roiskevedet seinässä, ehdotuksia veden poisjohtamiseksi?

K

kriitikko_o

Vieras
Moro

Ajattelin kysäistä sellaista, että kun mulla on ilpin ulkoyksikkö noin 2 m korkeudessa tiiliseinässä, niin sulatusvedet putoaa maahan siten osa vesistä osuisi seinään seinän alareunassa, jos siinä ei olisi mitään. Toistaiseksi ongelma on ratkaistu siten, että seinää vasten on noin 1,5 m x 1,0 m kokoinen fílmivaneri. Toimii ihan käytännössä, mutta kovin nätti ratkaisu se ei ole. Olisko jollain ehdottaa pysyvämpää - nätimpää ratkaisua tähän ongelmaan. Sellaista jossa sulatus vedet talvella menee oikeaan paikkaan? Mietin vain olisko seinään pultattu muovilevy (seinän ja levyn väliin jäisi tuuletus rako) sen nätimpi - tuskimpa??

L

la6

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vesistä

Haittaaako seinääntulevat roiskevedet nyt kuitenkaan mitään, jos kerran valtaosa ulkoyksikön vesistä valuu maahan? Meinaan kun tänä päivänä nuo sateetkin ovat tuntuneet muuttuvan yhä useimmin vaakasuoriksi tuulen kanssa tulevaksi sateeksi, joka monesti piiskaa suoraan seiniä ja ikkunoita?

Itselläni ulkoyksikkö on omien ja naapureiden pienten lasten vuoksi varsin ylhäällä seinässä, ja alhaalla on vain vanha lasten kylpyvanna. Valtaosa vesistä putoaa vannaan, josta kaadan ne aika ajoin viemäriin (tai talvella jäät pois). Toki seinille tulee joskus vesiroiskeita, vaan enpä jaksa uskoa että se mikään suuri ongelma on.

Yksi vaihtoehto tietenkin olisi laittaa siihen lämmitetty putki alas, mutta tästä minulla ei ole kokemusta.

kolibri

Aktiivinen jäsen
Meillä lautaverhotussa talossa pumppu aika ylhäällä puolentoista metrin korkeudessa ja ainakin sokkeli välillä vähän märän näköinen roiskuneesta vedestä.

Talo ei ole kuitenkaan sokerista tehty ja kestänee hyvin tuollaista silloin tällöin sattuvaa kostumista kuten sadevettäkin. Luulisin että huolenaiheesi on turha.

Asuja

Jäsen
Minua hiukan etukäteen murehduttaa, kun vesi kuitenkin maassa jäätyy. Ja kellarin ovi on ihan siinä vieressä. Tulee liukasta.

Vai kuinkas siinä käy talvipakkasella?

kolibri

Aktiivinen jäsen
Kuulemien kokemusten mukaan siihen tulee ihan kunnon jäävuori. Toisaalta itse ajattelen asian niin että pumppu on hankittu nostamaan elintasoa ja helpottamaan elämää, siitä ei saisi näin ollen muodostua rasitetta. Missään muodossa. Siispä tehdyt ratkaisut pitäisivät olla mm. huoltovapaita tai ainakin erittäin helppohoitoisia.

Paljonko etäisyyttä sivusuunnassa ulkoyksikön ja oven välillä?

K

kriitikko_o

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Samalla seinustalla ei ole ulko-ovea - tosin vieressä on kävely polku takapihalta etupihalle. Samalla seinustalla on ainoastaan ikkuna noin 3 metrin päässä. Eli siis kaipaisin jotain materiaalia joka siihen kävisi sisustuksellisesti. Itse mietin jotain kivilevyä, jonka kiinnittäisi seinälle, mutta taitaa tulla sille hintaa. Pihalaatoista jos vaikka muuraisi roiskesuojan?

En aijo kyllä katsoa jatkuvasti märkiä tiiliä vuodesta toiseen eli olkoon vaikka sitten filmivaneri, jos ei muuta. Salaojat ja padotusmatot on kyllä kunnossa seinän vieressä, joten vesi ei kyllä jää siihen seisomaan, kunhan ei siis kastelisi tiiliä.

