roiskevedet seinässä, ehdotuksia veden poisjohtamiseksi?

Karhulitos

Aktiivinen jäsen
Vs: roiskevedet seinässä, ehdotuksia veden poisjohtamiseksi?

kolibri sanoi:
3. Toshiban pohjalevyssä 3 reikää, 2 pitkulaista ja yksi pyöreä, vaativatko jokainen oman ketjun?

Ihan vaan huomioksi ellet jo tiennyt, niin koneen mukana tuli 2 pitkulaista kumitulppaa, joilla saa ne sulamisvedet ulos siitä pyöreästä keskimmäisestä reiästä. Ja pyöreäänkin kuuluu letkusovitin. Tosin sitä ei juuri kannata Suomessa käyttää ellei halua konettaan jäähän!

Mutta, kaiva ne tulpat esiin jos haluat vedet samasta paikasta ulos.

kolibri

Aktiivinen jäsen

Ei muutes tullut, lienee asentajalla jäänyt taskun pohjalle...

kolibri

Aktiivinen jäsen

Selvisi sitten se laitteesta valunut vesi, eli kyseessä oli puhtaasti jäähdytyksen aiheuttamasta kondensiosta tippuva vesi, jota sitten tulikin ihmeellisen paljon.

Asentaja antoi nuo kaksi pitkulaista kumitulppaa, jotka laitoin paikalleen. Laitan siis kettingin roikkumaan reiästä ja pohjalla olevan sähkökaapelin tulemaan reiästä noin viisi senttiä ulos, tämä varmaan estää reiän umpeutumisen? Kommentoikaa, jos idea ei toimi ja olette kokeilleet?

Kari

Aktiivinen jäsen

Se sulanapito vastus pitää olla patterin alla kokomatkalla eli älä rupea siirtelemään
sitä satto vastukseksi poisto reikään.Kokemusta ei ole mutta varmasti käy niin
että talvella sulla roikkuu helvetillinen jää möykky siinä ketjussa jos sellasen meinaat
laittaa.

Eetu55

Jäsen

KYLLÄ KARI ON OIKEASSA.JOS VEDÄT 5 SENTIÄ KAAPELA ULOS TEKEE KYMMENEN SENTTTIÄ ROIKKKUMASSSA ULKOPUOLLELLA.POHJA JÄÄTYY VARMASTI

kolibri

Aktiivinen jäsen

Asentaja sanoi mulle että kyllä sieltä sen verran on varaa ottaa, tulee joku päivä itse laittamaan sen. Sanoin sille vielä, että jos ei pituus riitä niin laittaa uuden kaapelin.

U

ukkeli

Vieras

:-[ Kerroit, että sinulla on nyt seinällä vesivaneri. Olen itse pohtinut myös samaa asiaa, kuinka saa estettyä:
1. Seinän sotkeentumisen, kun tuuletin puhaltaa ilmaa seinää vasten (naapurin lautaseinä puhaltimen takana on aikas pahan näköinen).
2. Kuinka estää sulamisveden valuminen seinälle. Pohdin myös tuota itsesäätyvän lämpökaapelin asentamista putkeen, jota myöten veden saa alas. Ongelma on mainitsemasi sähkönkulutus, vaikkakaan kaapeli ei sitä paljoa vie. Pitkällä ajanjaksolla vähänkin on paljon.

Oletko miettinyt, jos tuon nykyisen levysi tilalle laittaisit esimerkiksi kirkkaan (läpinäkyvän) polykarbonaattilevykaistaleen? Se on ohut, siitä näkee läpi, ja kestää iskut ja kolhut sekä suojaa talosi seinän.

T:Ukkeli

R

reput

Vieras

ukkeli sanoi:
:-[ Kerroit, että sinulla on nyt seinällä vesivaneri. Olen itse pohtinut myös samaa asiaa, kuinka saa estettyä:
1. Seinän sotkeentumisen, kun tuuletin puhaltaa ilmaa seinää vasten (naapurin lautaseinä puhaltimen takana on aikas pahan näköinen).
On tainnut naapuri asentaa ulkoyksikön väärinpäin ::)
Minähän olin luullut että potkuri asennetaan ulospäin seinästä
ja kennot seinänpuolelle! :eek:

kolibri

Aktiivinen jäsen

ukkeli sanoi:
2. Kuinka estää sulamisveden valuminen seinälle. Pohdin myös tuota itsesäätyvän lämpökaapelin asentamista putkeen, jota myöten veden saa alas. Ongelma on mainitsemasi sähkönkulutus, vaikkakaan kaapeli ei sitä paljoa vie. Pitkällä ajanjaksolla vähänkin on paljon.

Oletko miettinyt, jos tuon nykyisen levysi tilalle laittaisit esimerkiksi kirkkaan (läpinäkyvän) polykarbonaattilevykaistaleen? Se on ohut, siitä näkee läpi, ja kestää iskut ja kolhut sekä suojaa talosi seinän.

toi polykarbonaatti tai pleksi systeemihän kuullostaa hyvältä, onko hintatasosta tietoa?? Sehän ei edes erotu seinästä!!

kolibri

Aktiivinen jäsen

ukkeli sanoi:

Y

Yittiläinen

Vieras

Miten seinä voi sotkeentua? ???

