla, niin hyvin sellasella on pärjätty tänä talvena yhden asiakkaani 200m2 ja 3,5m korkeassa ravintolasalissa...talven pakkasennätys asiakkaan seinässä -32c eli ei se nyt ihan turha pumppu ole. Mutta edelleen olen FD35:n kannalla ajatellen kirjoituksen aloittajan kohdetta... :)

jarski73 sanoi:
laitetaan fd35 seinälle,meillä on kyllä tammi-helmikuu ollut aina -15-20 astetta pakkasta sanoi tilastot mitä hyvänsä.enkä tämän talven perusteella ole vaihtamassa pumppua meillä on ollut ihan normikelit nyttenkin.nythän voi sitten kommentoida miksi ei kannata laittaa mitsu fd35 seinälle

Luulenpa että valitsit ihan oikein. VTT:n testien mukaan Mitsu pärjää paremmin pakkasilla koska se ei sulattele tiuhaan ja COPpi on hyvä vähän joka lämpötilassa. Paitsi tietysti jos tulee maanantaikappale joka sulattelee yhtä tiuhaan kuin puuhiksella.

Hyvä Jarski...teit hyvän valinnan ja tulet olemaan päätökseesi tyytyväinen, sanovat nää mua viisaammat mitä tahansa... :)

Russel sanoi:
Hyvä Jarski...teit hyvän valinnan ja tulet olemaan päätökseesi tyytyväinen, sanovat nää mua viisaammat mitä tahansa... :)
kyllä lukemani perusteella fd35 on erittäin hyvä pumppu ja kaverin seinällä on tämä fd35 ja ei voi kyllä valittaa toimii kovillakin pakkasilla tosi hyvin ::)

Russel sanoi:
Nyt herää kysymys, miksi mitoittaa pumppu sen mukaan mitä siitä irtoaa kovilla (yli -20c pakkasilla)...laittaako tällainen yksi poikkeuksellinen talvi koko pumppubisneksen uuteen uskoon... ??? Mitä sitten kun taas seuraavat 10 talvea rämmitään loskassa?? Palataan taas siihen, mikä laite on järkevin nollakeleillä vai... :o

Lämmityskauden keskilämpötila Jyväskylän korkeudella on aika kaukana noista kovista pakkasista http://saa.fi.msn.com/monthly_averages.aspx?wealocations=wc:FIXX0025&q=Jyv%c3%a4skyl%c3%a4%2c+L%c3%a4nsi-Suomi+forecast:averagesm ettekä te nyt autoakaan varmasti valitse sen mukaan, että jos jonain talvena sattuis tulemaan vaikka -40c pakkaset niin auton pitäis silläkin kelillä lähteä kuin palmun alta... 8)

Minkä ikäinen olet? Millaisia talvia muistat?

Muistan itse Tampereella 80-luvun alkupuolella auton koeajon -34 asteessa.
Noin muuten olen kyllä samoilla linjoilla - Mitoitus paitsi lämmitettävän konteen, myös käyttötavan mukaan.
Muistan myös talven Raumalla 70-luvun lopulla. Merenrannan kostea ilma ja -32 astetta pakkasta + 10 km pyöräily. Tuli vilu.
Kuopiossa oli -70 ja -80 lukujen vaihteessa n. -40 astetta.

Nuo olivat sellaisia melkolailla kylmiä aikoja paikkakunnan tavallisimpiin talviin verrattuna. Onhan niitä muitakin kylmiä aikoja ollut,
mutta eivät nyt mitenkään erityisesti muistu mieleen.

Liitteenä yksinkertainen merkkiriippumaton ilppien valintakriteeritaulukko länsi-naapuristamme.

Linjojen värien tarkoitukset:
Keltainen= pienitehoinen ilp
Vaalea violetti= suuritehoinen ilp
Sininen= erittäin suuritehoinen

Vaalea sininen= 100 neliön normaali eristetty talo
Tumman violetti= 150 neliön normaali eristetty talo
Ruskea= 200 neliön normaali eristetty talo

www.varmepumpsforum.com/bilder/kopa%20varmepump.jpg

Expert sanoi:
Liitteenä yksinkertainen merkkiriippumaton ilppien valintakriteeritaulukko länsi-naapuristamme.

