R32 vs 410

maukku

Jäsen
Paikallinen kylmäkalle ilmoitti kaverille, että vanhan pumpun R410 kylmäaineputkia ei voi käyttää uuden R32 kylmäaine ilmalämpöpumpun kanssa.
Onko raadilla faktaa asiasta, vai halutaanko vain myydä uutta kupariputkea?

maanma

Vakionaama
Virallisesti järjestelmä pitäisi vissiin "huuhdella". Viimeinen asentajani olisi vaihtanut fd25 koneeseen r32.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Aiempi keskustelu

maukku

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Kiitokset vastauksista. Aiheesta olikin jo ketju, en vain löytänyt.
Luulen, että edetään jantin postauksen mukaan, eli eipä tehdä mitään, kun budjettikin on tiukahko.

S.mahone

Aktiivinen jäsen
Entäs sitten, kun asentajat lisäävät 410 ainetta 32 koneisiin. Kuulemma toimii ihan hyvin? Suomenlahden eteläpuolella tehty niin kokoajan. Mitäs tietäjät sanovat ?

kimmok

Vakionaama
Mä en noista hauven silmäväli jutuista ymmärrä mut kunhan öljy on sama eli kun molemmissa on esteri "poe" niin ollaan jo puolet voitettu se vielä jos muistan oikein niin paine arvotkin on aika lähellä toisiaan sit aletaan olee jo aika lähellä ja jos ole ns. Liukumaa niin kuin joissain c loppuisissa se on plussaa
Se että johinkin 10v koneeseen laittaa jotain muuta kuin mitä sinne on suuniteltu ja jos laitteen ostohinta onollut vaikka 1000erkii mikä tarkoittaa että laitteen elin kaari on jo puna laputettu niin mä nostan ison peukun.
Olen laittanut r22 koneeseen esim.r134a kun ei muuta sattunut olemaan ja laite on rokannut 5v sen jälkeen.
Vaikka edes ei öljy ole yhteen sopiva.
Joskus kokeilin uteliaisuutta jääkaappiin pakkas puolen aineen toimi hyvin ensmmäisen vedon mutta paineet on vaan sen verran kovat niin ei jaksanut toiselle käynistykselle.
Olisi ehkä toiminut jos oli vaihtanut käynnisty vehkeet eli ptc käynnistimen releesee ja lisännyt kondensaatorin.
Mut olisiko ollut pitkäaikainen en tiedä uteliaisuus loppui kesken.

repomies

Hyperaktiivi
Rautalankaa: R410A on puoliksi R32:a joten jos jompaa kumpaa laittaa lisää toiselle tarkoitettuun koneeseen niin tuskinpa se siihen välittömästi hajoaa. Verrattuna vajaana ajeluun todennäköisesti mennään parempaan päin.

Kuitenkin R410A maksaa tuplat R32 verrattuna, joten olen itse sitä mieltä että niin pöljiä ei pitäisi riittää lahden eteläpuolellakaan, että lisättäisiin jatkuvasti R410A:a R32-koneisiin.

Jule

Vakionaama
Todennäköisempää on töräyttää r32 pullosta r410a laitteeseen, mutta tietysti se kyydissä oleva pullo lienee kuitenkin halvempi kuin käydä jostain erikseen hakamassa halvempaa kaasua.

Back
Ylös Bottom