R-410A

Aktiivinen jäsen
kriitikko_o sanoi:
Moro

Ajattelin kysäistä sellaista, että kun mulla on ilpin ulkoyksikkö noin 2 m korkeudessa tiiliseinässä, niin sulatusvedet putoaa maahan siten osa vesistä osuisi seinään seinän alareunassa, jos siinä ei olisi mitään. Toistaiseksi ongelma on ratkaistu siten, että seinää vasten on noin 1,5 m x 1,0 m kokoinen fílmivaneri. Toimii ihan käytännössä, mutta kovin nätti ratkaisu se ei ole. Olisko jollain ehdottaa pysyvämpää - nätimpää ratkaisua tähän ongelmaan. Sellaista jossa sulatus vedet talvella menee oikeaan paikkaan? Mietin vain olisko seinään pultattu muovilevy (seinän ja levyn väliin jäisi tuuletus rako) sen nätimpi - tuskimpa??
Nimimerkin ”Kriitiikko_o” :n huoli sulamisvesistä:

Et ole ainoa jolla on Ko. ongelma, joka tulee varmaan muillekin syksyn tultua, ja lämpötilan laskettua lähelle + - 0°C, vettä voi tulla jopa puoli ämpärillistä vuorokaudessa, olen nähnyt ulkoyksiköitä jopa tasakerran korkeudella. :roll:
Huollon takia hyvä korkeus mielestäni on joku 0,60 – 1,50 cm.
Mutta se sulamisvesi, jotten olisi kastellut seinää ja perustuksia tein seuraavasti. :idea:
Kahtena talvena vedettyäni umpeen jäätynyttä muovipaljua pulkalla autotallin eteen, sulatettavaksi paljun pohjaa, ( tuli hyviä jääkuutioita ) ratkaisin pulman rakentamalla viemäröinnin itsesäätyvällä kaapelilla, alempana aukeavan kuvasarjan ja kerronnan mukaisesti.

http://www.lampopumput.info/foorumi/viewtopic.php?t=43

Jos ei ole viemäriä johon vedet johtaisi niin: yksi ratkaisu olisi kaivaa maahan routarajan alapuolelle, ja riittävän kauaksi rakenteista soralla täytetty pesä, tietysti myös itsesäätyvällä kaapelilla varustettu viemäröinti.

Ps. itsesäätyvää kaapelia varten kannattaa turvallisuussyistä vetää oma virransyöttö. MMJ 3x1,5 m2 kaapeli ja maadoitettu pistorasia, tietysti myös vikavirtasuoja:!:

K

kriitikko_o

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Eikö olisi jotain avoimempaa ideaa, jossa ei tarvittaisi sähköä? Ei huvittaisi enää tuhlata sähköä veden lämmitykseen - onhan ulkoyksikössä jo ns. talvivarustus eli sulatustoiminto, joka vie sähköä.

Muurausidea on käynyt myös mielessä - tiilet ovat vain liian paksuja: vesi saattaa mennä seinän ja tiilten väliin. Kannattaisikohan ulkoyksikön alle rakentaa katosta (lippaa) heti sen alle, jolla ohjaisi sulamisvedet kauemmaksi seinästä. Jos vaikka sulamisvedet siitä valuisi pois ennenkuin jäätyisivät? Tai laittais jotain roikkumaan ulkoyksikön jalkoihin (mitä? ei kuitenkaan kalsareita). Osaisikohan vesi valua jotain narua pitkin alas asti? Myös "hullut" ideat huomioidaan. :D

R-410A

Aktiivinen jäsen
Myös "hullut" ideat huomioidaan

kriitikko_o sanoi:
Eikö olisi jotain avoimempaa ideaa, jossa ei tarvittaisi sähköä? Ei huvittaisi enää tuhlata sähköä veden lämmitykseen - onhan ulkoyksikössä jo ns. talvivarustus eli sulatustoiminto, joka vie sähköä.

