Sähkökulutuksen käppyröiden muotojen tulkitseminen

haraldh

Vakionaama
Mittaan kaiken maailman kuluttajia kotona ja yleensä jää noin 100 wattia mittaamatta josta tiedän kuitenkin mistä se koostuu.

Käppyröiden muodosta pystyy aika hyvin tunnistamaan, esimerkikisi termostaattiohjattu lämpöpatteri on aika piikikäs kuin kampa. Sama koskee saunaa joskin piikit ovat pidemmät. Lattialämpö ja LVV on taas suorakulmio.

Nyt on kuitenkin ilmestynyt joku kummajainen joka kuluttaa noin 100 wattia ekstraa, joka kasvaa muutaman minuutin aikana 400 wattiin ja sitten se sammuu.

Screenshot at 2026-05-26 11-55-25.png

Minun silmiini tuo näyttää jonkinlaiselta pumpulta jota ohjaa painekytkin. Mutta en ole vain keksinyt mikä se voisi olla. Mittaamme kuitenkin kaikki laitteet jossa on kompura ja ovat jatkuvasti sähköverkossa. Ei ole paskapumppu.

Mikä tuo voisi olla, onko arvailuja? Olen kävellyt ympäri kiinteistöä irroittaen töpseleitä enkä ole missään huomannut jonkin tuntemattoman käyvän ja lämpeävän.

haraldh

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Olihan se lämpöpumppu. Minulla on Home Assistantissa Group joka sisältää kaikki _power laitteet, mutta jostain syystä se ei ollut päivittynyt niin että se olisi sisältänyt aivan kaikki laitteet. Kiitos ja anteeksi.

haraldh

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Se käy pätkää joo, käy vain ilmeisesti haistelemassa onko tarvetta lämmitellä, tai ylläpitää painetta järjestelmässä jotta sitä olisi valmiina jos huomaisi että pitäisi lämmittää. Voisi sammuttaa kokonaan kun sisällä on kuitenkin 23 °C ja termari on asetettu 22 asteeseen. Tämä siis mitsun RW25. Vanha IVT on tasan nollassa koko ajan.

Back
Ylös Bottom