Sääasema tai joku muu härpäke lämpötilojen yms seurantaan -> netatmo

jokes911

Jäsen
Vs: Sääasema tai joku muu härpäke lämpötilojen yms seurantaan -> netatmo

fraatti sanoi:
Noniin. Nyt tuo toinen sisäyksikkö on ollut sen aikaa että voi kommentoida tuosta jotain.

CO2 pitää hämmästyttävän hyvin paikkansa toisiinsa nähden myös pidemmällä aikavälillä. ::) Näemmä nuo anturit ovat kalibroituneet ainakin muutamaan kertaan itsestään viimepäivinä.
pgLvmct.png

Kosteus näyttää osuvan 2% sisään ainaki tällähetkellä. Lämpötiloissa oli 0.3 astetta eroa laitteiden kesken. Tuon saikin tuolta kalibroinnnista näyttämään samaa.

Mistä näkee että anturit on automaattisesti kalibroituneet?

fraatti

Hyperaktiivi

jokes911 sanoi:
Mistä näkee että anturit on automaattisesti kalibroituneet?

Ainakin jos asetuksista käy klikkaamassa "calibration" päälle niin tällöin jossain ruudussa näkyy "calibrating...." tms näkyvillä. Kuintenkin jos talossa on koneellinen ilmanvaihto tai muuten ilma vaihtuu tarpeeksi niin tällöin jossain vaiheessa viikkoa co2 pitoisuuden pitäisi laskea noin 400ppm:n. Kun graafissa näkyvä alin taso on noin 400ppm niin tällöin anturi on kalibroitunut. Tämän kanssa ei kannata kiirehtiä vaan antaa lukemien tasautua muutamia päiviä kaikessa rauhassa.

Karhu

Aktiivinen jäsen

Siis pitäisikö laitteen käydä kerran viikossa 400ppm että tietäisi olevan kalibroitunut? Itsellä parin viikon sisään minimit 450..

Tuli maksimitkin jouluna, 1500ppm, 7 henkeä+3 koiraa.

noble

Aktiivinen jäsen

Kyllä siinä logiikka ontuu ja se alkaa kalibroinaan vaikka sisällö on 650ppm. Eli sitten virhe on 250ppm kun kalibroinnin seurauksena shiftataan 400ppm tasolle.

Suosittelen ottamaan automaatin pois ja kalibroimaan manuaalisesti.

Karhu

Aktiivinen jäsen

Kuinka usein näitä sitten tarvisi kalibroida?

noble

Aktiivinen jäsen

Itse kalibroin noin 4x vuodessa.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Vs: Sääasema tai joku muu härpäke lämpötilojen yms seurantaan

HeTi sanoi:
Ilmeisen helppokäyttöinen mittausjärjestelmä ?
Mittaukset kännykkään, aloituspakkaus 59,90€

http://www.paratronic.fi/mobile-alerts.shtml

Olen noita käyttänyt jonkin aikaa kahden etäkohteen valvontaan ( 2 kpl hinaajia/ satamajäänsärkijä ).

Toimivat muuten hintaansa nähden yllättävänkin hyvin mutta aika ajoin sovellus ei saakaan yhteyttä vaan tulee aikakatkaisuilmoitus. Ei taida olla lähettävässä päässä tuo ongelma koska molemmat kohteet joko näkyvät tai sitten ei, ei niin että vain toinen olisi poissa.

Olisikohan jotain kapasiteettiongelmia serveripuolella (kysyy kaveri joka tietää tietotekniikasta vähemmän kun se kuuluisa sika satelliitista...)?

Muuten ei valittamisen aihetta, päivitystä tulee normaalisti 7 minuutin välein ja nuo vesianturitkin ovat osoittautuneet toimiviksi. Jopa niin että veden poistuttua palautuvat "kuivaan tilaan".

Pro version anturit vielä kytkemättä, oli tarkoitus laittaa kiinni öljykattiloiden ulosmenevään putkeen mutta jostain syystä jäin tuota empimään eikä ole sitten tullut tehtyä. Hyvin tulee antureiden lähetys kuitenkin useammankin teräslaipion läpi aluksessa eivätkä tunnu olevan kovia pariston kuluttajiakaan.

fraatti

Hyperaktiivi

Tälläistäkin härpäkettä olisi tulossa...

Suomalainen kosteus- ja lämpöanturi toimii ilman latausta – asuntovaunujen, kesämökkien ja veneiden omistajille homeongelmien välttämiseksi.