Muurausidea on käynyt myös mielessä - tiilet ovat vain liian paksuja: vesi saattaa mennä seinän ja tiilten väliin. Kannattaisikohan ulkoyksikön alle rakentaa katosta (lippaa) heti sen alle, jolla ohjaisi sulamisvedet kauemmaksi seinästä. Jos vaikka sulamisvedet siitä valuisi pois ennenkuin jäätyisivät? Tai laittais jotain roikkumaan ulkoyksikön jalkoihin (mitä? ei kuitenkaan kalsareita). Osaisikohan vesi valua jotain narua pitkin alas asti? Myös "hullut" ideat huomioidaan. :D
Menenpä sitten "järkevästä" ideasta toiseen ääripäähän "hulluun " ideaan :shock: ehdotus lapsiperheille: kirkas peilimäinen suurentava pelti seinää vasten jolla voi hämätä lapsia laskettelemaan isompaa jäävuorta pitkin alas hmm!, toinen hullu idea sopii muillekin kun lapsiperheille: köyhän miehen lehmä, eli kutulle/pukille kapea karsina pääpuoli seinää vasten ja pää "silleen" että juuri ja juuri ylettyy juomaan pohjapellin reijästä juoksevan lämpimän sulatuveden, koska kovalla pakkasella vesi on melkein jääkylmää ennenkuin ehtii alas saakka, jos pukki ylettyy ulkoyksikköön saakka se syö ajankuluksi koko surisevan laatikon, syötettyäsi suolaista heinää, niin jano ajoittuu noin kertaan tunnissa, eli sama sykli kun sulatuksella.
Mutta palataan asiaan, eli järkevämpään vaihtoehtoon, :cool: jos kumminkin tulee muutaman kerran leikittyä "Pelle Pelotonta" ja kokeiltua jotain hulluja ideoita, niin josain vaiheissa kumminkin palataan maan pinnalle.
ja aletaan miettimään jotain järkevää, eli hallittua viemäröintiä.
Ps. minulla oli ylhäältä rännin jatkona ohut kettinki jolla ohjasin veden kaivoon , talvella vesi jäätyi kymmenen senttiä vahvaksi tukiksi.
Kerran kopsautin tätä jäätukkia kalikalla tulipa koko pökkylä alas saman tien!
Ps. sulatuskaapelin kuluttama energia on mielestäni minimaalinen saatuun hyötyyn nähden, senkin ajan kun vahtii ja käy tyhjäämässä
paljua voi olla lasten kanssa ja helliä vaimoa, tai tehdä jotain muuta hyödyllistä. Näin minä ajattelen tämän asian, muut olkoon toista mieltä. :idea:

kolibri

Aktiivinen jäsen
No niin, siinähän se tuli Kriitikolle oiva ehdotus, laita kettinki roikkumaan, jota pitkin ohjaat veden maahan, ei siis roisku seinälle.

Yksinkertainen on kaunista....

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Siinä on vain se ongelma, että kun kettinki on jäätynyt paksuksi jääpötköksi, niin josain vaiheessa jäätä on niin paljon, että itse reikäkin menee tukkoon. Eli jäätä joutuisi edelleen välistä ropsimaan.

K

kriitikko_o

Vieras
Entä jos kettinkiin laittais sulatuskaapelin. Onko kokemuksia? Ei ainakaan olisi tilaa vievä.

A

apophis

Vieras
Entä jos laittaisi kettingin tilalle pelkän sulanapitokaapelin roikkumaan :cool: Itselläni on ulkoyksikön alla seinää vasten jostain löytynyt iso liimapuulevy. Tämä siis väliaikainen ratkaisu, pitää ens kesänä miettiä jotain muuta.

kolibri

Aktiivinen jäsen
Pyydät asentajaa jatkamaan kylmäaineputkia pari metriä ja teet pihalle oman tornin laitteelle, sähkönsyöttö ja putket eristettyinä maan sisällä. Sitten naamioit tuon laitteen pieneksi hirsimökiksi parrun nokkaan, entisajan muonavarastoksi ja ruoka-aitaksi, jonne sapuskat laitettiin metsäneläimiltä turvaan.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
kriitikko_o sanoi:
Entä jos kettinkiin laittais sulatuskaapelin. Onko kokemuksia? Ei ainakaan olisi tilaa vievä.

Muistaakseni hieman ylempänä nimenomaan halusit ratkaisun, joka ei kuluta sähköä. Jos kaapelin laittaa niin sama kun teet R-410A:n mainitseman viemäröinnin.

P

pekka.p

Vieras
Yhdistä tuo sulatuskaapeli ja kettinki.ensin sulatuskaapeli ja siitä alaspäin roikkumaan kettinki,silloin tuo sulatuskaapeli voi olla lyhyt ja huomattavan pienitehoinen ja silloin jäätyminen alkaa vasta kettingissä eikä tippareikä jäädy tukkoon

K

kriitikko_o

Vieras
Hauskoja ehdotuksia, mutta taitaa olla paras yhä edelleen se filmivaneri. :D . Nyt loksahti. Filmivaneriin vois maalata tiilikuvion, niin ei ole häiritsevä. Täytyypä kehitellä ideaa... (lisää ehdotuksia...).

