Rangetarve gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luukku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Rangetarve per vrk

• Yli 300 km

Äänet: 16 25,8%
  • Max 300 km

Äänet: 5 8,1%
  • Max 200 km

Äänet: 14 22,6%
  • Max 100 km

Äänet: 31 50,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    62
  • Äänestys päättyy: .
Kotilatauksesta tulee mieleen hiljattain kuulemani keskustelu, jossa toinen kauhisteli miten voi olla vuokramökki jossa ei ole latausmahdollisuutta ja toinen totesi, ettei niillä yleensä ole tankkausmahdollisuuttakaan.
Voin samaistua hyvin tuohon kauhisteluun. Kun teettää kyselyn onko latausmahdollisuus tarpeellinen vai ei, vastauksissa aika hyvin selviää kenellä vastaajista on EV ja kenellä ei.
Itse skippaan kyllä sellaiset kohteet joissa ei ole latausmahdollisuutta. Sukolataus on minimi välttävä optio

Onhan se riittävä teho liikkumiseen, mutta ei tuolla vielä ohitella.
No jos nyt yksi nolla... 😜

tämä asia korjautunee aika nopeasti teille jotka ei voi kotona ladata, tolppia kasvaa kun sieniä sateella. tankkaamisessa pitää olla huoltamolla mutta lataaminen tapahtuu itsekseen, rangella on taasen merkitys pitkän kertamatkan ajajille
Iso osa sähkiksin edullisista käyttökustannnuksista tulee juuri tuosta kotilatauksesta, aina lähtee kotipihasta "tankki täynnä". Tai eihän sitä pakko ole joka yö naruun laittaa, jos rangea on riittävästi akussa jäljellä. Eihän sitä polttiksellakaan joka lähtöä kurvata aina pumpun kautta. Tiedä sitten miten tuo pihassa narutta säilyy talvella, syökö pakkanen sitä varausta kovinkin paljon vaikka autolla ei ajaisikaan. Samahan se on polttiksellakin jos on hirmupakkasia ollut muutama päivä ja autolla ei ole liikuttu lainkaan, niin kyllä se jo melko hyhmässä on yrittää startata. Akkuhan se niissäkin useimmiten kyykkää ;)

Viimeksi muokattu:
Ei minustakaan, eikä tarkoitus ollut pahottaa kenenkään mieltä. Lähinnä että tajuaisi mitä ajetaan takaa. Pitääkö sen rangen olla kerralla käytössä vai yleisesti paljonko tarvii rangea. Sitähän saa ladattua lisää vaikka auton akusta sitä saisi 150km kerrallaan ulos.
Eiköhän tässä haeta miten liikkuminen olisi vaivattominta, eli ei tarvisi käydä siellä tolpalla kesken päivän ajojen

Äänestyksessä varmasti tulee varmasti hajontaa asuinpaikan perusteella, haja-asutusalueilla rangen tarve korostuu kun kaupungeissa selviää vähemmällä.
Itse äänestin 300km tuo riittää valtaosaan ajoistani.
Kakkos/työautoon riittää 150km

Tämä on mielestäni mielenkiintoinen äänestys ennenkaikkea sellaiselle kenellä ei ole vielä sähköautoa ja rangeahdistus vaivaa mieltä

Sanoisin, että suurimman osan kaikki tarpeet tulisi tyydytettyä, kun ollaan noin 600 km rangessa. Siihen asti varmaan aiheuttaa napinaa siellä ja täällä. Olkoonkin, että normipäivä voisi olla 20 km. Bensalla ja dieselillä tähän pääsee henkilöautoissa kohtuu helposti (enemmän sääntö kuin poikkeus, ka 750 km ja dieseleillä varmaan lähemmäs 1000 km). Pattereilla aletaan olemaan hieman alle 400/500 km:ssä (riippuen vähän mitä lähteitä käyttää) noin keskimäärin, eli aletaan olemaan jo tonteilla. Vielä pitäs kehittyä, niin loppuisi napina ja ei tarvitsi avata näitä ketjuja. Aina on poikkeuksia, että jollekin 50 km range on ihan jees, esim. kaupunkisähköpyöräilijät. Tai sellaiset, joilla on erikseen bensa/diesel ja sähköauto kaupunkiajoihin. Tai sellaiset... Lisäksi toki EV ranget ei ihan suoraan verrattavissa bensa/diesel rangeihin, sillä pakkaset, motarinopeudet ja muut verottaa paljon enemmän.