Suomalainen startup Mato Engineering on kehittänyt uudenlaisen kosteus- ja lämpömittarin, joka on yhteydessä verkkoon esineiden internetin lora-verkon kautta. Uutta on, että verkkoyhteys sisältyy laitteen hintaan, eikä laitetta tarvitse ladata.

Kesällä myyntiin tuleva Matolog on suunnattu esimerkiksi asuntovaunujen, kesämökkien ja veneiden omistajille kosteuden ja lämpötilan seurantaan homeongelmien välttämiseksi. Laite sopii ulkokäyttöön, kunhan se on suojassa sateelta.

Laitteesta lähetettyjä tietoja käyttäjä seuraa verkkopalvelussa nettiselaimella.

Mato Engineeringin laitteen hinta-arvio on alkuvaiheessa 100-150 euroa. Yrityksen tavoitteena on saada hinta alle sataan euroon. Teollisen tuotannon hitaudesta johtuen yritys arvioi saavansa tänä kesänä myyntiin vasta pieniä eriä laitetta.

Mato Engineering lupaa laitteen kiinteärakenteisen litiumioniakun kestävän vähintään viisi vuotta asuntovaunujen ja veneiden talviolosuhteissakin. Sisäkäytössä akku voi kestää 10 vuottakin, toimitusjohtaja Marko Oikarinen kertoo.

Yrityksen kaksi muuta perustajaa ovat Etteplanissa teknologiajohtajana työskentelevä Jaakko Ala-Paavola ja teollisuusyritys Valmetissa projektipäällikkönä työskentelevä Janne Liponen.

Mato Engineering on teknisesti ottaen ollut olemassa jo aiiemmin Oikarisen aiempien liiketoimintojen käytössä, mutta nyt yritys on aloittanut IoT-laitteiden kanssa.

Akkua ei tarvitse eikä voikaan ladata uudelleen, eli noin viiden vuoden jälkeen Matolog päätyy kierrätykseen.

Matolog mittaa kosteutta ja lämpötilaa kahden tunnin välein ja lähettää datan verkkoon kuuden tunnin välein. Yhden lähetyksen koko on noin 12 kilotavua, joten virrankulutus on hyvin pientä, milliwattituntien tasoa.

Matolog on ensimmäinen kaupallinen kuluttajasovellutus verkkoyhtiö Digitan rakentamalle esineiden ja teollisuuden internetin lpwa-verkolle, joka perustuu alhaisen taajuuden ja vähäisen virrankulutuksen lora-radioverkkoon. Digita hakee verkolle asiakkaaksi lähinnä yrityksiä. Sillä on jo pilottikokeilu esimerkiksi vuokra-asuntoyhtiö VVO:n kanssa.

Digitan iot-palveluiden johtaja Ari Kuukka kertoo, että kymmenet yritykset pilotoivat verkkoa. Käyttökohteita on teollisuuden lisäksi esimerkiksi energiayhtiöissä ja logistiikassa.

Kuukan mukaan verkko kattaa tällä hetkellä ulkona noin puolet Suomen pinta-alasta Oulusta alaspäin. Sisätiloissa kuuluvuusalue on pienempi. Digita aikoo merkittävästi laajentaa edelleen peittoaluetta tänä vuonna. Kuuluvuuskartan Digita lupaa verkkosivuilleen kesäkuussa.

Mato Engineering taas aikoo kehittää uusiakin laitteita, esimerkiksi paikannukseen ja liikkeentunnistukseen. Näin laite voisi esimerkiksi valvoa asiattomia kulkijoita tiloissa.

http://www.tekniikkatalous.fi/ttpaiva/suomalainen-kosteus-ja-lampoanturi-toimii-ilman-latausta-asuntovaunujen-kesamokkien-ja-veneiden-omistajille-homeongelmien-valttamiseksi-6652764

fraatti

Hyperaktiivi

Näyttää olevan taas -25% black fridayn kunniaksi kaikista tuotteista....
https://shop.netatmo.com/

Näyttää olevan samaan sarjaan myös termostaatteja ja jos jonkinmoista härpäkettä jo olemassa. Näyttää olevan kännyyn palohälytyksen antava laitekin olemassa.