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Päällystä koko seinä filmivaneerilla niin ei erotu se yksi levy. Ajaa saman asian, kuin filmivaneerin naamiointi seinän väreihin :D

Hauki

Aktiivinen jäsen
Meillä on vesirännin juurella suuri, n. 50x40 cm, liuskekivi nojaamassa seinään ja ohjaamassa roiskuneita vesiä pois kivijalasta. Joten jos löydät muutaman suuren liuskekiven niin ainakin imho on tyylikkäämpi ratkaisu kuin vanerilevyt yms. Myös kelopuut, kivet yms. voivat käydä vähän talon julkisivusta riippuen. Ja jos et keksi mitään muuta, niin istuta laitteen alle muovinen vuoristomänty. Ei ole moksiskaan talvella niskaan tippuvasta jääkuormasta ja kesällä peittää seinän roiskeet ja voi ohjata niitä sopivasti vähän toiseen suuntaan.

K

Kalevi

Vieras
Mikä on totuus ulkoyksikystä valuvan vesimäärä pahinpana aikana.
On kerrottu valuvan 1/2 ämpärillistä vuorokaudessa.

Olen ostamassa ILPtä, paikan valinnassa olisi valumavesien määrästä apua.

Kiitoksia etukäteen.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Kyllä totuus

On taruakin ihmeellisempi!

Kalevi sanoi:
Mikä on totuus ulkoyksikystä valuvan vesimäärä pahinpana aikana.
On kerrottu valuvan 1/2 ämpärillistä vuorokaudessa.

Olen ostamassa ILPtä, paikan valinnassa olisi valumavesien määrästä apua.

Kiitoksia etukäteen.
Olet käsittänyt aivan oikein, riippuu tietysti ilman kosteudesta ja lämpötilasta, niin tuo mainitsemasi määrä vettä vuorokaudessa pitää paikkansa.
Eniten sulatusta tarvitaan nollan molemmin puolin +5°C - 5°C.
Uuden Ilmalämpöpumpun omistajilla kun on vielä kokeilua ja oppimista sekä uutuuden innostusta, niin pumppu on jatkuvassa seurannassa, näin vesipaljun tyhjääminen käy aina samalla, kun juoksee katsomassa sulatusjakson alkaessa onko kennosto jäässä, ja kuinka sulatusvesi valuu alas :roll:
Minulla kun on jo neljäs talvi menossa, ja olen järjestänyt viemäröinnin varustettuna saattokaapelilla, käynnit ulkoyksiköllä ovat harventuneet, samoin huolet ovat vähentyneet :cool:

kolibri

Aktiivinen jäsen
Re: Kyllä totuus

R-410A sanoi:
Minulla kun on jo neljäs talvi menossa, ja olen järjestänyt viemäröinnin varustettuna saattokaapelilla, käynnit ulkoyksiköllä ovat harventuneet, samoin huolet ovat vähentyneet :cool:

Mulla on vasta ensimmäinen talvi menossa ja enpä pahemmin ole juossut katsomassa, jääkasa siihen talvella tulee, sehän on selvä. Tämän ja muut asiat otin huomioon ja asentajan kanssa yhdessä päätettiin sijoituksesta. Sanoma on siis tämä: suunnittele kunnolla, niin saat nukkua yösi rauhassa.

Niin ja yksi hyvä sana on muistaa: huoltovapaa. Pätee myös muissakin ok-talon kohteissa ja niiden suunnittelussa...

T

timo

Vieras
Naapurin kanssa laitettiin panan pumput n. vuosi sitten. Ulkoyksikkö tuli omalle kakkosnelos pukille n. 30 cm etäisyydelle seinästä. Pumput laitettiin pyörimään eikä niitä pysäytetty kovimmillakaan pakkasilla, joskin suorasähkö pattereita tarvittiin avuksi parina kovimpana pakkaspäivänä.

Minkäänlaista jääkakkua ei kummankaan koneen alle ilmestynyt. Kaikki koneesta valuva vesi imeytyi maaperään. Toinen kone seisoo hiekka pohjalla ja toinen "kukkapenkissä".