Viimeksi muokattu:
Voin samaistua hyvin tuohon kauhisteluun. Kun teettää kyselyn onko latausmahdollisuus tarpeellinen vai ei, vastauksissa aika hyvin selviää kenellä vastaajista on EV ja kenellä ei.
Itse skippaan kyllä sellaiset kohteet joissa ei ole latausmahdollisuutta. Sukolataus on minimi välttävä optio
Näinhän se varmaan menee. Mutta polttiskuskeille on itsestään selvää että tankkausmahdollisuutta ei ole.

Rangekeskustelussa sähkärikuskit kertovat aina miten mukavaa se on pitää se pieni kahvitauko tai ottaa pienet nokoset lataustauon aikana, mutta auta armias jos joutuisit lataamaan majoituspaikan pihan sijasta vaikkapa kauppareissulla niin se on ehdoton no-no.

En kyllä ymmärrä miksi pitäis jonottaa mittarivuoroa. En muista koska viimeksi jonottanut. Kun ei kyttää ilmaisia ämpäreitä ja halvinta pistoolia saa ajaa suoraan pistoolille. Viimeksi tänään vuokra-auton tamkkaus ST1:llä, alle 2 min liittymästä sisään ja ulos. Auton range täynnä lähes siinä ajassa kun olisi kaivellut tageja :)

No eihän siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin jonottaa jos vapaata pistoolia ei ole. Tulee mentyä tankkaamaan aina vasta kun on pakko, niin yleensä ei ole mahdollisuutta tulla huomenna uudelleen.

Jos ihan rehellinen on, niin ei tuollaista 2min tankkausta oikeasti pysty tekemään, ellei sitten kellota vain sitä aikaa kun polttoaine valuu tankkiin.

Mun ajokilsoista tulee yli 90% pakulla, ja olen nyt useamman vuoden seurannut, ei mulla tule ikinä yli 150km päivässä, eli 300km rangella ei pakkasillakaan olisi tarvetta ladata muualla kuin omassa pihassa.

Vaikka sähköauton tankkaus kotilatausta lukuunottamatta on vielä nykytekniikoilla surkeaa puuhastelua, pidän sähköautoa järkevänä - vaikkakin autoilun vapautta rajoittavana.

Loppujenlopuksi rahakysymyshän tuo on.. Itseasiassa jos pinkka on riittävästi kunnossa, niin voisihan sen polttoaineen tilata suoraan kotiinkin omaan säiliöön, saisi polttiksenkin "ladattua" kotona.

Loppujenlopuksi rahakysymyshän tuo on.. Itseasiassa jos pinkka on riittävästi kunnossa, niin voisihan sen polttoaineen tilata suoraan kotiinkin omaan säiliöön, saisi polttiksenkin "ladattua" kotona.
Niin, onhan niitä farmitankkeja ennenkin ollut (yleensä kai löpölle). Minkähänlaiset systeemit pitäisi olla jos sellaisen haluaisi nykyään laillisesti laittaa? Ja mitähän 95:stä tai dieselistä pitäisi maksaa kotiin tuotuna?