Tämä myös mielenkiintoinen laite:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/69893/jkqvt/Netatmo-Presence-valvontakamera-ulkokayttoon/lisatiedot

thermostat_blue.png

smoke-alarm.jpg

fraatti

Hyperaktiivi

Piti huvikseen kattoa tuliko tuosta Mato Logista valmista tuotetta ja mitä se nykyyän maksaa. Tuosta joku pääsee halvalla kokeilemaan.
https://www.matolog.fi/tekniikka

https://www.nettivaraosa.com/veneen-varusteet-ja-varaosat/2517511

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

Tuleeko noi Netatmo.com kamat jenkeistä, meneekö tullia?
Mielenkiintoisia tuotteita kyllä.

fraatti

Hyperaktiivi

metsänhoitaja sanoi:
Tuleeko noi Netatmo.com kamat jenkeistä, meneekö tullia?
Mielenkiintoisia tuotteita kyllä.

Euroopassa taitaa olla varasto, ei mene tullia.

J

jarkki

Vieras

fraatti sanoi:
Euroopassa taitaa olla varasto, ei mene tullia.

Ranskalainen pulju on tämä, kamat valmistetaan PRC:ssä mutta lähetetään Ranskasta (tai Benelux-maista).

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

Kiitos, laitanpa kuusi ulkokameraa ja säähimmelit tilaukseen. Oliko tuossa joku raja että tukee vain kolmea sisämittaria? Ilmeisesti tuo aircare pyörii omassa sovelluksessa ja niitä saa rajattomasti mutta aina johto riesana? Ehkä pari sisäkameraakin voisi ottaa.

fraatti

Hyperaktiivi

metsänhoitaja sanoi:
Kiitos, laitanpa kuusi ulkokameraa ja säähimmelit tilaukseen. Oliko tuossa joku raja että tukee vain kolmea sisämittaria? Ilmeisesti tuo aircare pyörii omassa sovelluksessa ja niitä saa rajattomasti mutta aina johto riesana? Ehkä pari sisäkameraakin voisi ottaa.

Oho.
Katso nyt ihmeessä jostain hiukan kokomuksia laitteista alkuun ettei tule pettymyksiä kun kyse on noin suuresta määrästä kameroita. Wlan kantama tarvinnee olla hyvä noinkin suuren laitemäärän kanssa ja saattaa olla että pelkällä yhdellä tukiasemalla ei pärjää. Riippuen kuitenkin siitä kuinka suurelle alueelle laitteet jakaantuvat ja minkä tasoinen tukiasema on.

Katsoin itse noista jostain juttua ja jossain oli valitettu muistikortin korruptoitumisesta. Saattaa olla että on parempi että laitteet tulevat sateelta suojaisaan paikkaan.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

Joo, olenhan mä jo melkein tunnin etsinyt kokemuksia googlella noista. Ulkokamerat on selvä juttu, niitä muutama sopivasti sääsuojaan, kuudella hoitaa koko talon ja pihan. Mielestäni noissa ehdoton plussa on tuo virran syöttö, 220v suoraan kameraan eikä mitään muuntajia pihalle. Valoa en tarvitse mutta eipä se haittaakaan, sen saa kokonaan off asentoon.
Säähommakin vaikuttaa hyvältä, ainut että olisi kiva saada kuusi sisäyksikköä mutta se ei taida onnistua.
Sisäkameroita nyt mietin, ne ovat vähän hankalan muotoisia kun tarkoitus on laittaa ne seinälle katonrajaan eikä pöydälle.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

metsänhoitaja sanoi:
Kiitos, laitanpa kuusi ulkokameraa ja säähimmelit tilaukseen.

Heh, nämä rojut saapui tänään. Melko hirveä kasa, saa nähdä kuka asentaa ja koska.

pjr

Aktiivinen jäsen
Vs: Sääasema tai joku muu härpäke lämpötilojen yms seurantaan

Olen noita käyttänyt jonkin aikaa kahden etäkohteen valvontaan ( 2 kpl hinaajia/ satamajäänsärkijä ).
No nyt on joku tehny melkosen keksinnön. Hyödyntää siis yleisesti saatavilla olevia 443Mhz taajuudella pelaavia antureita. Näille on vaan rakennettu GW joka vastaanottaa dataa ja työntää sen GW:n valmistajan pilveen. Nämä anturit on vain lähettäviä eli anturi ei osaa kysyä GW:ltä, että "tuliko data perille".