Eli välttämättä ei tarvita minkäänlaisia lämpövastusputkistoja tai viemäreitä ulkoyksiköstä valuvaa vettä varten.

Laitoin jokusen kuvan Galleriaan tästä paljon puhutusta jää ongelmasta.

kolibri

Aktiivinen jäsen
Kaksi kyssäriä Timolle:

1) Eikö maaperä jäässä ollessaan ole aika huono ottamaan vettä vastaan vai tuliko sulamisvesi niin lämpimäksi että sulatti itselleen imeytymisreitin?

2) Mitkä ne pakkasasteet olivat, että pattereita tarvittiin?

T

timo

Vieras
Vastaus kolibrille

1) Itse asiassa ihmettelin itsekin mihin ne vedet hävisi. Haihtuko ilmaan vai imeytyikö jäiseen maahan. Joka tapauksessa ei mitään jääkerrosta ilmestynyt ulkoyksikön alle, ei minulla eikä naapurillakaan.

2) Jos nyt en ihan väärin muista niin pakkasta taisi olla reilusti yli -20 astetta, viime talvenahan ei montaa kovaa pakkaspäivää täällä etelä-suomessa ollut. Pattereissa on pudotettu lämpötila n. 18 asteeseen joten sen kyllä huomaa milloin panan tehot loppuu ja pattereita tarvitaan avuksi.

A

apophis

Vieras
Sama homma täällä, tosin lyhyellä kokemuksella. Nyt kun vedenmuodostus on runsasta ja on pikkupakkasta, niin silloinhan luulisi jäätä syntyvän. Maassa on havaittavissa vain pientä jäähilettä. En tiedä, mihin ne vedet ja jäät häviää...

A

apophis

Vieras
Nyt kun oli noita pakkasilmoja ja kävin pitkästä aikaa vilkaisemassa ulkoyksikköä, niin siellä olikin pieni yllätys. Jäätä oli nimittäin muodostunut aika miehekäs könttä! 'Jäävuoren' huippuna oli joku 20x30 cm kokoinen pylväs ja muuten jää oli levittäytynyt melko laajalle. Piti hakata kirveellä enimmät pois, seinän alaosaankin oli jo kertynyt vähän.

Että kyllä sitä jäätä muodostuu sittenkin :D

K

kriitikko_o

Vieras
Pikkupakkanen ja lumipyry on varmaan pahin yhdistelmä. Koska taivaalta satava lumi on kylmää ja täten toimii sulatusveden tehokkaana jäähdytääjänä, joka sitten jäätyy helposti johokin sopivaan ulkokeeseen.

Saitko kaikki jäät pois ja miten? Ulkoyksikkö pressun alle ja lämpöpuhallin päälle?

p.s. Ottakaa kuvia kun ulkoyksikkö oikein jäässä ja lähettäkää ne tänne ja kertokaa kuinka saitte parhaiten ulkoyksikön sulatettua. No se kirves ei nyt ole kovin hellävarainen. :wink:

A

apophis

Vieras
Jäätä oli siis maassa ja kipuamassa seinälle. Itse ulkoyksikkö oli ihan ok. Kun tuli sitä räntää eilen, niin se oli aika toivottoman näköinen ennen sulatusta, mutta kyllä se aina suli ihan täysin. Nyt vaan se ennen maahan kadonnut sulamisvesi ei enää katoakaan mihinkään, vaan jäätä on siinä ulkoyksikön alla runsaasti.

M

Mitsu

Vieras
Nyt ainakin tähän mennessä kertyneen kokemuksen pohjalta tuntuu olleen hyvä ratkaisu asentaa pumppu alas lähelle maata. Silloin mietitytti onko väli liian pieni, mutta halusin kiinnitykseen sokkeliin. Ilmeisesti sulamisvesi pysyy riittävän lämpimänä tuon vajaan 40 cm:n pudotuksen ajan, ja leviää näin tasaiseksi, eikä jäädy kasaksi. Tällä hetkellä jäätä on maassa noin kolmen sentin kerros. Keväällä sitten näkee koko talven kertymän.

Asuja

Jäsen
Minä jouduin askartelemaan kellarista löytyneestä patolevystä pumpun alle kourun, jotta sain veden irti seinästä. 80 vuotta vanhoista betoniharkoista kai kalkkia alkoi kertymään seinään.