Linjojen värien tarkoitukset:
Keltainen= pienitehoinen ilp
Vaalea violetti= suuritehoinen ilp
Sininen= erittäin suuritehoinen

Vaalea sininen= 100 neliön normaali eristetty talo
Tumman violetti= 150 neliön normaali eristetty talo
Ruskea= 200 neliön normaali eristetty talo

www.varmepumpsforum.com/bilder/kopa%20varmepump.jpg

Tämä on hyvä käyrästö oleellisuuksien oivaltamiseen ilman välitöntä merkkisotaa. Toiseen kouraan voi ottaa harkitsemiensa pumppujen pakkastehot, oikeastaan vain niillä on mitoituksessa merkitystä. Näkeepi kuinka monta pakkasastetta pitemmälle toinen pääsee. Toisessa päässä voi vielä katsoa *pienintä* antotehoa ja vastaavaa ulkolämpötilaa. Suunnilleen sillä välillä pumppu hoitaa hommansa yksin ja eleettömästi, vaikka harvoin yhden pumpun lämpö yksin ihan koko rakennusta ( erityisesti märkätiloja ) pystyy lämmittämään.

Mitsubishista saa kokemuksen mukaan lämpöä myös pakkasella, kaksikerroksinen 170 neliön 30-luvun purutalo on lämmitetty Mitsuilla koko talven. Alakerrassa FD35 ja yläkerrassa FD25. Molemmilla on omat kWh mittarit ja tämä lukema on minusta tärkein tieto, eli mitä lämmittäminen oikeasti maksaa.

Välillä 9.2-8.3 sähköä on kulunut FD25 438,4kWh ja FD35 602,1kWh. Öljyyn verrattuna lähes ilmaista lämmitystä, yhteensä 1040,5kWh kuukaudessa.

Minun mielestäni kannattaa valita riittävän iso pumppu, niin voi huoletta lämmittää koko talven, Mitsubishin FD35 toimii -25 asteen pakkasessa ja lämpö riittää hyvin.

Tero59 sanoi:
Mitsubishista saa kokemuksen mukaan lämpöä myös pakkasella, kaksikerroksinen 170 neliön 30-luvun purutalo on lämmitetty Mitsuilla koko talven. Alakerrassa FD35 ja yläkerrassa FD25. Molemmilla on omat kWh mittarit ja tämä lukema on minusta tärkein tieto, eli mitä lämmittäminen oikeasti maksaa.

Välillä 9.2-8.3 sähköä on kulunut FD25 438,4kWh ja FD35 602,1kWh. Öljyyn verrattuna lähes ilmaista lämmitystä, yhteensä 1040,5kWh kuukaudessa.

Minun mielestäni kannattaa valita riittävän iso pumppu, niin voi huoletta lämmittää koko talven, Mitsubishin FD35 toimii -25 asteen pakkasessa ja lämpö riittää hyvin.

Tuolla aiemmin Expert esitti todella hyvän tutkimukseen perustuvan käyrästön ja ihmeen hyvin pitää kohdallani paikkansa. Noudattelee sitä 150 mm eriste / keskivertopumpun käyrää ja josta selviää edelleen se milloin talo alkaa tarvitsemaan patterilämmitystä avuksi.

Puuttumatta sen enempää edellisen kirjoittajan informaatioon niin aika vähän hän luottaa lukijan sisälukutaitoon ja sisällön ymmärtämiseen ja luetun muistamiseen kun lyhyessä tekstinpätkässä pitää merkki mainita kolme kertaa. Toisekseen, selvyyden vuoksi todettakoon muille lukijoille joilla ei ole ILP:a että myös muutkin ILP:t tuottavat lämpöä pakkasella. Asia selviää myös tuosta em krafiikasta joten siinä mielessä mistään sensaatiosta ei ole kyse.

Kun kirjoittaja on noinkin paljon uhrannut tähän informaatioon, kraafinen käyrä tai taulukko kuukausijaotuksella siitä miten aiemmin pelkästään öljylämmitys on alkanut laskemaan ja vastaavasti sähkön kulutus nousemaan, antaisi lukijalle huomattavasti enemmän arvioida tilannetta. Eipä investoinnin suuruus suuruusluokkanakaan heikentäisi informaation arvoa.

Smiley211007

jarski73 sanoi:
öljylämmityksen kaveriksi,tänne keski-suomeen,uus ja tehokkaampi pumppu hakusessa,talon tiedot alla.huoneisto korkeus noin 3metriä eli kuutioita aika paljon,pumppu tulis alakertaan vaihtoehdot fujitsu AWYZ14 nocria tai mitsu fd35.kumpaakohan sitä kannattais laittaa seinälle tarjous hinta oli 150 euron sisään toisistaan eli hinta ei ole esteenä.minkälaisia kokemuksia muilla on kyseisistä pumpuista? ???
Sharpin jhr 9 tai 12 riippuen neliöist sen lattia lämmitys periaatteen vuoksi ja jos o viel käsikäyttönen suntti nii oumannin 800 kaveriks .... Coppi huippu ja workkii - 30 asteessaki jos on oikein asennettu.Myös sen ilmanpuhdistus ominaisuudet o omaa luokkaansa.Kylmä talvi oli hyvä testi pumpuille mis jyvät erotettiin akanoista.

Takaisin
Ylös Bottom