Niin, onhan niitä farmitankkeja ennenkin ollut (yleensä kai löpölle). Minkähänlaiset systeemit pitäisi olla jos sellaisen haluaisi nykyään laillisesti laittaa? Ja mitähän 95:stä tai dieselistä pitäisi maksaa kotiin tuotuna?
Ei se mun käsittääkseni mitenkään erityisen kallista ole kotiin tuotuna, mutta sen nykyvaatimukset täyttävän bensasäiliön asennuttaminen on kallista, niin että se itse polttoaineen litrahinta ei paljoa vaikuta. Tuossa on tietysti sitten se että voi tilata vaikka 99E0 bensaa tms hieman erikoisempaa..

2,42€/l kotiintoimitettuna olis tänne diesel. Kokeilin Eepee öljypalvelun laskurilla. Minimimäärällä 2000L.
E: Taajamiin ei varmaan saa kovin helposti säiliötä, mutta haja-alueelle varmaan aika kivuttomasti.

Viimeksi muokattu:
Iso osa sähkiksin edullisista käyttökustannnuksista tulee juuri tuosta kotilatauksesta, aina lähtee kotipihasta "tankki täynnä".
Just katsoin niin 12kk sähkösopimukset hipoo 12 snt/kWh, siihen Elenian siirto + sähkövero 8,8 snt/kWh niin kalliimpi on kotona kun K-lataus, Lidl tai Virta.

Pörssilläkin kohta talven tullen saa katsoa että alle noiden julkisten pääsee.

Jos ihan rehellinen on, niin ei tuollaista 2min tankkausta oikeasti pysty tekemään, ellei sitten kellota vain sitä aikaa kun polttoaine valuu tankkiin.

Jep, tuo riippuu myös asemasta. Nopeudet 30-50 litraa minuutissa. Lähellä olevalla asemalla saa kyllä 2 minuutissa tankin täyteen ja maksettua. Kotiseudun hitaalla ja ikivanhalla asemalla menee varmaan 3-4 minuuttia.

Just katsoin niin 12kk sähkösopimukset hipoo 12 snt/kWh, siihen Elenian siirto + sähkövero 8,8 snt/kWh niin kalliimpi on kotona kun K-lataus, Lidl tai Virta.

Pörssilläkin kohta talven tullen saa katsoa että alle noiden julkisten pääsee.

Näinhän sitä voisi outo luulla, mutta ainakaan kaikki sähkärin omistajat eivät näköjään ajattele näin.
Eihän noilla kauppojen,11kW latureilla missä kWh maksaa sen <25snt/kWh, tee mitään. Kukaan tuntitolkulla siellä ruokakaupoissa kävele. En ole itse koskaan niitä käyttänyt. Pika -, työ- ja kotilataus käytössä.

Eihän noilla kauppojen,11kW latureilla missä kWh maksaa sen <25snt/kWh, tee mitään. Kukaan tuntitolkulla siellä ruokakaupoissa kävele. En ole itse koskaan niitä käyttänyt. Pika -, työ- ja kotilataus käytössä.
Kyllä minä jätin vieraalla paikkakunnalla auton Lidlin laturiin ja lähdin 3 h hiippailemaan kun aikaa oli.
Miksi olisin ladannut kalliimmalla kun 19snt oli tarjoilla. 30kWh siitä otin. Itse pidän 20snt ihan sopivana millä mm. K-latauksesta saa illemmalla jos auto joutaa siinä olemaan ja lataustarvetta, abc AC-lataus on kallis. Muuten tietysti kotona.
Reissussa taas nopeus on valttia ja alle 200kW latureita vältetään.

Ei se ihan itsekseen tapahdu. Johdon asettaminen ei ole kivaa, jos sitä joutuu tekemään alvariinsa. Itellä harmitta pelkän lisälämmittimen johdon kanssa pelaaminen. Paskamaista hommaa varsinkin räntä/lumisateessa.
Paljon nopeampaa ja vaivattomampaa sähköauton lataukseen laittaminen on lokilämmittimen kytkemiseen verrattuna kun latausportti on suojassa luukun takana ja järkevällä korkeudella. Ottaa vaan kahvan käteen seinältä auton vierestä ja painaa kahvan napista luukun auki ja työntää kahvan porttiin. Tuossa menee alle 5s kertasuorituksessa eikä tarvitse tehdä edes joka päivä toisin kuin lokilämmittimen kytkentää talvella. Pois otto sitten käänteisessä järjestyksessä eikä se kestä yhtään kauempaa.

