Ruotsin mallissa puutteita...

pAy

Vakionaama
Ilmastoinnin säädön yhteydessä tuli huomattua että ruotsin mallista puuttuu kokonaan puhallinnopeus säätö, siis se 10-portainen tehonsäätö sieltä paneelin takaa... mitähän muuta tuosta vielä puuttuu?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Ruotsin mallissa puutteita...

Varmaan kuitenkin muuntajalla on lähdöt eri jännitteille? Itse kyhäsin kahden asennon säädön viiden euron vaihtokytkimellä jonka hain motonetista.

Ellen väärin muista niin ruotsin mallissa ei välttämättä ole rosteria se varaaja. Kannattaa tuo asia varmistaa, ja jos se ei ole rosteria niin sitten kannattaa selvittää onko jossain joku sinkkianodi tai vastaava joka pitää ajoittain vaihtaa.
 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Ruotsin mallissa puutteita...

repomies sanoi:
Varmaan kuitenkin muuntajalla on lähdöt eri jännitteille? Itse kyhäsin kahden asennon säädön viiden euron vaihtokytkimellä jonka hain motonetista.

Ellen väärin muista niin ruotsin mallissa ei välttämättä ole rosteria se varaaja. Kannattaa tuo asia varmistaa, ja jos se ei ole rosteria niin sitten kannattaa selvittää onko jossain joku sinkkianodi tai vastaava joka pitää ajoittain vaihtaa.

Juu se oli tiedossa että on kuparivaraaja, mutta se ei haitannut n.2t€ ale hinnassa. Muuntajan joka liittimestä lähtee johdot, löytyykö jostain jotain manuaalia mistä näkee muuntajan lähtöjännitteet tai sähkökaaviota ko. mallista?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Ruotsin mallissa puutteita...

En osaa sanoa Ruotsin mallin muuntajan spekseistä. Kokeilisin toisella kotimaisella surffailua niben sivuilla ruotsin puolella. Näkee ne kyllä jännitemittarillakin. Fiilispohjalta joudut valinnat tekemään kuitenkin ellet tilaa setää mittaamaan virtauksia.
 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Ruotsin mallissa puutteita...

repomies sanoi:
En osaa sanoa Ruotsin mallin muuntajan spekseistä. Kokeilisin toisella kotimaisella surffailua niben sivuilla ruotsin puolella. Näkee ne kyllä jännitemittarillakin. Fiilispohjalta joudut valinnat tekemään kuitenkin ellet tilaa setää mittaamaan virtauksia.

Löytyi ruotsin manuaalista tuo vanhanmallin jännite säätö, siihen onkin helppo rakentaa takkakytkin, tehdäänkö se yleensä tuloa lisäämällä vai poistoa pienentämällä? Venttiilit on säädetty mutta ajattelin että jos haluaa vaikka pienentää pykälällä ilmanvaihtoa välillä...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Ruotsin mallissa puutteita...

En tiedä miten oikeaoppinen takkakytkin toimii. Ainakaan poistopuhallinta ei voi kokonaan pudottaa pois, se on selvä - painevahti laukeaisi.

Jos teet kytkennän, varmista että ei tule sellaista tilannetta että molemmat puhaltimet olisivat samassa muuntajan ulostulossa. Omassani muuntaja ei sitä ohjekirjan mukaan kestä. Uusissa saattaa tietysti kestääkin.

Itse ostin sellaisen tuplamallisen vaihtokytkimen jossa on keskiasennossa off. Se kytkee kahta piiriä eli sekä poisto että tulo muuttuu samalla kertaa. Saan sillä napsautettua ilmanvaihdon pykälää pienemmälle halutessani. Mikään ei varmaankaan estäisi laittamasta kahta tuollaista kytkintä, jolloin saisi kolme eri nopeutta ilmanvaihdolle. Siis näin:
kytkin 1 = 1 (nopeus 1, kytkin 2 ei vaikuta)
kytkin 1 = 2 (kytkin 2 määrää nopeuden) ja kytkin 2 = 1 (nopeus 2)
kytkin 1 = 2 ja kytkin 2 = 2 (nopeus 3)

Yksi tuollainen tuplamallinen vaihtokytkin oli noin 5 euroa motonetissä, joten kolminopeuksisen hinnaksi tulee noin kymppi plus abikoja ja piuhaa.
 
W

Willi Bohl

Vieras
Vs: Ruotsin mallissa puutteita...

Huomasin (heti 2,5v jälkeen :) että meidän Nibessä on tarra Variant C suodattimen kannessa. Ruotsista ostettu, kuparipannulla. Mutta on siinä nuo kymmenen säätöä, kirjaimin - kai puhutaan samasta asiasta.
 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Ruotsin mallissa puutteita...

Willi Bohl sanoi:
Huomasin (heti 2,5v jälkeen :) että meidän Nibessä on tarra Variant C suodattimen kannessa. Ruotsista ostettu, kuparipannulla. Mutta on siinä nuo kymmenen säätöä, kirjaimin - kai puhutaan samasta asiasta.

Samasta asiasta kyllä, Nibessäni ei ko. sääätöä ole, olisiko tämä ruotsissa halvempi versio, maksoin 3,5k€ rahteineen kotipihaan, mutta säätö onnistuu hyvin muuntajalta tulevia jännitelähtöjä säätäen, itseasiassa tähän malliin oli helpompi tehdä takkakytkin ja painonapit ilmastoinnin tehon lisäykselle/pudotukselle.
 
F

felon

Vieras
Vs: Ruotsin mallissa puutteita...

Minulla on 4 reikäinen kiertokytkin. 1, takan sytytys 2,pykälän pienempi kuin normaali 3,normaali 4, pykälän isompi kuin normaali.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Ruotsin mallissa puutteita...

felon sanoi:
Minulla on 4 reikäinen kiertokytkin. 1, takan sytytys 2,pykälän pienempi kuin normaali 3,normaali 4, pykälän isompi kuin normaali.

Mutta sinulla ei olekaan tulopuhallinta.
 
Back
Ylös Bottom