Puskurivaraaja hyödyt ?

jaholopa

Tulokas
Hei,
Minulla on Jäspi tehowatti air nordic (F2120-12) hommattu 140m2 patteriverkostotaloon. Talo sijaitsee eteläsuomessa ja homma pelittänyt hienosti - nyt kovimmillakaan pakkasilla (-18 ) ei ole mennyt vastuksille.
Kysymys : olen saanut kompressorikäyrän viilattua aika hyväksi : käyrä on asetettu nyt +3 ... -20 , silti katkokäyntiä tulee hiukan, (ks. käppyrät) mutta tämä lienee VILP käytössä normaalia ? Olen harkinnut kuitenkin 100L puskurivaraajan hankintaa tuohon , kannattaako ? Käsittääkseni voisi pienentää katkokäyntiä vielä lisää sekä jos se tasaisi patterien lämpötilaeroja - onko tästä kokemuksia ?

Kuvassa ulkolämpötila ollut n. -14 yöllä ja aamulla - 4.

jäspi_nordic_hist1.PNG

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Olen harkinnut kuitenkin 100L puskurivaraajan hankintaa tuohon , kannattaako ? Käsittääkseni voisi pienentää katkokäyntiä vielä lisää sekä jos se tasaisi patterien lämpötilaeroja - onko tästä kokemuksia ?
Puskuri kannattaa patteritalossa, mikäli on äänihaittoja pattereissa. Millainen kytkentä nyt on?

Itse harkitsisin tuossa tilanteessa kierukallista työsäiliötä, jolla voisi esilämmittää käyttövettä. Esim. tuollainen ES BT100 TC-2

Kaaleb

Jäsen
Siis pomppiiko menovedenlämpö 25-60°c välillä? Puskuri tasaisi sitä, jos sattuu vielä sulatus kohtaan missä menovesi laimeeta. Kuinka pitkiä jäspin käyntijaksot on?

jaholopa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Käyntijaksoja on n. 7 vuorokaudessa. Tuo sininen käyrä on siis lauhduttimesta lähtevä vedenlämpötila joka on 60 astetta kun tehdään käyttövettä ja 25 kun sulatetaan ulkoyksikköä. Patteriverkostoon toki menee tasaisempaa lämpöä.
Nyt siis minulla on Jäspi Nordic ulkoyksikkö ja Tehowatti sisäyksikkö eikä muuta. Ehkä tuollainen ES BT100 olisi hyvä, tosin en nyt usko että tarvitsen käyttövettä varten lisäkierukkaa - ulkoyksikkön tehot on riittäneet hyvin.

Tervala

Jäsen
100l varaajalla ei juurikaan ole merkitystä käyntiaikojen pituuteen, koska lämpötilaero/energiamäärä, joka pieneen varaajaan sopii on hyvin maltillinen. Ei siitä haittaakaan ole, mutta toisaalta taloudellisesta näkökulmasta kiertovesivaraaja ei maksa itseään koskaan takaisin energian säästönä.

p306

Aktiivinen jäsen
100l varaajalla ei juurikaan ole merkitystä käyntiaikojen pituuteen, koska lämpötilaero/energiamäärä, joka pieneen varaajaan sopii on hyvin maltillinen. Ei siitä haittaakaan ole, mutta toisaalta taloudellisesta näkökulmasta kiertovesivaraaja ei maksa itseään koskaan takaisin energian säästönä.

Fiifu

Aktiivinen jäsen

VesA

In Memoriam
Tarkennatko miten puskurivaraaja vähentää äänihaittoja patteritalossa, jossa Vilp?
Jos on puskuri sulatusenergia otetaan puskurista. Jos ei ole se otetaan patteriverkosta. Jonka putkisto sitten saattaa naksua kun se jäähtyy ja taas lämpenee. Voi se naksua puskurin kanssakin jos lämpötila kuitennii laskee liikaa.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Tarkennatko miten puskurivaraaja vähentää äänihaittoja patteritalossa, jossa Vilp?

Jos on puskuri sulatusenergia otetaan puskurista. Jos ei ole se otetaan patteriverkosta. Jonka putkisto sitten saattaa naksua kun se jäähtyy ja taas lämpenee. Voi se naksua puskurin kanssakin jos lämpötila kuitennii laskee liikaa.
Fujitsusussa käsittääkseni sulatukseen lähtee vesi lämmönvaihtimen ympärillä olevasta n. 16L vesisäiliöstä. Riittää tehokkaaseen sulatukseen. Ei ole putket ja patterit napsuneet kertaakaan Fujitsua käytettäessä vaikka ei purskurivaraajaa olekkaan. En sellaista hankkinut, eikä näköjään tarvitsekkaan, ainakaan fujitsussa. Mutta muissa merkeissä ehkä tarvitsee jonkinlaisen koska sulattaa pitää jollain vesimäärällä. Fujitsussa riittää tuo 16L säiliö.

Back
Ylös Bottom