Kotilatauksessa tankin täyttää kymmeniä kertoja verrattuna siihen mitä menee yhden polttistankin täytössä, eikä ensin mainitussa tarvitse edes lähteä kotipihasta mihinkään

Viimeksi muokattu:
Kyllä kunnon range lisää sähköautoilun iloa myös arkipyörityksessä.
Kunnon kantamalla pääsee kotilatauksessa parempaan kulutusvaikutukseen/kulutusjoustoon.
Iso range lisää toki arjen iloja. Mutta omasta mielestä marginaalisesti. Odotusarvoon nähden sähkiksen lataaminen ei ole ollut mikään The Asia. Toki tulee vilkaistua sähkön hintaa lataillessa, mutta sillä on enemmän henkistä kuin taloudellista merkitystä.

Kyllä minä jätin vieraalla paikkakunnalla auton Lidlin laturiin ja lähdin 3 h hiippailemaan kun aikaa oli.
Silläpä näitä latureita sais olla siellä missä ihmisillä kuluu aikaa asioidessa. Kuntosalit, urheilukentät, luontopolkujen parkkipaikat yms. Niissä tulis noita hitaampiakin käytettyä.

Jos näin, niin toki silloin nuo julkiset kannattaa, mutta samalla se patterin etu polttikseen kapenee - tai no kun katselee noita disukan 2.50€ litrahintoja ja siihen päälle vielä disuverot yms. niin...

Silläpä näitä latureita sais olla siellä missä ihmisillä kuluu aikaa asioidessa.

Venesatamissa saisi olla latureita. Olisi kätevää ajaa satamaan, laittaa auto lataukseen ja lähteä vesille.

Tällä viikolla kävin Säynätsalossa (Jyväskylässä). Olin venesatamassa yötä ilman latauspaikkaa. 5% meni akusta pelkkään lämmitykseen yön aikana. Auringon noustua sitten vesille - sumuun :) Auton range riitti vielä kotiin asti. Pihaan päästyäni oli 8% jäljellä, missä kohtaa yleensä tulee jo varoitus, nyt selvisin ilman.

Jos näin, niin toki silloin nuo julkiset kannattaa, mutta samalla se patterin etu polttikseen kapenee - tai no kun katselee noita disukan 2.50€ litrahintoja ja siihen päälle vielä disuverot yms. niin...
Kotilataus aika usein pörssillä ollut 8,8+n.1-2snt niin siinä 10snt/kWh molemmin puolin halvimmillaan. Kohta kun viilenee niin voi olla että julkiset on halvempia.

Ajoin ekan kuun 1000 km työajoa Vitolla sähköllä, laskin että 20€ meni. kulutus häviöineen 25 kWh/100 km, hinta siirtoineen noin 7 snt. Edellisellä olisi mennyt sama 100 km matkaan. Toki, itse en näitä maksa.

Vastaan nyt kuitenkin vaikka en ottanut osaa galluppiin.

1) Nykyisellään tulee melko harvoin yli 300 km edestakaisia reissuja. Jos tämän pääsisi myös talvella, varsin hyvin pärjäisi kotilatauksella.

2) Suurin osa viikon päivistä 50 km riittäisi yhdellä latauksella kotona esim. yöaikaan. Toinen puoli sitten, että jos akku vedettäisin tyhjäksi joka päivä tai kenties kahdestikin, niin ei kai sen elinkaari kovin pitkä olisi. Kännykkä vanhenee itse ennen kuin akku mutta läpäristä loppuu ensin akku kun ei se kestä useampaa sykliä / päivä kuin pari-kolme vuotta.