Musta patolevy ei kovin kaunista ole, mutta se oli helppo muotoilla ja ampua nitojalla seinään.

J

Jihala

Vieras
Vs: roiskevedet seinässä, ehdotuksia veden poisjohtamiseksi?

Samppa

Tuolla galleriassa oli kuvia tippuvesipellistä. Onko Sulla tämä toiminut?
Itse laitoin syksyllä vastaavan, kulma reilusti suurempi ja reiästä pudotus pellille noin 15 cm.
Tästä tulikin jatkuva vahtiminen, kovemmilla pakkasilla alkaa "tamppi" jäätyä peltiin ja piikki lähtee nousemaan kohti sulatusreikää. Pari kertaa mennyt reikä tukkoon, mutta lähtenyt vielä ilman kuumaa vettä auki.
Suunnitelmissa peltiin sarana, jos useamman päivän kotoa pois, pellin voi kipata ala-asentoon ja vedet menee suoraan alas.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Galleriassa olevat kuvat on mun postaamia, mutta eivät mun pumpusta. En tiedä käykö pumpun ja peltin omistaja täällä palstalla. Jos käy, niin hän voisi ottaa kantaa asiaan. Sain kuvat sähköpostitse.

ML

Vakionaama

Pelli takana nostettu seinälle niin,että tuulettimen virtaus levittää sulamis vedet laajemalle,jopa niin,että pelli saisi olla koko ulkoyksikön levyinen.ML.
Kuva galleriassa.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Tässäpä tuli tietoa Jihalalle. Ihan näppärän kuuloinen oivallus tämä tuulettimen virtauksen hyötykäyttö.

H

hanski

Vieras

Minulla on tälläinen ratkaisu veden poistamiseksi ja on ihme kyllä toiminut koko talven, pari kertaa on ollut jäässä mutta vastuksella sulanut tarvittaessa.Sadevesi kaivosta johtaa putki salaoja kaivoon josta lämpö nousee ylöspäin ja pitää aika hyvin putken auki.

E

eepponen

Vieras

Näin tuossa talvella sellaisen ratkaisun jollain, että oli laitettu kettinki roikkumaan pohjapellin reiästä maahan saakka ja ainakin siinä vaiheessa kun pumpun näin, niin se oli ihan komean ja toimivan näköinen ratkaisu. En ole haastatellut omistajaa, että toimiko koko talven ongelmitta. Olikos se tässä ketjussa, kun joku sitä ehdottikin?

K

Kede

Vieras

Itselläni roikkuu 70 cm muovinen parvekekukkalaatikko koristeketjuilla ulkoyksikön alla. Sanyon valutusreiät on "jonossa", joten pitkulainen ruukku toimii hyvin.

Valkoinen laatikko valkoista paneeliseinää vasten ei erotu järkyttävän pahasti. Ulkoyksikkö on autokatoksessa, joten tyhjentäminen ei ole ongelma kun ohi kuljen siitä kuitenkin monta kertaa päivässä. Nollakelillä vaatii tyhjentämistä muutaman päivän välein eikä mahdollinen ylivuotokaan katastrofi ole - en vain viitsi laskea kaikkea vettä autokatokseen. Pumpun seinätelineessä on koukut ketjuja varten ja ketjut ruuveilla kiinni laatikossa.

kolibri

Aktiivinen jäsen

Nostetaas nyt tämä aihe reilusti ennen talven tuloa esille, jotta ehtii tehdä tarvittavat muutokset.

1. Eli oisko tuo kettinki sulamisreiästä roikkuen paras ratkaisu, vai jokin muu?

2. Kuinka pitkä ketjun pitäisi olla? Ulkoyksikkö 1,5 m korkeudella?

3. Toshiban pohjalevyssä 3 reikää, 2 pitkulaista ja yksi pyöreä, vaativatko jokainen oman ketjun?

4. Vaikka on kesä ja kone jäähdytyskäytössä laitteen alle maahan on ilmestynyt kahteen kohtaan jatkuvasti märät läntit. Luulin että kaikkien vesien piti mennä putkea pitkin ja vain talvella laite laskee alleen. Onko koje rikki?

Tämä viimeisin kävi huolettamaan, takuu vielä voimassa, ehtis korjata jos jotain on...

Back
Ylös Bottom