R290 / R32 kaasut

MJKA

Aktiivinen jäsen
Nyt kun uusissa laitteissa tulee käyttää R290 kaasuja, niin onko näin, että laite voi olla vain "mono" ja splitit on historiaa? Ainakin Ultin sivuilla erästä mallia mainostettaessa näin mainitaan. Oli sitten aika lyhyt noitten R32 mallien elinkaari, kaikkihan ei niitä edes ehtineen markkinoille tuoda, ilmeisesti oli tiedossa tuo tuleva R290 päätös. No, vanhojahan saa kuitenkin korjata, suurin osa myllyistä on kuitenkin näillä R400-sarjan johdannaisilla. Mutta se on tietysti varmaa, että hinnat tulee nousemaan ja asennusvaatimukset kaasun luonteesta johtuen. Kysyn vaan, että olenko väärässä? Oma Fujitsu HP on nyt 9.5 vuotias ja, kop kop, pelannut nyt muutaman vuoden ilman häiriöitä, mutta jatkuvasti kuitenkin pitää seurata mitä markkinoilla tapahtuu. Mikään ei ole ikuista, varsinkaan näitten laitteiden kohdalla.

kotte

Hyperaktiivi
No, vanhojahan saa kuitenkin korjata, suurin osa myllyistä on kuitenkin näillä R400-sarjan johdannaisilla.
Tosin tuo loppuu alle kymmenen vuoden sisällä, kun ainakaan alkuperäisiä kylmäaineita ei saa lisätä enää millään perusteella, vaan ainoastaan systeemin tyhjentäminen sallitaan pätevöitetyille tekijöille.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Oli sitten aika lyhyt noitten R32 mallien elinkaari, kaikkihan ei niitä edes ehtineen markkinoille tuoda, ilmeisesti oli tiedossa tuo tuleva R290 päätös.
Mielestäni R32 laitteita saa myydä ja huoltaa jatkossakin (ainakin split-laitteita). ks. "Jos turvallisuusvaatimukset estävät alle GWP-arvoltaan alle 150 kylmäaineiden käytön, raja on 750."

Tuossa tietoa (huom pvm. yli 12 kW laitteille)

1780049065149.png
1780049091633.png

Viimeksi muokattu:

BBF

Vakionaama
R290 on vaan propaania, halpaa ja hyvin tunnettua muista yhteyksistä. Miksi se tekisi mistään kalliimpaa?

MJKA

Aktiivinen jäsen
R290 on vaan propaania, halpaa ja hyvin tunnettua muista yhteyksistä. Miksi se tekisi mistään kalliimpaa?
No eihän se itse kylmäaine tietysti noissa kokoluokissa hirveitä kustanna mutta kun itse kone vaatii kyllä uutta suunnittelua ja asennusmääräyksetkin ilmeisesti propaanin suhteen erilaiset. Mutta, aika näyttää, tämän hetken konfliktit yms ei ainakaan halvenna asioita.

BBF

Vakionaama
No eihän se itse kylmäaine tietysti noissa kokoluokissa hirveitä kustanna mutta kun itse kone vaatii kyllä uutta suunnittelua
Ensimmäiset kylmäkoneet jo 100v sitten toimi sillä että mitenhän lienee. Ihan kaikkea mainoshuttua ei tartte uskoa... niin ja useimmat jääkaapit toimii butaanilla joka on myös vastaava palava kaasu.

Back
Ylös Bottom