3) Jos rangea olisi noin 500 km, lataukset eivät kovinkaan paljon polttiksen käytöstä poikkeaisi. Dieseleiden +1000 km on toki kyllä ylenpalttisen kiva kun ei tarvitse pitkälläkkään reisulla rasvata näppejään.

4) Jotta jotain oikeasti korvaisi, pitäisi pystyä vetämään ainakin kevyttä peräkärryä, ehdottomasti vähintään 30 km / lataus. Pidemmät matkat kärryn kanssa ovat perin harvinaisia joskin niitäkin kyllä on.

*) matkat sisältävät tyypillisen pienen lisäpyörityksen mutta toisaalta nuo pitäisi myös päästä ilman että tarvitsee jatkuvasti pelätä tielle jäämistä.

Viimeksi muokattu:
Ajoin ekan kuun 1000 km työajoa Vitolla sähköllä, laskin että 20€ meni.
Tankkasin eilen 205 eurolla, uudehko Opel Movano ja 1004 kilometriä😁. En maksa onneksi itse, kallein tekemäni täytös.

Liitetiedostot

• 20260918_131936.webp
    20260918_131936.webp
    127,8 KB · Lukukerrat: 12
Tässä elämänajassa kun kaikista ajoista 80% on turhaa niin arkiajossa rangella ei ole väliä kun täydellä akulla/tankillä hoitaa halutessaan kuukauden tarpeet.

Mutta saisi sitä talvirangeakin olla, ettei käy niin (kuten aiemmin toiseen ketjuun kirjoitin) kuin tyttärelle pori-lentoparkki-pori välillä että on pakko ladata jo forssassa ja heti perään karkkilassa ja auton seisottua viikonlopun lentoparkissa niin taas paluumatkalla forssassa jotta pääsee kotiin. Ihan liikaa touhua ja seisomista latureilla kolmesti 500 kilsan matkalla. Kova pakkanen ja Tesla alla, täydellä akulla kuitenkin lähtö kotoa.

Vaikka sähköauton tankkaus kotilatausta lukuunottamatta on vielä nykytekniikoilla surkeaa puuhastelua, pidän sähköautoa järkevänä - vaikkakin autoilun vapautta rajoittavana.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Välillä tulee itsekin tossa kirjainyhdistelmän 80kw:n laturille ajettua parkkiin kaupassa käynnin ajaksi kotimatkalla. Siinä kaupassakäynnin aikana range lisääntyy 100km, enkä mitään tägejä ole tarvinnut kertaakaan viimeiseen 2.5 vuoteen. Kortilla voi ainakin käsittääkseni maksaa jo kaikilla latauspisteillä, ainakin niillä, mitä itse tulee käytettyä. Omassa autossa pikalataus ei ole mikään nopein, muttei hitainkaan. Viikonloppureissuilla joskus tulee noita pikalatereita käytettyä, mutta ei olla koettu niitä mitenkään rajoittaviksi. Talvella pitää akkua esilämmittää ennen latausta, niin silloin joutuu vähän suunnittelemaan. Ehkä eri asia, jos joka päivä vetää sen 500km. Tosin siihenkin tarpeeseen alkaa löytymään autoja, vaikka tämä. Tolla saa jo vetääkin jotain ja lataa nopeasti.

Kännykkä vanhenee itse ennen kuin akku mutta läpäristä loppuu ensin akku kun ei se kestä useampaa sykliä / päivä kuin pari-kolme vuotta.
Itselläni numero 1 syy alkaa katsomaan uutta kännykkää on se, että akku alkaa vetää viimeisiä (jo hieman alle 90% kunnon alkaa jo huomaamaan hyytymistä ja outoa käytöstä, esim. sammumista vaikka latausta on kymmeniä prosentteja, surkeaa käytöstä kylmässä). Kännyköissä se akkukesto on muutenkin aika huono. Kyllä sitä vakavasti nykykännyillä miettii myös akun vaihtoa. Itselläni se on 3-4 vuotta, kun ongelmat alkavat akun kanssa olemaan sietämättömiä. Itse kännyköihin muuten edelleen tyytyväinen eikä kaipaa uutta. Ehkä tämä on osa suunniteltua vanhenemista.