Ku ilmavirtaus pitäis olla poispäin talosta! ;)

U

ukkeli

Vieras

Hintatasoa en ole vielä ottanut selville, koska itse saan palan luontoisetuna. Tuo plexi on "harhaanjohtava" yleisnimi, koska silloin sinulle voidaan myydä halpaa PVC-levyä, joka ei kestä kolhuja kuten polykarbonaatti, jota voi taivuttaa ihan huoletta vaikka haluamaasi kulmaan ym, hakata halolla heittää kivellä, kyllä kestää.

kolibri

Aktiivinen jäsen

Yittiläinen sanoi:
Miten seinä voi sotkeentua? ???

Ku ilmavirtaus pitäis olla poispäin talosta! ;)

Mulla puhaltaa ainakin ulospäin todella reilusti, MUTTA kun talvella laite sulattaa itsensä ja vedet valuvat pohjapellille ja tippuvat siitä maahan, roiskuvat vedet seinälle. Laite on kuitenkin noin 170 cm korkeudessa jne.. taidan laittaa vanerin seinälle ja maalata seinän väriseksi...kun tuli myyjältä tieto, että takuu ei korvaa, jos pohjan reikiä tukitaan niillä kumitulpilla...

I

i-see

Vieras

Kiitokset hyvistä ideoista. Arvioituani eri vaihtohtoja päätin laittaa ulkoseinään pleksisuojan. Kävin kyselemässä hintoja ja 3 mm akryylilevy oli hieman alle 30€/m2 ja polykarbonaatti melkein tuplasti kalliimpaa, joten valinta oli siltä osin helppo. Liikkeessä kertoivat myös leikkaavansa pleksin haluttuun mittaan ilman eri korvausta.

kolibri

Aktiivinen jäsen

Itse ajattelin ensin myös pleksiä, mutta eihän se sovi puuverhoiltuun taloon ollenkaan.

U

ukkeli

Vieras

i-see, huomioithan mitä kerroin levyjen ominaisuudesta? Polykarbonaatti on kalliimpaa, mutta se myös kestää kaikki iskut, taivutukset ihan kanttikoneella jne toisin kuin akryyli. Kolibrin kommenttia hiukan ihmettelen, miksi kirkas läpinäkyvä plexi ei sovi puuverhoiltuun taloon? No makuja on toki monia ja tässä on ehdotettu monia hyviäkin ideoita pitää sokkeli ja seinä kuivana.

T:Ukkeli :cool:

kolibri

Aktiivinen jäsen

Mun lähestymistapani oli puhtaan perinteinen, eli en lähtisi yhdistelemään puuverhoiltuun taloon ulkopinnoille terästä, kromia, muovia, savulasia jne jne. Siitä siis kommentti.

R

reput

Vieras

kolibri sanoi:
Mulla puhaltaa ainakin ulospäin todella reilusti, MUTTA kun talvella laite sulattaa itsensä ja vedet valuvat pohjapellille ja tippuvat siitä maahan, roiskuvat vedet seinälle. Laite on kuitenkin noin 170 cm korkeudessa jne.. taidan laittaa vanerin seinälle ja maalata seinän väriseksi...kun tuli myyjältä tieto, että takuu ei korvaa, jos pohjan reikiä tukitaan niillä kumitulpilla...

Pitäisihän tuossa vehkeessä olla jonkinlainen hallittu sulamisvesien ohjaus. Itsellä (Fujitsu) tuli mukana
sellainen pieni putkenpätkä joka tökätään pohjanreikään ja sen voi kääntää haluaamaansa suuntaan niin ei
roiski kaikkialle! En oikein jaksa uskoa että sen pohja on kuin seula!

R

reput

Vieras

kolibri sanoi:
Mun lähestymistapani oli puhtaan perinteinen, eli en lähtisi yhdistelemään puuverhoiltuun taloon ulkopinnoille terästä, kromia, muovia, savulasia jne jne. Siitä siis kommentti.

Olen samaa mieltä, ei sovi puurakenteiseen taloon. Tulee mieleen slummimaja mikä on kasattu
kaikista saatavilla olevista materiaaleista!

H

Hemmo

Vieras

Ihan vaan huomiona noihin suojalevyjen asennuksiin.
Pikku roiskeita varten en kyllä mitään levyjä virittelisi.

"Sen luonto kuivaa minkä ilppi kastelee" kuuluu uuskarjalainen sananlasku. ;D

Jos nyt kumminkin suojia laittaa, kannattaa muistaa, että levyn ja seinä/sokkelin välin pitää päästä
tuulettumaan kunnolla, ettei rupea kasvamaan välissä sieniä.

Mitä tulee noihin laitteiden mukanatulleisiin "muovitötseihin", ei niitä kannata viritellä ulkoyksikön pohjiin.
Sulamisvesien poistuminen hankaloituu ja ongelmia tulee.
Jos haluaa rakentaa poistoputkiston esim. sadevesikaivoon, on putken oltava mahdollisimman väljä.
Lisäksi on käytettävä sulanapitovastusta niin pitkälle, ettei poistotie pääse missäänvaiheessa talvella jäätymään umpeen.

Mitään vippaskonstia on turha viritellä, jollei halua itselleen (ilpille) ongelmia talvikäytössä.

Itselläni ei moista ongelmaa ole. Ulkoyksiköt on n. 120cm korkeudella. Tiputtavat maahan eikä roisku seinille.

Back
Ylös Bottom