Ongelma näissä on se että anturit lähettää dataa(burstina eli esim. 10 kertaa sama data esim. puolen sekunnin sisällä) joka blokkaa rf-liikenteen siksi aikaa ja joskus ajoitus sattuu esim. muutaman tunnin ajan niin tarkasti samalla hetkelle ettei kummankaan anturin data pääse perille.

Ilpisti

Vakionaama
No pitihän se minunkin hommata tällainen kun muillakin on... vaan aika mukavasti blokkaa peltikuori talossa tuon signaalin, ei ulkoyksikköä saakaan laitettua ihan mihin haluaa, nyt pitää löytää jokin kompromissi sijoitukselle. Sisäyksikkö on hyvässä paikassa johon ei takka/pumppu pääse suoraan vaikuttamaan, sademittarin paikka vaatii vielä hieman funtsimista ja luultavasti vähän askarteluakin...

fraatti

Hyperaktiivi
Tuo aparaatti onkin mitannut täällä nyt lämpötiloja jo noin 5v vuotta. Nyt mukaan on tullut sellainen "vika" että välillä laite kadottaa yhteyden nettiin jolloin virtajohto täytyy käyttää irti. Tuon on aikaisemmin joutunut tekemään ehkä kerran vuodessa tai harvemmin. Koskaan oikeastaan ei ole ollut varmuutta että kummasta vika on johtunut, wlan-tukiasemasta vai itse laitteesta.

Laitoin kuitenkin kotiin mesh-verkon ja kerkesin käyttelemään sitä kuukauden pari. Siinä oli sellainen ongelma että erästä langatonta pistorasiaa en saanut toimimaan mesh verkon nodessa. (mesh=wlan joka koostuu useammasta tukiasemasta ja se toimii samalla SSID:llä joka paikassa) Tämä vuoksi päivittelin tukiasemien softia ja en ole nyt aivan varma että ilmentyikö tämä yhteyden katkeamisongelma nyt sitten tuon jälkeen. Tämä oli nyt toinen kerta kahden viikon sisään? Onko muilla ollut ongelmaa että yhteys olisi "pätkinyt" välillä?

Ilpisti

Vakionaama
Olen joskus saanut vikailmon etä juuri nyt ei saa yhteyttä mutta omineen tuo on poistunut ja muutaman min päästä kaikki on toiminut normaalisti, ei ole vaatinut toimenpiteitä.
Epäilen kyllä omaa nettiyhteyttä joka on 4g, melko paljonhan se heittelee nopeuksilla ja vasteella, ehkä se aiheuttaa hetkellisiä kiukutteluja tuossa minun systeemissä.

fraatti

Hyperaktiivi
Olen joskus saanut vikailmon etä juuri nyt ei saa yhteyttä mutta omineen tuo on poistunut ja muutaman min päästä kaikki on toiminut normaalisti, ei ole vaatinut toimenpiteitä.
Epäilen kyllä omaa nettiyhteyttä joka on 4g, melko paljonhan se heittelee nopeuksilla ja vasteella, ehkä se aiheuttaa hetkellisiä kiukutteluja tuossa minun systeemissä.
Joo, 4g:n yli tuo minunkin yhteys on. Tuo vika on siis ilmennyt niin että kännyn aplikaatiosta "reaaliaikainen" lämpötila ei ole näkynyt vaan lämpötilojen tilalla on ollut vain viivaa. Luulen että vika on nyt tuossa uudessa reitittimessä joka katkaisee jostain syystä yhteyden ja se ei toivu muutakuin ottamalla tuosta purkista piuha irti.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Tuleeko teillä Netatmon kuvaajat ja lämpötilat reaaliajassa? Minulla on 1h 30min viive niissä.
Sovellus näyttää että muutama minuutti sitten mutta oikeasti lukemakin on 90min takaa, wtf?

puuteknikko

Vakionaama
Tuleeko teillä Netatmon kuvaajat ja lämpötilat reaaliajassa? Minulla on 1h 30min viive niissä.
Sovellus näyttää että muutama minuutti sitten mutta oikeasti lukemakin on 90min takaa, wtf?
Yhteen väliin oli tuota ongelmaa, päivittyi miten sattuu. En ole huomannut, että viime aikoina olisi ollut vaikeuksia tuon kanssa.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Eli juuri nytkö toimii kuvaajakin reaaliajassa?
Minä näen nyt kuvaajat klo 18.17 asti. Kello nyt 19.45
Onkohan vika minulla vai Netatmolla, sitä koitan miettiä.

puuteknikko

Vakionaama
Eli juuri nytkö toimii kuvaajakin reaaliajassa?
Minä näen nyt kuvaajat klo 18.17 asti. Kello nyt 19.45
Onkohan vika minulla vai Netatmolla, sitä koitan miettiä.
Kyllä, näyttää olevan viimeisin piste muutaman minuutin takaa.