Viimeksi muokattu:
ennalta arvaamaton kiire äkkilähtö yli 150km ei ole toivottu 77kw akulla kun varaustaso on minun tapauksessa yleensä 50-60%
viime kesänä tuli ja lpr kuopio välillä mikkeli juva sattuu ainoiksi pikalatauspaikoiksi.
kesäloman kiimaisimpaan aikaan keskipäivällä lounasaikaan odotin yli minuutin kun loosi oli vapaa.
edellinen kerta oli polttiksella kun mittari oli vilkkumisen rajoilla ja vähintään yhtä epätoivottu koska polttista oli tottunut pitämään pihassa tippa tankissa toisin kun sähköautoa jossa aina vähintään akku puolillaan.

Kotilataus aika usein pörssillä ollut 8,8+n.1-2snt niin siinä 10snt/kWh molemmin puolin halvimmillaan. Kohta kun viilenee niin voi olla että julkiset on halvempia.
Eikö työpaikoilla ole edullisia latauksia? Lakihan vaatii latauslaitteen, jos firmalla on yli 20 parkkiruutua. Omalle työpaikalle tuo laitettiin heti seinään vaikka työntekijöillä on vain yksi sähköauto (mulla:) ) 15snt/kWh siitä saa ladata ja talvella tulee käytettyä, kun pörssi liian kallista. Työpäivän aikana saa 80kWh akun täyteen kivuttomasti.

Viimeksi muokattu:
Eikö työpaikoilla ole edullisia latauksia? Lakihan vaatii latauslaitteen, jos firmalla on yli 20 parkkiruutua. Omalle työpaikalle tuo laitettiin heti seinään vaikka työntekijöillä on vain yksi sähköauto (mulla
:) ) 15snt/kWh siitä saa ladata ja talvella tulee käytettyä, kun pörssi liian kallista. Työpäivän aikana saa 80kWh akun täyteen kivuttomasti.
Kaverilla oli töissä ilmainen lataus mutta verottajan takia maksaa nyt kiinteän muutaman kympin hinnan kuussa.

Kännykkä vanhenee itse ennen kuin akku mutta läpäristä loppuu ensin akku kun ei se kestä useampaa sykliä / päivä kuin pari-kolme vuotta.
Mun kokemus on täysin päinvastainen. Läppärissä akku kestää koko työpäivän ja hyvin harvoin tulee käytettyä pidempään ilman verkkovirtaa. N. 10 v vanhoissakin läppäreissä akku on vielä ihan mulle riitävässä kunnossa. Kännyköissä akku on ollut selvästi heikentynyt 3-4 v iässä ja uusi kännykkä on tuonut lähinnä hiukan paremman kameran ja hiukan suuremman näytön. S4 Mini -> S8 huomasi selkeän parannuksen. S8->S20 FE täysin antikliimaksi. S20FE->S24 Ultra taas hyvin pieni parannus.

Eikö työpaikoilla ole edullisia latauksia? Lakihan vaatii latauslaitteen, jos firmalla on yli 20 parkkiruutua.

Näitä lakisääteisiä latureita on tullut paljon varsinkin syrjäkylille. Niitä tulee toistuvasti kartoitettua kun on ollut tarvetta löytää latauspiste, jossa auton saa yön aikana täyteen. Monet niistä on hinnoiteltu niin kalliiksi että pikalatauskin on halvempaa. Osa taas on pienitehoisia ettei niillä saa akkua täyteen yön aikana kun on yksivaihelaturi autossa. 22 kW laturi siis tarpeen että saa 7 kW tehoa autoon.

Välilllä kuitenkin voi löytää tehokkaan ja edullisen, siksi niitä tulee seurattua. K-atauksen yöale oikein hyvä tähän käyttöön.

Takaisin
Ylös Bottom