No niin, spekuloinnin sijaan voi vaikka tutkia asiaa. Koska minulla ei ole mikro-ohmimittaria, niin simuloin sitä suurehkolla tunnetulla mittausvirralla ja yleismittarin pienellä jännitealueella (MetraHit Energyn 600 mV alue jolla 10 µV resoluutio). Laitoin siis 2,5 mm² ML:ään jännitteenhaistelujohdot jotka sijoitettu tuonne aika lähelle missä itse liitos on, jotta saa paremmin mitattua jännitteen mikä jää tuon liittimen yli. Wagossahan se itse liitos on aika syvällä. Yksittäinen johto näyttää siis tältä:
Näytä liitetiedosto 72505
Koetin katsoa tuon juotoksen paikan siten, että sen ei pitäisi vielä haitata itse liittimen toimintaa. Mittaussetup näyttää siis kokonaisuutena seuraavalta. Setuppia syöttävä labrapoweri ei ole kuvassa. Se oli säädetty 12 A virralle (DC).
Näytä liitetiedosto 72503
Huppuliittimen yli mittauksen käytin ihan vaan normaaleja yleismittarin mittapäitä, joilla saikin aika hyvin mitattua liitokseen ylijäävän jännitteen. 6½ numeron yleismittari olisi ollut kieltämättä parempi mutta enpä ole vielä raaskinut sellaista hankkia.
Em. kuvassa Wagon yli jää siis 4,74 mV 12 A virralla joka tekee siis 395 µΩ. Huppuliittimen yli tulos oli 3,6 mV samalla mittausvirralla, eli resistanssi on 300 µΩ. Aika samoissa luokissa siis joka tapauksessa pyöritään, mutta on todettava että huppuliitin on tässä mittaussetupissa aavistuksen parempi. Joskus mittasin samalla tavalla 00-kokoisen 100 A kahvasulakkeen kylmäresistanssiksi noin 500 µΩ, joten nuo liitokset ovat selkeästi parempia johteita.
Lisäksi kokeilin pikaisesti sokeripalaa jolla tulos 2,4 mV (200 µΩ) ja päät yhteen painamalla (ei lomittain vaan ihan oikeasti johdon päät) tulos oli (3,8 mV 316 µΩ) ja vielä jos lisäksi juotti päät yhteen, tulos oli 1,6 mV (133 µΩ). Juotosliitos oli siis selkeästi paras resistanssimielessä. Jännitteen mittauspisteiden etäisyys n. 15 mm.
Vertailun vuoksi todettakoon, että 90 mm pätkä tuota 2,5 mm² ML:ää tekee itsessään jo 7,8 mV jännitehäviön tuolla virralla (650 µΩ), joten liittimien resistanssi on siihen nähden melko pieni.
t. Janne