Joskus kesällä kun tuota tapahtui niin sen näki siitä, että kahden pisteen välillä oli ollut selkeä katkos eli se ei löytänyt niitä kahden pisteen välissä olleita tietoja lainkaan. Viiva vaan vetäistiin suoraan esim. klo 9 --> 16. Joskus siihen auttoi sääasemasta virrat pois, joskus tokeni vaan itsestään. Mielestäni ongelma on siinä, että sääasema ei saa keskusteltua pilveen niitä tuloksia.

Tuo aparaatti onkin mitannut täällä nyt lämpötiloja jo noin 5v vuotta. Nyt mukaan on tullut sellainen "vika" että välillä laite kadottaa yhteyden nettiin jolloin virtajohto täytyy käyttää irti. Tuon on aikaisemmin joutunut tekemään ehkä kerran vuodessa tai harvemmin. Koskaan oikeastaan ei ole ollut varmuutta että kummasta vika on johtunut, wlan-tukiasemasta vai itse laitteesta.

Laitoin kuitenkin kotiin mesh-verkon ja kerkesin käyttelemään sitä kuukauden pari. Siinä oli sellainen ongelma että erästä langatonta pistorasiaa en saanut toimimaan mesh verkon nodessa. (mesh=wlan joka koostuu useammasta tukiasemasta ja se toimii samalla SSID:llä joka paikassa) Tämä vuoksi päivittelin tukiasemien softia ja en ole nyt aivan varma että ilmentyikö tämä yhteyden katkeamisongelma nyt sitten tuon jälkeen. Tämä oli nyt toinen kerta kahden viikon sisään? Onko muilla ollut ongelmaa että yhteys olisi "pätkinyt" välillä?

Mulla kadotti wlanin ennen jostain syystä kun laitoin tietokoneen päälle. Oli samassa wlanissa. Muusta syystä vaihdoin wlan purkit toisiin ja samalla netatmo alkoi pysyä verkossa.

fraatti

Hyperaktiivi
Minun ei toimi mutta hyvä tietää että toivoa on.
Kokeilin itse webbiselaimella ja kännykällä ja kyllä mulla graafi oli ihan sellanen kun pitääkin. Joskus kännykän apin lämpötila on ollut "jäljessä" mutta se refresh nappi on tuonut sitten uudet lukemat tuohon.
14.54
1610801759060.png

pamppu

Vakionaama
10 minuutin viiveellä tuli äsken. Käyrän mittapisteet on viiden minuutin välein, mutta ne päivittyy kaksi kerralla. Äsken oli niin että klo 15:00 näytti vielä -9.6, mutta sitten 15:02 päivittyi näyttämään -9,5 ja myös edellinen 14:57 mittapiste oli sitten sen jälkeen käyrässä jo -9.5.

Vähän suurpiirteistä, mutta ei nyt toki normielämässä haittaa.

fraatti

Hyperaktiivi
Luulen että vika on nyt tuossa uudessa reitittimessä joka katkaisee jostain syystä yhteyden ja se ei toivu muutakuin ottamalla tuosta purkista piuha irti.
Vilkasin miten tuo värkki käyttäytyy kun tuo taas jämähti. Se näyttää aina vain käyvän wlanissa ja menee sitten unille. Laite siis yhdistää tukiasemaan uudestaan varmaan satoja kertoja päivässä. Jos tuo sitten kerrankin "eksyy" värään nodeen niin tuo laite menee siitä sitten varmaan hämilleen.

Onneksi Asuksen Ai Meshissä laitteet saa pakotettu tiettyyn nodeen eli yhdistävät jatkossa vain tuohon yhteen tukiasemaan. Katsotaan jospa yhteysongelmat olisivat tältä erää sitten loppu.
1611361001893.png

fraatti

Hyperaktiivi
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Näitä näyttää nykyään löytyvän jo joka kolkasta. :oops: Kartalla ei toki näy kaikki samaan aikaan.
1611411834510.png

Back
Ylös Bottom